پول اجباری برای مدارس نداریم!

زمان مطالعه 3 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی جدید برای بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز از روز یکشنبه، اول مهر آغاز شد. با این حال، هنوز برخی از دانش آموزان موفق به ثبت نام نشده اند. در همین رابطه، وزیر آموزش و پرورش به خانواده ها اطمینان داده است که نگران نباشند، زیرا فرآیند ثبت نام همچنان ادامه دارد. وی از خانواده هایی که در روند ثبت نام با مشکل مواجه شده اند خواسته است که به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند تا مدرسه مناسب برای فرزندانشان مشخص و ثبت نام آنها انجام شود.

 

در همین حال، با آغاز سال تحصیلی و تشکیل انجمن اولیا و مربیان، موضوع دریافت پول از دانش آموزان در مدارس مجدداً مطرح شده است. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده است که “پول اجباری” در مدارس دولتی وجود ندارد و خانواده ها نباید نگران دریافت پول اجباری در زمان ثبت نام یا در طول سال تحصیلی باشند.

 

پول اجباری برای مدارس

به گزارش خبرنگار اجتماعی، موضوع دریافت اجباری پول در مدارس دولتی همچنان مطرح است. با وجود تأکید مدیران مدارس بر اینکه کمک های مالی به مدرسه بر اساس مصوبه انجمن اولیا و مربیان تعیین می شود، در برخی موارد والدین مجبور به پرداخت این مبالغ می شوند. همچنین، انجمن های تشکیل شده در بسیاری از مدارس دولتی ضعیف و تحت تأثیر مدیران مدارس قرار دارند و این مسئله باعث شده تا این انجمن ها به جای نظارت، به ابزاری برای توجیه دریافت وجوه از دانش آموزان تبدیل شوند.

 

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در این باره می گوید: “هر سال میلیون ها دانش آموز در مدارس دولتی ثبت نام می شوند و ممکن است در برخی موارد مسائل مالی یا کمبود امکانات وجود داشته باشد، اما این موارد استثنایی هستند و ما تلاش می کنیم که این موارد نیز موجب ناراحتی شهروندان نشود.” وی تاکید کرد که تعداد مدارسی که به طور اجباری پول دریافت می کنند اندک بوده و بیشتر در کلان شهرها قرار دارند. به گفته او، مدارس دولتی عادی نباید هیچ وجهی از خانواده ها دریافت کنند و در صورت شکایت، ظرف سه روز به آن رسیدگی خواهد شد.

 

همچنین فرهادی به مشکلات ثبت نام دانش آموزان در برخی مناطق اشاره کرد و توضیح داد که در مناطقی که شاهد افزایش ناگهانی جمعیت دانش آموزان هستیم، ممکن است در فرآیند ثبت نام مشکلاتی به وجود آید. با این حال، وی تاکید کرد که تمام مدارس مکلف به ثبت نام تمامی دانش آموزان هستند و این مشکلات به زودی رفع خواهد شد.

کلاس بدون معلم وجود ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که هیچ کلاس درسی بدون معلم در مدارس وجود ندارد و تمامی معلمان در کلاس های خود مستقر هستند. وی همچنین به موضوع دریافت اجباری پول در مدارس دولتی اشاره کرد و آن را یکی از چالش های همیشگی توصیف کرد. فرهادی تأکید کرد که مدارس دولتی نباید هیچ هزینه ای از والدین دریافت کنند و شفافیت در نحوه هزینه کرد هرگونه مبلغ دریافتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

فراموش کردن اصل 30 قانون اساسی

وی با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: “طبق این اصل، دولت موظف است امکانات آموزش و پرورش رایگان را برای همه افراد کشور فراهم کند.” وی افزود که این قانون به منظور تأمین عدالت آموزشی و فراهم کردن فرصت های برابر برای همه دانش آموزان تصویب شده است و هیچ دانش آموزی نباید به دلیل مسائل مالی از دسترسی به آموزش محروم شود.

 

با وجود این اصل قانونی، برخی نگرانی ها در مورد فراموشی این قانون و افزایش شهریه های غیرقانونی در مدارس دولتی مطرح شده است. فرهادی تاکید کرد که دریافت هرگونه هزینه از والدین باید شفاف و اختیاری باشد، به ویژه در مواردی مانند فعالیت های فوق برنامه یا کتاب های خاص. همچنین اشاره شد که عدم بهبود کیفیت و کمیت امکانات تحصیلی در مدارس دولتی و افزایش تعداد دانش آموزان شهریه پرداز، موجب نگرانی در مورد تضعیف اصل رایگان بودن آموزش شده است.

 

این مسائل به نوعی موجب شده که پدیده «شهریه-کیفیت» در مدارس دولتی شکل بگیرد، که والدین را به پرداخت هزینه هایی خارج از چارچوب قانونی مجبور می کند.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

فیلد های "*" اجباری هستند

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

“برنامه‌ریزی” اولین و مهم‌ترین گام برای شروع ماراتنی به نام کنکور است و در ادامه عمل به برنامه، رمز موفقیت و تضمین به

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در اطلاعیه ای که از سوی دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شده است، جزئیات پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را اعلام کرد.

مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خبر داد. علیرضا کریمیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۱۴ شهریور …

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد که براساس مصوبات جلسه امروز سه شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییراتی در پذیرش داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است.