مدرسه کسب و کار کارابیز

فنون مطالعه شیمی کنکور

 

مطالعه شیمی کنکور به عنوان یک درس اختصاصی مهم برای داوطلبن کنکور، از اهمیت بالایی برخوردار است. شیمی از جمله دروس مهم کنکور سراسری به‌خصوص برای دانش‌آموزان رشته تجربی می‌باشد. تعداد سوالات در هر دو گروه ۳۵ سوال می‌باشد که مدت زمان کلی برای پاسخگویی ۳۵ دقیقه می‌باشد. دانش‌آموزان تجربی به علت ضریب این درس و همچنین مرتبط بودن شیمی با برخی از رشته‌های دانشگاهی، ارزش بیشتری برای آن قائل هستند. ممکن است که قطر کتاب شیمی و متن آن نسبت به سایر دروس اندکی روان‌تر باشد. اما توجه داشته باشید که امکان طرح هر گونه سوالی از این درس وجود دارد. پس در این ماراتن کسی برنده است که بتواند مفاهیم را عمیقا درک کند! این درس نیز مانند سایر دروس، نکات خاصی برای مطالعه دارد که در این مقاله به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

در دوره متوسطه دوم با مفاهیم زیر در درس شیمی آشنا خواهید شد که از نظر کنکوری بسیار حائز اهمیت هستند:

 

فنون مطالعه شیمی کنکور
فنون مطالعه شیمی کنکور

 

در مطالعه درس شیمی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

همان‌طور که پیش از این بیان شده بود، مهم‌ترین منبع مطالعه شما در قدم اول کتاب درسی می‌باشد. هر ساله در کنکور سراسری ممکن است با سوالاتی روبه‌رو شوید که قادر به پاسخگویی آن نباشید؛ ولی با یک جست‌وجوی ساده در کتاب درسی متوجه می‌شوید که مطلب مورد نظر در کتاب بیان شده بود و شما تنها باید دقت کافی به خرج می‌دادید! پس به هیچ وجه از اهمیت کتاب درسی غافل نشوید. تمام تمرین‌ها، پرسش‌ها، زیرنویس عکس‌ها، مطالب آخر هر فصل را به طور کامل مطالعه کرده تا جایی که احساس کنید بر روی هر مسئله‌ای تسلط داشته و قادر به حل انواع سوالات هستید.

بخوانید :   دو ماه پایانی کنکور را جدی بگیرید!

 

استفاده از منبع مناسب برای مطالعه شیمی کنکور

از یک منبع خوب برای تمرین و پرسش و پاسخ استفاده کنید. از تجربیات یک معلم ماهر بهره بگیرید و نگذارید که سوالی در ذهن شما ماندگار شود! از یک کتاب کمک درسی مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سوالات این کتاب نه خیلی سخت و نه خیلی راحت باشند؛ بلکه باید ترکیبی از این دو باشند. البته معیار انتخاب، سطح درسی شما در شیمی می‌باشد. ممکن است در این درس بدرخشید و یا اینکه ضعیف باشید. پس بهتر است که نسبت به سطح خود منبع کمک آموزشی تهیه کنید. شما می‌توانید پس از تقویت آن، به تست‌های سخت‌تر روی بیاورید.

تست‌های کنکور هر سال به سمت مفهومی شدن پیش می‌روند. این برای دانش‌آموزی که صرفا مطالب کتاب را حفظ کرده است کار را به شدت سخت می‌کند. در درس شیمی فهم مطلب بسیار مهم و تاثیرگذار است. سعی کنید که مطالب را کاملا درک کرده و در ذهن خود تجسم کنید و مسئله را برای خود ساده بیان کنید.

 

حل تست‌های مرتبط 

از سوالات برای خود غول نسازید و نسبت به آن‌ها جبهه نگیرید! بگذارید برای شما مثالی بیان کنم. خانم پیکیریلو دانشجوی دکترا دانشگاه تگزاس آمریکا بود که در زمان فراغت خود با تصور این که بر روی یک تکلیف ساده کار می‌کند، توانست گره ۵۰ ساله ریاضی تحت عنوان مساله کانوی را باز کند. از مهم‌ترین دلایل حل مسئله کانوی این بود که او به چشم یک تکلیف به آن نگاه می‌کرد نه یک گره ریاضی! اگر مساله را برای خود سخت می‌کرد، مسلما قادر به حل آن نبود. این ذهن انسان است که برای او محدودیت ایجاد می‌کند. پس اعتماد به نفس داشته باشید. از سوالات نترسید و تک تک آن‌ها را با صبر و حوصله پاسخ دهید. هیچ غیر ممکن در این جهان وجود ندارد!

