مدرسه کسب و کار کارابیز

ساعت مطالعاتی بالا در دوران کنکور

 

ساعت مطالعاتی بالا، از نکات قابل توجه برای داوطلبان کنکوری است. این مسئله دارای مزایا و معایبی است که بررسی دقیق آن‌ها به یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی منجر می‌شود.

ساعت مطالعه در برنامه تحصیلی یک دانش‌آموز کنکوری بی‌تاثیر نیست. اما در قدم اول کیفیت مطالعه است که اهمیت بیشتری دارد. پس اولین گام، افزایش کیفیت مطالعه و سپس افزایش ساعت مطالعاتی است. عوامل مختلفی بر کیفیت مطالعه تأثیر می‌گذارند که در این مقاله به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

 

چه عواملی بر کیفیت ساعت مطالعاتی تأثیر می‌گذارند؟

 

عدم شناخت صحیح هدف

از شما می‌خواهیم اندکی زمان صرف کرده و به سوالات زیر پاسخ دهید:

    • هدف شما از درس خواندن چیست؟
    • به چه رشته‌ای علاقه دارید؟
    • دوست دارید در چه دانشگاهی تحصیل کنید؟
    • پنج سال دیگر خود را در چه جایگاهی می‌بینید؟
    • چه چیزی شما را توصیف می‌کند؟
    • عادت منفی شما در مطالعه چیست؟

اگر بتوانید از خود شناخت خوبی پیدا کنید، به این معنی که به نقاط ضعف و قوت خود آگاه باشید، بیشتر مسیر موفقیت را طی کرده‌اید.

پاسخ این سوالات را یادداشت کنید. هدف خود را در ذهن مجسم کنید. آن را بنویسید و در جایی قرار دهید که در دیدرس شما باشد تا خواسته خود را فراموش نکنید. بدون داشتن هدف، تلاش شما بی ثمر خواهد بود.

بخوانید :   تندخوانی در سال کنکور

 

 

حرکت بدون برنامه‌ریزی در ساعت مطالعاتی

شروع به کار بدون داشتن برنامه مشخص، همانند حرکت در جنگل درهنگام تاریکی است. شما هیچ جایی را نمی‌بینید و صرفا حرکت می‌کنید. 

درس خواندن نیز به همین گونه است. اگر بدون برنامه عمل کنید، نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند بهتر از خودتان از شما شناخت پیدا کند؛ پس بهترین برنامه‌ریز برای شما، خودتان هستید! اگر در امر برنامه‌ریزی ناتوان هستید، از تجربیات یک مشاور خوب استفاده کنید تا بتوانید در سال‌های تحصیلی خود به ویژه در کنکور بدرخشید.

 

فضای مجازی

از معضلات امروز جهان، درگیری بیش از حد با فضای مجازی است. مثل اینکه قانون نسبیت انیشتین در این مورد صادق است؛ کافی است لحظه‌ای وارد برنامه‌های فضای مجازی شوید؛ در همان هنگام گذر زمان معنی دیگری پیدا می‌کند و ساعت‌های طلایی خود را از دست می‌دهید. تنها راه‌حل این مشکل، دور بودن از موبایل هنگام مطالعه است. در غیر این صورت بخش زیادی از زمانتان هدر می‌شود.

 

نقش محیط مطالعه در ساعت مطالعاتی

 سعی کنید تا در یک محیط آرام و بدون وسایل اضافه که باعث عدم تمرکز شما می‌شود، مطالعه را آغاز کنید. همچنین برای تنوع و افزایش روحیه، سعی کنید هر چند وقت یکبار محیط مطالعه خود را تغییر دهید.

 

 

تاثیر افکار منفی بر ساعات مطالعه 

تا وقتی که مطالعه را آغاز نکرده‌اید، همه چیز در ذهن شما خوب پیش می‌رود. اما به محض شروع، موجی از افکار منفی به سمت روح شما روانه می‌شود که انگیزه و شوق شما را در لحظه نابود می‌کند.

کافی است در همان لحظه، کلمه ای‌ است را در ذهن خود فریاد بکشید و به افکار منفی اجازه پیشروی ندهید. سعی کنید به جای آن‌ها افکار مثبت را جایگزین کنید. راه کار دیگر این است که می‌توانید این افکار مزاحم را یادداشت کرده، بخوانید و به آن‌ها پاسخ معقولی دهید. تصور کنید این افکار انسان هستند و قرار است شما با آن‌ها صحبت کنید. این‌گونه افکار منفی به مرور زمان در ذهن شما کم‌رنگ خواهند شد. البته سعی کنید که بیش از حد برای این کار زمان صرف نکنید و از مطالعه غافل نشوید.

