تبصره تک ماده در امتحان نهایی- چند درس را می‌توان تک ماده کرد؟

زمان مطالعه 2 دقیقه

برای رفتن به مقاطع بالاتر و دریافت دیپلم، داوطلبین باید نمره قبولی را دریافت کنند و تمامی دروس را پاس نمایند. اگر نتوانند نمره قبولی در یک یا دو درس را بگیرند؛ می‌توانند از تبصره تک ماده استفاده کنند اما توجه داشته باشید که استفاده از تک ماده در امتحان نهایی قاعده و قانون خودش را دارد که در ادامه تمامی موارد را به شما توضیح خواهیم داد.

تک ماده چیست؟

وقتی که دانش‌آموزان در امتحان های نهایی و یا غیر نهایی در مقاطع تحصیلی مختلف شرکت می‌کنند، باید حتما نمره قبولی را دریافت کنند ؛ اما گاهی اوقات افراد نمی‌توانند نمره قبولی را بدست آورند. در این مواقع است که قانون تک ماده به کمک دانش‌آموز می آید و دانش آموزان می‌توانند با کمک قانون تک ماده، در درس هایی که نمره قبولی کسب نکرده‌اند، قبول شوند.

با استفاده از تک ماده افراد می‌توانند دروسی که قبول نشده‌اند را پاس کنند. تمامی دانش‌آموزان متوسطه های اول و دوم می توانند به راحتی از قانون تک ماده استفاده کنند.

یکی از بهترین زمان های استفاده از قانون تک ماده، تجدید شدن در امتحان نهایی می باشد. از آنجا که امتحانات پایه دوم متوسطه کاملا نهایی است؛ پس افراد در صورت مردود شدن می‌توانند به راحتی از تک ماده در امتحان نهایی استفاده کنند. نمره قبولی دروس در امتحان نهایی 7 است که اگر کمتر از آن دریافت کنند، مردود می‌شوند.

تا سال قبل دانش‌آموزان پایه متوسطه دوم می توانستند 2 درس نهایی و 2 درس غیر نهایی را تک ماده کنند، که در امسال این قانون دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی حذف شده و در حال حاضر، افراد می‌توانند برای پاس کردن 4 درس نهایی و یا غیر نهایی از قانون تک ماده استفاده کنند.

 

تک ماده در امتحان نهایی

برخلاف پایه های تحصیلی دیگر، شرایط استفاده تک ماده در امتحان نهایی متفاوت است. دانش‌آموزان در صورتی می‌توانند از تک ماده استفاده کنند؛ که شرایط آن را داشته باشند. یکی از آنها این است که دانش‌آموز نمره قبولی یعنی 7 را نتوانسته کسب کند ولی حتما نمره سالانه بالای 10 داشته باشد؛ در آن صورت دانش‌آموز می‌تواند درسی که نمره قبولی نگرفته بود را پاس کند.

دانش آموزان در کل می‌توانند 4 درس نهایی یا غیر نهایی را تک ماده یا تبصره کنند اما با توجه به نهایی شدن امتحانات دهم و یازدهم، آنها فقط می‌توانند برای دروس نظری از تک ماده استفاده کنند و از این قانون برای دروس غیر نظری نمی‌توان استفاده  کرد.

تفاوت تبصره و تک ماده

استفاده از تک ماده برای همه ی دانش‌آموزانی که دارای امتحانات نهایی و یا غیر نهایی در هر پایه تحصیلی هستند، امکان پذیر است. بدین معنی که تمامی دانش‌آموزانی که به هر علتی نتوانسته اند نمره قبولی در امتحانات خرداد، شهریور و یا دی ماه بگیرند، می توانند از قانون تک ماده برای دروس خود استفاده کنند و قبول شوند.

اما تبصره مخصوص دانش‌آموزانی است که خرداد ماه باید در امتحان نهایی شرکت کنند؛ دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه می‌توانند از قانون تبصره استفاده کنند بدین صورت که اگر نتوانند نمره قبولی ( بالاتر از 7) بدست آورند اما نمره سالانه آنها بالای 10 باشد، آنگاه می‌توانند از قانون تبصره استفاده کرده و فارغ التحصیل شوند. پس اگر نمره سالانه آنها بالاتر از 10 نباشد؛ نمیتوانند از تبصره کمک بگیرند و باید در امتحانات شهریور یا دی ماه حضور پیدا کنند.

 

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

به گزارش ایسنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز سه شنبه به ریاست دکتر مسعود پزشکیان و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه، ماده واحده نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را بررسی کرد. در این جلسه مقرر شد که نظام نامه جدیدی برای سهمیه بندی عادلانه مناطق داوطلبان تدوین شود که بر اساس تفکیک سهمیه های کنکور به صورت استانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سازمان سنجش آموزش کشور جدول زمان بندی ثبت نام و برگزاری آزمون های سراسری و دکتری سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد. بر این اساس، ثبت نام برای نوبت اول کنکور سراسری از ۲۰ آبان امسال آغاز شده و تا ۲۶ آبان ادامه خواهد داشت. نوبت اول این کنکور در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار می شود.

به گزارش جماران، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره تغییرات کنکور اعلام کرد که مدل کنکور تغییری نخواهد کرد. وی اظهار داشت: (در مدل قبلی، دانش‌آموزان تنها به تست‌زنی مشغول بودند و دبیرستان‌ها عملاً نقش خود را از دست داده بودند. پیش از این، آمار قبولی مدارس غیرانتفاعی در رتبه‌های بالای کنکور بیشتر بود؛ اما اکنون دانش‌آموزان مدارس دولتی موفقیت بیشتری دارند.)

به گزارش خبرگذاری ایسنا، ثبت نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو فقط بر اساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته از مهرماه ۱۴۰۳ برای دانشگاه آزاد اسلامی شروع می شود