مدرسه کسب و کار کارابیز

بایدها و نبایدهای کنکوری در ایام نوروز

دوماه پایانی کنکور را جدی بگیرید- کنکور

کنکور در ایام نوروز!

کنکور در نوروز، باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که عقب افتادگی‌های طول سال را بتواند جبران کند. تعطیلات عید نوروز، همواره به عنوان یکی از طلایی‌ترین بازه‌های مطالعاتی معرفی شده است. در صورت استفاده درست از زمان می تواند به یک سکوی پرتاپ عالی تبدیل می‌شود!

بسیاری از رتبه‌های برتر یکی از عوامل موفقیت خود را بازه دوره و جمع بندی عید نوروز معرفی کرده اند. ممکن است که مطالعه در روزهای عید با دیگر روزهای سال تفاوت چندانی نداشته باشد؛ ولی نکات کلیدی مهمی در این بازه طلایی مطرح است که بسیاری از دانش‌آموزان توجهی به آن ندارند. در این مقاله قصد داریم به بیان نکات طلایی مطالعه کنکوری در بازه عید نوروز بپردازیم.

با ما همراه باشید.

 

 

چه نکاتی را در نوروز رعایت کنیم؟

 

کنکور در ایام نوروز

 

از تفریح و درس کنکور در نوروز غافل نشوید

درست است که زمان تعطیلات نوروز ظاهرا برای سرگرمی و تفریح است؛ ولی دقت داشته باشید که شما یک کنکوری هستید و تک تک لحظات برای شما حیاتی می‌باشد! این جمله به این معنی نمی‌باشد که شما از صبح تا شب به مطالعه بپردازید؛ بلکه منظور این است که یک روز کامل را صرف تفریح نکنید. در این صورت بازگشت به درس برای شما سخت‌تر خواهد‌بود! همانند روزهای گذشته، تعادل مناسبی بین تفریح و مطالعه خود برقرار کنید.

 

دید و بازدید نوروزی!

با توجه به شرایط کشور و بیماری کرونا، ممکن است که دید و بازدیدهای عید کم تر شده باشد؛ ولی باز هم در بسیاری از مناطق برقرار است. سعی کنید که حداقل شرکت در این مجالس را داشته باشید؛ زیرا این مهمانی‌ها حتی پس از پایان نیز ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند. همچنین شما تمرکز لازم برای مطالعه را از دست بدهید. برای حل چنین مشکلی، محیط مطالعاتی خود را تغییر داده و به محلی که دیگران به شما دسترسی کمتری داشته باشند نقل مکان کنید. مسلما افراد خانواده نیز شرایط شما را درک خواهند کرد.

بخوانید :   راهکارهای موفقیت در کنکور انسانی

 

برنامه کنکور در نوروز را جبران کنید

عقب ماندگی در مطالعه دروس، ممکن است برای هر دانش‌آموزی به‌وجود بیاید. ولی در ابتدا باید بررسی کنیم که به چه دلیل عقب مانده‌ایم؟ به طور کلی دلایل این موضوع به دو دسته قابل قبول و غیرقابل قبول تقسیم می‌شوند؛ مثلا حوصله نداشتن برای تست‌زنی یک دلیل غیرقابل قبول است و شما را به سمت تنبلی سوق می‌دهد. به هر حال با همه این تفاسیر، بازه مطالعاتی عید یکی از بهترین زمان‌های جبران عقب ماندگی است. اگر زمان خود را هدر ندهید و بهانه نتراشید، با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید به راحتی جبران کنید و پیش بیفتید.

 

مدرسه مجازی

در عید نوروز، دیگر مدرسه آنلاینی وجود ندارد تا شما را از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر درگیر خود کند. شما به راحتی می‌توانید از ساعت ۸ صبح مطالعه خود را آغاز کنید. تصور نکنید حالا که دیگر مدرسه مجازی وجود ندارد، خوابیدن تا ساعت ۱۱ مجاز است! این فرصت خود شماست و فکر کنید که در این فاصله زمانی چه قدر عقب افتاده اید!

 

حذف کنیم یا نه؟

بسیاری از مشاوران کنکور به دانش آموزان خود توصیه می‌کنند که اگر تا عید درسی را اصلا متوجه نشده اند، سعی کنند که آن را کنار بگذرانند. واقعیت این است که مساله حذف مبحث به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد!

اول اینکه سعی کنید دیدگاه منفی نسبت به مطالعه این درس نداشته باشید. دوم اینکه تا جای ممکن سعی کنید با موضوعات مبحث آشنایی داشته باشید؛ ممکن است سر جلسه کنکور با یک سوال ساده رو به رو شوید و بتوانید به راحتی درصد بگیرید و موضوع بعدی این است که آیا مبحث شما به سایر دروس مرتب است یا نه!

بخوانید :   نقشه کشی ذهنی برای مطالعه دروس

مثلا حذف درس مشتق اشتباه محض است. چون که این مبحث هم به فیزیک، هم به مثلثات و هم به تابع مربوط است و در صورت عدم تسلط بر آن، قادر به پاسخگویی به دیگر سوالات نخواهید بود. در آخر اینکه حذف درس مشروط به نظر مشاور و شرایط درسی شما می‌باشد؛ ولی سعی کنید که به تنهایی درباره این موضوع تصمیم گیری نکنید!

