مدرسه کسب و کار کارابیز

چگونه در کنکور تجربی موفق شویم؟

چگونه در کنکور تجربی موفق شویم؟
 

کنکور تجربی، طی چند سال اخیر جزو پرطرفدارترین آزمون‌ها بوده‌است. بسیاری از دانش آموزان از همان روزهای کودکی رویای پزشک شدن را در سر می‌پرورانند. البته علاقه پدر و مادرها به این موضوع هم بی‌تاثیر نیست. پدر و مادرهایی که همیشه دوست داشتند فرزندشان پزشک شود تا بتوانند پز آن‌ها را به دیگران بدهند!

همین موضوع باعث شده تا برخی از دانش آموزانی که می‌خواهند در کنکور تجربی شرکت کنند، دقیقا نمی‌دانند که واقعا رشته‌های تجربی را دوست دارند یا صرفا به خاطر حرف دیگران وارد این رشته شده شده‌اند. جالب است بدانید که حتی برخی از دانش آموزان همچنان از دیدن خون می‌ترسند و مشاهده عمل‌های جراحی و بیماری‌های مختلف برایشان بسیار سخت است؛ اما باز هم اصرار دارند تا در رشته پزشکی قبول شوند!

پس در مرحله اول تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید. اگر واقعا از ته دل دروس تخصصی رشته تجربی را دوست دارید، این مقاله برای شماست. زیرا می‌خواهیم به شما بگوییم که چطور شانس قبولی خود در کنکور تجربی را افزایش دهید.  

 

برای کنکور تجربی به طور ویژه برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی دقیقا نقطه اول برای رسیدن به موفقیت است. به خصوص در رشته تجربی. چون همانطور که می‌دانید راه سخت و دشواری را پیش رو دارید. رقابت در این رشته بسیار سنگین است و دانش آموزان زیادی مانند شما دلشان می‌خواهد در یکی از رشته‌های تجربی قبول شوند. پس حجم درس‌ها را بررسی کنید، زمان لازم برای مطالعه دروس و سپس تست زدن را برای خودتان در نظر بگیرید. زمان جمع بندی دروس را هم به این برنامه ریزی اضافه کنید.

بخوانید :   فیزیک کنکور را چگونه بخوانیم؟

به این فکر کنید که قرار است نتیجه ۱۲ سال درس خواندتان را در این آزمون ببینید. بنابراین با توجه به همه جوانب برنامه ریزی کنید تا وقت کم نیاورید. پیشنهاد ما این است که در این رابطه با یک مشاور تحصیلی یا مشاور کنکور هم صحبت کنید. یک مشاور خوب می‌تواند بر اساس تجربه خود، برنامه کاملی برای خواندن دروس اختصاصی کنکور و همینطور دروس عمومی در اختیار شما قرار دهند.

برای موفقیت در کنکور تجربی پشتکار داشته باشید

برخلاف دانش آموزان کنکور ریاضی، شما با یک درس اختصاصی مهم روبرو هستید که بخش زیادی از آن کاملا حفظی است. . وقتی صحبت از دروس حفظی می‌شود، ناخوداگاه یاد دروس عمومی کنکور می‌افتیم و درنتیجه شاید آن طور که باید به آن اهمیت نمی‌دهیم. اما درس‌هایی مثل زیست شناسی و زمین شناسی برای شما بسیار مهم محسوب می‌شوند.

برای خواندن این درس‌ها به هیچ عنوان عجله نکنید و مرحله به مرحله پیش بروید. یک مبحث را کاملا برای خودتان مرور کنید تا به آن تسلط یابید و بعد به سراغ مبحث بعدی بروید. طبیعتا اگر علاقه کافی به درس زیست شناسی داشته باشید، این کار برایتان بسیار راحت‌تر و شیرین‌تر خواهد بود. اما به این موضوع دقت کنید که در برنامه کنکور شما قرار نیست فقط درس‌های مورد علاقه‌تان را بخوانید. در نتیجه با یک برنامه‌ریزی هدفمند، تمامی دروس را با توجه به اهمیت مطالعه کنید. 

ممکن است گاهی در میان مطالعات خود خسته شوید و حس ناامیدی بر شما غلبه کند.در این زمان به مسیری که طی کرده‌اید و نهایتا موفقیتتان فکر کنید.

