مدرسه کسب و کار کارابیز

فیزیک کنکور تجربی چجوری بودجه بندی شده؟

فیزیک کنکور تجربی چجوری بودجه بندی شده؟

درست است که زیست شناسی بالاترین اهمیت را در کنکور تجربی دارد اما اهمیت فیزیک در کنکور تجربی هم خیلی بالاست. فیزیک در کنکور تجربی در همه زیرگروه‌ها به جز زیرگروه ۴ ضریب دو و در زیرگروه ۴ ضریب ۳ دارد. در نظام جدید ۲۷ سوال با سوالات نظام قدیم هماهنگ است اما بخاطر حذف و کم حجم شدن دروس سوالات تقریبا نسبت به نظام قدیم ساده تر است. در کتاب‌های نظام قدیم پیچیدگی زیادتری دیده می‌شد اما در کتاب‌های نظام جدید بیشتر مسائل ریشه ای و پایه ‌ای می‌باشد. به طور کل فیزیک کنکور تجربی در نظام جدید از سادگی بیشتری برخوردار است.

اما این موضوع به معنای ساده بودن و کم اهمیت بودن آن نیست.

تغییرات فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۰ با سال‌های قبلی

همانطور که می‌دانید کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ برگزار نمی‌شود. بنا به  این اتفاق یک سری تغییر در بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی نیز ایجاد شده است.

فصل‌های پراهمیت فیزیک در کنکور تجربی کدام‌اند؟

سعی کنید به تمام فصل‌ها نیم نگاهی داشته باشید. هر فصل از ۱ تا ۴ سوال دارد، بین این سوالات ناگهان سوال ساده‌ای پیدا خواهد شد که شما نخوانده‌اید. بنابراین به عنوان یک همراه، هیچ وقت به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که روی یک فصل و یا کتاب فوکوس کنید، بلکه می‌گوییم همه ی کتاب را به اندازه‌ای به تسلط برسید و سپس دروس مهم تر و پر سوال تر را بخوانید و تست بزنید.

بخوانید :   زمین ‌شناسی یازدهم

به یاد داشته باشید فیزیک به معنای واقعی مفهومی است، پس به حفظ کردن دل نبندید و سعی کنید استفاده‌ی هر فرمول را بفهمید و درک کنید. تست زدن و خلاصه نویسی و حاشیه نویسی به این کار سرعت می‌بخشد و کمک می‌کند که این اطلاعات برای بلند مدت در ذهن شما بنشیند.

به طور کلی ۵ مبحث بالاترین تعداد سوال را در کنکور دارند که عبارت‌اند از:

  • فصل ۴ فیزیک سال دوازدهم: آشنایی با فیزیک اتمی و هسته ای با ۳ تست از بودجه بندی فیزیک
  • فصل ۱ سال یازدهم: الکتریسیته ساکن با ۳ تست از بودجه بندی فیزیک کنکور
  • فصل ۳ سال یازدهم: مغناطیس و القای الکترومغناطیس با ۳ تست از بودجه بندی فیزیک کنکور
  • فصل ۳ سال دهم: خواص فیزیکی مواد با ۲ تست از بودجه بندی فیزیک کنکور
  • فصل ۴ سال دهم: دما و گرما با ۳ تست از بودجه بندی فیزیک کنکور
فیزیک کنکور تجربی

 

به طور کل بودجه‌بندی فیزیک کنکور تجربی به چه شکل است؟

فیزیک در کنکور تجربی از ۳ کتاب دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد. تعداد سوالات فیزیک در کنکور تجربی ۳۰ سوال است که برای پاسخ دادن به ۳۰ سوال ۳۷ دقیقه زمان دارید. یعنی برای هر سوال ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه زمان دارید. ۱۵ ثانیه را صرف خواندن سوال ۵۰ ثانیه برای حل و ۱۵ ثانیه را برای پیدا کردن گزینه مناسب بگذارید.

بودجه بندی فیزیک پایه دهم: ۲۷ درصد سوالات کنکور

فیزیک پایه دهم شامل ۴ فصل است. داوطلبان رشته تجربی با مطالعه فیزیک پایه دهم به ۸ سوال از ۳۰ سوال فیزیک کنکور پاسخ می‌دهند. فیزیک پایه دهم ۲۷ درصد از سوالات کنکور را شامل می‌شود.  بودجه بندی فیزیک کنکور برای پایه دهم به صورت زیر است:

بخوانید :   نحوه مرور مطالب درسی در سال کنکور

فصل اول (فیزیک و اندازه‌گیری): فصل اول پایه دهم در کنکور سراسری تنها ۱ سوال دارد.

