مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته روانشناسی

 

رشته روانشناسی یکی از رشته‌های محبوب در بین داوطلبین کنکوری است. قبولی رشته روانشناسی از رشته انسانی و تجربی ممکن است. هدف از تربیت روانشناسان، کمک به مشکلات فکری افراد در جامعه است. ذهن و فکر انسان‌ها همواره درگیر مسائل مختلفی بوده است. مشکلات مالی و اقتصادی، موانع تحصیلی، روابط اجتماعی و عاطفی، مسائل فرهنگی و سیاسی و… از مهم‌ترینِ این موضوعات می‌باشند. اما همین بشر که بار لقب اشرف مخلوقات را به دوش می‌کشد و دارای قدرتمندترین مغز در بین موجودات کره زمین می‌باشد، برخی اوقات توان مقابله با افکار منفی را ندارد. در نتیجه تصمیم به انجام کارهای غیر معقول می‌گیرد. متاسفانه هر ساله هزاران نفر در سراسر جهان اقدام به خودکشی می‌کنند که ثابت شده که بیشتر این افراد دچار اختلالات روانی بوده‌اند.

حتی بسیاری از پزشکان سراسر جهان اعتراف کرده‌اند که برخی از بیماری‌های روحی بسیار سخت‌تر از بیماری‌های جسمی هستند. در این بین دنیای تکنولوژی با همه پیشرفت‌ها و خدماتی که به بشر ارائه کرده است، باعث انزوا و دوری انسان‌ها از یکدیگر شده است. همه این مسائل دست در دست یک‌دیگر می‌توانند بر سلامت ذهنی ما تاثیر بگذارند. در این میان علم روانشناسی به یاری انسان‌ها شتافته است. متخصصین روانشناس با به کارگیری انواعی از تکنیک‌های مختلف، تعداد زیادی از انسان‌ها را از این گودال تاریک نجات داده‌اند.

با ما همراه باشید.

 

روانشناس کیست و چه وظایفی دارد؟

در قدم اول به تعریف روانشناس می‌پردازیم. در واقع روانشناس شخصی است که با یادگیری علوم مرتبط به این رشته، اقدام به معاینه، تشخیص و درمان عیوب رفتاری می‌کند. در این بین روانشناس به بررسی ارتباطات شخص بیمار با خود، دیگران، محیط زیست، حیوانات و… می‌پردازد و همچنین به انواعی از کنش‌ها ،رفتارها، افکار، احساسات، روابط، انگیزه و اهداف بیمار خود نظارت می‌کند تا با جمع‌بندی همه این موارد بتواند بهترین مشاوره را ارائه دهد. لازم به ذکر است که روان‌شناس بدون همکاری بیمار قادر به کمک‌رسانی نمی‌باشد. روانشناس وظایف مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

بخوانید :   معرفی رشته موسیقی

 

 

  • بررسی وضعیت اولیه مراجعه‌کنندگان و تشکیل پرونده
  • گوش کردن به تک تک مسائل بیمار مراجعه‌کننده
  • انجام تست‌های مربوط به شخصیت شناسی
  • ارجاع به روانپزشک در صورت نیاز
  • برگزاری جلسات مشاوره گروهی و جلسات مربوط به تنظیم خانواده
  • بررسی مشکلات آموزشی و تحصیلی، خانوادگی، زناشویی و…
  • آموزش انواعی از مباحث مانند مسئولیت پذیری، وقت شناسی، پایبندی به زندگی و…
  • بررسی مشکلات روانی کودکان
  • نظارت بر انواع اختلالات روحی مانند افسردگی، وسواس، روان پریشی و… کمک به درمان آن
  • پیگیری اوضاع بیماران مراجعه کننده
  • برنامه‌ریزی برای طرح‌های پیشگیری از بیماری‌های روانی
  • ترویج نگرش مثبت به زندگی و دوری از تنبلی و…

 

دروس رشته روانشناسی

رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی در ۴ سال ارائه می‌شود. این رشته در زیر گروه یک کنکور تجربی بوده و نحوه گزینش این رشته نیز به صورت قطبی می‌باشد. تعداد و تقسیم بندی واحدهای این رشته به شرح زیر است:

 

تقسیم‌بندی دروس رشته روانشناسی
تقسیم‌بندی دروس رشته روانشناسی

 

 

