مدرسه کسب و کار کارابیز

عربی کنکور تجربی

عربی کنکور تجربی

از بین دروس عمومی ، درس عربی کنکور تجربی معمولا از محبوبیت کمتری برخوردار است . قواعد و ترجمه زبان عربی سرشار از نکات فراوان است که با تکرار و تمرین ، می توان تسلط خوبی نسبت به این درس پیدا کرد. ضریب درس عربی در کنکور تجربی و ریاضی ۲ است.

هرچند که اغلب دانش آموزان رشته‌ی تجربی نسبت به درس عربی کم لطف هستند، اما درصد بالا در درس عربی در رتبه‌ی شما تأثیر به سزایی خواهد داشت( با توجه به اینکه میانگین درصد پاسخگویی  در کشور  پایین است). در این مقاله قصد داریم که نحوه مطالعه‌ی درس عربی برای کنکور تجربی را بیان کنیم.

با ما همراه باشید.

 

وضعیت پاسخگویی به تست‌های درس عربی در کنکور ۹۸ تجربی

کافی است به شکل زیر نگاه کنید تا به اهمیت درصد عربی در کنکور تجربی پی ببرید!

درصد عربی در کنکور تجربی
درصد عربی در کنکور تجربی

اگر به دنبال رتبه برتر شدن هستید، لطفا به جدول زیر توجه کنید تا متوجه شوید که این درس برای رتبه برترها اهمیت زیادی دارد. هرچند که ممکن است بعضی از این افراد درصد مناسبی در درس عربی کسب نکرده باشند، اما این کمبود را در دروس دیگر جبران کرده‌اند. ولی بهتر است که به هر درس بهای لازم داده شود، زیرا جبران کردن درصد دروس با یکدیگر طبعا کار ساده ای نخواهد بود!

میانگین درصدهای دانش آموزان در کنکور تجربی
میانگین درصدهای دانش آموزان در کنکور تجربی

بودجه بندی عربی کنکور تجربی (طبق کنکور ۹۸)

بودجه بندی عربی نظام جدید و قدیم اندکی  با یک دیگر متفاوت است. در جدول ذیل بودجه بندی نظام جدید نمایش داده شده است. درس عربی دومین بخش دفترچه سوالات عمومی کنکور می‌باشد که شامل ۲۵ سوال است. مدت زمان پاسخ‌گویی به تست‌های این درس ۲۰ دقیقه است که با یک محاسبه ساده متوجه خواهید شد برای پاسخ‌گویی به هر تست فقط ۴۸ ثانیه وقت دارید!

بودجه بندی درس عربی در کنکور تجربی

مطالعه این مطلب پیشنهاد میشود:

 

بخوانید :   دین و زندگی دوازدهم

 

قواعد عربی

توجه داشته باشید که قواعد عربی در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تقریبا پیوسته هستند. البته یادگیری قواعد به طور کلی زمان بر نیست. اما تنوع سوالات ممکن است شما را با چالش رو به رو کند.

متاسفانه یا خوشبختانه قواعد این درس دارای نکات مهمی هستند که همین مساله باعث پیچیدگی زبان عربی در کنکور می‌شود. تنها راه افزایش تسلط، حل نمونه سوالات تستی فراوان و یادگیری تکنیک‌های مختص به آن می باشد. البته توجه داشته باشید که پایه‌ی حل درست تست، تشریح است. اگر در حل نمونه سوالات تستی بسیار ضعیف هستید، پیشنهاد می شود که درابتدا با نمونه سوالات تشریحی شروع کرده و پس از به دست آوردن تسلط نسبی سوالات تستی را آغاز کنید.

قواعد عربی در کنکور تجربی
قواعد عربی در کنکور تجربی

برای تسلط بر قواعد سعی کنید که در زمان آزاد خود، هر روز دو الی پنج تست از مبحثی که ایراد دارید حل کنید. این کار به مرور زمان باعث پیشرفت شما خواهد شد.

ترجمه و لغت عربی کنکور تجربی

پیش از شروع اولین نکته ای که باید یادآوری کنیم این است که برخی از تست‌های ترجمه و لغت، با قواعد حل می شوند!

