مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته رادیولوژی

 

رشته رادیولوژی از جمله رشته‌های محبوب در گروه پیراپزشکی است. بدن انسان یکی از پیچیده‌ترین ساختارهای موجود در جهان هستی می‌باشد. این ساختمان شگفت انگیز همواره در معرض انواعی از خطرات قرار گرفته است. میکروارگانیسم‌ها، انواعی از نقص‌های ساختاری، بیماری‌های وراثتی و… که تشخیص و درمان آن‌ها ضروری است. در این راه تکنولوژی به یاری بشر شتافته است؛ تا در کمترین زمان و بهترین کیفیت بتواند ایرادات را مورد بررسی قرار دهد. یکی از مهم‌ترین این فناوری‌ها، پرتوشناسی می‌باشد. در واقع با تاباندن انواعی از پرتوها از دستگاه‌های خاص، امکان تفکیک انواعی از ساختارهای مختلف وجود دارد. از مرتبط ترین رشته‌های مربوط به این امر می‌تواند به رشته تکنولوژی پرتوشناسی یا رادیولوژی اشاره کرد که جزء رشته‌های محبوب گروه پیراپزشکی قرار دارد و هرساله تعدادی از دانش آموزان در این رشته به تحصیل می‌پردازند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی این رشته بپردازیم.

با ما همراه باشید.

 

تکنسین رادیولوژی کیست و چه وظایفی دارد؟

تکنسین رادیولوژی شخصی است که تحصیلات خود را در رشته تکنولوژی پرتوشناسی تکمیل کرده است. همین‌طور با انواعی از دستگاه‌های تصویربرداری و پرتوها، آناتومی و فیزیولوژی بدن، پاتولوژی یا آسیب شناسی و بسیاری از موارد دیگر به طور کامل آشنایی دارد؛ تا بتواند با به کارگیری صحیح تمام این مراتب، بهترین عکس از اعضای داخلی بدن بیمار تهیه کند که این وصف بخش کوچکی از شرح وظایف این عزیزان می‌باشد. از مهم‌ترین مسئولیت‌های تکنسین رادیولوژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آماده نمودن اتاق و دستگاه‌های تصویربرداری
  • کنترل فنی دستگاه‌های رادیولوژی و اعلام نواقص احتمالی
  • به کار بردن علائم راست و چپ در موارد لزوم
  • دادن دستورات لازم به بیماران به منظور انجام رادیولوژی
  • آماده نمودن داروهای تزریقی در پروسیجرهای رنگی
  • وضیعت دهی صحیح بیمار
  • انتخاب بهترین شرایط پرتودهی
  • انجام گرافی‌های ساده و تخصصی
بخوانید :   همه چیز درمورد رشته پرستاری

 

تکنسین رادیولوژی، رادیولوژیست نیست!

تکنسین رادیولوژیست یا کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی شخصی است که ابتدا از طریق آزمون سراسری در مقطع کارشناسی این رشته پذیرفته شده است. سپس در صورت تمایل می‌تواند ادامه تحصیل دهد. عمده وظایف او تصویربرداری از بیمار می‌باشد. ولی رادیولوژیست شخصی است که از طریق کنکور در مقطع دکتری عمومی رشته پزشکی مشغول به تحصیل شده و پس از پایان این دوره، تخصص خود را در زمینه رادیولوژی دریافت کرده و به شرح و تشخیص انواعی از مشکلات و بیماری‌های موجود در عکس رادیولوژی می‌پردازد.

 

دروس کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی

تکنولوژی پرتوشناسی جزء زیر گروه یک تجربی می‌باشد. گزینش آن به صورت ناحیه‌ای است. در مقطع کارشناسی این رشته در ۸ ترم ارائه شده می‌شود.همچنین این رشته در گروه رشته‌هایی قرار دارد که در دوره روزانه از هرجنس (زن و مرد) حداقل باید ۳۰ درصد ظرفیت را تشکیل دهند. تقسیم بندی واحدهای این رشته به صورت زیر می‌باشد:

 

 

واحدهای رشته رادیولوژی
واحدهای رشته رادیولوژی

 

 

