مدرسه کسب و کار کارابیز

دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

 

 افت تحصیلی دانش آموزان، از جمله عواملی است که باعث نگرانی داوطلبین و والدینشان می‌شود. پدر و مادرها همیشه دغدغه‌های زیادی درمورد آینده فرزندشان دارند و با ورود کودک به مدرسه، تمام تلاششان را می‌کنند تا او در درس‌هایش به موفقیت برسد. این مسیر موفقیت ممکن است به صورت ثابت و تا آخر سال‌های تحصیل او ادامه پیدا کند. اما گاهی نیز، ناگهان نمرات دانش آموز کاهش پیدا کرده و انگار علاقه او به درس خواندن کم و کمتر می‌شود. این موضوع که با عنوان “افت تحصیلی” میان معلمان و والدین شناخته شده است دلایل مختلفی دارد.

از مسائل خانوادگی گرفته تا اتفاقات داخل مدرسه و حتی موضوعات بیرونی، همه و همه می‌توانند دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان محسوب شوند. اگر شما نیز اخیرا با کاهش نمرات فرزندتان مواجه شده‌اید، قطعا به دنبال راه‌حلی برای حل این مشکل هستید. اما برای حل این مساله، طبیعتا در ابتدا باید دلایل افت تحصیلی فرزندتان را بدانید. پس از آن در جهت رفع آن‌ها تلاش کنید.

 

 

تاثیر بی انگیزگی در افت تحصیلی دانش آموزان

افت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیمی با بی علاقگی و بی انگیزگی نسبت به درس دارد. این بی انگیزگی خودش در اثر موارد مختلفی به وجود می‌آید. کمی درمورد رفتارهای خود و اعضای خانواده در مقابل فرزندتان کنکاش کنید. تا به حال پیش آمده که در مقابل او درمورد بی فایده بودن درس خواندن و تحصیلات دانشگاهی صحبت کنید؟

تا حالا پیش آمده که بحث مفصلی با همسرتان یا اقوام درمورد اینکه داشتن درآمد بالا بهتر از تلف کردن وقت در مدرسه و دانشگاه است، داشته باشید؟ همین حرف‌های به ظاهر ساده کم کم این احساس را در فرزندتان به وجود می‌آورد که درس خواندن یا نخواندن او تفاوتی در آینده‌اش ایجاد نمی‌کند. بنابراین دیگر برای کسب نمرات بهتر تلاش نمی‌کند. انگیزه و علاقه‌ای برای برنامه کنکور و رفتن به دانشگاه نیز از خودشان نشان نمی‌دهد.

بخوانید :   یادگیری زبان انگلیسی کنکور

یکی دیگر از دلایل بی انگیزگی دانش آموزان هم ممکن است ریشه در مدرسه داشته باشد. شاید معلم یا دوستانش او را از پیشرفت و کسب نمرات بهتر ناامید کرده‌اند. شاید هم با دیدن نمرات بهتر شاگرد اول کلاس، ناامید شده و خودش به این نتیجه رسیده است که هرگز نمی‌تواند مانند او باشد، بنابراین تلاش بیشتر هیچ فایده‌ای ندارد.

وقتی این مشکل را ریشه‌یابی کردید، به کمک مشاور تحصیلی یا مشاور کنکور، با او صحبت کنید. سعی کنید به او بقبولانید تا واقعیت را درمورد خودش بپذیرد و تحصیلات دانشگاهی را راهی برای رسیدن موفقیت ببیند. فرزندتان باید بداند شاید تحصیلات تنها راه موفقیت در آینده نباشد، اما قطعا این مسیر طولانی را برای او بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

 

 

نقش اختلاف خانوادگی در افت تحصیلی دانش آموزان

جر و بحث و دعواهای دائم بین پدر و مادر و سایر اعضای خانواده، طلاق فیزیکی یا عاطفی پدر و مادر، تحقیر، سرزنش و مقایسه دائمی فرزندان با دیگران، هریک به تنهایی می‌توانند عامل مهمی برای افت تحصیلی فرزندان یک خانواده محسوب شوند. چه برسد به اینکه چند عامل با هم در خانه شما وجود داشته باشند. طبیعتا نمی‌توانید از فرزندتان انتظار داشته باشید در یک فضای متشنج، به راحتی درس بخواند. وقتی محیط خانه دائما پر از سر و صدا و جر و بحث است، چگونه می‌توان روی درس خواندن و کسب نمرات بهتر تمرکز کرد؟

استرسی که این فضای متشنج به فرزندتان وارد می‌کند موجب می‌شود تا او دلش بخواهد بیشتر اوقاتش را در بیرون از خانه سپری کند. بنابراین زمان بسیار کمی برای درس خواندن برای او باقی خواهد ماند. طبیعتا مشکلات خانوادگی در بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد. اما نحوه مدیریت آن اهمیت بسیار زیادی دارد. فراموش نکنید که شما در قبال آینده فرزندتان مسئولید؛ بنابراین باید نهایت تلاشتان را انجام بدهید تا مشکلات خانوادگی را مدیریت کنید.سعی کنید فضایی آرام برای فرزندتان به وجود بیاورید.

