مدرسه کسب و کار کارابیز

سحرخیزی در سال کنکور و راهکارهایی برای آن

سحرخیزی در سال کنکور و راهکارهایی برای آن

سحرخیزی در سال کنکور را می‌توان عاملی موثر برای بهبود کیفیت مطالعه و پیشرفت در برنامه تحصیلی دانست. اگر از دانش‌آموزان کنکوری بپرسیم سه مورد از سخت‌ترین کارهایی که ناچار شدید در دوران کنکور انجام بدهید را نام ببرید، قطعا صبح زود بیدار شدن یکی از آن‌هاست! احتمالا خود شما هم که الان در حال خواندن این مقاله هستید، مدتی‌ست که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید. یکی از اصلی‌ترین دلایل دیر از خواب بیدار شدن، طبیعتا دیر خوابیدن در شب است. برای این موضوع هم دلایل مختلفی وجود دارد:

  • برخی از دانش‌آموزان در طول روز با سرو صدا و رفت و آمد زیادی در محیط خانه مواجه می‌شوند و نمی‌توانند راندمان بالایی داشته باشند. بنابراین ترجیح می‌دهند از سکوت شب برای درس خواندن استفاده کنند.
  • برخی نیز در طول روز دائما احساس کسالت و خواب آلودگی دارند، اما به محض تاریک شدن هوا، انرژی و انگیزه دوچندانی گرفته و بهتر و بیشتر درس می‌خوانند.
  • البته گروه سومی هم هستند که متاسفانه تا دیروقت در حال بازی با موبایل یا گشت و گذار در فضای مجازی هستند و خستگی و خواب آلودگی باعث می‌شود تا صبح نتوانند در زمان مشخص از خواب بیدار شوند.

در این مقاله به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید برای همیشه سحرخیز شوید:

 

سحرخیزی در سال کنکور
سحرخیزی در سال کنکور

 

برای سحرخیزی در سال کنکور، از کم شروع کنید.

تصمیم‌های بزرگ و ناگهانی هیچ وقت آنطور که باید پیش نمی‌روند. شاید شما هیچ روزی زودتر از ساعت ۱۰ صبح از خواب بیدار نمی‌شوید. پس سعی نکنید به خودتان بقبولانید که از فردا، هر روز صبح ساعت ۶:۳۰ بیدار ‌شوید. شاید برای چند روز قادر به اجرای این برنامه باشید؛ ولی خیلی زود دوباره به سیستم سابقتان برمی‌گردید. خب راه حل چیست؟

بخوانید :   نقش خانواده در موفقیت دانش‌آموزان کنکوری

همیشه هدفتان را به قسمت‌های کوچک تقسیم کرده و از کوچک‌ترین بخش آن شروع کنید. اگر هر روز ساعت ۱۰ صبح بیدار می‌شوید، تصمیم بگیرید به مدت یک هفته ساعت ۹:۳۰ از جایتان بلند شوید. وقتی هفته اول را با موفقیت سپری کردید، حالا نوبت آن است که ساعت بیدار شدنتان را به ۹ صبح برسانید. همین‌طور کم کم ادامه بدهید تا به ساعت موردنظرتان برسید.

با این کار ذهنتان کم کم به صبح زود پاشدن عادت کرده و بعد از مدتی به صورت ناخودآگاه این فعالیت را انجام می‌دهد. بنابراین خیلی زود روزی می‌رسد که شما بدون هیچ ناراحتی، ساعت ۶:۳۰ صبح از خواب بیدار شوید. درنتیجه شما به انجام کارهایتان می‌پردازید.

 

برای سحرخیزی در سال کنکور، موانع را شناسایی و حذف کنید.

چه چیزهایی باعث می‌شوند شما صبح دیرتر از خواب بیدار شوید؟

  • دمای اتاقتان پایین است، درنتیجه به سختی پتو را کنار زده و از جایتان بلند می‌شوید؟
  • آماده کردن صبحانه به تنهایی برایتان سخت است؟ منتظر می‌مانید تا همه خانواده بیدار شوند و برای صبحانه صدایتان کنند؟
  • شب‌ها تا مدتی در شبکه‌های اجتماعی گشت و گذار می‌کنید؟ این باعث می‌شود خواب کافی نداشته باشید؟

حالا که دلایل زیاد خوابیدنتان را پیدا کردید، سعی کنید تک به تک این دلایل را حذف کنید.

اتاقتان را گرم نگه دارید. این کار را به این خاطر انجام دهید تا بیدار شدن برایتان سخت نباشد. از شب قبل وسایل صبحانه را آماده کنید. شب قبل از خواب گوشی موبایل را بیرون از اتاقتان بگذارید و …

همین کارها باعث می‌شوند به تدریج دیگر هیچ بهانه‌ای برای زیاد خوابیدن نداشته باشید. فراموش نکنید وقتی شما وارد برنامه کنکور می‌شوید، دیگر اولویت‌هایتان تغییر کرده است. شما نمی‌تونید اجازه بدهید تا وارد کوچک و پیش پا افتاده مانع از درست درس خواندن شما بشود.

بخوانید :   ادبیات پایه دوازدهم

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

برای سحرخیزی در سال کنکور، صبحتان را هدف‌مند شروع کنید.

