مدرسه کسب و کار کارابیز

با فرزند کنکوری خود چگونه رفتار کنیم؟

با فرزند کنکوری خود چگونه رفتار کنیم؟

هرچه به برنامه سال کنکور نزدیک‌تر می‌شویم، رفتارهای متفاوتی را هم از پدر و مادرها و هم از دانش‌آموزان مشاهده می‌کنیم! می‌دانیم که شما به عنوان پدر و مادری که فرزند کنکوری دارد، همه تلاشتان را می‌کنید تا فرزندتان هیچ دغدغه‌ای به جز درس خواندن نداشته باشد. اما گاهی این تلاش‌ها آنطور که باید به نتیجه خوبی منتهی نمی‌شوند. اما دلیل آن چیست؟

 

 

 

دو دسته از والدین کنکوری در ارتباط با فرزند کنکوری

بگذارید این گونه به شما بگوییم که عموما پدر و مادرها در دوران کنکور، به دو گروه کاملا متفاوت تقسیم می‌شوند.:

  • گروه اول، درواقع سعی می‌کنند همه چیز را طبیعی جلوه بدهند! آن‌ها احساس می‌کنند هرچقدر فضا را تغییر داده و بیشتر در مورد کنکور با فرزندشان صحبت کنند، استرس او بیشتر می‌شوند. بنابراین همه چیز را به روال قبل نگه می‌دارند. مثل ساعت تلویزیون دیدن، مهمان دعوت کردن، مسافرت و مهمانی‌ رفتن و … دائما نیز به فرزندشان یادآوری می‌کنند که این آزمون نیز مانند تمام امتحانات دیگری است که تا به حال داده‌اید. نتیجه آن تفاوتی در زندگی او به وجود نمی‌آورد.
  • گروه دوم همان‌هایی هستند که به محض ورود فرزندشان به سال کنکور، همه چیز را متغیر می‌کنند. خانه تبدیل می‌شود به یک سالن مطالعه بزرگ! تلویزیون همیشه خاموش است. رفت و آمد با دوستان و اطرافیان به صفر رسیده است. هرگونه مسافرت و تفریحی قدغن شده‌است. همه چیز حول محور کنکور می‌چرخد.

حالا به نظر شما کدام رویکرد برای دوران کنکور مناسب است؟ درست حدس زدید، هیچ‌کدام! افراط و تفریط هیچ کجا جواب نمی‌دهد. به خصوص حالا که پای آینده و سرنوشت فرزندتان در میان است. پس همراه ما باشید تا یا این راهکارها، فضایی مناسب برای فرزند خود به وجود آورده و او را برای آزمون کنکور آماده کنید.

بخوانید :   گزینش در کنکور به چه شکل است؟

 

در ارتباط با فرزند کنکوری خود، واقع گرا باشید

فرض می‌کنیم فرزندتان در تمام سال‌های تحصیل جزو شاگردان متوسط بوده است. نه آنقدر نمرات بدی داشته که معلمان دائما از او ناراضی باشند. نه آنقدر نمرات خوبی کسب کرده که به عنوان چشم امید مدرسه و معلمان شناخته شود. پس حالا چرا شما از او انتظار دارید تا در سال کنکور یک جهش ناگهانی داشته و رتبه‌ی بسیار خوبی کسب کند؟

اگر فرزندتان در چند سال اخیر فقط و فقط به رشته معماری علاقه نشان داده است. بارها از آرزوهایش برای تبدیل شدن به یک معمار موفق صحبت کرده است، چرا از او انتظار دارید تا در رشته مهندسی برق قبول شود؟

اولین و مهم‌ترین کار شما به عنوان پدر و مادری که فرزند کنکوری دارند، این است که تخیلات را کنار بگذارند. با واقعیت مواجه شوید. با این کار راحت‌تر می‌توانید فرزندتان را درک کنید و فشار بیش از حد را نیز از روی او خواهید برداشت.

 

با فرزند کنکوری خود صحبت کنید.

وقتی شخصی تحت استرس و فشار زیاد قرار می‌گیرد، گاهی ساده‌ترین و جزیی‌ترین مسائل هم از دید او بسیار پیچیده و لاینحل به نظر می‌رسند. در حال حاضر فرزند شما دقیقا همین شرایط را تجربه می‌کند. به همین خاطر نیاز به یک شخص مورد اعتماد در کنار خود دارد تا بتواند همه حرف‌هایش را به او بزند، بدون اینکه قضاوت شود.

او ممکن است در کلاس کنکور از حرف معلمش برداشت بدی کند. شاید به این نتیجه برسد که معلمش امیدی به آزمون او ندارد. شاید هم در آزمون‌های آنلاین کنکور درصد پایینی کسب کرده باشد. بعد از این اتفاق فکر می‌کند که دیگر همه چیز برای او تمام شده است. اینجاست که شما باید وارد عمل شوید و سعی کنید افکار منفی را از او دور کنید. سعی کنید موقعیت‌های مختلف را از دید خودتان به عنوان یک ناظر بیرونی برای او شرح بدهید؛ تا فرزندتان از فکر و خیال‌های ناراحت کننده بیرون بیاید.

