مدرسه کسب و کار کارابیز

رشته پرستاری

رشته پرستاری

شاید بتوان گفت که پس از سه رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی رشته پرستاری یکی از محبوب ترین رشته‌های تجربی می‌باشد. این رشته اهمیت خاصی در سیستم درمان دارد که ارزشمندی این عزیزان را در شرایط حال حاضر جهان می‌توان به خوبی احساس کرد. قبولی رشته پرستاری در زیر گروه یک تجربی قرار دارد. پرستاری دارای مقطع کارشناسی می‌باشد و دوره‌ی تحصیل آن ۴ سال می‌باشد. این رشته از شرایط کاری خوبی چه در ایران و چه در کشورهای دیگر برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با رشته پرستاری، با ما همراه باشید.

 

 

قبولی در رشته پرستاری به چه صورت است؟

مهمتر از قبولی در این رشته، مبحث پذیرش است. پذیرش رشته پرستاری به صورت بومی استانی می‌باشد. اگر نمی‌دانید که پذیرش بومی استانی به چه معناست، به مثال زیر توجه فرمایید:

فرض کنید که شخصی با رتبه ۲۰۰۰ منطقه دو در رشته پرستاری دانشگاه شهر خود یعنی اصفهان پذیرفته شده است. آیا شخص دیگری در یک استان دیگر با چنین رتبه‌ای می‌تواند در این رشته و شهر پذیرفته شود؟ پاسخ خیر است.

معمولا پذیرش رشته استانی به این صورت است که به طور مثال از ۵۰ ظرفیت مورد نظر، ۴۰ نفر از همان استان و ۱۰ نفر از استان‌های دیگر پذیرفته خواهند شد.

رشته های استانی تجربی
پذریرش‌های علوم تجربی

ظرفیت رشته پرستاری طبق آمار سال ۹۶ تقریبا ۵۵۰۰ نفر بوده است. به طور معمول حداقل درصد لازم برای قبولی در رشته پرستاری در دروس عمومی ۴۰-۳۵ و در دروس اختصاصی ۳۰-۲۵ می‌باشد.

بخوانید :   معرفی رشته بینایی سنجی

 

 

در رشته پرستاری با چه دروسی رو به رو خواهم شد؟

طول تحصیل رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ۴ سال می‌باشد. همانند سایر رشته‌ها در ترم‌های ابتدایی با دروس عمومی و پایه درگیر خواهید بود. سپس وارد دروس اختصاصی و کارآموزی و در آخرین سال تحصیل خود وارد بخش کارورزی یا کارآموزی در عرصه خواهید شد.

دروس ترم یک رشته پرستاری
دروس ترم اول رشته پرستاری

دروس عمومی :

مبانی نظری اسلام – ادبیات فارسی –دروس اخلاق اسلامی – زبان عمومی – دروس انقلاب اسلامی – تربیت بدنی ۱ و ۲ – دروس تاریخ وتمدن اسلامی – دانش خانواده و جمعیت و…

دروس پایه :

میکروب شناسی – فیزیولوژی – انگل شناسی – ژنتیک و ایمونولوژی – آمارحیاتی مقدماتی  – بیوشیمی

دروس تخصصی:

داروشناسی – زبان تخصصی – فرایند آموزش بیمار – اخلاق پرستاری و ارتباط حرفه‌ای – پرستاری سلامت فرد و خانواده – پرستاری سلامت جامعه – پرستاری و بهداشت محیط – اصول ومهارت‌های پرستاری – بررسی وضعیت سلامت و…

دروس کارآموزی:

پرستاری سلامت جامعه، فرد و خانواده و محیط– پرستاری در مشکلات شایع ایران – پرستاری کودک سالم و پرستاری بیماری‌های کودکان و …

رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ۱۳۰ واحد درسی را شامل می شود که ۲۲ واحد درسی مربوط به دروس عمومی، ۱۵ واحد درسی مربوط به دروس پایه، ۵۴ واحد درسی مربوط به دروس تخصصی، ۱۸ واحد درسی مربوط به دروس کار آموزی و ۲۱ واحد هم به دروس کارآموزی درعرصه اختصاص دارد.

 

 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

به عنوان یک پرستار چه وظیفه ای دارم؟

  • بررسی وضعیت بیمار مثل فشار خون، دما و بررسی‌های ابتدایی بالینی
  • رعایت حقوق بیمار و درک شرایط مددجو
  • انجام دستورات پزشک
  • برنامه ریزی شیفت های کاری و نظارت بر آن‌ها
  • تشکیل پرونده برای بیمار
  • همکاری با پزشک و تیم درمان و …
بخوانید :   از سیر تا پیاز رشته اتاق عمل

 

 

درآمد رشته پرستاری

این رشته از جمله رشته‌های دوره کارشناسی است که جذب صد در صدی در آن صورت می گیرد و نسبت به سایر رشته ها زودبازده‌تر است. البته یک پرستار با توجه به محیط کاری که در آن قرار دارد، حقوق دریافت می‌کند. با توجه به سختی بالای این رشته، متاسفانه اغلب درآمد رضایت بخشی ندارد و بسیاری از پرستاران از میزان درآمد خود ناراضی هستند. اما عشق به این رشته و روحیه‌ی فداکارانه و از خودگذشتگی عزیزان پرستار مشوق آنها در این راه است.

پرستاری در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دارای گرایش‌های متعدد می باشد.

 

پرستاری
گرایش‌های رشته پرستاری

 

 

طرح اجباری!

طرح علوم پزشکی وزارت بهداشت در حقیقت قرار دادی است بین دانش آموزختگان علوم پزشکی مراکز آموزش عالی با وزارت بهداشت به این صورت که هر شخصی پس از پایان دوران تحصیل خود به مدت میانگین ۲ سال باید در شهر یا استان یا روستاهای  مورد نظر وزارت بهداشت مشغول به کار شود. وزارت بهداشت موظف است ماهانه حقوقی با توجه به رشته‌ی تحصیلی و ضریب و امتیاز هر شهر به آن شخص پرداخت کند.

 

لیست زیر رشته هایی می باشد که دارای طرح اجباری علوم پزشکی وزارت بهداشت هستند:

طرح اجباری
رشته‌هایی که طرح اجباری دارند

 

 

شرایط معافیت از طرح اجباری وزارت بهداشت

  • تک فرزندان
  • خانواده شهدا، خود آزادگان و همسر و فرزند آزادگان، فرزند جانباز بالای ۵۰ درصد، همسر جانباز بالای ۷۰ درصد
  • فارغ التحصیلان خارج کشور
  • افرادی که بیماری خاصی دارند.
  • رتبه یک تا ده کنکور سراسری تجربی
  • رتبه ۱ تا ۳ آزمون جامع علوم پایه، آزمون پیش کارورزی و آزمون دستیاری
  • افراد دارای مدال طلای المپیاد دانش آموزی
  • افرادی که بعد از فارغ التحصیل شدن به خدمت سربازی بروند.
  • بانوانی که همسرشان فوت کرده است.
  • بانوان متاهلی که قبل از آذرماه سال ۱۳۸۰ فارغ التحصیل شده‌اند.
بخوانید :   راهکارهای تقویت توان ذهنی

 

 

قبولی رشته پرستاری در کنکور

 

قبولی رشته‌ پرستاری
قبولی در رشته پرستاری
این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

#iguru_button_6605faae1cb7c .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605faae1cb7c .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605faae1cb7c .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6605faae1cb7c .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6605faae84dd4 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6605faae84dd4 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6605faae84dd4 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6605faae84dd4 a:hover{ color: #ffffff; }