مدرسه کسب و کار کارابیز

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی تهران هم‌اکنون یکی از معروف‌ترین و معتبرترین موسسات حوزه پزشکی در کشور است. سال‌های سال است که کنکوری‌های رشته تجربی، پشت کنکور ماندن را به جان می‌خرند تا در دانشگاه‌های علوم پزشکی معروف قبول شوند. این دانشگاه در سال ۱۳۰۳ وجود داشته است. درواقع این دانشگاه بازمانده مدرسه طب دارالفنون است؛ همان مدرسه‌ای که امیرکبیر آن را ساخته بود.

 

دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تاریخچه دانشگاه

همانطور که گفته شد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران بازماندهٔ مدرسهٔ طب دارالفنون تهران است و از این لحاظ از کهن‌ترین موسسات علوم پزشکی آکادمیک ایران محسوب می‌شود. مدرسه طب تا سال ۱۳۰۳ شمسی در دارالفنون دایر بود. در سال ۱۳۰۲ رئیس‌الوزرا عمارت مسعودیه را به مبلغ ۳۹ هزار تومان خریداری کرد. آن را برای تأسیس مدرسه علوم عالیه به وزارت معارف هدیه کرد. در سال ۱۳۰۳ پس از تعمیرات لازم، وزارت معارف به آن محل منتقل شد. دو مدرسه طب و دواسازی در یکی از حیاط‌های آن تشکیل شدند. مدرسه دواسازی از سال ۱۳۰۱ با استخدام یک معلم ارمنی تبعه ترکیه به نام پاپاریان که ماهیانه ۷۵ تومان حقوق برای او در نظر گرفته شد، کار خود را آغاز کرده بود.

در همان سال‌ها، مدرسه‌ی دیگری با عنوان مدرسه دندانسازی نیزبه‌وجود آمد. از سال ۱۳۰۸ یک استاد لهستانی به نام فالک کوش ملچارسکی برای مدیریت و تدریس در آن با حقوق ماهیانه دویست و پنجاه تومان استخدام شد. در سال‌های دوم و سوم مدیریت او هر ساله پنجاه تومان به حقوق ماهیانه‌اش افزوده شد. این عدد در سالی که معلم‌های عادی مکتب‌ ۱۵ تومان درآمد داشتند عدد قابل توجهی بود.

بخوانید :   رشته داروسازی، همه چیز درباره این رشته

 

چندی بعد مدرسه طب به عمارتی در خیابان لاله‌زار نو و سپس به عمارت بیمارستان معتمد منتقل شد. در اسفند ماه ۱۳۱۶ به محل فعلی دانشگاه تهران منتقل و در زیرمجموعه دانشگاه تهران فعالیت خود را از سرگرفت.

بسیاری از دروس و موسسات را شارل ابرلن که خود پزشکی فرانسوی بود و در آسیب‌شناسی نیز تخصص داشت، پایه گذاری کرد.  

 

ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی

در سال ۱۳۸۹ حکم وزیر بهداشت، واحدهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه تهران و واحدهای بهداشتی و درمانی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل شد. این کار را برای یکپارچه سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دادند.

 

 

دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشکده بهداشت در سال ۱۳۶۶ از ادغام دو موسسه‌ی آموزش عالی علوم بهداشتی و آموزشکده بهداشت عمومی شهید دکتر لواسانی شکل گرفته است. این دانشکده دارای ۸ گروه فعال آموزشی که در گروه‌های مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه‌ای، اپیدمیولوژی، علوم بهداشتی و تغذیه، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، آمار زیستی، ارگونومی و گروه MPH مشغول انجام وظایف آموزشی و پژوهشی می‌باشند.

 

 دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می‌شود:

 

دانشکده داروسازی دانشکده‌ی علوم پزشکی تهران

این دانشکده واقع در خیابان ۱۶ آذر تهران در یک ساختمان بسیار زیبا قرار دارد. سالانه رتبه‌های برتر کنکور در این رشته ثبت‌نام می‌کنند.

 

دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

تا سال ۱۳۰۲، مدرسه طب، داروسازی و وزارت معارف در ساختمان دارالفنون قرار داشتند. در زمان ناصرالدین شاه، هایبنت سوئدی به سمت دندانساز استخدام و ۳۵ سال در ایران ماند. بنابر پیشنهاد دکتر ملچارسکی لهستانی ( دندانساز مخصوص دربار) از طرف دربار دستور تأسیس مدرسه دندانسازی، به اعتمادالدوله قره گزلو، وزیر معارف وقت، داده شد و مدرسه دندانسازی در سال ۱۳۰۹ تأسیس گردید. به پیشنهاد سلیمان میرزا، وزیر معارف وقت، پارک اتابک متعلق به ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه به مبلغ ۳۹ هزار تومان خریداری شد. در نتیجه مدرسه طب، داروسازی و وزارت معارف، به محل جدید خیابان اکباتان منتقل گردید و دو اتاق و یک زیرزمین به مدرسه دندانسازی داده شد. سپس به علت کمبود جا، مدرسه دندانسازی به ساختمان سعدالدوله واقع در چهار راه مخبرالدوله و بعداز آن به بیمارستان معتمد واقع در خیابان آقا شیخ هادی و سرانجام بعد از احداث دانشگاه فعلی به آن مکان منتقل گردید. در تمام این مدت، مدرسه دندانسازی وابسته به مدرسه طب بود، ولی از سال ۱۳۳۵ مستقل گردید. در ۲۶ بهمن ۱۳۲۲ مدرسه دندانسازی به دانشکده دندانپزشکی تغییر نام یافت. بعدها در بعد انقلاب و ادغام مدرسه‌ها، دانشکده دنداپزشکی  تشکیل شد.

