مدرسه کسب و کار کارابیز

کلاس ریاضی جذاب‌تر برای کنکوری‌ها

کلاس ریاضی جذاب_تر برای کنکوری_ها

 

کلاس ریاضی برای دانش‌آموزان کنکوری از دوره‌های بسیار مهم محسوب می‌شود. هرکدام از دروس عمومی کنکور و دروس تخصصی کنکور، سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خودشان را دارند. اما درس ریاضی با همه فرق دارد! جالب است بدانید طی مطالعات اخیر از هر ۱۰ دانش‌آموز، ۴ نفر از درس ریاضی متنفر هستند! ریاضی از همان اولین سال‌های دبستان جوری در ذهن دانش‌آموزان جا خوش کرده است؛ گویی این درس بزرگ‌ترین دشمن آن‌ها است. یادگیری آن‌همیشه زحمت و تلاش بیشتری نسبت به سایر درس‌ها می‌خواهد!

مخصوصاً برای کنکوری‌ها!

البته یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن این ذهنیت در کنکوری‌ها می‌شود، خشک بودن روش تدریس و کسل‌کننده بودن کلاس کنکور درس ریاضی برای دانش‌آموزان است. در این مقاله ترفندهایی ساده و کاربردی برای جذاب‌تر شدن درس ریاضی را با هم مرور خواهیم کرد. با رعایت چند نکته ساده خواهیم دید که چه طور کلاس ریاضی به جذاب‌ترین کلاس کنکور برای دانش‌آموزان تبدیل می‌شود!

با ما همراه باشید.

 

 

در کلاس ریاضی، متکلم وحده نباشید!

هر کلاس درسی زمانی برای دانش‌آموزان و به‌ویژه کنکوری‌ها جذاب است که در آن ارتباط دوطرفه وجود داشته باشد. این مسئله در مورد درس ریاضی که به‌خودی‌خود یکی از مهم‌ترین دروس تخصصی کنکور به شمار می‌آید، اهمیت بیشتری دارد. متأسفانه بسیاری از معلمان در کلاس‌های کنکور و کلاس‌های آموزشی قبل از دوران کنکور، به دلایل مختلفی مثل نبودن وقت کافی و یا جدیت بیش‌ازحد کلاس، متکلم وحده می‌شوند . آن‌ها اجازه نمی‌دهند دانش‌آموزان در بحث شرکت کنند.

بخوانید :   شیمی کنکور را چگونه بخوانیم؟

برای جذاب‌تر شدن درس ریاضی در کلاس‌های کنکور آنلاین یا کلاس‌های حضوری، به دانش‌آموزان اجازه دهید که در بحث شرکت کنند. مدام آن‌ها را با موضوع درس درگیر کنید. به‌این‌ترتیب هم توجه آن‌ها به درس بیشتر می‌شود. در نتیجه دانش‌آموزان گذر زمان را کم‌تر احساس می‌کنند.

 

 

زمان کلاس را تقسیم‌بندی کنید

یکی دیگر از نکاتی که باعث جذاب‌تر شدن کلاس ریاضی برای کنکوری‌ها می‌شود، تقسیم کردن زمان کلاس به بازه‌های مختلف با موضوعات متنوع است. برای مثال اگر قصد دارید یکی از مباحث درس ریاضی را آموزش دهید، حتماً توجه داشته باشید که کل زمان کلاس به آموزش آن مبحث نگذرد. بخشی از کلاس را تدریس کرده و بخشی را به حل تمرین اختصاص دهید

 

 

برای برگزاری کلاس ریاضی سطح کلاس را بسنجید

تا به ‌حال فکر کرده‌اید چرا بعضی دانش‌آموزان از درس ریاضی بیزار هستند و از آن فرار می‌کنند؟ برای آن‌که فکر می‌کنند در یادگیری مباحث آن ناتوان و بی‌استعداد هستند. به همین خاطر می‌خواهند آن را به‌کل نادیده بگیرند! یک معلم ریاضی باتجربه و آگاه باید سعی کند که این حس را به‌مرور در دانش‌آموزان و به‌ویژه در کنکوری‌ها از بین ببرد. به همین دلیل سنجیدن سطح کلاس و انعطاف‌پذیری در سطح آموزش بسیار مهم است. کلاس ریاضی باید جوری اداره شود که هم یک دانش‌آموز نابغه و هم یک دانش‌آموز ضعیف در آن احساسی مثبت داشته باشند. آن‌ها باید به این باور برسند که از پس موضوعات مختلف درس بر ‌آمده و در حال پیشرفت هستند.