بخوانید :   آزمون هدایت تحصیلی پایه نهم

علاوه بر این، با صحبت کردن شما بهتر در جریان روند درس خواندن او قرار گرفته و راحت‌تر می‌توانید اوضاع درسی فرزندتان را مدیریت کنید.

 

به سرگرمی‌های فرزند کنکوری خود توجه کنید

سال کنکور همان‌طور که از اسمش پیداست، قرار است صرف درس خواندن و آمادگی برای شرکت در آزمون کنکور شود. اما در این میان تکلیف سرگرمی‌ها و تفریحات فرزندتان چه می‌شود؟ اگر او وسط روز از اتاقش بیرون بیاید و یک سریال تماشا کند، شما چه عکس‌العملی از خودتان نشان می‌دهید؟ اگر بخواهد با دوستانش بیرون برود چه؟

موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که دوران کنکور به معنای کنار گذاشتن تمام تفریحات نیست. اینکه فرزندتان دائما در اتاقش مشغول درس خواندن باشد یا در کلاس آنلاین کنکور شرکت کند و فقط برای غذا خوردن از اتاق بیرون بیاید کار درستی نیست.

چون خیلی زود انگیزه‌اش را از دست می‌دهد. بیایید واقع بین باشیم. کدام دانش آموزی می‌تواند چندین ماه همه سرگرمی‌های خود را کنار بگذارد. از در خانه بیرون نرود و فقط و فقط در اتاقش درس بخواند؟ چنین نقشه‌ای محکوم به شکست است. بنابراین این وظیفه شماست تا با ایجاد تفریحات کوچک، خستگی را از تن فرزندتان بیرون ببرید. با این کار انگیزه او برای ادامه درس خواندن را بیشتر کنید. 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

با یک مشاور کنکور در ارتباط باشید.

این دوران، دوران سخت و پیچیده‌ای است. چه برای شما به عنوان پدر ومادر و چه برای فرزندتان. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم حتما با یک مشاور کنکور یا مشاور تحصیلی در ارتباط باشید؛ تا مشکلاتتان را با او مطرح کنید. اگر احساس می‌کنید فرزندتان استرس بسیار زیادی را تجربه می‌کند یا در اولویت بندی خواندن دروس تخصصی کنکور یا دروس عمومی کنکور با مشکل مواجه شده است، مشاور تحصیلی به فرزندتان کمک می‌کند تا راه درست را پیدا کند.

بخوانید :   تست زنی کنکور رو چجوری سریعتر کنیم؟

در این دوره، شما باید مانند یک دوست برای فرزندتان باشید. یک دوست صمیمی ولی در عین حال عاقل و منطقی که هنگام روبرو شدن با مشکلات، بهترین راه حل‌ها را در اختیارش می‌گذارد. به این شکل و در کنار یکدیگر، مطمئن باشید نتیجه موفقیت آمیزی کسب خواهید کرد.

 

 

ملاحظات والدین فرزندان کنکوری

سال کنکور مانند یک چالش است که شما برای آن که با موفقیت از آن عبور کنید، نیازمند برنامه مشخصی هستید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در این دوران، شما باید صد در صد حامی و پشتیبان فرزندتان باشید. شما باید این حس حمایت را به او منتقل کنید. نه دائما او را تحت فشار بگذارید و نه آنقدر رهایش کنید که هیچ یک از برنامه‌هایش عملی نشوند.

اگر سریالی را دنبال می‌کند، در زمان شروع شدن سریال صدایش کنید و با هم آن را تماشا کنید. گاهی برای آخر هفته، دوستانش را دعوت کنید تا برای چند ساعت با هم باشند. با این کار او می‌تواند اضطراب واسترس این روزها را از خودش دور کند. گاهی در طی یک روز با یک میان وعده خوشمزه به اتاقش بروید. چند دقیقه از زمین و زمان برایش حرف بزنید تا کمی از فشار روانی که روی او قرار دارد کاسته شود.

همین کارهای به ظاهر کوچک تاثیر بسیار بزرگی بر سلامت روح و روان فرزندتان خواهد داشت. موجب می‌شود تا با آرامش بیشتری خودش را برای برنامه کنکور آماده کند.

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 10 =

#iguru_button_661ee16bbb4a4 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661ee16bbb4a4 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661ee16bbb4a4 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_661ee16bbb4a4 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_661ee16c30472 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_661ee16c30472 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_661ee16c30472 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_661ee16c30472 a:hover{ color: #ffffff; }