عمده و مهترین درس‌های این رشته مربوط به فیزیک، آناتومی و فیزیولوژی و کار با کامپیوتر می‌باشد. زیرا دانشجویان محترم همواره با انواعی از دستگاه‌های تصویربرداری سروکار دارند که باید پیاپی آن‌ها را مورد بررسی قرار دارند. همچنین بررسی کیفیت تصویر با کامپیوترهای پیشرفته انجام می‌شود پس یادگیری این دروس بسیار ضروری می‌باشد. همچنین این رشته دارای ۴ کارآموزی در عرصه می‌باشد. از مهم‌ترین دروس تخصصی این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

دروس تخصصی رشته رادیولوژی
دروس تخصصی رشته رادیولوژی

 

رشته رادیولوژی برای چه کسانی مناسب است؟

در این رشته باید تعامل خوبی با دیگران به خصوص بیماران داشته باشید و توانایی و حوصله بیان انواعی از آموزشات لازم قبل از تصویربرداری را داشته باشید. به دقت باید به تصویر توجه داشته باشید چون هر نوع بی دقتی ممکن است تشخیص پزشک را با خطا رو به رو کند. محیط کار شما اغلب به دور از خون و آلودگی می‌باشد ولی به هرحال با محیط درمانی در ارتباط هستید. اما استرس کاری کمتری نسبت به یک پزشک وجود دارد. از طرفی شما باید به تمامی دستگاه‌های تصویربرداری احاطه کامل داشته باشید تا بتوانید به درستی با آن‌ها کار کنید. خطرات پرتو نیز شما را تهدید نخواهد کرد در صورتی که محافظت و پیشگیری درستی داشته باشید.

بخوانید :   معرفی رشته علوم و صنایع غذایی

 

 

ادامه تحصیل رشته رادیولوژی

این رشته در ایران فعلا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود و رشته‌ای تحت عنوان دکتری تکنولوژی پرتوشناسی نداریم. در مقطع کارشناسی ظرفیت این رشته در دوره روزانه تقریبا ۸۰۰ نفر می‌باشد. از بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته می‌توان به دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی اصفهان و علوم پزشکی مشهد اشاره کرد. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های مختلفی شامل فیزیک پزشکی، فناوری تصویربرداری پزشکی، رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی، علوم تشریح (آناتومی)،  مهندسی پزشکی، نانوتکنولوژی، زیست فن آوری پزشکی می‌شود.

 

محل کار رشته تکنولوژی پرتوشناسی

متخصصین این رشته می‌توانند در انواعی از مراکز درمانی دولتی و خصوصی همانند بیمارستان‌ها، کیلینیک‌ها، مراکز تصویربرداری و حتی مراکز مربوط به تصویربرداری هسته‌ای نیز مشغول به کار شوند. البته شرایط تاسیس کیلینیک شخصی تصویربرداری نیز وجود دارد که نیاز به هزینه بالایی دارد و همچنین در گروه شما حتما باید پزشک متخصص رادیولوژی وجود داشته باشد.

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شودک

 

 

 

بازار کار و درآمد تکنسین رادیولوژی

رشته‌ی تکنولوژی پرتوشناسی یا رادیولوژی از جمله رشته‌هایی است که بازار کار و آینده شغلی مناسبی دارد و پیشرفت روزافزون بشر در زمینه تصویربرداری و پزشکی هسته‌ای باعث رشد این رشته شده است و فارغ التحصیلان در صورت داشتن علم و تجربه مناسب می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند. در آمد متخصصین این رشته ماهانه حتی به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد که در رشته‌های پیراپزشکی بسیار مناسب به نظر می‌رسد. این رشته جزء رشته‌های بسیار مناسب در جهان محسوب می‌شود و امکان مهاجرت شما به کشورهای اروپایی وجود دارد. این رشته در کشورهایی همچون کانادا، سوئیس و فرانسه از شرایط بسیار خوبی برخوردار است.

بخوانید :   راهکارهای تقویت توان ذهنی

 

قبولی رشته رادیولوژی در کنکور ۹۹

 

قبولی رشته رادیولوژی
قبولی رشته رادیولوژی
این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 3 =

#iguru_button_66299506a727c .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66299506a727c .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66299506a727c .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66299506a727c .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6629950711497 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6629950711497 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6629950711497 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6629950711497 a:hover{ color: #ffffff; }