مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته اتاق عمل

 

رشته اتاق عمل در گروه رشته‌های پیراپزشکی قرار دارد. این رشته از جمله رشته‌های پرطرفدار در این گروه است. قبولی رشته اتاق عمل از اهداف بسیاری از داوطلبن است. مسئولیت تکنسین اتاق عمل، کمک کردن به جراح در اتاق عمل است. هر ساله پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، دانش‌آموزان در تکاپوی انتخاب رشته هستند که مرحله‌ای بسیار مهم در آینده تحصیلی آن‌ها می‌باشد.

این انتخاب ممکن است براساس علاقه،توانمندی و … باشد که به هر حال پس از عبور از این مرحله وارد دانشگاه می‌شوید، البته ممکن است تعدادی از دانش‌آموزان از این مرحله عبور نکنند. در واقع انتخاب رشته مناسب با شناخت شما از رشته‌های موجود در دانشگاه، ارتباط مستقیم دارد. در صورت تصمیم گیری غلط، ممکن است سالیان سال دچار سرخوردگی شوید. پس در قدم اول، درباره رشته‌های مختلف اطلاعات کافی به دست بیاورید و صرفا بر اساس گفته‌های دیگران مسیر خود را تعیین نکنید! در بحث‌های پیشین خود به معرفی رشته پرستاری و داروسازی پرداختیم. در این مقاله قصد داریم به شرح رشته اتاق عمل بپردازیم.

با ما همراه باشید.

 

 

تکنسین اتاق عمل کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

به زبان ساده، تکنسین اتاق عمل دستیار جراح می‌باشد. وی در فرآیند عمل جراحی به جراح کمک کرده و یکی از مسئولیت‌های رایج و مهم او، استریل کردن لوازم جراحی و دادن و پس گرفتن وسیله جراحی است که به پزشک تحویل می‌دهد. تکنسین اتاق عمل باید در این کار دقت لازم به خرج دهد! همان‌طور که در اخبار شنیده‌اید در بسیاری از عمل‌های جراحی، وسیله در شکم بیمار جا می‌ماند!

بخوانید :   عجایب قلب انسان

از دیگر وظایف تکنسین اتاق عمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه گزارش از فرآیند جراحی
  • بررسی لوازم جراحی
  • اصلاح وضعیت بدنی بیمار
  • انتقال بیمار به اتاق ریکاوری
  • کنترل پرونده بیمار قبل از جراحی
  • کمک کردن در استریل و پانسمان
  • دریافت دستور جراحی از سرپرست و…

 

 

در این رشته با چه دروسی روبه‌رو خواهم شد؟

اول از همه باید بدانید که رشته اتاق عمل در مقطع کارشناسی ارائه شده و امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر وجود دارد. اتاق عمل جزو رشته‌های پیراپزشکی محسوب می‌شود. در مقطع کارشناسی ۴ سال به تحصیل مشغول می‌شوید. این رشته در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه شده و از میان آن‌ها دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در صدر لیست قرار دارند. همانند همه رشته‌های علوم پزشکی دروس شما مرتبط به بدن انسان و ارتباط میان ارگان‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است که از همان ترم‌های ابتدایی وارد بیمارستان خواهید شد. در این رشته با دروسی مثل فیزیولوژی، بیوشیمی، ایمونولوژی، تغذیه در اتاق عمل، بهداشت در اتاق عمل، آشنایی با وسائل اتاق عمل و… آشنا خواهید شد. این رشته نیز دارای بخش کارآموزی و کارورزی می‌باشد.

دروس ترم یک رشته اتاق عمل به شرح زیر است:

 

دروس ترم یک اتاق عمل
دروس ترم یک اتاق عمل

 

 

رشته اتاق عمل مناسب چه کسانی است؟

همه رشته‌های موجود دارای مزایا و معایبی می‌باشند. رشته اتاق عمل نیز از این قاعده مستثنا نیست. اول اینکه تکنسین اتاق عمل باید شخصی با شجاعت روحی باشد؛ چون که هر لحظه ممکن است با اتفاقات مختلفی روبه‌رو شود. مثلا مریض در اتاق عمل فوت شود و یا اینکه همواره در معرض خون و آلودگی قرار دارد. پس باید خود را برای چنین شرایطی آماده کنید. از طرفی تکنسین اتاق عمل باید همواره در کنار جراح باشد. برخی از جراحی‌ها بنا به حساسیت خود بسیار طولانی می‌شوند و تکنسین اتاق عمل دائما باید سرپا باشد و با همان دقت اولیه در خدمت جراح باشد. این کار ممکن است خسته کننده باشد. از مزایا این رشته می‌توان به امنیت شغلی و بازار کار آن اشاره کرد.

