المپیاد دانش آموزی + شرایط شرکت و ثبت نام

زمان مطالعه 3 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

شرکت در المپیادهای علمی و موفقیت در آن‌ها، یک مسیر کمتر شناخته‌شده برای رسیدن به اهداف آینده است‌.  هرساله داوطلبین، در رشته‌های مختلف علمی، ادبی و هنری در المپیاد شرکت می‌کنند و با کسب مقام، از مزایای آن استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم همه چیز درمورد المپیادهای دانش‌آموزی را بررسی کنیم.

باشگاه پژوهش‌گران جوان و المپیاد دانش‌آموزی
ایران از سال ۱۳۶۴ در المپیادهای علمی جهانی شرکت کرد. مسئولیت برگزاری آزمون‌های داخلی و اعزام نفرات برگزیده، به عهده باشگاه پژوهش‌گران جوان است . این باشگاه وابسته به وزارت آموزش و پرورش، با شناسایی و گزینش دانش‌آموزان مستعد، متقاضیان را برای حضور در المپیادهای جهانی آماده می‌کند.

چرا در المپیاد دانش‌آموزی شرکت کنیم؟

دلایل متعددی وجود دارد که دانش‌آموزان را برای شرکت در المپیادهای علمی ترغیب می‌کند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سهمیه نفرات برتر برای ورود به دانشگاه است. از همین جهت است که مدارس تیزهوشان و برتر کشور، مانور بیشتری برای این مسئله دارند.
رشته‌های المپیادهای دانش‌آموزی
المپیادهای دانش‌آموزی، در شاخه‌های مختلف علمی، هنری و ادبی برگزار می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
● المپیاد ریاضی
●المپیاد شیمی
●المپیاد فیزیک
●المپیاد زیست‌شناسی
●المپیاد نجوم

امتیاز برگزیدگان المپیاد دانش‌آموزی

بعد از برگزاری چند مرحله آزمون در سطح کشوری، دانش‌آموزان در سه گروه قرار می‌گیرند. دانش‌آموزانی که مقام اول را به دست آورده باشند می‌توانند بدون شرکت در کنکور سراسری، با شرایط خاص وارد دانشگاه شوند.
دانش‌آموزانی که رتبه‌های دوم و سوم قرار میگرند هم می‌توانند با سهمیه متخص به خود در کنکور سراسری شرکت کنند. نفرات برگزیده المپیادهای کشوری، می‌توانند در سطح جهانی در مسابقات شرکت کنند.

شرایط شرکت در المپیاد دانش‌آموزی

  • دانش‌آموزان باید در پایه دهم یا یازدهم دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل باشد. پس امکان شرکت از دوره اول متوسطه وجود ندارد.
  • دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم در صوت دارا بون شرایط لازم، می‌توانند در بیش از یک رشته المپیاد شرکت کنند. اما نکته مهم این هست که شرکت دانش‌آموزان پایه دهم در المپیادهای ادبی و فیزیک درحال حاضر به صورت آزمایشی بوده و این داوطلبین به دوره تابستانی راه پیدا نمی‌کنند.
  • مراحل المپیاد دانش‌آموزی
    شما تا رسیدن به مرحله جهانی ۴ مرحله کشوری دارید که به دو دسته آزمون و دوره آموزشی تقسیم می‌شود. شما ابتدا باید دو مرحله آزمون را طی کنید و در دو دوره آموزشی که از تابستان تا زمستان ادامه دارد، شرکت کنید.

۵ مرحله المپیاد دانش‌آموزی

مرحله اول:

این مرحله در بهمن یا اسفند هر سال برگزار می‌شود و از بین بیش از ده هزار نفر در هر رشته ، کمتر از هزار نفر برای شرکت در مرحله دوم انتخاب و برگزیده میشوند . در مرحله اول سوالات به صورت تستی است.

مرحله دوم المپیاد دانش‌آموزی :

این مرحله از المپیاد، در اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود و از بین نفرات برگزیده مرحله اول، در نهایت 40 نفر انتخاب و برای مرحله سوم که در تابستان است ، پذیرفته می‌شوند. نفرات برگزیده این مرحله شانس زیادی برای کسب یکی از مدال های طلا ، نقره و یا برنز دارند. این مرحله سخت‌ترین مرحله المپیاد کشوری است که از هر 20 نفر فقط یک نفر پذیرفته می‌شود.

این دو مرحله در سطح استانی برگزار می‌شود و بعد از این دو مرحله، برگزیدگان در یک دوره آموزشی در باشگاه دانش پژوهان جوان شرکت خواهند کرد و در نهایت بعد از اتمام دوره، تعدادی از افراد منتخب، به عنوان اعضای اصلی تیم ملی المپیاد ایران انتخاب خواهند شد و در مسابقات جهانی شرکت خواهند کرد.

منابع المپیاد دانش‌آموزی

معمولا سوالات المپیاد، فراتر از کتب درسی است و در بدو ورود به دوره‌های المپیاد، منابع مجزایی به شما معرفی خواهد شد تا با مطالعه آن‌ها خود را برای شرکت در آزمون‌ها آماده شوید.
در هر شاخه علمی، منابع متفاوت است. معمولا کتاب‌هایی که به شما معرفی میشود کتب مرجع هستند.

چگونگی ثبت‌نام در المپیادهای علمی دانش‌آموزی

ثبت‌نام در المپیاد‌های علمی کشور از ۲۳ تا ۲۷ دی‌ماه در سایت oly.medu.ir انجام می‌شود.
زمان برگزاری آزمون‌های المپیادها از ۲۹ بهمن تا ۴ اسفند خواهدبود. ثبت نام در آن هم به صورت اینترنتی بوده و دانش‌آموزان داخل و خارج از کشور می‌توانند در زمان بیان شده به سامانه ثبت نام المپیاد دانش آموزی oly.medu.ir مراجعه کنند.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

به گزارش ایسنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز سه شنبه به ریاست دکتر مسعود پزشکیان و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه، ماده واحده نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را بررسی کرد. در این جلسه مقرر شد که نظام نامه جدیدی برای سهمیه بندی عادلانه مناطق داوطلبان تدوین شود که بر اساس تفکیک سهمیه های کنکور به صورت استانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سازمان سنجش آموزش کشور جدول زمان بندی ثبت نام و برگزاری آزمون های سراسری و دکتری سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد. بر این اساس، ثبت نام برای نوبت اول کنکور سراسری از ۲۰ آبان امسال آغاز شده و تا ۲۶ آبان ادامه خواهد داشت. نوبت اول این کنکور در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار می شود.

به گزارش جماران، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره تغییرات کنکور اعلام کرد که مدل کنکور تغییری نخواهد کرد. وی اظهار داشت: (در مدل قبلی، دانش‌آموزان تنها به تست‌زنی مشغول بودند و دبیرستان‌ها عملاً نقش خود را از دست داده بودند. پیش از این، آمار قبولی مدارس غیرانتفاعی در رتبه‌های بالای کنکور بیشتر بود؛ اما اکنون دانش‌آموزان مدارس دولتی موفقیت بیشتری دارند.)

به گزارش خبرگذاری ایسنا، ثبت نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو فقط بر اساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته از مهرماه ۱۴۰۳ برای دانشگاه آزاد اسلامی شروع می شود