مدرسه کسب و کار کارابیز

محیط مناسب برای مطالعه چه ویژگی هایی دارد؟

محیط مناسب برای مطالعه چه ویژگی هایی دارد؟

شاید تصور کنید همین که در اتاقتان و پشت میزتان می‌نشینید، یعنی محیط مناسبی را برای مطالعه در اختیار دارید. اما جالب است بدانید که محیط مناسب برای مطالعه، بخش مهمی از تمرکز ذهنی و درنتیجه یادگیری شما را در بر می‌گیرد.

درس خواندن همیشه اصولی دارد. اگر آن‌ها را درست رعایت کنید بیشترین و بهترین بازدهی ممکن را خواهید داشت. به خصوص وقتی وارد دوران کنکور می‌شوید، دیگر استفاده درست از زمان و خوب درس خواندن به اولویت اول زندگی شما تبدیل می‌شود. طبقه بندی مناسب دروس، شرکت در کلاس‌های آنلاین کنکور، تقویت مهارت تست زنی، برنامه‌ریزی مناسب و … همگی از مواردی هستند که شما نیز از آن اطلاع دارید. ولی تا به حال چقدر به محیط درس خواندتان فکر کرده‌اید؟

پس حالا زمان آن است تا ویژگی‌های محیط مناسب برای مطالعه را با یکدیگر مرور کنیم:

 

نور کافی و یکنواخت:

اتاق شما ممکن است دارای نور زرد یا سفید یا هردوی این‌ها باشد. رنگ نور در مطالعه و خستگی چشم‌های شما تاثیر خاصی ندارد. بنابراین مطابق با سلیقه خود می‌توانید از هر یک از این نورها استفاده کنید. ولی وقتی موضوع میزان نور اتاق مطرح می‌شود، دیگر نمی‌توان سلیقه‌ای عمل کرد.

اگر نور کافی برای مطالعه نداشته باشید، به مرور خستگی چشم باعث ایجاد مشکلات بینایی در شما می‌شود. درنتیجه عملکردتان در مطالعه دروس را به شدت کاهش می‌دهد. اگر در اتاقتان نور طبیعی دارید می‌توانید در طول روز از نور طبیعی بهره برده و شب‌ها هم با چراغ اتاق یا چراغ مطالعه از روشنایی مناسب بهره ببرید. به این مساله توجه کنید که نور به هیچ وجه نباید مستقیم روی سطح کتاب بتابد؛ زیرا انعکاس نور از صفحه کتاب به چشم‌هایتان آسیب می‌رساند.

بخوانید :   دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

بنابراین با انتخاب نور مناسب، محیط مناسبی برای مطالعه خود به وجود بیاورید.

آرامش و آسودگی روانی:

محیطی که در آن درس می‌خوانید، در درجه اول باید احساس آرامش و آسودگی را به شما منتقل کند. اگر در جایی درس می‌خوانید که به محض ورود به آن استرس بر شما غلبه می‌کند. طبیعتا مکان مناسبی را برای مطالعه انتخاب نکرده‌اید.

بهتر است از رنگ‌های روشن و شاد نیز در اتاقتان استفاده کنید تا حس مثبتی را به شما منتقل کند. بعضی از دانش آموزان ترجیح می‌دهند در محیط‌های عمومی مانند کتابخانه به مطالعه بپردازند. اما گاهی این محیط‌ها به دلیل ارتباط نزدیک با سایر دانش آموزان، ممکن است برای شما استرس‌زا باشد. اگر احساس می‌کنید با حضور در کتابخانه، دائما حواستان پرت شده و به دنبال آن هستید که بدانید بقیه همکلاسی‌هایتان امروز چقدر درس خوانده و چقدر در تست کنکور پیشرفت کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر محیط درس خواندن را تغییر داده و در خانه برای برنامه کنکور آماده شوید.

 

کم بودن صداهای محیط:

طبیعتا برای افزایش تمرکز و یادگیری دروس، شما نیاز به محیطی ساکت و آرام دارید. اما منظور ما از محیط آرام این نیست که توقع سکوت مطلق در محیط مطالعه داشته باشید. زیرا این شرایط در هنگام آزمون کنکور هم رخ نمی‌دهد. ممکن است در اطراف محیط آزمون شما، ساخت و سازی انجام شود یا به هر دلیل دیگری سر و صدایی در محیط پخش شود.

