مدرسه کسب و کار کارابیز

رشته دندانپزشکی و معرفی این رشته

 

سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی محبوب‌ترین رشته‌های گروه تجربی می‌باشند که این مقبولیت به چند دلیل می‌باشد؛ اول اینکه این سه رشته در مقطع دکتری عمومی ارائه می‌شوند. دوم این‌که نسبت به سایر رشته‌ها از درآمد بیشتری برخوردار هستند. سوم این که امکان پیشرفت در این سه رشته از نظر تحقیقاتی به‌خصوص در رشته داروسازی بسیار بالا می‌باشد. چهارم اینکه از مقبولیت اجتماعی بسیار بالایی برخوردار هستند. پنجم این‌که با جان مردم در ارتباط هستند. بسیاری از داوطلبان گروه تجربی آرزوی قبولی در این سه رشته را دارند؛ اما ظرفیت این سه رشته نسبت به جمعیت شرکت‌کنندگان پایین می‌باشد و برای رسیدن به این جایگاه باید تلاش فراوانی کرد. در مقالات پیشین به شرح رشته داروسازی پرداخته‌ایم، حالا قصد داریم که شما را با رشته دندانپزشکی آشنا کنیم.

با ما همراه باشید.

 

گزینش و ظرفیت رشته دندانپزشکی به چه صورت است؟

گزینش رشته دندانپزشکی به صورت ناحیه‌ای می‌باشد. ظرفیت این رشته به‌طور کلی تقریبا ۱۵۰۰ نفر می‌باشد. تعداد داوطلبین تجربی در کنکور سراسری ۹۹، نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر بود که با یک نسبت ساده متوجه می‌شویم که تنها ۰٫۳ درصد از داوطلبین رشته تجربی قادر به قبولی در این رشته خواهند بود. در صورتی که شاید تعداد بسیار بالایی از شرکت‌کنندگان تمایل به ادامه تحصیل در این رشته را داشته باشند.

بخوانید :   رشته داروسازی، همه چیز درباره این رشته

 

یک دندانپزشک چه وظایفی دارد؟

به زبان ساده، یک دندانپزشک باید توانایی تشخیص انواعی از بیماری‌های دهان و دندان را داشته باشد. دندانپزشکی رشته‌ای است که به ظرافت دست و قدرت بالایی نیازمند است. دندانپزشک باید تمام دقت خود را هنگام معاینه بیمار به کار بگیرد. از طرفی با پیشرفت علم دندانپزشکی، هر روزه زمینه‌های زیبایی بیشتری مثل کامپوزیت، لمینیت و… به این رشته افزوده می‌شود. پس مهم‌ترین توانایی در این رشته ، ظرافت و قدرت دست بالا می‌باشد. از طرفی یک دندانپزشک باید همیشه اطلاعات به روزی داشته باشد و زبان انگلیسی خود را تقویت کند. به روز بودن در رشته‌های علوم پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

در رشته دندانپزشکی با چه دروسی روبه‌رو خواهیم بود؟

در دو سال اولیه تحصیل خود، در مقطع علوم پایه قرار دارید که با دروس پایه آشنا خواهید شد. پس از گذراندن مقطع علوم پایه، با دروس تخصصی آشنا شده و همچنین بخشی از تحصیل خود را در کیلینیک‌های وابسته به دانشگاه می‌گذرانید. در واقع در این مقطع با مهارت‌های عملی بیشتری رو به رو خواهید بود که مهم‌ترین اصل در این رشته می‌باشد. طول تحصیل این رشته ۶ سال می‌باشد.

 

برخی از دروس پایه و تخصصی رشته دندانپزشکی به شرح زیر می‌باشد:

 

دروس رشته دندانپزشکی
دروس رشته دندانپزشکی

 

 

دروس تخصصی دندانپزشکی
دروس تخصصی دندانپزشکی

 

 

مزایا و معایب رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی نیز مانند سایر رشته‌ها از مزایا و معایبی برخوردار است. از مزایای این رشته می‌توان به جایگاه اجتماعی، درآمد بالا اشاره کرد؛ ولی عمده‌ترین مشکل دندانپزشکی این است که به علت اینکه به صورت پیاپی مجبور به خم شدن می‌باشند، ممکن است به مرور زمان در نواحی گردن و شانه دچار مشکل آرتروز شوند. این مشکل در بین دندانپزشکان رایج می‌باشد. به همین دلیل باید از یک بدن ورزیده برخوردار باشند تا به مرور زمان دچار مشکل نشوند. از طرفی امکان انتقال بیماری‌های عفونی به علت ارتباط نزدیک پزشک و بیمار بالا می‌باشد.