بخوانید :   راهکارهای موفقیت در کنکور انسانی

 

 

عدم داشتن مهارت صحیح مطالعه

گاهی اوقات دانش آموزان صرفا به دلیل نداشتن دانش کافی درمورد مهارت‌های مطالعه، دچار افت تحصیلی می‌شوند. شاید فرزند شما احساس می‌کند اگر ساعت‌های طولانی و بی‌وقفه درس بخواند، نمرات بهتری کسب می‌کند. اما در این میان، این فرآیند خشک درس خواندن او را خسته می‌کند. درنتیجه به مرور نتیجه عکس می‌گیرد.

همین موضوع باعث می‌شود او احساس کند هوش کافی برای کسب نمرات خوب را ندارد. به طور کل از خواندن درس‌ها دل‌زده شود. در این حالت بهتر است همراه با فرزندتان نزدیک مشاور تحصیلی بروید تا او اصول و مهارت‌های مطالعه دروس را به فرزندتان آموزش بدهد. مطمئن باشید وقتی فرزندتان با روش صحیح به مطالعه دروس بپردازد، به تبع آن نمرات بهتری هم کسب می‌کند. با این نتیجه او دوباره به درس خواندن علاقه‌مند می‌شود.

 

 

 

 

دوستان نامناسب و افت تحصیلی دانش آموزان 

چه بخواهید چه نخواهید فرزند شما نیاز به حضور در جمع‌های دوستانه دارد. نوجوانان در کنار دوستانشان اعتماد به نفس پیدا کرده و مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت می‌کنند. هر چقدر هم شما به عنوان پدر و مادر، دوست و همراه فرزندتان باشید، باز هم او به بودن در کنار همسالانش نیاز دارد.

حالا گاهی این جمع دوستانه از مدرسه فراتر رفته و در ساعات غیر مدرسه نیز از طریق تلفن، پیامک یا قرارهای حضوری ادامه پیدا می‌کند. این کار به خودی خود مشکل خاصی برای فرزندتان به وجود نمی‌آورد. اما اگر دوستان نامناسبی در اطراف او باشند، آن وقت است که شما نیز باید وارد عمل بشوید. هرچقدر خوب درس خواندن و کسب نمرات خوب توسط شما و مدرسه یک کار مهم و تایید شده است، ممکن است این موضوع در جمع دوستان فرزندتان کاملا برعکس باشد.

بخوانید :   استرس کنکور و نحوه مقابله با آن

گاهی نوجوانان برای اینکه خودشان را اصطلاحا “باحال” نشان بدهند، ترجیح می‌دهند از دانش آموزان درس خوان فاصله بگیرید. آن‌ها سراغ شیطنت‌های خاص خودشان می‌روند. به این ترتیب حتی اگر فرزند درس خوانی هم داشته باشید، این امکان وجود دارد که او در جمع دوستانش به خاطر کسب نمرات خوب و علاقه معلم‌ها به او تحقیر شده و تصمیم بگیرد با گرفتن نمرات پایین‌تر، خودش را بیشتر به دوستانش شبیه کند. اگر علت افت تحصیلی فرزند شما، دوستان نامناسب است، اولین قدم برای شما به عنوان پدر و مادر می‌تواند این باشد که با آرامش و مدیریت اوضاع، تغییراتی را در جمع دوستان او به وجود بیاورید.

 

 

ملاحظات خانواده درخصوص افت تحصیلی دانش آموزان

فراموش نکنید که این روزها تکنیک نصیحت کردن دیگر اثری روی نوجوانان و جوانان ندارد. پس سعی کنید با فرزندتان صمیمی باشید. واقعیت‌ها را در قالب نمونه‌های واقعی برای او شرح بدهید. برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان و جلوگیری از بروز افت تحصیلی، توجه به این عوامل کمک زیادی به شما می‌کند. به خصوص وقتی فرزندتان به سال کنکور نزدیک می‌شود و در کلاس کنکور شرکت می‌کند، باید بسیار بیشتر از قبل به روحیات او توجه کنید؛ تا ناگهان دچار بی علاقگی نسبت به درس و تحصیل نشود.

فراموش نکنید آرام نگه داشتن فضای خانه و ارتباط صمیمانه با فرزندتان، کلید اصلی جلوگیری از افت تحصیلی او محسوب می‌شود؛ بنابراین با در پیش گرفتن همین روش به بهترین شکل به موفقیت فرزندتان در دوران تحصیل کمک خواهید کرد. در این بین می‌توانید از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

#iguru_button_660567543799f .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660567543799f .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660567543799f .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660567543799f .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6605675498666 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6605675498666 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6605675498666 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6605675498666 a:hover{ color: #ffffff; }