مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته حسابداری

 

رشته حسابداری، از جمله رشته‌های پرمتقاضی دانشگاهی است. هزاران تعریف برای حسابداری وجود دارد. به ازای هر کسب و کاری یک یا بیشتر از یک حسابدار وجود دارد. وجود حسابداری در هر شرکتی الزامی است زیرا که همین حساب و کتاب‌هاست که می‌تواند یک شرکت را نگه دارد و یا ورشکستش کند. قبولی رشته حسابداری از هر سه شاخه تجربی، ریاضی و انسانی امکان‌پذیر است. در حقیقت حسابداری یکی از عوامل موثر در بقای هر کسب‌وکاری است و به نوعی زبان تجارت نیز خوانده می‌شود.

حسابداری مدرن برای اولین بار با تعریف واژه تراز و تعادل در حساب‌ها توسط پاچیولی در سال ۱۴۹۴ مطرح شد. کتاب پاچیولی، اولین منبع حسابداری مدرن تا به امروز است

آشنایی با رشته حسابداری

این رشته یک رشته‌ی بسیار پرطرفدار است. سالانه تعداد زیادی دانشجو از سه رشته نظری وارد رشته حسابداری می‌شوند؛ زیرا که رشته حسابداری یک رشته شناور است و داوطلبان کنکور انسانی، ریاضی و تجربی هر سه می‌توانند در آن شرکت کنند. به خاطر بازار کار مناسب، قبولی رشته حسابداری از جمله اهداف داوطلبین کنکوری است.
کار حسابداری، امروزه به خودی خود یک تخصص مستقل محسوب می‌شود. باید کسانی در این کار فعال باشند که حسابداری را به طور تخصصی مطالعه و تجربه کرده باشند. در حسابداری فرآیندهایی نظیر جمع‌آوری اطلاعات، ثبت و طبقه‌بندی کردن اطلاعات و خلاصه کردن آن‌ها وجود دارد و همچنین حسابدار باید کار تنظیم گزارش‌های مالی را نیز انجام دهد. حسابدار با انجام دادن این کارها و تنظیم این اطلاعات موجب می‌شود که افراد مربوط به آن ارگان مانند معاونان و مدیران و یا ناظران مالیاتی بتوانند به این اطلاعات رجوع کنند و از آن‌ها استفاده کنند.

بخوانید :   همه چیز درمورد رشته پرستاری

 

این رشته مناسب چه افرادی است؟

حسابدارها افرادی هستند که به نوعی، جملات معمول در فضای کسب و کار و در فضای مالی یک شرکت را به عدد تبدیل می‌کنند؛ تا با توجه به قوانین مشخص زبان عددی، برای تمامی استفاده‌کنندگان قابل درک باشند.

یک حسابدار باید بتواند به خوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد. بنابراین باید به ادبیات و اصول نگارش زبان فارسی به خوبی تسلط داشته باشد. این ویژگی، بخصوص در سطوح بالاتر این رشته یعنی حسابرسی و مدیریت مالی اهمیت بسیاری دارد.

لذا حسابداری برای افرادی مناسب است که بتوانند به طور مکرر با اعداد ارتباط داشته و قدرت تجزیه و تحلیل آن‌ها را داشته باشند و حساب‌های مختلف، در قالب اعداد را به سادگی تفکیک کنند. افرادی که علاقه‌مند به فضای مالی یک شرکت و مدیریت گزارشگری‌های مالی آن هستند و از طرفی خلاقیت و نوآوری‌های اقتصادی را دارند، می‌توانند حسابداران موفقی باشند.

 

کدام دروس دوره دبیرستان در قبولی رشته حسابداری پیش نیاز است؟

در کل رشته حسابداری به حساب و کتاب مربوط است و ریاضی  مهم‌ترین در آن است. اما کافی نیست، بلکه مطالعه در رابطه با فرایند بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان و آشنایی با روند عملکردی حسابداران می‌توانند برای موفق بودن در رشته حسابداری کمک شایانی به شما کند.

لازمه دیگر برای دانشجویان رشته‌ حسابداری، آشنایی و شناخت نرم‌افزارهای حسابداری است. در دنیای کنونی با توجه به مقیاس عملکردی شرکت‌ها و از طرفی نیاز به استفاده از تکنولوژی و فناوری در فرایندهای مدیریت مالی، عملاً مجموعه‌های گوناگون برای پیاد‌ه‌سازی گزارش‌های گوناگون مالی خود مجبور به استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری مختلف هستند. از همین رو، آشنایی با نرم‌افزارهای حسابداری جزء جدایی ناپذیر ورود به عرصه عملیاتی حسابداری است.

یادگیری اپلیکیشن‌هایی مثل هلو، پارمیس، بیزیلی و … می‌تواند کمک شایانی به رشد شما کند.

 

گرایشات رشته حسابداری برای ارشد و دکتری چه هستند؟

 

بخوانید :   رشته‌ی داروسازی و ناگفته‌های آن!

دانشجویان رشته حسابداری پس از قبولی رشته حسابداری، می‌توانند با انتخاب یکی از گرایش‌هایی که در فهرست زیر آمده است در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل بپردازند.

 

 

 

رشته حسابداری

حسابداری از رشته‌های پرطرفدار در چند سال اخیر بوده است و به بررسی اقتصاد و امور مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌پردازد. در رشته حسابداری، حسابداران به تهیه گزارش‌های مالی، جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات اقتصادی و مالی می‌پردازند.

