مدرسه کسب و کار کارابیز

نحوه برخورد با سوالات دشوار کنکور سراسری

 

سوالات دشوار کنکور سراسری از جمله مواردی است که گاهی باعث نگرانی داوطلبین از شکست احتمالی می‌شود. بیشتر افراد جامعه در کشور ایران، کم و بیش با معقوله کنکور آشنا هستند؛ بزرگترین ماراتن آموزشی کشور که آینده تحصیلی دانش آموزان را تعیین می‌کنند. ممکن است که شما از زبان هرکسی این جمله را شنیده باشید که بیشتر افراد شرکت‌کننده در کنکور از آمادگی کافی برخوردار نیستند. این جمله ممکن است صحیح باشد ولی توجه داشته باشید که افرادی وجود دارند که برای موفقیت در چنین روزی سال‌های متمادی تلاش کرده‌اند؛ در واقع شما برای پیروزی در این مسابقه باید با چنین افرادی رقابت کنید و خود را به سطح آمادگی آن‌ها برسانید.

اما ممکن است با شرایطی رو به رو شود که با وجود بیشترین آمادگی، باز هم رتبه و تراز مناسب را کسب نکنید. این روند دلایل متعددی دارد که یکی از آن‌ها، سختی سوالات آزمون می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید، سال به سال سوالات کنکور به نسبت سال گذشته سخت‌تر می‌شود. احتمالا نمونه آن را در سال ۹۹ مشاهده کردید. متاسفانه تعدادی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف در مواجه با این سوالات دچار مشکلات اساسی می‌شوند و حتی توانایی پاسخ به سوالات ساده و سوالات دشوار را از دست می‌دهند!

به نظر شما در چنین مواقعی راهکار مناسب چیست؟ این سوال بسیاری از دانش آموزان است و ما قصد داریم که در این مقاله به بیان انواعی از راهکارها بپردازیم.

با ما همراه باشید.

 

دلایل شکست در برابر سوالات دشوار کنکور

ممکن است در برابر سوالات سخت از خود ضعف نشان دهید و این دقیقا هدف طراحان می‌باشد! این امر دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

بخوانید :   بایدها و نبایدهای کنکوری در ایام نوروز

 

مهم‌ترین دلایل شکست
مهم‌ترین دلایل شکست

 

عدم تسلط بر مبحث مورد نظر

اولین دلیلی که باعث می‌شود یک تست در دیدگاه شما دشوار به نظر برسد این است که شما تسلط مناسب به موضوع مورد نظر ندارید! شاید این سوال برای اشخاص دیگر متوسط و یا حتی آسان به نظر برسد.

 

 

غفلت از آزمون‌های آزمایشی

تا به حال بارها و بارها به اهمیت آزمون‌های آزمایشی اشاره کرده‌ایم. در واقع تنها مرحله‌ای که می‌تواند نقاط ضعف و قوت شما را به صورت شفاف بیان کند آزمون آزمایشی می‌باشد. هر چه قدر که این شبیه ساز کنکور را نادیده بگیرید، روز کنکور برای شما بیگانه‌تر خواهد بود.

 

توقف بر سوالات دشوار کنکور

فرض کنید سر جلسه آزمون هستید و با یک سوال مشکل رو به رو شده‌اید! بسیاری از دانش‌آموزان به جای گذشتن از سوال توقف می‌کنند و در ۸۰ درصد مواقع به علت استرس حاصل از ناتمام ماندن باقی دفترچه و پیچیدگی سوال، قادر به حل آن نیستند و تمام تمرکز خود را از دست می‌دهند! در صورتی که منطق حکم به گذر از سوال می‌کند.

 

عدم مدیریت اضطراب

استرس به میزان عادی آن هم در چنین روزی اندکی منطقی به نظر می‌رسد؛ ولی متاسفانه تعدادی از دانش‌آموزان به قدری استرس دارند که حتی توانایی تسلط سوالات ساده را از دست می‌دهند چه برسد به سوالات پیچیده! و مشکل اصلی این است که تا روز قبل از کنکور تلاشی برای رفع آن نکرده و استرس را به طور کامل به این زمان حساس منتقل می‌کنند.

 

افکار منفی

حتما متوجه شده‌اید که افرادی که مدام انرژی و افکار منفی را به ذهن خود راه می‌دهند، اغلب با موانع زیادی در زندگی رو به رو می‌شوند. سوالات نیز به همین‌گونه هستند. هرچه قدر که در ذهن خود بر پیچیدگی آن تاکید کنید، حل تست برای شما مشکل‌تر خواهد بود.