بخوانید :   اهمیت دوران طلایی نوروز برای کنکوری‌ها

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

درآمد رشته اتاق عمل

میزان درآمد از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب رشته می‌باشد. متاسفانه این رشته همانند سه رشته برتر تجربی درآمد نخواهد داشت و درآمد شما نسبت به سختی کار بسیار پایین است. میانگین درآمد یک تکنسین اتاق عمل در ماه بین ۲٫۵ تا ۵ میلیون تومان است. لازم به ذکر است که درآمد شما به میزان مهارت و تجربه شما وابسته است. به نظرتان درآمد شخصی با تجربه ۱۰ سال کاری با شخصی که تازه وارد بازار کار شده یکسان است؟ قطعا جواب منفی است.

 

 

در قسمت کارآموزی با چه بخش‌هایی روبه‌رو خواهیم بود؟

کارآموزی و کارورزی از مهم‌ترین بخش‌های علوم پزشکی می‌باشد. شما در این دو بخش به‌طور عملی با بیمار سر و کار خواهید داشت تا به مرور با فضای بیمارستان و اتاق عمل آشنا شوید. به طور معمول در بخش کارآموزی با دروس زیر آشنا خواهید شد:

 

کارآموزی اتاق عمل
کارآموزی اتاق عمل

 

لازم به ذکر است که این رشته نیز همانند بسیاری از رشته‌های علوم پزشکی دارای طرح اجباری ۲ ساله می‌باشد.

 

 

 

رشته اتاق عمل را دست کم نگیرید!

تصور بسیاری از مردم این است که نهایت کار تکنسین اتاق عمل تحویل وسایل پزشکی به جراح و یا پاک کردن عرق پیشانی او است! این تصور ممکن است که حتی ذهن دانشجویان این رشته را تحت فشار قرار داده و تصور کنند که رشته‌شان از مقبولیت اجتماعی برخوردار نیست!

اما واقعیت دقیقا برعکس این است. تا در مرحله بالینی این رشته قرار نگیرید، اهمیت آن را درک نمی‌کنید! مگر پزشک توانایی کنترل کردن چند حالت به طور هم‌زمان را دارد؟ مسلما جراح تنها به نقطه جراحی دقت کرده و این کار تکنسین اتاق عمل است که شرایط پیرامون پزشک و بیمار را کنترل کند. در واقع لحظه‌ای غفلت کمک جراح ممکن است جان بیمار را به خطر بیندازد. تکنسین این رشته باید اصول دقیق بخیه زدن را دانسته و حرکات پزشک و محیط اطراف را کنترل کند! در این باره جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید: کمک جراح دست سوم جراح است!

بخوانید :   آشنایی با امواج مکانیکی

 

 

 

قبولی رشته اتاق عمل

جدول زیر پذیرش رشته اتاق عمل در کنکور سراسری رشته تجربی سال ۹۹ را نشان می‌دهد. از آنجایی که این رشته تاریخچه نه چندان زیادی در ایران ندارد، ظرفیت کمی نسبت به سایر رشته‌های قدیمی در دانشگاه‌های دولتی دارا می‌باشد.

 

قبولی رشته اتاق عمل
قبولی رشته اتاق عمل
این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

(01) دیدگاه

  1. نفیسه
    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱

    مطالب عالی و اموزنده

    پاسخ
#iguru_button_6606df8b23d27 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606df8b23d27 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606df8b23d27 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6606df8b23d27 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6606df8b81c09 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6606df8b81c09 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6606df8b81c09 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6606df8b81c09 a:hover{ color: #ffffff; }