ابتدا از کتاب‌های درسی شروع کنید. تمام لغات درج شده در بخش جدول و پی‌نوشت کتاب را مطالعه کنید. پس از مطالعه لغات، به متن اول درس مراجعه کرده و شروع به ترجمه کنید. لطفا در حین ترجمه به نکات قواعد نیز دقت داشته باشید. پس از آن تمرین‌های کتاب را به دقت حل کرده و نکات مهم آن‌ها را یادداشت کنید. البته که همه نکات بخش ترجمه داخل کتاب بیان نمی‌شود؛ می‌توانید از فیلم‌های آموزشی یا کتاب کمک درسی و کلاس‌های تک‌درس استفاده کنید.

بخوانید :   چطوری میتونم تو روزای پایانی کنکور با استرسم مقابله کنم؟

حالا شما تقریبا ۵۰ درصد مطالب لغت و ترجمه را یاد گرفته‌اید! باقی یادگیری با تست مداوم و فراوان حاصل خواهد شد.

از اهمیت درک مطلب غافل نشوید!

درک مطلب ترکیبی است از هر آنچه که تا حالا مطالعه کرده‌اید ؛ ترجمه، لغت، قواعد و … . دقت کنید که طراح عزیز ما زمانی برای مطالعه‌ی متن در نظر نگرفته است ! پس باید سرعت تست‌زنی خود را در بخش های دیگر افزایش داده تا بتوانیم برای درک مطلب زمان ذخیره کنیم. برای افزایش تسلط خود در این بخش، یک روز در میان و یا در صورتی که وقت آزاد مناسبی دارید، هر روز یک درک مطلب حل کرده تا با انواع نمونه سوال مطرح شده در آن آشنا شوید.

البته که برای برخی از تست‌های درک مطلب لازم نیست که کل متن را مطالعه کنید. مثل تست‌هایی که معنی لغت می‌خواهد و یا تست‌هایی که از ما مرجع ضمیر را می‌پرسد، برای حل این سوالات تنها کافی است که یکی دو جمله قبل و بعد از کلمه مورد نظر را بررسی کنیم. توجه داشته باشید برای حل برخی از سوالات به ویژه پرسش‌های مفهومی، تقربیا به مطالعه کل متن نیاز داریم. پس سعی کنید که با افزایش سرعت، از دیگر بخش ها زمان بخرید!

حرکت گذاری

این مبحث از بخش های پر چالش درس عربی می‌باشد. اما اگر به بخش‌های ذکر شده تسلط کافی داشته باشید حل سوالات حرکت گذاری برای شما مثل آب خوردن است! در واقع عربی درس گسسته‌ای نیست. همه‌ی بخش‌های آن به یکدیگر مرتبط هستند. فقط کافی است که تمرین لازم و کافی در هر بخش داشته باشد. در این صورت مطمئن باشید که به راحتی می‌توانید درصد مناسبی در این درس کسب کنید.

بخوانید :   مطالعه کنکوری یا امتحانی در خردادماه

نکات کلی بخش حرکت گذاری:

  • ترجمه به شما کمک خواهد کرد.
  • با تعیین نقش کلمات به راحتی می‌توانید به حرکت آن پی ببرید.
  • به فعل ها توجه داشته باشید.
  • نوع جمله خود را مشخص کنید.

کنکور در خانه

پس از پایان هر بخش، از خود آزمون بگیرید. آزمونی متناسب با شرایط کنکور، با همان تعداد سوال و چهارچوب. با دقت به زمان تست بزنید و فرض کنید که سر جلسه کنکور هستید. اگر برای شما مقدور بود حتی سعی کنید که با لباس مناسب سر جلسه کنکور امتحان دهید. پس از حل آزمون، آن را تحلیل کرده و نکات را یادداشت کنید. سعی کنید که در هر آزمون، اشتباهات خود را کمتر کنید تا انشالله در کنکور بدرخشید!

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 7 =

#iguru_button_661eae7f5982f .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661eae7f5982f .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661eae7f5982f .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_661eae7f5982f .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_661eae7fb5208 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_661eae7fb5208 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_661eae7fb5208 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_661eae7fb5208 a:hover{ color: #ffffff; }