بخوانید :   موفقیت در کنکور ریاضی

راهکار مدیریت سوالات دشوار 

 

برخورد با سوالات دشوار
برخورد با سوالات دشوار

 

سوالات دشوار کنکور را ارزیابی کنید

سوالات را برای خود دسته‌بندی کنید؛ ساده ، متوسط و سخت. سوالات ساده را پاسخ دهید، سوالات متوسط را بررسی کرده و اگر قادر به پاسخگویی در زمان مشخص بودید، شروع به حل کنید و در غیر این صورت بگذرید. (دقت کنید که مقصود ما از سوالات دشوار در این مقاله سوالاتی هستند که بیش‌تر زمان می‌برند.) سعی کنید که از سوالات سخت بگذرید و در صورت داشتن زمان اضافی در قدم اول اقدام به حل سوالات متوسط و سپس دشوار بکنید.

 

از کجا متوجه شویم که قادر به حل سوال متوسط و سخت هستیم؟

پاسخ این سوال به میزان تسلط شما به مبحث و تعداد تست‌هایی که حل کرده‌اید باز می‌گردد. هرچه قدر که مطالعه و حل تست شما بیشتر باشد، دامنه پاسخگویی به سوالات افزایش خواهد یافت و به قدری با سوالات و پیچش‌های مختلف آشنا می‌شوید که در یک نگاه به میزان سختی سوال پی برده و حتی قادر به حل سوالات دشوار نیز خواهید بود!

برای حل سوالات دشوار، وسواس نداشته باشید

شما در حال بررسی و حل سوالات هستید که ناگهان با یک تست پیچیده رو به رو می‌شوید. می‌دانید که هم اکنون حل این سوال منطقی نیست و ممکن است زمان، حوصله و تمرکز زیادی از شما بطلبد. پس سعی کنید که به سرعت از اینگونه سوالات عبور کنید و حل آن را به تایم اضافه خود موکول کنید. اگر بر روی سوال توقف داشته باشید ممکن است شانس حل سوالات دیگر را از دست بدهید. توانایی گذر از سوالات در آزمون‌های آزمایشی تقویت می‌شود پس به هیچ عنوان از این مسئله چشم پوشی نکنید. در واقع این مرحله مهم‌ترین بخش حل تست می‌باشد. عدم اجرای آن ضربه زیادی به شما وارد خواهد کرد.

بخوانید :   مباحث شیمی دوازدهم

شرایط برای همه یکسان است

بسیاری از دانش آموزان مدام به این مسئله فکر می‌کنند که دیگران می توانند به راحتی به سوالات پاسخ دهند ولی من نمی‌توانم!  اگرسوالی برای شما پیچیده و سخت باشد( منظور شخصی که برای کنکور آمادگی خوبی داشته است) مسلما برای دیگران نیز سخت خواهد بود. به همان میزان میانگین کشوری کاهش پیدا خواهد کرد؛ پس به خود استرس وارد نکنید؛ چون شرایط برای همه یکسان است.

 

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

دوری از افکار منفی در مواجهه با سوالات دشوار کنکور

بارها بیان کردیم که از سوالات برای خود غول نسازید! هرچه قدر که به خود تلقین کنید تست پیچیده است، مغز شما نیز در برابر حل آن از خود مقاومت نشان خواهد داد. پس سعی کنید با به کار بردن جملاتی مثبت اندکی مسئله را در ذهن خود ساده کنید.

 

کنترل استرس

سعی کنید برای چند لحظه افکار منفی را از خود دور کنید، نفس عمیق بکشید و به خود انرژی مثبت بدهید. به هیچ عنوان نفس عمیق را فراموش نکنید. شما تمام تلاشتان را کرده‌اید پس دلیل خاصی برای داشتن استرس وجود ندارد. اگر بتوانید به خوبی فنون آزمون‌ها را رعایت کنید، مطمئنا خوش می‌درخشید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 13 =

(02) دیدگاه

  1. محمدحسین حیدری
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

    دم شما گرم خیلی مفید بود خسته نباشین

    پاسخ
    • sara79
      ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

      باعث افتخار ماست که مقالات سایت ما رو دنبال می‌کنید. امیدواریم مطالب بتونه براتون مفید باشه.

      پاسخ
#iguru_button_660596f82762a .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660596f82762a .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660596f82762a .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660596f82762a .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660596f884283 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660596f884283 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660596f884283 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660596f884283 a:hover{ color: #ffffff; }