مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته مهندسی دریا

معرفی رشته مهندسی دریا

 

 مهندسی دریا، از جذاب‌ترین رشته‌های دانشگاهی است. نام برد. اگر به دریانوردی، ساخت کشتی، بندرسازی و ساخت اسکله علاقمند هستید، این رشته می‌تواند یک انتخاب خوب برای آینده‌ی شما باشد. مهندس دریا، فردی است که با این فضا درگیر است پس علاقه به این موضوعات از مهم‌ترین عوامل در موفقیت مهندسین دریا است. قبولی مهندسی دریا و تحصیل در این رشته از جمله اهداف علاقه‌مندان است.

به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ایران و مرزی آبی آن که نزدیک به دو هزار و هفتصد کیلومتر است، موقعیت‌های گوناگونی برای مهندسین دریا، در کشور برقرار است. از آن‌جایی که قسمت اصلی صادرات نفت ایران، از طریق دریاها و کشتی‌ها، صورت می‌گیرد و همچنین قسمت دیگری از واردات به کشور از راه‌های آبی است، کشور به این متخصصین در بندرگاه‌ها نیاز دارد. 

 

 

دروس مهم دبیرستان برای قبولی رشته‌ی مهندسی دریا

شما به عنوان یک داوطلب کنکور سراسری ریاضی، می‌بایست به خوبی تمام دروس تخصصی دوران دبیرستان را آموخته باشید. از آن‌جا که در همه‌ی رشته‌های مهندسی، فیزیک و ریاضی، از جمله دروس تخصصی است؛ لذا تسلط کافی و علاقمند بودن به این دو، ضروری است. شایان ذکر است که بدانیم به‌دلیل محدود بودن منابع فارسی در این رشته، تسلط به زبان انگلیسی از ضروریات است. بنابراین قبولی رشته مهندسی دریا در کنار داشتن این مهارت‌ها کسب می‌شود.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی شهرسازی

 

 

گرایش‌ها:

مهندسی دریا به سه شاخه‌ی کشتی‌سازی، دریانوردی و مهندسی کشتی تقسیم می‌شود.

شاخه‌های رشته مهندسی دریا
شاخه‌های رشته مهندسی دریا

 

 

مهندسی کشتی

مسئولیت یک مهندس کشتی، راه اندازی موتور، تعمیر و نگهداری از کشتی‌هاست.قبولی رشته مهندسی دریا برای داوطلبان دختر تنها در گرایش مهندسی کشتی امکان‌پذیر است.

مهندسی دریانوردی

مدیریت یک کشتی به دوش یک مهندس دریانوردی است. شما در این گرایش، در واقع مسئولیت خود را به عنوان کاپیتان کشتی خواهید پذیرفت.

 

مهندسی کشتی‌سازی

طراحی و محاسبات مربوط به بدنه و … در ساخت کشتی از مسئولیت‌های یک مهندس کشتی‌سازی است.

 

 

دروس مشترک مهندسین دریا در دانشگاه

همه‌ی مهندسین در دانشگاه با علوم پایه‌ای چون ریاضی ۱ و۲ ، فیزیک ۱ و۲، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی را خواهند گذراند. شیمی عمومی نیز از دیگر دروس پایه‌ی این رشته است.

 

 

از دیگر دروس تخخصی و اصلی می‌توان به دروس زیر اشاره کرد

فیزیک مکانیک، استاتیک، دینامیک؛ مقاوت مصالح، مکانیک سیالات، انتقال حرارت، معماری کشتی، دریانوردی و ملوانی،  فیزیک موج، علم مواد و تکنولوژی کشتی.

 

 

دانشگاه‌های معتبر رشته‌ مهندسی دریا

دانشگاه‌های ارائه دهنده‌ی این رشته به جز دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نزدیک به سواحل کشور هستند. البته دو سال تحصیل شما در دانشگاه‌های تهران نیز، در جنوب کشور خواهد بود.

دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه صنعتی انوشیروانی بابل، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، از جمله دانشگاه‌های معتبری هستند که در این رشته با آزمون سراسری، دانشجو می‌پذیرند.

 

 

توانایی‌های لازم یک مهندس دریا

از آن‌جا که محیط کار مهندسین دریا، در جنوب و یا شمال کشور است، اکثر این متخصصین زمان زیادی را به دور از خانواده می‌گذرانند. از خصوصیات اخلاقی یک مهندس دریا، می‌توان به روحیه‌ی صبور، توان کار گروهی، مسئولیت پذیر بودن، به روز بودن و … اشاره کرد. از شما به عنوان یک مهندس دریا، انتظار می‌رود که بتوانید طراحی بهینه سیستم‌های دریایی را اجرا کنید. وظیفه‌ی یک مهندس دریا، پاسخگو بودن شبانه روزی او است. در هر سه گرایش این مهندسی، کار تیمی و بیست و چهار ساعته، از اهمیت بالایی برخوردار است. تسلط به نرم‌افزارهای این رشته، از دیگر توانایی‌های لازم این افراد است.

بخوانید :   درباره رشته حقوق بدانید...

 

همانطور که پیش تر ذکر شد، از دیگر توانایی‌های لازم تسلط به زبان انگلیسی است که شما به‌دلیل موقعیت شغلیان باید به صورت کامل آن را آموخته باشید. همچنین به‌دلیل رشد این رشته در ایران، مهندسین دریا باید افرادی به روز و خلاق باشند تا نیاز کشور را برآورده کنند. در کنار توانایی های اخلاقی و روحیات خاص این افراد، توانایی فیزیکی و سلامت جسمانی مهندسین دریا از نکات قابل توجه‌ی این رشته است.

 

 

ادامه  تحصیل در رشته‌ی مهندسی دریا

شما در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید در گرایش‌های سازه‌های متحرک، هیدرو دیناک، حمل و نقل دریایی تحصیل کنید. شما به عنوان فارغ التحصیلان این رشته می‌توانید در  واحدهای طراحی و پژوهشی صنایع دریایی، مشغول به کار شوید. شما می‌توانید تا مقطع دکتری در این رشته تحصیل دهید.

 

 

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

بازار کار در ایران

میزان واردات کشور از طریق مرزهای دریایی می‌تواند بازار کار مهندسین این رشته را تا حدود زیادی گسترده‌تر کند. از این نظر که باید به ایمنی و سازه‌های دریایی، بندرگاه ها، سلامت کشتی‌ها، دو چندان اهمیت داد.

شما می‌توانید به‌غیر از کار در ارگان های دولتی مانند شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و دریافت بورسیه از نهادهای دریایی، در شرکت‌های کشتی‌سازی از جمله شرکت‌های زیر، مشغول به کار شوید:

 

شرکت پارس کشتی پولاد

شرکت تعاونی شناوری مدکندالوی قشم

شرکت تعاونی کشتی‌سازی تلاش بندر

شرکت دریا امید چابهار

شرکت دریا بندر ناب کیش

 

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی نساجی

از کارخانه‌های کشتی‌سازی می‌توان از شرکت های زیر نام برد:

 

مجتمع کشتی سازی شهید جولایی ( تهران)

پارس کشتی فولاد ( هرمزگان)

مجتمع کشتی سازی شهید درویشی ( هرمزگان)

شرکت شفق خاوران ( گیلان)

شرکت تلاش بندر ( بوشهر)

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 10 =

#iguru_button_66060257abca8 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66060257abca8 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66060257abca8 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66060257abca8 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660602581d388 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660602581d388 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660602581d388 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660602581d388 a:hover{ color: #ffffff; }