مدرسه کسب و کار کارابیز

آمادگی برای کنکور در فصل تابستان

آمادگی برای کنکور در فصل تابستان

 

آمادگی برای کنکور در تابستان از مهم‌ترین عواملی است که باعث پیشرفت سریع‌تر و موثرتر دانش‌آموزان خواهد شد. همیشه در دوران تحصیل، تابستان برای دانش آموزان فصل بازی و سرگرمی بوده است. در طی این سال‌ها دانش آموزان نه ماه صبح زود به مدرسه می‌روند، درس می‌خوانند، امتحان می‌دهند، تکالیفشان را می‌نویسند، در امتحانات پایان ترم شرکت می‌کنند… تا بالاخره بوی خوش تابستان فرا می‌رسد! اینجاست که دیگر همه سختی‌های دوران مدرسه کنار رفته و بازی و استراحت شروع می‌شود.

 

در این مقاله قرار است درمورد این صحبت کنیم که چرا شما باید برنامه کنکور را از تابستان شروع کنید. اصلا برای موفقیت در کنکور، این سه ماه را باید چگونه بگذرانید. بهتر است کاملا طوفانی شروع کرده و روزی ۱۰ ساعت درس بخوانید؟ یا به روزی دو سه ساعت درس خواندن بسنده کنید. بقیه وقتتان را به تفریح بگذرانید؟ بهتر است دروس اختصاصی کنکور را در این سه ماه بخوانید؛ یا فقط سراغ دروس عمومی کنکور بروید؟

جواب همه این سوالات را خواهید گرفت.

با ما همراه باشید:

 

 

چرا درس خواندن برای کنکور را از تابستان شروع کنیم؟

جالب است بدانید که هنوز هم بیش از نیمی از دانش آموزان، از تابستان سال کنکور خود استفاده نمی‌کنند. آن‌ها درس خواندن را به مهر ماه موکول می‌کنند. بنابراین اگر شما جزو دانش آموزانی باشید که با برنامه ریزی منظم، از تابستان بهره برداری کنید، حداقل از نیمی از رقبای خود سبقت می‌گیرید. علاوه بر این اگر قرار باشد این سه ماه را هم به تفریح بگذرانید، مطمئن باشید شروع درس در مهر بسیار برایتان سخت خواهد بود.

بخوانید :   ریاضیات دوازدهم تجربی

لابد پیش خودتان تصور می‌کنید مانند سال‌های دیگر در تابستان استراحت کرده و مهر ماه با شوق و انگیزه، درس‌هایتان را شروع می‌کنید. اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که برنامه کنکور باسال‌های تحصیلی که تاکنون گذراندید بسیار متفاوت است. در طول سال، شما دیگر وقتی از مدرسه به خانه برمی‌گردید نمی‌توانید چند ساعت استراحت کنید. بعد کم کم چند صفحه‌ای درس بخوانید. بلکه باید یک برنامه آمادگی برای کنکور منظم و دقیق داشته باشید؛ تا ساعت‌هایی که در خانه هستید، با خواندن دروس مختلف و زدن تست کنکور پر شود.

این موضوع چیزی نیست که به راحتی به آن عادت کنید. ناگهان می‌بینید مهر و آبان گذشته و شما هنوز نتوانسته‌اید خودتان را با برنامه کنکور سازگار کنید. بنابراین وقتی درس خواندن را کم کم و از تابستان شروع کنید، در فصل پاییز دیگر به این برنامه درسی عادت کرده و با قدرت کارتان را ادامه می‌دهید.

 

 

چطور در تابستان برای کنکور درس بخوانیم؟

تابستان بهترین فرصت برای مطالعه عمیق و مفهومی درس‌هاست. هرچقدر ماه‌ها می‌گذرد و شما به آزمون کنکور نزدیک‌تر می‌شوید، آنقدر دغدغه‌های مختلفی دارید و آنچنان حجم درس‌ها زیاد شده است که دیگر فرصتی برای مطالعه و یادگیری عمقی دروس وجود ندارد. بنابراین اگر در تابستان درس خواندن را شروع کنید، قبل از اینکه به ماه‌های بعدی و تست زدن‌های بی‌وقفه برسید، مباحث اصلی را کاملا یاد گرفته و با آرامش و تمرکز بیشتری مرحله تست زدن را شروع می‌کنید.

توصیه ما این است که نقاط ضعف خود را پیدا کنید. سعی کنید در فصل تابستان، بیشتر روی نقاط ضعف تمرکز کنید. اگر فصل‌های خاصی از درس فیزیک برایتان مشکل ساز شده است یا اگر در شیمی سوم دبیرستان ضعف دارید، بهترین فرصت در اختیار شماست تا این مباحث را با دقت خوانده و به حل مساله و تست بپردازید. در ابتدای کار، شما طبیعتا انگیزه و پشتکار بیشتری داشته و راحت‌تر سختی‌های مسیر را تحمل می‌کنید. بنابراین اگر در ماه‌های اول، دروسی که برایتان سخت‌تر است را بخوانید. به اصطلاح قورباغه‌تان را قورت بدهید. در این صورت ادامه مسیر برایتان راحت‌تر خواهد بود!

بخوانید :   زمین ‌شناسی یازدهم

 

 

 

صحبت با مشاور تحصیلی

سعی کنید با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید. حتما به شما پیشنهاد می‌دهند که بازه زمانی درس خواندن در فصل تابستان را بین ۵ تا ۷ ساعت در نظر بگیرید. اگر در ابتدای تابستان، برنامه‌های سنگین برای خودتان ریخته‌اید و می‌خواهید روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت درس بخوانید، از همین الان در برنامه ریزی‌تان تجدیدنظر کنید! مسیر کنکور را باید آهسته و پیوسته طی کنید. اگر در ماه‌های اول به خودتان فشار بیش از حد وارد کنید، در ماه‌های انتهایی دیگر تاب و توانی برای ادامه درس خواندن نخواهید داشت. ماه‌های طلایی نزدیک به کنکور را از دست خواهید داد.

بنابراین علاوه‌بر اینکه خواب مناسب و تفریحات را نیز در برنامه ریزی‌تان در نظر می‌گیرید، سعی کنید نهایتا روزی ۷ ساعت درس بخوانید. زمان بیشتری را صرف این کار نکنید. با این کار خواهید دید که بدون خستگی و با انگیزه و اشتیاق وارد فصل پاییز شده و به مرور، زمان فشرده‌تری را برای درس خواندن و تست زدن در نظر خواهید گرفت.

فراموش نکنید که امسال برخلاف سال‌های دیگر، سال تحصیلی شما از فصل تابستان شروع می‌شود. این سه ماه را جدی گرفته و خوب تلاش کنید؛ تا با یک برنامه ریزی مشخص، از تعداد زیادی از رقبایتان در کنکور پیشی بگیرید. مطمئن باشید در ماه‌های آخر و زمان جمع‌بندی، از خودتان برای درس خواندن در تابستان تشکر خواهید کرد.

 

بررسی کلی مطالعه دروس در تابستان کنکور

علاوه‌بر این‌ها عموما بهتر است تابستان را با درس‌های تحلیلی شروع کنید. روزهای تابستان طولانی‌تر و انگیزه و اشتیاق شما هم بیشتر است؛ بنابراین ذهنتان با تمرکز بیشتری درس‌های سخت و تحلیلی را هضم می‌کند. سعی کنید دروس حفظی و درس‌هایی که برایتان راحت‌تر است را در ماه‌های بعدی شروع کنید. زیرا پس از چند ماه درس خواندن، طبیعتا کمی توان شما برای درس خواندن مدام و تجزیه و تحلیلی دروس کمتر خواهد شد. آن موقع زمان آن است که درس‌هایی که نیاز به تفکر و تحلیل زیادی ندارند را مطالعه کنید.

بخوانید :   شیوه صحیح برنامه ریزی کنکور

هرچند در این سال‌ها، بسیاری از خانواده‌ها در فصل تابستان هم فرزندانشان را به کلاس‌های مختلف درسی می‌فرستند تا پایه قوی‌تری داشته باشد و سال بعد را راحت‌تر بگذراند، ولی همچنان درس خواندن در سال تحصیلی کجا و درس خواندن در فصل تابستان کجا! به همین خاطر وقتی از دانش آموزان کنکوری می‌خواهیم تا درس خواندن برای کنکور را از تابستان شروع کنند، انگار سخت‌ترین کار دنیا را از آن‌ها خواسته‌ایم!

البته در این میان باید حواستان به این موضوع باشد که همه مباحث را به صورت درهم مطالعه نکنید! به پیش نیازها توجه کنید. سعی کنید ترتیب را رعایت کنید. اگر شما در مبحثی در درس فیزیک سوم دبیرستان مشکل دارید، شاید این مشکل وابسته به آن باشد که مباحث پیش نیاز آن را به خوبی مطالعه نکرده‌اید. بنابراین با دقت به دنبال راه حل این مشکل بروید. نقاط ضعف خود را از پایه حل کنید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

(01) دیدگاه

  1. نرجس
    ۲۴ تیر ۱۴۰۱

    مفیدبود👌🏻
    مچکرم🌷

    پاسخ
#iguru_button_66069649d272c .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66069649d272c .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66069649d272c .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66069649d272c .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6606964a5199d a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6606964a5199d a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6606964a5199d a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6606964a5199d a:hover{ color: #ffffff; }