مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته پزشکی

 

رشته پزشکی را می‌توان پرطرفدارترین رشته گروه تجربی دانست. نجات جان انسان‌ها همواره یکی از لذت بخش‌ترین امور زندگی می‌باشد. رشته‌های بسیار زیادی اعم از داروسازی، پرستاری، دندانپزشکی، میکروبیولوژی و… در این امر دخالت دارند؛ ولی دانشی که به طور مستقیم با بالین بیماران سروکار دارد، رشته پزشکی است. دانشی سرشار از عشق، هیجان، زحمت و سختی است. بسیاری از دانش آموزان رشته تجربی، آرزوی تحصیل در این رشته را در سر دارند و شبانه روز برای آن تلاش می‌کنند. از آنجایی که این رشته یکی از پرطرفدارترین‌های گروه تجربی می‌باشد. در این مقاله قصد داریم که به تمام جزئیات رشته طب بپردازیم.

همراه ما باشید.

 

ثروت یا عشق؟!

قبل از شروع بحثمان، لازم است یادآوری کنیم که اگر صرفا به علت درآمد به سمت رشته‌های پزشکی حرکت می‌کنید، لطفا همین جا بایستید! صحیح نیست اگر بگوییم که بازار کار و درآمد بالا نباید در روند انتخاب رشته لحاظ شود؛ اما به هیچ عنوان نباید هدف اصلی شما باشد! جان انسان‌ها با هیچ رقمی قابل مقایسه نیست.

همین مسئله باعث شده که آمار رشوه و به اصطلاح زیر میزی جامعه پزشکی رو به افزایش باشد.

تنها در سال ۹۵ نزدیک به ۱۷۰۰ شکایت مردمی در حوزه درمان اعلام شده که بیشتر آن‌ها مربوط به مسئله زیر میزی می‌باشد! (البته در چند سال اخیر کنترل شده است) اگر سخت‌ترین دروس تئوری متعلق به رشته داروسازی باشد، مسلما سخت‌ترین دوره کارآموزی و کاروزی نیز به رشته پزشکی مربوط می‌شود و اگر بدون علاقه و صرفا با دیدگاه مالی وارد رشته‌های علوم پزشکی به خصوص سه رشته برتر شوید، بعد از گذشت مدتی یا مجبور به تغییر راه خود هستید یا دیدگاه خود!

بخوانید :   معرفی رشته علوم تغذیه

 

پزشک کیست و چه وظایفی دارد؟

همه ما کم و بیش با پزشک و شرح وظایف او آشنا هستیم. به زبان ساده، پزشک شخصی است که تحصیلات خود را در مقطع دکتری عمومی یا تخصصی به پایان رسانده است. این شخص دارای شناخت مناسب از ویژگی‌های فیزیولوژیک بدن و انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌باشد. براساس همین دانش به معالجه بیماران می‌پردازد. معاینه، تجویز دارو، ارجاع به آزمایشگاه، مراکز تصویر برداری و یا پزشک متخصص در صورت نیاز و مشاوره پزشکی از جمله مهم ترین وظایف پزشکان می‌باشد.

 

دروس و مراحل دکتری عمومی پزشکی

طول تحصیل هفت ساله رشته پزشکی به چهار دسته تقسیم می‌شود؛ علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی.

 

 

 

 

مراحل رشته پزشکی
مراحل رشته پزشکی

 

 

علوم پایه

مقطع علوم پایه در واقع مراحل اولیه آموزش پزشکی می‌باشد که دو سال به طول می‌انجامد. در این مرحله، دانشجویان دروس عمومی و پایه و اصلی را می‌گذرانند. مقطع علوم پایه که به طور کلی دارای ۴ ترم می‌باشد شامل مباحث آناتومی، اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری‌ها، زبان تخصصی، بافت شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب شناسی، پاتولوژی عمومی و… می‌باشد.

 

فیزیوپاتولوژی

پس از پایان مقطع علوم پایه، دوره فیزیوپاتولوژی که ۶ ماه به طول می‌انجامد، آغاز خواهد شد. دروس فیزیوپاتولوژی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود؛ نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی و پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی. بیشتر مباحث ارائه شده مربوط به ارگان‌های قلب، گوارش، گردش خون، غدد داخلی، کلیه و ریه می‌باشد. میانگین بازه هر درس بین سه الی چهار هفته خواهد بود.