 

 

بین دانش‌آموزان فرق نگذارید

خواه ‌ناخواه در هر کلاس کنکور چند دانش‌آموز قوی و بااستعداد در درس ریاضی، چند دانش‌آموز متوسط و همچنین چند دانش‌آموز ضعیف و به علاقه نسبت به این درس وجود دارند. بعضی معلمان تمام توجه خود را صرف دانش‌آموزان قوی می‌کنند و تمام‌ وقت کلاس را به آن‌ها اختصاص می‌دهند. این کار باعث سرخوردگی و بی‌علاقگی سایر دانش‌آموزان شده و جذابیت کلاس ریاضی را به حداقل می‌رساند.

بخوانید :   آمادگی برای آزمون‌های عملی رشته‌های هنر

 

 

در برگزاری کلاس ریاضی کنکور استراحت یادتان نرود!

درست است که انواع کلاس آنلاین کنکور و دیگر کلاس‌هایی که برای آماده کردن دانش‌آموزان جهت شرکت در کنکور ریاضی و کنکور تجربی ترتیب داده می‌شوند، بسیار مهم و حیاتی هستند. نباید وقت را در آن‌ها تلف کرد؛ اما این را فراموش نکنید که مخاطبان شما در این کلاس‌ها، اکثراً جوانانی هستند که دلشان تفریح، سرگرمی و سرخوشی می‌خواهد. به همین دلیل کلاس ریاضی با تمام جدیت و اهمیتی که دارد باید جنبه‌های تفریحی هم داشته باشد. کلاس درس شما نباید باعث خستگی کنکوری‌ها نشود.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم استراحت‌های ۵- ۱۰ دقیقه‌ای را فراموش نکنید. اگر ممکن است یک تایم کوتاه در وسط کلاس، دانش‌آموزان را به حال خود بگذارید تا از صحبت با یکدیگر لذت ببرند و خستگی‌شان از بین برود.

 

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

با دانش‌آموزان هم دل و هم سن شوید!

متأسفانه یک باور غلط در بین معلمین وجود دارد که فکر می‌کنند هرچه جدی‌تر و خشک‌تر باشند، دانش‌آموزان اهمیت بیشتری برای درس آن‌ها قائل می‌شوند. باید بگوییم که این باور کاملاً اشتباه است، آن ‌هم در مورد نسل جدید و کنکوری‌های این سال‌ها!

اگر می‌خواهید کلاس ریاضی را برای دانش‌آموزان و جوانان این نسل جذاب‌تر کنید، خودتان را جای آن‌ها و در شرایط آن‌ها بگذارید. با آن‌ها هم سن و همدل شوید. بعضاً به زبان خودشان با آن‌ها حرف بزنید.

مشکلی ندارد اگر موقع درس دادن در کلاس کنکور از تکیه‌کلام‌ها و اصطلاحات نسل جدید استفاده کنید! این کار باعث می‌شود که دانش‌آموزان ارتباطی دوستانه با شما برقرار کنند. کلاس ریاضی را با تمام سختی‌ها و جدیتش راحت‌تر بگذرانند. حتی از آن لذت ببرند.

بخوانید :   فیزیک دوازدهم تجربی

 

 

تأثیرگذار باشید!

درنهایت یادتان باشد که شما معلم یکی از مهم‌ترین دروس تخصصی کنکور در کنکور ریاضی و کنکور تجربی هستید. عملکرد شما و میزان جذابیت کلاس درستان می‌تواند تأثیر زیادی در رتبه دانش‌آموزانتان و موفقیت آنان داشته باشد. اگر می‌خواهید در کار و حرفه خود بهترین باشید، در کلاس ریاضی جوری عمل کنید که سال‌ها بعد دانش‌آموزانتان از شما به‌ عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد زندگی‌شان یاد کنند. آ‌ن‌ها نقش مهم شما را در موفقیتشان، هرگز فراموش نکنند.

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

#iguru_button_66224d378d186 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66224d378d186 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66224d378d186 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66224d378d186 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66224d37eb2df a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66224d37eb2df a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66224d37eb2df a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66224d37eb2df a:hover{ color: #ffffff; }