بخوانید :   معرفی رشته‌ی مهندسی صنایع

 

 

این رشته برای شما مناسب است؟

اگر احساس می‌کنید که از ظرافت در کار خود بهره‌مند هستید، از قدرت دستی مناسبی برخوردار هستید و بدن ورزیده‌ای دارید، این رشته می‌تواند برای شما مناسب باشد. دقت و ظرافت در این رشته حرف اول را می‌زند. از طرفی همواره باید مطالعه داشته باشید. دندانپزشک بدون علم با دندان‌ساز تفاوتی نخواهد داشت. از طرفی ممکن است در حین کار با صحنه‌های خوبی مواجه نشوید. مثلا دندان‌های کرم‌خورده، سیاه شده، بوی بد دهان و… شما باید خودتان را از نظر شرایط روحی روانی آماده کنید. لازم به ذکر است که دندانپزشکی نیز شامل دوره طرح اجباری می‌باشد.

 

 

تخصص‌های رشته دندانپزشکی

دندان‌ها عضو بسیاری مهمی می‌باشند؛ هم از نظر زیبایی و هم از نظر اعمال فیزیولوژی. به همین دلیل تخصص‌های این رشته بسیار گسترده می‌باشند. بیماری‌های دهان و دندان بسیار مهم می‌باشند و در اثر نادیده گرفته شدن می‌توانند به راحتی به سایر بخش‌های بدن نیز آسیب وارد کنند. اما متاسفانه اکثر مردم نمی‌دانند که برای مشکل دندان خود دقیقا باید به چه متخصصی مراجعه کنند. لیستی زیر تعدادی از تحصص‌های رشته دندانپزشکی می‌باشد:

  • ارتودنسی: بیماری‌های مربوط به انحراف فک، نامرتبی دندان، کوچکی یا بزرگی فک
  • پریودنتیست: متخصص بیماری‌های لثه
  • جراحی فک، دهان و صورت: انواع جراحی‌ها مثل خارج کردن دندان نهفته، کیست،تومور ، قرارگیری ایمپلنت و…
  • ترمیمی و زیبایی: انواعی از خدمات مانند روکش، پر کردن، کامپوزیت، لمینت و…

 

 

درآمد رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی جزء رشته‌های پردرآمد می‌باشد. ممکن است درآمد یک متخصص در سال به میلیارد هم برسد. اما توجه داشته باشید که میزان درآمد شما کاملا به دقت و ظرافت و تجربه وابسته است. درآمد دندانپزشکان در شهرهای بزرگ به نسبت خوب است؛ اما متاسفانه به علت اشباع شدن این رشته در شهرهای بزرگ، نمی‌توان گفت که همانند سابق کسب درآمد می‌کنند. توجه داشته باشید که منظور این نیست که این رشته به طور کامل اشباع شده‌است. هنوز هم بسیاری از نقاط ایران نیاز مبرم به دندانپزشک دارند.

بخوانید :   معرفی رشته علوم و صنایع غذایی

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

قبولی رشته دندانپزشکی

هر ساله یکی از انتخاب رتبه‌های برتر، رشته دندانپزشکی می‌باشد. در جدول زیر به تعدادی از این قبولی‌ها در کنکور ۹۹ اشاره می‌کنیم.

 

قبولی رشته دندانپزشکی
قبولی رشته دندانپزشکی
این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 1 =

#iguru_button_66056e061748f .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66056e061748f .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66056e061748f .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66056e061748f .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66056e0672979 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66056e0672979 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66056e0672979 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66056e0672979 a:hover{ color: #ffffff; }