فصل دوم (کار، انرژی و توان): این فصل شامل ۲ سوال در کنکور سراسری است.

فصل سوم (ویژگی‌های فیزیک مواد): فصل سوم برای دانش‌آموزان رشته تجربی شامل ۲ سوال است.

فصل چهارم (دما و گرما): فصل دما و گرما نیز در کنکور سراسری شامل ۳ سوال است.

بودجه بندی فیزیک پایه یازدهم: ۳۰ درصد سوالات کنکور

فیزیک پایه یازدهم از ۳ فصل تشکیل شده است. داوطلبان رشته تجربی با مطالعه پایه یازدهم به ۹ سوال فیزیک در کنکور پاسخ می‌دهند. فیزیک پایه یازدهم در حالت کلی ۳۰ درصد سوالات فیزیک را شامل‌ می‌شود. بودجه بندی فیزیک کنکور برای پایه یازدهم به صورت فصل به فصل به شرح زیر است:

فصل اول (الکتریسیته ساکن): این فصل شامل ۳ سوال در کنکور سراسری است.

فصل دوم (الکتریسیته جاری): فصل دوم پایه یازدهم در کنکور سراسری، ۳ سوال دارد.

فصل سوم (مغناطیس و القای الکترومغناطیس): فصل مغناطیس و القای الکترومغناطیس شامل ۳ سوال است.

بودجه بندی فیزیک پایه دوازدهم: ۴۳ درصد سوالات کنکور

دانش‌آموزان و داوطلبان در کنکور سراسری باید ۴ فصل پایه دوازدهم را مطالعه کنند. پایه دوازدهم در کنکور سراسری رشته تجربی شامل ۱۳ سوال است. دانش‌آموزان در کنکور با مطالعه این فصل به ۴۳ درصد از سوالات پاسخ می‌دهند. بودجه بندی فیزیک کنکور برای پایه دوازدهم به صورت زیر است:

فصل اول (حرکت بر خط راست): فصل اول پایه دوازدهم شامل ۳ سوال است.

فصل دوم (دینامیک)‌: فصل دوم پایه دوازدهم یعنی فصل دینامیک در کنکور سراسری ۳ سوال دارد.

فصل سوم (نوسان و امواج): این فصل در کنکور سراسری ۴ سوال دارد.

فصل چهارم (فیزیک اتمی و هسته‌ای): فصل چهارم پایه دوازدهم شامل ۳ سوال است.

همانطور که متوجه شدید سوالات فیزیک در کنکور تجربی مستقل از هم نیستند و در برخی دروس می‌بینید که سوالات با ترکیب سوالات دروس دیگر پرسیده خواهد شد. بنابراین سعی کنید بعلاوه خواندن مباحث هر دو درس، تمرکزتان را روی تست‌های ترکیبی کنکور سال‌های گذشته و تست‌های دیگر بگذارید.

بخوانید :   تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری

سوالات مستقل نیز باید پای آشیل شما در کنکور باشد و برای یادگیری آن تنها نیاز به خلاصه نویسی، حاشیه نویسی کنار تست‌ها و مطالب کتاب بپردازید و هرروز مروری بر تست‌ها و فرمول‌ها داشته باشید.

به یاد داشته باشید که در روز از ۲۴ ساعت ۱۲ ساعت را می‌توانید استفاده مفید داشته باشید و به آموزش و ارتقای درسی خود بپردازید. بنابراین حتی اگر سال دوازدهم هم نیستید این زمان را از دست ندهید. بدانید انسان هرچقدر از خود انرژی بخواهد، باز هم جای برای داشتن یک انرژی دیگر باقی می‌ماند.

تعادل مهم‌ترین راه موفقیت در کنکور است، همه ی زمان‌تان را تنها به یک کار اختصاص ندهید، فقط تست نزنید و یا فقط درس نخوانید بلکه مبحثی را بخوانید و خلاصه برداری کنید و بعد تست بزنید. برای هر کدام زمان مناسب خودش را اختصاص دهید.

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 3 =

#iguru_button_66069a1298326 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66069a1298326 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66069a1298326 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66069a1298326 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66069a130708b a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66069a130708b a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66069a130708b a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66069a130708b a:hover{ color: #ffffff; }