افسردگی دوران کنکور چیست؟

افسردگی دوران کنکور چیست؟

افسردگی دوران کنکور یکی دیگر از اختلالات روانی رایج در میان متقاضیان کنکور است. در واقع فرقی نمی‌کند شما در آزمون کنکور پیش رو متقاضی کنکور ریاضی، کنکور تجربی و یا حتی کنکور انسانی باشید. سال کنکور، آن‌چنان دوره پرتنش و پراسترسی است که خواه ‌ناخواه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت عدم مقابله با آن شما  درگیر اختلال افسردگی دوران کنکور می‌شوید.

اختلالی روحی به نام افسردگی دوران کنکور که غالبا در هفته‌های پایانی و روزهای پیش‌از کنکور به سراغ دانش‌آموزان می‌آید. افسردگی، می‌تواند انگیزه و اراده داوطلبین را سست کرده و از ادامه  مسیر باز دارد.

 آنچه که سبب به وجود آمدن اختلال افسردگی دوران کنکور در متقاضیان می‌شود، افزایش فعالیت مغز و کاهش زمان استراحت  است. این اختلال در ابتدا منجر به ایجاد استرس و کاهش کارایی مغز و در نهایت بروز یک اختلال روحی مهم می‌شود.

سوال مطرح شده این است راه مقابله با افسردگی دوران کنکور چیست.

ما قصد داریم راه‌های مقابله با  افسردگی دوران کنکور را بررسی کنیم. در پایان نیز راه‌حل مناسبی برای درمان این اختلال روحی و روانی خواهیم یافت.

 

استرستان را کنترل کنید!

حتما تا به حال با متقاضیان بی‌شماری برخورد داشته‌اید که ترس از کنکور و تفکر شکست در آن دلسردشان کرده‌است. این اختلال دانش‌آموزان را از ادامه دادن به مسیر باز می‌دارد. در واقع سطح استرس و اضطراب این متقاضیان در دوره کنکور آنچنان افزایش می‌یابد که منجر به عدم خودباوری می‌شود. حسی ناخوشایندی که روحیه دانش‌آموزان و متقاضیان را به مرور زمان تضعیف می‌کند. 

 اندیشدیدن به ناکامی در کنکور و تلقین مداوم آن، موجب ناامیدی دانش‌آموزان و متقاضیان کنکور می‌شود.این افکار، اراده آن‌ها را سست می‌کند. با وجود این افکار، باور شکست در کنکور در ذهن داوطلبان به وجود می‌آید. شکستی که نتیجه‌ آن کسب رتبه‌ ضعیف و یا پشت کنکور ماندن آن‌ها است.

اما واقعیت چنین نیست! زیرا شکست در کنکور هیچ‌گاه معنایی نداشته و ندارد.

همانطوری‌ که پیش‌تر اشاره کردیم برنامه کنکور یکی از چالش برانگیزترین و مهم‌ترین رویدادها در زندگی افراد است. طبیعی است که این رویداد همچون دیگر پدیده‌های مهم و اساسی زندگی، مملو از پستی و بلندی باشد. آنچه  در این مسیر پر فراز و نشیب می‌تواند اراده‌تان را قوی کند، آشنایی با موانع و نحوه برخورد و مقابله صحیح با آن‌ها است؛ این عاملی است که شما را به اهدافتان نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. زیرا استعداد و میل به موفقیت از همان ابتدا در تمامی انسان‌ها وجود داشته است. تنها تنش‌ها و استرس‌ها هستند که مانع از دستیابی افراد به هدفشان می‌شود. پس در چنین شرایطی بهتر است از شرط‌بندی برای موفقیت به خاطر دیگران دست بردارید.سعی کنید تا می‌توانید استرس و تنش را از خودتان دور کنید. از اندیشیدن به موانع پیش‌روی و مشکلات احتمالی دست کشیده و بدین صورت استرس و اضطرابتان را کنترل کنید.

با تغذیه مناسب بر افسردگی دوران کنکور غلبه کنید!

بدون شک همه ما تا به‌حال با افرادی برخورد کرده‌ایم که به دلیل پیروی از یک رژیم غذایی سخت، تحت فشار روحی و روانی بوده‌‌اند.این افراد در برخورد با اطرافیان عصبی و پرخاشگر می‌شوند. جالب است بدانید این امر کاملا طبیعی است؛ زیرا تغذیه، ارتباط مستقیمی با روحیات و خلق و خوی افراد دارد. عدم توجه به تغذیه  سبب بروز بیماری‌ها و اختلالاتی همچون اختلال افسردگی می‌شود. 

 یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن به اختلال افسردگی دوران کنکور، داشتن تغذیه مناسب است.

 یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری و کاهش استرس و خطر ابتلا به افسردگی دوران کنکور توجه به تغذیه و داشتن یک برنامه غذایی است. بهتر است متقاضیان کنکور از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و شیرین همچون نوشابه  جلوگیری کنند.همچنین مصرف لبنیاتی که در ساختار آن‌ها از مواد افزودنی همچون لاکتوز استفاده شده است هم می‌تواند آسیب زننده باشد. به جای مصرف مواد ذکر شده  دانه‌های خوراکی و مغذی مانند بادام، تخمه، پسته و گردو را در برنامه تغذیه‌ای خود قرار دهید. دانه‌های خوراکی باعث تامین انرژی مورد نیاز بدن و کاهش احتمال ابتلا به دیابت، افزایش مقاومت بدن در برابر استرس و اضطراب می‌شوند. در نتیجه خطر ابتلا به افسردگی دوران کنکور در دانش‌آموزان و متقاضیان کنکور را کاهش می‌دهد.

 

مطالعه این مطلب هم میتواند مفید باشد:

 

 

 

 

 از احساساتتان فرار نکنید و آن‌ها را روی کاغذ بیاورید!

واقعیت این است که آنچه که مورد تضعیف روحیه و دلسردی دانش‌آموزان و متقاضیان کنکور در طول دوره کنکور می‌شود، اضطراب غیرطبیعی است. یعنی اضطرابی که همراه با دل درد، سر درد، تهوع و… است؛ زیرا داشتن اضطراب طبیعی خود موجب افزایش میزان دقت و یادگیری دانش‌آموزان و متقاضیان شده و به عنوان عنصری محرک شناخته می‌شود.

با این اوصاف دیگر فرقی نمی‌کند که شما متقاضی کنکور انسانی، کنکور تجربی و یا کنکور ریاضی باشید؛ احساساتتان را انکار نکرده و از آن‌ها فرار نکنید. به طور کلی هر آنچه که ذهنتان را درگیر کرده است، نترسید و آن‌ها را روی کاغذ بیاورید. سپس به خودتان کمی فرصت داده و دوباره خواندن را از نو شروع کنید.

 

 

حتی اگر حوصله ندارید از برنامه کنکورتان پیروی کنید!

این امر کاملا طبیعی است که شما در طول دوره کنکور بارها و بارها خسته شوید و بخواهید برای یک روز هم که شده مطابق برنامه کنکور خودتان پیش نروید. اما جالب است بدانید که تکرار این امر موجب دلسردی و به مرور زمان موجب بروز ناکامی و اختلال افسردگی دوران کنکور می‌شود. پس در چنین شرایطی بهتر است کمی به خودتان فرصت بدهید، برای چند ساعت استراحت کنید و بعد از یک ریکاوری دوباره به برنامه کنکورتان برگردید و مطابق آن عمل نمایید.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

بسته مشاوره
تام لند | کلاس کنکور آنلاین
  • مثال: 09121234567 یا 02112345678
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .