Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

مدیریت ذهن در سال کنکور

مدیریت-ذهن

 

مدیریت ذهن در سال کنکور، از عوامل مهمی است که می‌تواند تا حد زیادی اثربخش باشد. تمام فرآیند آموزش توسط دبیر و اساتید، درک مطلب، یادگیری، مطالعه، مرور و آزمون، به یک عامل بسیار مهم بستگی دارند.

 برای درک مطالب، فهمیدن آن‌ها و به خاطر سپردن اطلاعات، اولین قدم تمرکز مناسب به گوینده و موضوع بحث است. یکی از چالش‌های دانش‌آموزان این‌ است که چطور در طی مراحل یادگیری، شما ذهنی آرام و مشتاق داشته باشند.

 

راه‌های مدیریت ذهن

 

هدف را به روشنی مشخص کنید

هنگامی‌که ذهن شما، هدف را به خوبی بشناسد، با علاقه و توان بیشتری شما را به سمت آن، هدایت می‌کند. ذهن مانند یک کامپیوتر بسیار پیشرفته، می‌تواند برای رسیدن به هدف شمارا پس از شناسایی آن، راهنمایی کند و تمام داده‌های اضافی را از ذهن شما پاک کند.

پس اگر رتبه، دانشگاه و یا رشته‌ای خاص را مد نظر دارید( اهداف بلند مدت) و یا کسب درصد، افزایش تراز و… ( اهدافی که طی زمان کوتاه‌تری محقق می‌شوند)، سعی کنید به خوبی راه‌های رسیدن به آن‌ها را بشناسید. بعد، ذهن شما به خودی‌خود می‌تواند بسیاری از عوامل بیرونی مخرب را از شما دور کند.
البته به شرطی که شما سعی کنید هدف را همیشه، روشن و واضح به یاد داشته باشید!

 

تمرکز بر روی برنامه‌ریزی


پس از درک و شناخت هدف، باید سعی کنید همه‌ی تمرکز خود را برای برنامه پیش‌رویتان، به‌کار بگیرید. پایبند بودن می‌تواند، آن سری عواملی که همچنان پس از شناخت هدف، ذهن شمارا درگیر می‌کنند را از شما دور کند.
اگر قرار است طبق برنامه‌ای معین درس بخوانید، تمام عواملی که باعث حواس پرتی شما طی این برنامه‌ می‌شوند را حذف کنید.

 

امید به تغییر


هیچ دانش‌آموزی از ابتدای سال تحصیل، دانش‌آموز نمونه نبوده است. باید بدانید، سال کنکور از جمله سال‌های پر چالش زندگی فردی شما بوده؛ ولی نباید اجازه دهید این ترس‌ها، شما را از مقصد دور بکند! شما پس از برنامه‌ریزی، باید سعی کنید در تمام چالش‌ها و سختی‌ها، آرامش خود را حفظ کنید.

نگذارید ترس‌ها و نگرانی‌های بی مورد، شما را در در دریای دوگانگی و اضطراب غرق کند. بدانید با هر قدم تلاش، شما قطعا چه در‌کوتاه مدت و چه بلند مدت، به اهداف خود خواهید رسید. به هر قدم بهتر شدن خودتان، خوش‌بین باشید. سعی کنید همه‌ی موفقیت‌هایتان به خودتان یادآوری کنید.

 

انگیزه، از مهم‌ترین عوامل مدیریت ذهن

شاید کمی اغراق‌آمیز باشد؛ ولی اگر شما، علاقمند به هدف خود باشید، قطعا انگیزه می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های شما را از بین ببرد. سعی کنید استرس آینده و مرور اشتباهات خود را کنار بگذارید و درحال، زندگی کنید. اشتباهات، تجربه‌های شما هستند نه شکست‌ها. پس به حدی که نیاز است، زمان خود را به آن‌ها اختصاص دهید.

 

آینده‌نگری در سال کنکور به روش درست

پیش‌تر گفتیم، انگیزه می‌تواند شمارا درحال، متمرکز نگه ‌دارد.
تمرکز به حال و دوری از اضطراب از بهترین روش‌های مدیریت ذهن هستند؛ ولی از عوامل مهم‌تر برای مدیریت زمان، ذهن و …، آینده‌نگری و پیش‌بینی عوامل و چالش‌هایی است که ممکن است شما‌ را از اهدافتان دور کند.


گاهی کافیست با پیش‌بینی یک موضوع بسیار ساده، از یک فاجعه جلوگیری کرد و زمان بسیار زیادی را ذخیره کرد.
اما اگر آینده‌نگری و کمال‌طلبی افراطی شما، باعث دلهره از آینده شود، باید سریعا فکر به آن را متوقف کرد و باز به حال پناه آورد.
به اندازه اهمیت بدهید! بیش‌ از حد فکر نکنید!
 کسب تراز پایین، درصد پایین در آزمون‌های آزمایشی و عصبانیت و تلنگر معلم و دبیر، از عوامل نگران کننده در سال کنکور است. شما به عنوان یک دانش‌آموز متقاضی کنکور سراسری، فشار‌های گوناگون درسی را تحمل می‌کنید.


مهم‌ترین وظیفه‌ی شما، یادگیری و ارائه‌ی یافته‌هایتان، در طی یک سال آمادگی برای کنکور سراسری است.
شما باید به اندازه، به هر موضوع اهمیت بدهید؛ فکر کردن بیش‌از حد به چنین مسائلی، فقط بر نگرانی شما می‌افزاید. به‌هیچ وجه نمی‌توانید از این گرداب خطرناک خارج شوید.
سعی کنید تا حدی که این اتفاق، می‌تواند به عنوان یک تجربه برای شما سودآور باشد، به آن اهمیت بدهید.

 

نتیجه‌گیری


برای آرامش ذهنی خود، حتما، بعد از هر خطا و اشتباه، نتیجه‌ی مناسبی از رفتار، عکس‌العمل‌ها و همچنین عوامل موثر بر روی این اشتباه داشته باشید.
البته در مقابل، باید سعی کنید در برابر موفقیت‌ها، هرچند کوچک هم نتیجه‌گیری داشته باشید. برای مثال، بدانید چه عواملی باعث این پیشرفت بوده است که سعی کنید برای موفقیت‌های بعدی نیز، از آن‌ها کمک بگیرید.

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

صحبت کردن با مشاور


شما می‌توانید با شماور تحصیلی و انگیزشی‌تان، درباره‌ی عواملی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شوند، صحبت کنید و با کمک این متخصصین، به بهترین نحو از آن‌ها جلوگیری کنید.

 

راه‌های دیگر مدیریت ذهن


ذهن شلوغ و پر‌فکر و خیال، از جمله عوارض استرس کنکور، برای بعضی دانش‌آموزان است. حتما سعی کنید، زمانی را برای صحبت کردن و نوشتن، اختصاص بدهید.
فکر کنید به در ساعت مطالعه، شما ناگهان به یاد‌ می‌آورید که باید به کسی پیام بدهید و چیزی را به آن یادآوری کنید.
به جای فکر کردن و نگرانی سر این موضوعات، در یک دفترچه سعی کنید همان‌موقع که چنین افکاری به یاد شما می‌آیند، روی یک برگه‌ی کاغذ یادداشت کنید.
از دیگر عواملی که می‌تواند به ذهن پرآشوب شما کمک کند، عبادت است. پناه بردن به نیرویی فراتر از نیرو‌های دنیوی، می‌تواتد قدرت و تمرکز شما به‌شدت بالا ببرد. هم‌چنین مدیتیشن وچنین راه‌هایی نیز، می‌تواند به خوبی بر روی مدیریت ذهن، تاثیرگذار باشد

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

فروش پشتیبانی مدیریت
بسته مشاوره
تام لند | کلاس کنکور آنلاین
  • مثال: 09121234567 یا 02112345678
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .