مدرسه کسب و کار کارابیز

نقش خانواده در موفقیت دانش‌آموزان کنکوری

نقش خانواده در موفقیت دانش_آموزان کنکوری
 

 نقش خانواده در موفقیت دانش‌آموزان کنکوری قابل انکار نیست. علاوه ‌بر داشتن برنامه کنکور مناسب، مشاور تحصیلی و همچنین حضور در کلاس‌های آنلاین کنکور، خانواده یکی دیگر از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در موفقیت دانش‌آموزان در کنکور است. این عامل می‌تواند بستری مناسب را برای آرامش دانش‌آموزان و کسب رتبه‌ی مطلوب در کنکور را فراهم سازد. عدم آگاهی خانواده از شرایط، موجب شکست دانش‌آموزان در کنکورمی‌شود.

به همین منظور قصد داریم در این مطلب والدین را مخاطب خود قرار دهیم. در حقیقت آن‌ها را با نقش موثر و مسئولیت سنگین‌شان در راستای موفقیت دانش‌آموزان در کنکور بیشتر آشنا نماییم.

هر آنچه ‌باید خانواده‌ها برای موفقیت دانش‌آموزان در کنکور بدانند!

همانطوری که می‌دانید سبک زندگی افراد متفاوت است. عادات غذایی، ساعت‌های خواب، نحوه ارتباطات و رفت‌ و آمدهای خانوادگی و دوستانه از جمله نکات مهمی است که اگرچه به نظر ساده می‌رسد. اما می‌توانند تاثیر چشمگیری در موفقیت دانش‌آموزان در کنکور داشته باشد.

پس اگر شما هم جز خانواده‌هایی هستید که قرار است امسال مشوق و حامی فرزندتان در کنکور باشید، به‌یاد داشته باشید که لازم است پیش‌از هر اقدامی، در عادات و سبک زندگی‌ خودتان بازنگری کنید. در صورت لزوم تغییراتی در روند زندگی ایجاد کنید. تغییرات آگاهانه و هدفمند باید زیر نظر مشاورین تحصیلی صورت بگیرد.

اهمیت مشاوره رفتن اولیا برای موفقیت دانش‌آموزان در کنکور

هیچ فرقی نمی‌کند شما متقاضی کنکور ریاضی، کنکور انسانی و یا حتی کنکور تجربی باشید. در هر صورت کنکور و موفقیت دانش‌آموزان در کنکور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری خانواده‌ها است.

بخوانید :   مدیریت آزمون با 5 تکنیک حرفه ای

کسب رتبه‌ای دلخواه و موفقیت در کنکور، تمام آن چیزی است که از یک دانش‌آموز کنکوری انتظار می‌رود. اما در این میان شاهد شکایت‌های والدین از فرزندان کنکوری خود هستیم. شکایاتی که هیچ تاثیری جز تضعیف روحیه دانش‌آموزان و تحمیل فشار روحی و روانی بر آن‌ها نخواهد داشت.

این در حالی است که خانواده‌ها با مراجعه به مشاورین تحصیلی در طول دوران کنکور فرزندانشان می‌توانند به آنها کمک کنند. خانواده می‌تواند با ایجاد تعادل در رفتار و خواسته‌ها خود، موجب آرامش فکری و در نتیجه عملکرد مثبت و بهتر فرزندشان شوند.

 

 

چند توصیه طلایی به خانواده‌ها برای موفقیت دانش‌آموزان در کنکور

واقعیت این است که شما بیشتر از هر مشاوری نسبت به فرزندتان شناخت دارید. از این رو بیشتر از هر فرد دیگری بر این امر واقف هستید. شما می‌دانید همانطوری‌که تشویق و حمایت می‌تواند موجب دلگرمی و در نتیجه موفقیت دانش‌آموزان در کنکور شود، ایجاد تفریح و سرگرمی هم می‌تواند باعث ترمیم روحی و روانی فرزندتان شود. به همین منظور یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها و راهکارها برای موفقیت دانش‌آموزان در کنکور، ایجاد فضایی شاد و مفرح است. بدون شک نتیجه آن تخلیه تنش و استرس کنکور و ایجاد تعادل فکری و ذهنی آن‌ها می‌شود.