بخوانید :   فیزیک کنکور را چگونه بخوانیم؟

 

تاثیر سبک غذایی در ساعت مطالعاتی

تا به حال احساس کرده‌اید که پس از میل کردن یک وعده غذایی سنگین، درس خواندن برای شما دشوارتر می‌شود؟ این امر کاملا طبیعی است. بدن در این حالت برای هضم غذا، خون را بیشتر به سمت دستگاه گوارش روانه می‌کند. هر چه قدر هم که غذای شما سنگین‌تر باشد، این فرآیند زمان بیشتری را صرف خواهد کرد و متناسب با آن میل به درس خواندن در شما کم خواهد شد. حال اگر به میزان مورد نیاز بدن نیز تغذیه مناسب نداشته باشید، به علت افت قند خون باز هم میل چندانی به مطالعه نخواهید داشت. پس لطفا در بازه مطالعاتی خود به موارد زیر توجه بفرمایید:

    • به هیچ عنوان وعده صبحانه را حذف نکنید.
    • سعی کنید از غذاهای خیلی چرب استفاده نکنید.
    • هشت لیوان آب در روز فراموش نشود.
    • میوه و سبزیجات و خشکبار را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
    • زمان منظمی برای وعده‌های غذایی خود داشته باشید.

 

عدم تحرک

نرمش روزانه را حتما در برنامه خود قرار دهید. این کار اگرچه زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، اما سبب افزایش اعتماد به نفس می‌شود و تأثیر شگفت‌انگیزی در روحیه شما خواهد داشت. لازم نیست همانند یک ورزشکار حرفه‌ای عمل کنید؛ کافی است هر روز ده دقیقه تمرینات هوازی معمولی حتی در منزل انجام دهید. همچنین می‌توانید یک زمان مشخص برای پیاده‌روی داشته باشید. به مدت یک هفته این کار را اجرا کنید و تأثیر آن را با چشم خود ببینید!

 

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

بخوانید :   همه چیز درباره جمع بندی کنکور تجربی

 

 

 

 

تاثیر خواب نامنظم در ساعت مطالعاتی بالا 

عادت‌های منفی شما در اثر تکرار به وجود آمده اند؛ پس با تکرار هم از بین خواهند رفت! اگر خواب نامظم دارید، کافی است به مدت چند روز در یک زمان مشخص بیدار شوید. در صورت تمایل استراحت کوتاهی در میانه روز داشته باشید و در زمان مشخصی بخوابید. پس از چند وقت به صورت ناخود آگاه زمان خواب شما تنظیم خواهد شد.

اگر نمی‌توانید به راحتی از خواب بیدار شوید، می‌توانید از برنامه‌های مفید در این حوزه استفاده کنید. برنامه‌هایی هستند که راهکارهای مختلفی برای بیدار شدن شما از خواب دارند. برای مثال برخی دارای حالتی هستند که پس از زنگ زدن در زمان مشخص شده، دوربین جلو را فعال کرده و تا هنگامی که به صورت ایستاده روبه‌روی دوربین دست‌های خود را تکان ندهید، زنگ غیر فعال نخواهد شد! می‌توانید از بخش حل مسأله ریاضی استفاده کنید. خلاصه که راه‌های زیادی برای فرار از مشکل خواب وجود دارد فقط به اندکی اراده نیاز دارد.

 

 تثبیت ساعت مطالعاتی بالا کنکور

پس از اینکه کیفیت مطالعه خود را افزایش دادید، نوبت ساعت مطالعاتی است. اما باید یک اصل مهم را رعایت کنید. شما باید ساعت مطالعاتی خود را گام به گام افزایش دهید؛ به طور مثال اگر در هفته اول ۵ ساعت در روز مطالعه داشتید، در هفته دوم ۷ ساعت مطالعه روزانه معقول نیست! بهتر است که قدم به قدم پیش بروید. مثلا در هفته دوم ۶ ساعت مطالعه روزانه نتیجه بهتری خواهد داشت.

 

نظرات رتبه‌ها درباره ساعت مطالعاتی کنکور
نظرات رتبه‌ها درباره ساعت مطالعاتی کنکور

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 4 =

(02) دیدگاه

  1. تینا
    ۶ بهمن ۱۳۹۹

    من همیشه مطالبتون رو دنبال میکنم. عالیه با قدرت ادامه بدین :)))

    پاسخ
    • asyeh
      ۷ بهمن ۱۳۹۹

      خیلی ممنونیم که برامون کامنت گذاشتید. باعث افتخار ماست که شما مارو دنبال کنید و مطالب ما براتون مفید باشه

      پاسخ
#iguru_button_6606cc8a5044d .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606cc8a5044d .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606cc8a5044d .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6606cc8a5044d .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6606cc8ab61c8 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6606cc8ab61c8 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6606cc8ab61c8 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6606cc8ab61c8 a:hover{ color: #ffffff; }