بخوانید :   مطالعه کنکوری یا امتحانی در خردادماه

همه دانش آموزان در برنامه کنکور حالت یأس را در مقطعی تجربه می‌کنند. این حس ناامیدی و عدم یادگیری کاملا طبیعی است. بهتر است کمی برنامه‌تان را سبک‌تر کرده و برای چند روز استراحت بیشتری به خودتان بدهید. این کار باعث می‌شود تا دوباره با انگیزه و انرژی بیشتر به مطالعه بپردازید.

 

 

خلاصه نویسی کنید

شما برای مطالعه بهتر دروس زیست شناسی و زمین شناسی به یک خلاصه نویسی طبقه بندی شده احتیاج دارید. تصور کنید در ماه پایانی برنامه کنکور هستید و در حین زدن تست کنکور متوجه می‌شوید که برخی از بخش‌ها را باید دوباره مرور کنید. اینجاست که خلاصه نویسی‌ها به کارتان می‌آید و به جای صرف مدت طولانی برای بررسی کامل دروس، می‌توانید تنها در چند ثانیه خلاصه بخش مورد نظرتان را پیدا کنید.

خلاصه ‌نویسی‌هایتان را دقیق، منظم و با اصول منحصر به فرد خودتان انجام بدهید. اگر دوستتان خلاصه نویسی‌هایش را ستونی انجام می‌دهد و از سه رنگ مختلف استفاده می‌کند، دلیل بر این نیست که شما هم  باید همین کار رابکنید. باید ببینید شما با چه سبکی احساس راحتی بیشتری می‌‌کنید.

در ماه‌های پایانی برنامه کنکور، آنقدر حجم تست‌ها و حجم برگه‌های خلاصه نویسی شده شما زیاد است که اگر طبقه بندی مناسبی برایشان نداشته باشید،کمکی به شما نخواهند کرد؛ بلکه باعث اضطراب و ناراحتی مضاعف شما می‌شوند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود:

 

 

به آینده‌ی کنکور تجربی خوب فکر کنید

قطعا دوران کنکور زمان سختی است. شما قرار است یک سال فقط درس بخوانید ودر یک آزمون مهم شرکت کنید و تمام دانسته‌های خود را روی برگه پاسخ نامه پیاده کنید. در این مسیر، هرگاه احساس کردید دیگر توان ادامه راه را ندارید، برای چند دقیقه به آینده‌تان بعد از قبولی در کنکور فکر کنید.

بخوانید :   دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

اگر دوست دارید در رشته پزشکی قبول شوید، خودتان را در مطب یا بیمارستان تصور کنید. به این فکر کنید که با روپوش سفید در بیمارستان راه می‌روید. خودتان را در جایگاهی تصور کنید که با خواندن درس زیست شناسی کنکور و همینطور دروس دانشگاه، با دقت فراوان می‌توانید یک بیماری را به درستی تشخیص بدهید.

این گونه تصویرسازی‌ها به شما کمک می‌کند تا انگیزی بیشتری برای ادامه راه داشته باشید. همه ما گاهی خسته و دل‌زده، می‌شویم. وقتی آینده روشنی را تصور می‌کنیم، آن وقت است که با علاقه و پشتکار بیشتری سختی‌ها را به جان می‌خریم. آن هم برای رسیدن به آینده‌ای شیرین!

 

سخن آخر

همانطور که گفتیم، رقابت در کنکور تجربی به خصوص برای رسیدن به رویای پزشک شدن بسیار زیاد است. اگر برنامه کنکور را به یک ماراتن تشبیه کنیم، کسانی برنده این ماراتن هستند که در میان راه از پا ننشینند و با امید به قهرمانی، مسیر را طی کنند. در این راه آهسته و پیوسته حرکت کنید و ناامید نشوید؛ در این صورت مطمئن باشید شما هم جزو برندگان این ماراتن هستید!

 

 

 

 

 

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

#iguru_button_6606ad566666c .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606ad566666c .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606ad566666c .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6606ad566666c .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6606ad56d0ac4 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6606ad56d0ac4 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6606ad56d0ac4 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6606ad56d0ac4 a:hover{ color: #ffffff; }