از مقایسه کردن فرزندتان پرهیز کنید. همانطوری‌که می‌دانید کنکور یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان در این دوره به نسبت قبل حساس تر می‌شوند. به همین منظور در قیاس قرار دادن دانش‌آموزان می‌تواند تا حدود زیادی مخرب بوده وسبب دلسردی آن‌ها شود. این دلسردی می‌تواند تاثیر بدی در نتیجه کنکور آن‌ها داشته باشد. حال آن‌که خانواده‌ها با همدلی و ایجاد فضایی شاد و متناسب با روحیه فرزندانشان می‌توانند آن‌ها را در مسیر قدم برداشتن به سوی موفقیت در کنکور و اثبات توانمندی‌هایشان همراهی کنند.

بخوانید :   چگونه در کنکور تجربی موفق شویم؟

 

 

 

مطالعه این مطلب هم می‌تواند مفید باشد:

با فرزند کنکوری خود چگونه رفتار کنیم؟

 

 

 

علاوه بر این‌ها ارتباط داشتن والدین با مدرسه و حفظ آن از دیگر توصیه‌های مهم به خانواده‌ها برای موفقیت دانش‌آموزان در برنامه کنکور به شمار می‌آید. رابطه‌ای نه چندان علنی که نه تنها موجب آگاهی والدین از ضعف‌های فرزندان و در نتیجه تقویت و برطرف کردن آن ضعف‌ها می‌شود، بلکه بنیه علمی آن‌ها را تشدید کرده و منجر به افزایش احتمال موفقیت دانش‌آموزان در کنکور می شود.

همچنین از دیگر نکات مهمی که خانواده‌ها برای موفقیت دانش‌آموزان در کنکور باید بدان آگاهی داشته باشند، داشتن اعتماد به سیستم آموزشی است.

همانطوری‌که می‌دانید دانش‌آموزان در این دوره از زندگی، بیش‌از هر زمان دیگری حساس‌ و تاثیرپذیر می‌شوند. به همین منظور علاوه بر دوری از تنش‌ها و دعوا‌های خانوادگی، آنچه که موجب آرامش و آسایش خاطر بیشتر آن‌ها می‌شود، حس اعتمادی است که از جانب اطرافیان به آن‌ها منتقل می‌شود.

از این رو اگر فرزندتان بسته به علایق و خواسته خودش یک سیستم آموزشی و دوره‌های مربوط به آن‌ را انتخاب می‌کند، بهتر است تردید نکید. بدون هیچ گونه وقت‌کشی فرزندتان را حمایت کنید و سپس با آماده‌سازی روحی و ذهنی او را برای برداشتن گام‌هایی قوی‌ و استوار برای رسیدن به موفقیت همراهی نمایید.

 

 

 

خانواده‌ها برای موفقیت دانش‌آموزان در کنکور واقع‌بین باشند و دست از کمال‌گرایی بردارند!

بهتر است از کمال‌گرایی دست بردارید و کمی واقع‌بین باشید!

همانطوری‌که پیش‌تر هم به آن پرداختیم، والدین بیش از هر دوست و مشاور تحصیلی از توانایی فرزندانشان آگاهی دارند. از این رو بهتر است صادقانه برخورد کنید. در این چند ماه پیش‌از کنکور با به‌خرج دادن وسواس فکری و کمال‌گرایی موجب تضعیف روحیه و افزایش استرس فرزندتان نشوید.همین‌طور با کاهش اعتماد به نفس باعث عدم موفقیت دانش‌آموزان در کنکور نشوید. با دیدی واقع‌بینانه با خود و فرزندشان برخورد کنند و با ایجاد انگیزه آن‌ها را برای دستیابی به اهدافشان همراهی نمایند.

بخوانید :   مدیریت انرژی در دوران کنکور

 

 

جهت دریافت مشاوره‌ی خانواده رایگان میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

مرکز مشاوره روان آرام

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − شش =

#iguru_button_65f53f355514a .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f53f355514a .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f53f355514a .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_65f53f355514a .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_65f53f35b274c a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_65f53f35b274c a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_65f53f35b274c a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_65f53f35b274c a:hover{ color: #ffffff; }