دانشجویان روانشناسی نیز همانند دیگر رشته‌ها در ابتدا واحدهای عمومی و پایه را می‌گذرانند که واحدهای عمومی معمولا در تمام رشته‌ها مشترک می‌باشد. واحدهای پایه و تخصصی رشته حول محور انواعی از گرایش‌های روانشناسی مانند روانشناسی سازمانی، بالینی، اجتماعی، کودک و نوجوان، اعتیاد و حتی روانشناسی سیاسی نیز می‌پردازد. مهم‌ترین واحدهای رشته روانشناسی به شرح زیر است:

 

مهم‌ترین دروس رشته روانشناسی کنکور
مهم‌ترین دروس رشته روانشناسی

 

مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته روانشناسی

قبولی رشته روانشناسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان‌پذیر است. این رشته در مقطع کارشناسی به صورت عمومی ارائه شده و شما وارد زیر شاخه و گرایش خاصی نمی‌شوید. البته انواعی از گرایش‌ها مانند بالینی وصنعتی و… مطرح است که در مقطع کارشناسی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. لیست زیر به بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی اشاره می‌کند:

بخوانید :   زندگی لویی پاستور

پس از گذر از مرحله کارشناسی در صورت تمایل در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و پس از قبولی می‌توانید در گرایش‌های زیر به تحصیل به پردازید:

 

 

شاخه‌های روانشناسی
شاخه‌های روانشناسی

 

 

دکتری روانشناسی به دو بخش نظری و پژوهشی تقسیم می‌شود که دارای گرایش‌هایی مشابه شاخه‌های مقطع کارشناسی کنکور می‌باشد. دانش‌آموختگان رشته‌های توانبخشی، مشاوره، روانشناسی، علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند پس از پایان دوره خود در مقطع دکتری آزمون دهند.

 

شرایط تاسیس مطب روانشناسی

  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی
  • عضویت در نظام روانشناسی
  • گذراندن دوره کارورزی
  • کارت پایان خدمت برای آقایان
  • پرداخت هزینه عضویت
  • شرکت در آزمون مصاحبه

 

بازار کار و درآمد رشته روانشناسی

حقیقت ماجرا این است که نمی‌توان اطلاع دقیقی از درآمد این رشته بیان کرد،؛ به دلیل اینکه درآمد چه در رشته روانشناسی و چه در سایر رشته‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور مثال در همین شهر تهران روانشناسانی هستند که حتی درآمد ۱۵ میلیون تومان در ماه نیز دارند. این درآمد به فاکتورهایی همچون میزان مهارت شما در برقراری ارتباطات، محل کار، موقعیت جغرافیایی مطب شما و… بستگی دارد.

اما مطمئن باشید که اگر مهارت لازم در این کار داشته باشید، می‌توانید درآمد مناسبی کسب کنید. رشته روانشناسی نیز از جمله رشته‌هایی است که رشد بسیار مناسبی در چند سال اخیر داشته است. میانگین درآمد یک روانشناس به طور سالانه در کشورهای اروپایی و آمریکا به ۷۰۰۰۰ دلار نیز می‌رسد. همچنین شرایط مهاجرت این رشته نیز بسیار مساعد است و آینده روشنی در انتظار آن خواهد بود.

 

بخوانید :   پی، حقیقت پایان ناپذیر

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

محل کار روانشناس

یک روانشناس علاوه‌بر کار در مطب شخصی خود می‌تواند در مراکز دولتی و خصوصی همانند زندان‌ها، بهزیستی، مهد کودک، بیمارستان‌ها، مدارس، کانون اصلاح و تربیت، آموزش و پرورش، کمپ ترک اعتیاد و… مشغول به کار شوند که با توجه به موقعیت شغلی و پست و مقام، میزان درآمد نیز متفاوت خواهد بود. همچنین روانشناسانی که در مراکز خصوصی مشغول به کار می‌شوند نیز معمولا از درآمد بیشتری نسبه به روانشناسان شاغل در مراکز دولتی برخوردارند.

 

 

 

 

 

 

کارنامه قبولی رشته روانشناسی در کنکور ۹۹

قبولی رشته روانشناسی
قبولی رشته روانشناسی
این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

#iguru_button_66055ca4a5677 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66055ca4a5677 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66055ca4a5677 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66055ca4a5677 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66055ca521716 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66055ca521716 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66055ca521716 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66055ca521716 a:hover{ color: #ffffff; }