 

کارآموزی بالینی

فعالیت بالینی دانشجویان از این مرحله آغاز خواهد شد و دانشجویان به بررسی بیماری‌ها از دیدگاه استدلال بالینی خواهند پرداخت. دروس مطالعه این بخش شامل دوره‌های داخلی، جراحی، زنان و زایمان، چشم، گوش و حلق و بینی، روانپزشکی، رادیولوژی و پوست می‌باشد که به طور معمول طول دوره کارآموزی بالینی ۲۰ ماه می‌باشد. حداکثر زمان برای گذر از این مرحله ۲۷ ماه است. آموزش این بخش در دو قسمت انجام می‌شود؛ آموزش بر بالین بیماران بستری در بخش و آموزش در درمانگاه. درصورتی که تعداد غیبت‌های موجه دانشجو طی کارآموزی در یک بخش از یک دهم کل مدت کارآموزی در آن بخش بیشتر شود، دانشجو موظف به تکرار کامل بخش کارآموزی خواهد بود.

بخوانید :   رشته دندانپزشکی و معرفی این رشته

 

کارورزی بالینی

برای ورود به این بخش، ملزم به قبولی در آزمون کارآموزی بالینی خواهید بود. در این دوره، کارورز مسئولیت کامل مسائل پزشکی را بر عهده خواهد داشت و باید توانایی تصمیم گیری و استدلال بالینی خود را افزایش دهد. طول این دوره ۱۸ ماه می‌باشد و علاوه بر بخش‌های ذکر شده در مرحله کارآموزی بالینی، بخش‌های قلب، عفونی و اعصاب نیز به مباحث درسی اضافه خواهد شد. قوانین غیبت کارورز نیز همانند کارآموز بالینی خواهد بود.

 

طرح پزشکی

رشته پزشکی دارای طرح اجباری می‌باشد. فارغ التحصیلان محترم موظف هستند که به مدت حداکثر دو سال در خدمت نظام پزشکی باشند و در مناطق محروم کشور مشغول به فعالیت شوند. طول خدمت در مناطق مختلف یکسان نیست و بستگی به ضریب شهر مورد نظر می‌باشد.

 

درآمد و محل کار پزشک

به طور متوسط حقوق یک پزشک فعال در مناطق محروم کشور بین ۱۵-۱۰ میلیون تومان در ماه خواهد بود. البته درآمد به عوامل مختلفی مانند مهارت پزشک و نقطه مشغول به خدمت بستگی دارد. هم اکنون جراحان و پزشکان متخصص و فوق تخصص دارای درآمد بسیار بالایی هستند که حتی ممکن است به ۳۰۰ میلیون در ماه نیز برسد.

پزشکان عزیزان می‌توانند در مراکز درمانی مختلف مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های خصوصی، آسایشگاه‌ها، بهزیستی و… مشغول به کار شوند. شرایط افتتاح مطب نیز برای پزشکان مقدور می‌باشد و حتی در این امر نیز می‌توانند تقاضای وام کنند.

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

 

بخوانید :   معرفی رشته میکروبیولوژی

تخصص‌های رشته پزشکی

رشته‌های پزشکی به علت حساسیت بالا، دارای رشته‌های تخصصی مختلفی می‌باشد که هر یک دارای محبوبیت متفاوتی است؛ این محبوبیت به عوامل مختلفی مثل درآمد و بازار کار، راحتی رشته، تعداد بیماران و شرایط فعالیت در خارج از کشور باز می‌گردد. از بهترین تخصص‌های رشته پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

تخصص‌های رشته پزشکی
تخصص‌های رشته پزشکی

 

 

 از بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در زمینه پزشکی می‌توان به دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، مشهد، شیراز ، اصفهان و تبریز اشاره کرد.

 

روحیات لازم رشته پزشکی

اولین قدم در راه پزشکی، عشق است؛ این رشته پر از سختی و چالش خواهد بود که بدون داشتن علاقه مسیر برای شما سخت‌تر خواهد شد. توجه داشته باشید که شما به عنوان یک پزشک با انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها رو به رو خواهید بود و باید توانایی تحمل تمامی این موارد را داشته باشید. از طرفی، شما به عنوان یک پزشک به هیچ عنوان حق اهانت به بیمار و یا همراه بیمار را نخواهید داشت و باید در برابر توهین و اهانت مقاومت داشته باشید. ممکن است روزانه با انواعی از مرگ و میرها رو به رو باشید؛ بر اساس همین مسائل ملزم به افزایش روحیه همدردی و اعتماد به نفس خواهید بود.

 

قبولی رشته پزشکی کنکور ۹۹

 

 

 

قبولی رشته پزشکی کنکور ۹۹
قبولی رشته پزشکی کنکور ۹۹

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + نوزده =

(02) دیدگاه

  1. محمد
    ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

    سلام لطفا درباره ی رشته ی علوم ازمایشگاه هم مطلب بزارید باتشکر

    پاسخ
    • sara79
      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

      سلام.
      مطلب معرفی رشته علوم آزمایشگاهی در وبلاگ قابل مشاهده است.

      پاسخ
#iguru_button_66207e500bbfa .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66207e500bbfa .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66207e500bbfa .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66207e500bbfa .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66207e50710a6 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66207e50710a6 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66207e50710a6 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66207e50710a6 a:hover{ color: #ffffff; }