جزییات پذیرش دانشجو در آزمون ۱۴۰۴

زمان مطالعه 5 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در اطلاعیه ای که از سوی دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شده است، جزئیات پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را اعلام کرد.

 

بر اساس این اطلاعیه، ضرایب سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ که در جلسه ۳۸ شورای سنجش تصویب شده، اعلام شد. پذیرش دانشجویان در این دوره بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان دوره متوسطه صورت می گیرد.

 

این مصوبات شامل موارد مطرح شده در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ و همچنین مواد تکمیلی و اصلاحی از جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ به تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ و ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ است. همچنین مصوبات جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که در جلسه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است، در فرآیند پذیرش دانشجویان تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور جزئیات اجرای مصوبات پذیرش دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را اعلام کرد. طبق این اطلاعیه، سوابق تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه و دیپلم برای پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اعمال خواهد شد.

 

تشریح سوابق تحصیلی بر اساس مصوبه، نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه های یازدهم و دوازدهم نظام آموزشی ۶-۳-۳ و همچنین نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی-واحدی، در فرایند پذیرش لحاظ می شود. این نمرات باید در امتحانات استاندارد و نهایی که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار شده اند، ثبت شده باشند.

 

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۴ طبق مصوبات، سهم سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۴ برای گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی است. از این میزان، ۲۰ درصد مربوط به پایه یازدهم و ۴۰ درصد مربوط به پایه دوازدهم خواهد بود. همچنین برای دیپلم نظام سالی-واحدی، ۳۰ درصد و برای پیش دانشگاهی ۱۰ درصد تأثیر قطعی در نمره کل لحاظ می شود.

میزان تاثیرنظام 3-3-6
20یازدهم
40دوازدهم
60جمع

 

میزان تاثیرنظام سالی واحدی
20یازدهم
30دیپلم
10پیش دانشگاهی
60جمع

 

داوطلبان نظام سالی-واحدی که قصد دارند سابقه تحصیلی پایه یازدهم ایجاد کنند، باید طبق برنامه وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند. سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) نیز ۴۰ درصد خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در اطلاعیه ای جدید، سهم نمره کل سوابق تحصیلی و آزمون اختصاصی (کنکور) برای گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد.

میزان تاثیرنظام 3-3-6
10یازدهم
20دوازدهم
30جمع

 

میزان تاثیرنظام سالی واحدی
10یازدهم
15دیپلم
5پیش دانشگاهی
30جمع

 

بر اساس این اطلاعیه، سهم نمره کل سوابق تحصیلی پایه های یازدهم و دوازدهم نظام آموزشی ۶-۳-۳ برای این دو گروه آزمایشی به ترتیب ۱۰ و ۲۰ درصد (در مجموع ۳۰ درصد) با تأثیر قطعی خواهد بود. همچنین، سهم سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی-واحدی در این گروه ها ۱۵ درصد و سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی ۵ درصد با تأثیر قطعی تعیین شده است که در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۰ درصد از نمره کل سابقه تحصیلی را تشکیل می دهد.

 

داوطلبان نظام سالی-واحدی که نیاز به ایجاد سابقه تحصیلی پایه یازدهم دارند، باید بر اساس برنامه وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند. در این گروه های آزمایشی، سهم نمره کل سوابق تحصیلی تنها شامل دروس عمومی است و سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۷۰ درصد خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی آموزش کشور در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرد که همه داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ باید دارای سابقه تحصیلی باشند. در غیر این صورت، نمره صفر برای آنها منظور خواهد شد.

 

این اطلاعیه تأکید دارد که داوطلبانی که فاقد سابقه تحصیلی کامل در گروه آزمایشی مورد نظر هستند، از جمله فارغ التحصیلان شاخه های فنی و حرفه ای، کاردانش، طلاب حوزه های علمیه، فارغ التحصیلان مدارس بین الملل، و کسانی که نمرات خود را پیش از خرداد ۱۳۸۴ اخذ کرده اند، باید بر اساس برنامه های اعلامی وزارت آموزش و پرورش نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کنند.

 

در صورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی برای ایجاد سوابق تحصیلی شرکت نکند و نمره ای برای دروس عمومی و تخصصی خود نداشته باشد، نمره خام آن درس به صورت صفر محاسبه و سپس تراز می شود. این نمره پس از تراز شدن در نمره کل سابقه تحصیلی داوطلب لحاظ خواهد شد.

 

نکات مهم درباره سوابق تحصیلی:

 

برای فارغ التحصیلان نظام سالی-واحدی، نمرات دروس عمومی و تخصصی دیپلم (پس از خرداد ۱۳۸۴) و پیش دانشگاهی (پس از خرداد ۱۳۹۱) به عنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته می شود.