 

تنظیم برنامه غذایی و خواب

یکی از بیش‌ترین مواردی که در ایام کنکور اتفاق می افتد، مساله خواب است! دانش آموزان احساس می کنند که در این بازه، احتیاج به خواب بیشتری دارند و تنبلی خود را با جملات مختلف توجیه می کنند. اگر برنامه خواب منظمی داشته باشید و از سبک غذایی سالم پیروی کنید، قطعا به موقع از خواب بیدار می شوید! از ورزش‌های هوازی در طول روز استفاده کنید. این کار بر روی کیفیت مطالعه و خواب شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

اصل ثابت برنامه ریزی

همه شما با اهمیت برنامه‌ریزی آشنا هستید و دیگر جای حرفی باقی نمی‌ماند! تنها نکته این که سعی کنید به طور کامل از برنامه عید خود پیروی کنید. در این صورت می‌توانید به راحتی رتبه خود را بهبود ببخشید!

 

بررسی آزمون‌های آزمایشی

از ابتدای مهر ماه تا آخر اسفند، آزمون‌های آزمایشی بسیار زیادی برگزار شده است که شما در آن شرکت کرده‌اید. نکات و اشتباهات این آزمون می‌تواند اشتباهات کنکور نیز باشند! پس یک‌بار دیگر شروع به دوره و تحلیل آزمون‌های آزمایشی کنید که قطعا برای شما بسیار کارساز خواهد‌بود.

 

افزایش ساعت مطالعاتی کنکور در نوروز

اگر تا الان تلاشی برای افزایش ساعت مطالعاتی خود نکرده اید، عید بهترین زمان است. معمولا از فروردین ماه به بعد، نقش کلاس‌های آموزشی در برنامه کنکوری‌ها کم رنگ تر شده و زمان بیشتری برای مطالعه وجود دارد. این زمان در عید دو چندان می‌شود. توجه داشته باشید کمیت مد نظر ما نیست؛ بلکه علاوه بر ساعت مطالعاتی باید کیفیت مطالعه خود را نیز افزایش دهید. البته مطالعه تمام دروس در یک روز به هیچ عنوان منطقی نمی باشد. حتما تعادل بین دروس تخصصی را رعایت کنید

بخوانید :   بی انگیزگی و 6 گام طلایی برای مقابله با آن

 

توجه نکنید!

در ایام نوروز، ممکن است اطرافیان، شما را دعوت به انواع سرگرمی‌ها بکنند. آنها با جمله‌هایی نظیر «مغزت به استراحت نیاز دارید»، شما را دچار وسوسه کنند. اول اینکه شما دارای برنامه‌ای هستید که اعتدال مناسبی میان تفریح و درس وجود دارد. دوم اینکه با از دست دادن عید، ممکن است دیگر چنین نصیب شما نشود! زمان زیادی تا کنکور باقی نمانده و قطعا لذت قبولی در رشته دلخواهتان بر هر سختی غلبه می‌کند! پس لطفا به حرف دیگران توجه نکنید.

 

هنوز شروع نکرده‌ام، با مطالعه کنکوردر نوروز می‌توانم موفق شوم؟

این سوال، یکی از پرتکرارترین پرسش‌هایی است که نمی‌توان پاسخ دقیقی برای آن تعیین کرد. دانش‌آموزی که ماه‌ها فرصت خود را از دست داده و هم‌اکنون به دنبال آن‌هاست، ممکن است که در این بازه موفق بشود. ممکن است موفق نشود! در واقع اگر بگوییم قبولی حتمی است یا امکان قبولی وجود ندارد، حرف درستی نزدیم. تمامی این مسائل به شرایط دانش‌آموز بستگی دارد؛ به این که چه قدر تشنه موفقیت است! نتیجه کار طبیعتا بسیار مهم است؛ ولی در این مواقع سعی کنید در مرحله اول به تلاش خود فکر کنید. تصور عدم موفقیت را در ذهن خود پرورش ندهید.

بسیاری از دانش‌آموزان توانستند در این بازه به موفقیت‌های بسیار خوبی دست پیدا کنند؛ ولی طبق اصول حرکت کرده اند. اگر هنوز شروع نکرده‌اید، با یک برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از تجربیات یک مشاور ماهر، شروع کنید. همواره انگیزه خود را یادآوری کنید! به یاد داشته باشید که شما فرصت‌های زیادی را از دست داده‌اید؛ ولی اگر بتوانید از موقیت حال حاضر خود به خوبی استفاده کنید، قطعا به موفقیت والایی دست پیدا خواهید کرد.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − پنج =

#iguru_button_66059d2a1ccb7 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66059d2a1ccb7 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66059d2a1ccb7 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66059d2a1ccb7 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66059d2a84fb1 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66059d2a84fb1 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66059d2a84fb1 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66059d2a84fb1 a:hover{ color: #ffffff; }