اگر شما به درس خواندن و تست زدن در محیط بسیار ساکت عادت کرده باشید، در هنگام آزمون کنکور، با کوچک‌ترین صدایی که بشنوید، حواستان پرت شده و تمرکز خود را از دست می‌دهید. بنابراین محیط مطالعه خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که در آن آرامش داشته باشید،اما لزومی هم ندارد که دائما اعضای خانه را وادار به سکوت کنید!

بخوانید :   برنامه ریزی موفق کنکور چه معیارهایی دارد؟

 

دوری از شلوغی و بی‌نظمی:

احتمالا از وقتی وارد برنامه کنکور شده و تمام وقتتان را برای درس خواندن و یادگیری صرف می‌کنید، احساس می‌کنید دیگر قرار نیست زمانی را به مرتب کردن اتاقتان اختصاص بدهید. اما اگر مکان مطالعه شما همان اتاقتان باشد، باید حتما به نظم و مرتب بودن آن اهمیت بدهید.

هرگونه وسایل اضافی یا بی‌نظمی می‌تواند عاملی برای برهم زدن حواس شما در حین مطالعه محسوب شود. اگر هنگام درس خواندن ناگهان حواستان به لباس جدیدی که خریدید و در گوشه اتاقتان است پرت می‌شود، اگر چشمتان به یک کتاب غیر درسی می‌افتد و دلتان می‌خواهد وسط تست زدن، آن کتاب را بخوانید یا اگر ناگهان با دیدن یک قاب عکس خانوادگی، فکرتان مشغول می‌شود، یعنی اتاق شما به آن اندازه که باید خلوت نیست.

در مرحله اول سعی کنید محیط مطالعه را کاملا منظم کرده و هیچ وسیله اضافی را روی میز یا تخت قرار ندهید. از کشوها و کمدها استفاده کرده و هرچیزی که نیاز ضروری به آن ندارید را در داخل آن‌ها قرار دهید.

در مرحله بعدی، میز مطالعه خود را کاملا خلوت کنید. هرچیزی که ممکن است حواس شما را پرت کند از جنله قاب عکس، موبایل، وسایل تزیینی یا حتی خودکارهای رنگی را از روی میز برداشته و فقط وسایلی که برای مطالعه به آن نیاز دارید را قرار بدهید.

این کار کمک بسیار مهمی به افزایش تمرکز و بازدهی شما در زمان درس خواندن خواهد کرد.

 

 

استفاده از مکان ثابت:

وقتی محیط مطالعه خود را با توجه به نکاتی که گفته شد آماده کردید، بهتر است آن را به عنوان یک مکان ثابت و مشخص در نظر بگیرید. شاید گاهی اوقات برای خواندن دروس حفظی ترجیح بدهید در حیاط خانه راه بروید یا اتاق نشیمن را برای مطالعه انتخاب کنید؛ اما فراموش نکنید که بهتر است مکان اصلی درس خواندن شما ثابت باشد.

بخوانید :   چطوری میتونم تو روزای پایانی کنکور با استرسم مقابله کنم؟

در این حالت شما با تمام زوایای محیط مطالعه خود آشنا هستید. دیگر موردی وجود ندارد که حواستان را پرت کرده و تمرکز شما را به هم بزند. در صورتی که با حضور در محیط‌های جدید، هربار این فرایند را باید از نو شروع کنید. تا کم کم تمرکزتان را افزایش بدهید.

 

به طور کلی هر محیطی که برای درس خواندن انتخاب می‌کنید، حالا می‌خواهد اتاقتان باشد یا گوشه‌ای از اتاق نشیمن. یا حتی کتابخانه، باید مواردی در آن رعایت شود تا به افزایش راندمان شما در درس خواندن کمک کند.

به خصوص وقتی در آزمون‌های آنلاین کنکور یا دوره مجازی کنکور شرکت می‌کنید، این مساله اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند. زیرا این آزمون‌ها و دوره‌ها برای آمادگی هرچه بیشتر شما در برنامه کنکور طراحی شده و نیازمند دقت و تمرکز بالایی هستند.

با این راهکارهای ساده و کاربردی، محیط مناسبی برای مطالعه خود به وجود آورده. مسیر خود برای موفقیت در آزمون کنکور را هموار کنید.

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

#iguru_button_6621a757939d0 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6621a757939d0 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6621a757939d0 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6621a757939d0 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6621a757eca58 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6621a757eca58 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6621a757eca58 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6621a757eca58 a:hover{ color: #ffffff; }