بخوانید :   یادگیری زبان انگلیسی کنکور

به هیچ عنوان از ماشین حساب استفاده نکنید! شما سر جلسه کنکور سراسری حق استفاده از ماشین حساب را ندارید. اگر در منزل از این وسیله استفاده کنید، به مرور زمان به آن عادت کرده و در کنکور به مشکل بر می‌خورید. سعی کنید که از همین حالا این وسیله را کنار گذاشته و به نبود آن عادت کنید. هرچند که اعداد در محاسبات شیمی به خصوص آنتالپی اعشاری هستند و محاسبات را سخت می‌کنند، ولی ممکن است همین شرایط در کنکور نیز تکرار شود! پس از همین حالا باید آماده باشید.

 

 

برنامه‌ریزی مداوم و پیوسته برای مطالعه شیمی کنکور

حتما طبق برنامه درسی مشاور خود پیش بروید و نگذارید که ذهنتان آشفته شود. بی نظمی در مغز شما مسبب عدم تمرکز است و در نهایت زمان ارزشمند خود را از دست خواهید داد.

خلاصه نویسی فراموش نشود! ممکن است که با یک نکته جدید روبه‌رو بشوید! و یا قصد یادگیری فرمولی جدید داشته باشید. سعی کنید که حتما آن‌ها را یادداشت کرده و در زمان آزاد خود مرور کنید. این دفترچه در دوران جمع بندی بسیار مفید است.

بی حوصله درس نخوانید. سعی کنید که در هنگام مطالعه فعال بوده و به قول خودمان فقط به کتاب نگاه نکنید! این کار به مرور باعث کلافگی شما می‌شود. برخی از نکات مهم را بلند برای خود تکرار کنید. زیر نکات مهم خط بکشید. از هایلایتر استفاده کنید. برای خود سوال طرح کنید و به آن پاسخ دهید. همواره ذهن خود را با یک چالش جدید روبه‌رو کنید.

 

بخوانید :   ریاضیات دوازدهم تجربی

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

تحلیل آزمون برای مطالعه شیمی کنکور

به هیچ عنوان تحلیل آزمون را فراموش نکنید! آزمون نتیجه مطالعه شماست و هیچ چیز به اندازه آن نمی‌تواند به شما نشان بدهد که راهتان درست است یا خیر. تمام نکات حاصل از تحلیل آزمون خود را یادداشت کنید. سوالاتی که پاسخ نداده‌اید را دوباره حل کنید. در مباحثی که اشتباه پاسخ داده‌اید، شروع به حل تست مجدد کنید. سعی کنید که اشتباه خود را در آزمون بعد تکرار نکنید.

پس از پایان مبحث مورد نظر، از یکی از اطرافیان خود بخواهید که از شما درس بپرسد و سوالات را به طور کامل برای او توضیح دهید. این کار به فرایند یادگیری شما کمک شایانی می‌کند.

تنها راه تسلط بر روی مسائل شیمی، حل تمرین فراوان است. پایه سوالات شیمی در کنکور سراسری یکسان است. دقت کافی در مطالعه سوال داشته باشید. سوال را تا انتها بخوانید و زیر نکات مهم آن خط بکشید. به حجم‌ها، اعداد اعشاری، محاسبات آنتالپی و… توجه داشته باشید. بسیاری از دانش‌آموزان بر اثر بی دقتی درصد زیادی از دروس کنکور سراسری را از دست می‌دهند. سعی کنید که در خانه تمرین کرده تا سر جلسه کنکور عقب نمانید!

 

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − شش =

#iguru_button_662146dc6cebd .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_662146dc6cebd .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_662146dc6cebd .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_662146dc6cebd .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_662146dcbb86d a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_662146dcbb86d a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_662146dcbb86d a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_662146dcbb86d a:hover{ color: #ffffff; }