 

فارغ التحصیلان نظام سالی-واحدی باید بر اساس برنامه های اعلامی وزارت آموزش و پرورش، سابقه تحصیلی پایه یازدهم خود را ایجاد کنند.

 

از نوبت امتحانی خرداد ۱۴۰۲ به بعد، سابقه تحصیلی تنها بر اساس نتایج آزمون های نوبت خرداد محاسبه می شود.

 

تراز نمره های مشابه در سال ها و نوبت های مختلف ممکن است متفاوت باشد. سال اخذ آزمون در محاسبه تراز تأثیرگذار است و ارتباطی به سال فارغ التحصیلی ندارد. عدم شرکت در امتحانات نهایی به منزله درج نمره صفر خواهد بود.

 

نمره کل سابقه تحصیلی تنها برای پذیرش همان سال معتبر است و برای سال های بعد بر اساس ضرایب جدید محاسبه خواهد شد. برای داوطلبانی که در آزمون ترمیم نمره شرکت می کنند، بالاترین نمره تراز هر درس در محاسبه نمره کل لحاظ می شود.

 

این اطلاعیه همچنین اعلام کرده است که برای داوطلبانی که بیش از یک دیپلم دارند، نمره کل سابقه تحصیلی بر اساس بالاترین نمره تراز دروس مؤثر محاسبه خواهد شد.

 

به گزارش گروه اجتماعی، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کشور در اطلاعیه ای جدید، جزئیات مربوط به آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه، در رشته های دارای آزمون عملی، نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش در رشته های مرتبط محاسبه خواهد شد. همچنین ضریب درس بهیاری برای دیپلمه های بهیاری در گروه علوم تجربی، که در رشته های «پرستاری»، «تکنولوژی اتاق عمل»، «هوشبری» و «فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی» شرکت می کنند، ۱۲ اعلام شده و تأثیر این نمره در پذیرش بهیاران به صورت قطعی خواهد بود.

 

نمرات خام آزمون اختصاصی سال ۱۴۰۴ اطلاع رسانی می شود

بر اساس این اطلاعیه، نمرات خام آزمون های اختصاصی سال ۱۴۰۴ به داوطلبان اعلام خواهد شد. در صورتی که داوطلبان در دو نوبت آزمون های معتبر حاضر باشند، بالاترین نمره کل آزمون اختصاصی از میان نمرات چهار آزمون برای آنها لحاظ خواهد شد. این نمره با سهم ۴۰ درصد در گروه های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی، و سهم ۷۰ درصد در گروه های هنر و زبان های خارجی در نمره کل نهایی محاسبه و در کارنامه انتخاب رشته به داوطلبان اطلاع رسانی خواهد شد.

 

نمره کل نهایی و تغییرات در سال ۱۴۰۴

نمره کل نهایی داوطلبان در گروه های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی از ۶۰ درصد نمره سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد نمره کل آزمون اختصاصی تشکیل می شود. در گروه های هنر و زبان های خارجی، این ترکیب شامل ۳۰ درصد نمره سوابق تحصیلی و ۷۰ درصد نمره کل آزمون اختصاصی است. همچنین در سال ۱۴۰۴، سوابق تحصیلی قبلی معتبر نبوده و نمره جدید بر اساس سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه خواهد شد.

 

ممنوعیت شرکت مجدد در آزمون ۱۴۰۴ برای پذیرفته شدگان برخی رشته ها

این اطلاعیه تأکید دارد که پذیرفته شدگان رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی در سال ۱۴۰۳، چه ثبت نام کرده باشند و چه نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را ندارند. این افراد در صورت تمایل به شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ و بعد از آن، باید قبل از زمان ثبت نام نوبت اول آزمون، از دانشگاه یا مؤسسه قبولی خود انصراف دهند.

 

پذیرفته شدگان سال ۱۴۰۲ و قبل از آن نیز باید پیش از آغاز ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ از دانشگاه یا مؤسسه قبولی انصراف قطعی دهند.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

فیلد های "*" اجباری هستند

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

“برنامه‌ریزی” اولین و مهم‌ترین گام برای شروع ماراتنی به نام کنکور است و در ادامه عمل به برنامه، رمز موفقیت و تضمین به

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی جدید برای بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز از روز یکشنبه، اول مهر آغاز شد. با این حال، هنوز برخی از دانش آموزان موفق به ثبت نام نشده اند.

مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خبر داد. علیرضا کریمیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۱۴ شهریور …

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد که براساس مصوبات جلسه امروز سه شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییراتی در پذیرش داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است.