بخوانید :   معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

 

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

دانشکده توانبخشی دانشکده‌ی علوم پزشکی تهران

دانشکده علوم توانبخشی، با نام‌های قبلی «مدرسه عالی توانبخشی» و «دانشکده توانبخشی و رفاه اجتماعی»، اولین دانشکده توانبخشی در ایران می‌باشد. این دانشگاه شامل هشت گروه آموزشی و ۷ رشته است که اکثر این رشته‌ها برای اولین‌بار در همین دانشکده تأسیس شده‌اند.

 

دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده‌ی علوم پزشکی تهران

دانشکده پرستاری و مامایی یکی از مهم‌ترین دانشکده‌های این دانشگاه است. این دانشگاه در سال ۱۳۲۸ ساخته شد. ابتدا عنوان مدرسه پرستاری را داشت و در سال‌های اول در یک دوره‌ی ۳ ساله با اخذ لیسانس، ۱۰۰-۱۴۰ دختر را برای این رشته تربیت می‌نمود. بعد از انقلاب و انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۳، این مدرسه تبدیل به آموزش عالی پرستاری و مامایی شد. بعد از آن در سال ۱۳۶۶ با ادغام چند مدرسه آموزش پرستاری تبدیل به دانشکده پرستاری و مامایی شد.

 

دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

دانشکده پیراپزشکی دانشکده‌ی علوم پزشکی تهران

دانشکده پیراپزشکی دانشگاه تهران در آستانه بیست وهفتمین سال استقلال خویش قرار دارد. در سال‌های ابتدایی فقط در کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرفت. حالا برای دکترا نیز دانشجو می‌پذیرد.

مقدمات راه اندازی و تصویب رشته طب سنتی در سال ۱۳۸۵ در وزارت بهداشت فراهم گردید. چهار دانشگاه تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی ایران و شاهد برای جذب دانشجو اعلام آمادگی کردند.

 

دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشکده‌ی علوم پزشکی تهران

حدود ۶ سال پیش این دانشکده احداث شده است. رشته‌هایی که در این دانشکده آموزش داده می‌شود شامل نانو فناوری پزشکی، زیست فناوری پزشکی، پزشکی مولکولی، علوم اعصاب، مهندسی بافت و سلول درمانی و بیوانفورماتیک است.

بخوانید :   معرفی رشته گیاه پزشکی

 

دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشکده‌ی علوم پزشکی تهران

بیوشیمی و تغذیه دو قسمت مهم از بخش اکولوژی انسانی، دانشکده بهداشت و موسسه تحقیقات بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران  در طی سالهای ۱۳۴۴ تا ۱۳۷۰ بودند. حالا تبدیل به بخش سابق علوم تغذیه و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با (SNSD) در آبان ۱۳۸۹ ادغام گردیده است.

هرکدام از این دانشکده‌ها رشته‌های مختلفی مانند، مهندسی بهداشت، فیزیوتراپی، دانش تغذیه و رشته‌های پیراپزشکی می‌پردازد. سالانه بیش از۴۰۰ پزشک عمومی و حدود ۹۰۰ نفر متخصص و فوق تخصص و فلوشیب، ۸۰ نفر فوق لیسانس و دکترای علوم پایه پزشکی از این دانشکده فارغ‌التحصیل می‌گردند.

دانشجویان این دانشگاه هرساله، در ۱۶ بیمارستان، به مداوای بیماران می‌پردازند. دانشکده پزشکی دارای ۱۱ گروه آموزشی در علوم پایه و ۲۲ گروه آموزشی بالینی می‌باشد. مجموعاً ۸۰۶ نفر هیئت علمی در گروه‌های فوق به آموزش دانشجویان اشتغال دارند. از این تعداد ۱۱۹ نفر در علوم پایه و ۸۰۸ نفر در گروه‌های آموزشی بالینی بیمارستان‌ها به فعالیت مشغول هستند. دانشگاه تهران رتبه‌های بسیار بالایی در رنکینگ جهانی دریافت می‌کند. سال ۲۰۱۹ توانسته‌است رتبه‌ی ۲۶۷ را در دنیا به‌دست آورد. این رتبه، رتبه‌ی خوبی برای دانشگاه‌های پزشکی و علوم تجربی به شمار می‌آید.

 

دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 14 =

#iguru_button_6605c448a0d8b .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605c448a0d8b .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605c448a0d8b .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6605c448a0d8b .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6605c4492a729 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6605c4492a729 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6605c4492a729 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6605c4492a729 a:hover{ color: #ffffff; }