اگر صبح زود از خواب بیدار شوید و هیچ کار مفیدی برای انجام دادن نداشته باشید، مطمئنا برای روز بعد دیگر انگیزه‌ای برای بیدار شدن نخواهید داشت. پس از شب قبل برای صبحتان یک برنامه‌ریزی دقیق انجام بدهید. دروسی که قرار است صبح بخوانید را مشخص کرده، کتاب‌ها و وسایلتان را روی میزتان بگذارید. در ذهنتان فردا را مجسم کنید که قرار است صبح مفیدی را بگذرانید.

با این کار، وقتی صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، برنامه مشخصی برای گذراندن دارید و البته طبیعتا وقتی طبق برنامه‌تان پیش رفته و مقدار خوبی درس بخوانید، آنقدر از خودتان رضایت دارید که این کار را در روزهای دیگر نیز تکرار می‌کنید.

 

 

از خودتان بپرسید چرا؟

همانطور که گفتیم، داشتن هدف برای بیدار شدن در صبح زود الزامی است. اگر همچنان این روش به شما کمک نمی‌کند، تنها کافیست از خودتان بپرسید چرا باید صبح زود بیدار شوید؟

  • چون بازدهی مغز در صبح زود بیشتر است.
  • چون وقتی صبح زود را از دست می‌دهید عذاب وجدان زیادی در طول روز دارید.
  • چون همه هم کلاسی‌هایتان صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و احساس می‌کنید اگر دیر از خواب بیدار شوید، از آن‌ها عقب میفتید.

این دلیل‌ها و همه دلایل دیگری که خودتان دارید را همواره در ذهنتان مرور کنید. با این کار انگیزه‌تان برای صبح زود بیدار شدن هر لحظه بیشتر می‌شود. وقتی دلیل این کار را می‌دانید، راحت‌تر می‌توانید خودتان را برای سازگاری با آن آماده کنید.

 

برای سحرخیزی در سال کنکور، به خودتان جایزه بدهید.

جایزه دادن همیشه یک راه‌حل کاربردی محسوب می‌شود! منظورمان از جایزه دادن این نیست که برای خودتان یک کادوی گران قیمت بخرید. مثلا می‌توانید به خودتان قول بدهید که هر روزی که زودتر از ساعت ۷ از خواب بیدار شدید، به عنوان میان وعده صبح، یک لیوان شیرکاکائو و یک پنکیک خوشمزه بخورید. اصلا جایزه‌تان می‌تواند این باشد که ساعت ۱۲ تا ۱ ظهر کمی بخوابید. شاید هم دلتان بخواهد با دیدن یک برنامه تلویزیونی مورد علاقه به خودتان جایزه بدهید.

بخوانید :   زیست شناسی و بهترین روش مطالعه آن

فراموش نکنید جایزه دادن برای زمانی خوب است که شما شروع به تغییر عادت روزانه‌تان کرده‌اید. در حقیقت زمانی که شما سعی دارید تا دیگر صبح‌ها دیر از خواب بیدار نشوید. وقتی با استفاده از این راهکارها، به موفقیت رسیدید و صبح زود بیدار شدن تبدیل به روتین زندگی شما شد، دیگر وقت آن است که قسمت جایزه دادن را حذف کنید!

تغییر عادت همیشه یکی از سخت‌ترین کارهاست. اما نتیجه ان آنقدر دلچسب و لذت بخش است که مطمئنا هیچ گاه از آن پشیمان نمی‌شوید.

 

راهکار سحرخیزی در سال کنکور

فراموش نکنید متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که صبح‌ها ذهن شما راحت‌تر می‌تواند پذیرای مطالب جدید باشد. به همین خاطر است که سرعت یادگیری شما در صبح بسیار بیشتر از ساعات دیگر روز، به خصوص آخر شب است. اگر قرار است مطلبی را در ساعات پایانی روز در ۲ ساعت یاد بگیرید، قطعا اگر صبح زود به سراغش بروید، زمان بسیار کمتری را احتیاج خواهید داشت.

علاوه بر این وقتی صبح‌ها مطالعه می‌کنید، آن مطالب دیرتر از ذهن شما پاک می‌شوند. در حالی که در بقیه اوقات روز آنقدر مغزتان با درس‌ها و اتفاقات مختلف پر شده که احتمال بیشتری برای فراموشی آن‌ها وجود دارد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم صبح‌ها به سراغ دروس تخصصی کنکور بروید و در ساعات بعدی به مطالعه دروس عمومی کنکور بپردازید.

در کنار همه این راهکارهایی که گفته شد، یکی از راه‌های بسیار کاربردی برای صبح زود بیدار شدن،شرکت در دوره مجازی کنکور یا کلاس آنلاین کنکور است. طبیعتا وقتی ساعت ۸ صبح کلاس داشته باشید، دیگر بهانه‌ای برای دیر بیدار شدن نخواهید داشت. علاوه بر این با توجه به نکاتی که ذکر شد، در صبح زود مطالبی که استاد برای شما شرح می‌دهد کاملا برایتان مفهوم بوده و ملکه ذهنتان خواهد شد.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =

(01) دیدگاه

  1. زهرا
    ۱۱ تیر ۱۳۹۹

    وقتی تازه اینفولندو کشف میکنم :/ چقدر خفنید آخه شما

    پاسخ
#iguru_button_660659e1eead7 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660659e1eead7 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660659e1eead7 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660659e1eead7 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660659e256f2a a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660659e256f2a a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660659e256f2a a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660659e256f2a a:hover{ color: #ffffff; }