 

 

رشته حسابرسی

حسابرسی به منظور بررسی و کنترل حساب‌های حسابداران انجام می‌شود. در واقع حسابرسان در دفاتر شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف جذب می‌شوند تا از صحت گزارشات مالی و حساب‌های حسابداران مطمئن شوند.

 

 

رشته حسابداری مدیریت

رشته حسابداری مدیریت به منظور افزایش توانمندی مدیران مالی در تصمیم‌گیری‌ها و تدوین استراتژی‌های اقتصادی شرکت‌ها مطرح شده است. افرادی که در گرایش حسابداری مدیریت تحصیل می‌کنند، می‌توانند به عنوان مدیر عامل، عضو هیئت مدیره و یا به عنوان مشاورین مدیریت و اقتصاد در کنار مدیران ارشد شرکت‌ها به ایفای نقش بپردازند.

 

 

گرایش حسابداری عمومی

این گرایش، در مقطع کارشناسی ارشد حسابداری به نوعی جدید محسوب می‌شود و هدف اصلی از ایجاد آن تربیت نیروهای انسانی آموزش دیده برای فعالیت در بخش‌های عمومی-دولتی و یا سطوح کلان فضای اقتصادی جامعه است.

از سوی دیگر دانشجویان رشته حسابداری، می‌توانند با انتخاب یکی از گرایش‌هایی که در فهرست زیر آمده است در مقطع دکتری نیز به ادامه تحصیل بپردازند.

 

 

حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی با تحولات صنایع مختلف به خصوص انقلاب صنعتی شکل گرفت. اطلاع از بهای تمام شده محصولات تولید شده، نیازی حیاتی برای تعیین قیمت فروش و عملکرد بهینه شرکت‌ها است. لذا حسابداری صنعتی، با تکامل ابزارها و شیوه‌های تولید به سمت هزینه‌یابی پیشرفته حرکت می‌کند تا هزینه‌ها و بهای تمام شده کالاهای آماده فروش به روشنی و با شفافیت کامل تعیین شوند.

 

حسابداری مالی

حسابداری مالی همان حسابداری گزارشگری است. زیرا هدف اصلی حسابداری مالی آماده‌سازی صورت‌های مالی است تا نیاز استفاده‌کنندگان از آن‌ها را تامین کنند. حسابداری مالی با توجه به اصول حسابداری در تلاش است، نیازهای مختلف استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی از اطلاعات حسابداری را پاسخ دهد؛ این افراد با چنین گزارش‌ها و داده‌هایی، قادر می‌شوند در مورد سرمایه‌گذاری‌ها، انعقاد قرارداد‌های گوناگون، ارائه وام و غیره اقدام به تصمیم‌گیری کنند.

بخوانید :   معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

 

 

حسابداری دولتی

دولت‌ها در سال‌های اخیر با توجه به گستره فرایندهای مخارجی خود، نیازمند مشاورین و افرادی شده‌اند که توانمندی تفکیک و مدیریت هزینه‌ها در سطوح کلان اقتصادی را داشته باشند. بنابراین تربیت و پرورش حسابداران دولتی، می‌تواند منجر به بودجه‌بندی صحیح برای امور گوناگون و اجرای این بودجه به صورت دقیق و کاربردی شود. گرایش حسابداری دولتی در پی ایجاد بستری برای به وجود آمدن مشاورین و متخصصان حسابداری در بازه مخارج دولتی است.

حسابداری مدیریت

حسابداری تنها علم مدیریت بر هزینه‌های شرکت‌ها، آن هم پیش از شروع فرآیند تولید نیست. بلکه حسابداری می‌تواند در زمینه فرآیند بهای تمام شده محصولات و خدمات، مقدار تولید، هزینه اجرا، مقیاس‌های مختلف تولید، قیمت فروش محصولات و خدمات و ظرفیت منابع گوناگون (مانند ماشین آلات) مشاوره‌های ارزشمندی را به مدیران سطح بالای شرکت‌ها ارائه دهد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت آنچه توسط حسابداری مدیریت ارائه می‌شود، پیش‌نیازی الزامی است که مدیران شرکت‌ها بر مبنای آن اقدام به تصمیم‌گیری‌های کلان می‌کنند.

حسابداری منابع انسانی

منابع انسانی در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به عنوان با اهمیت‌ترین دارایی‌های آن‌ها تلقی می‌شوند. در همین راستا، مدیریت بر امور مالی گوناگون مربوط به این منابع از بازه‌های عملکردی حسابداری منابع انسانی است.

 

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

فارغ التحصیلان رشته حسابداری در چه صنایعی می‌توانند شاغل شوند و درآمد آنان چقدر است؟

برخی از مشاغل و سازمان‌هایی که یک فارغ التحصیل رشته حسابداری می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود، عبارتند از:

 

در کلیه شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی

در کلیه واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی

در کلیه سازمان‌ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی‌حساب

در ادارات دارایی

در مؤسسات بیمه

در شعبه‌ها و سرپرستی بانک‌ها

مدیریت مالی واحدهای تجاری

حسابرسی عملیات درون یک واحد تجاری

موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی

در هر شرکتی که گردش مالی بالا وجود دارد، نیاز به حسابدار وجود دارد.

درآمد این رشته بستگی به میزان تجربه شما دارد اما یک حسابدار تازه کار  ۲٫۵ میلیون تومان دریافت می‌کند.

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سیزده =

#iguru_button_6606932468f5d .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606932468f5d .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606932468f5d .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6606932468f5d .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66069324c0240 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66069324c0240 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66069324c0240 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66069324c0240 a:hover{ color: #ffffff; }