مدرسه کسب و کار کارابیز

راهکارهایی برای کاهش خطای محاسباتی

خطای محاسباتی، یکی از مهم‌ترین مشکلات دانش آموزان در آزمون‌های آزمایشی بوده و اگر اصلاح نشود، منجر به شکست در کنکور سراسری می‌شود. در صورتی که پس از بررسی‌های فراوان متوجه می‌شوید که ایراد از سبک مطالعه یا برنامه ریزی شما نیست؛ بلکه تنها با بی دقتی، امتیاز سوالات را از دست می‌دهید. اما ریشه بی دقتی چیست و چگونه کاهش پیدا می‌کند؟ برای یافتن پاسخ پرسش‌های بیان شده، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

ریشه بی دقتی و خطای محاسباتی

استرس، یکی از اصلی ترین علل بروز خطای محاسباتی به خصوص در آزمون‌های آزمایشی می‌باشد. در واقع هنگامی که اضطراب زیادی به خود وارد می‌کنید، بر اثر هورمون‌های استرس، از کارایی تمام اعضای بدن به ویژه مغز، کاسته می شود؛ در نتیجه ذهن شما نمی‌تواند به درستی فعالیت کند. پس ممکن است در حل سوالات ساده نیز ناتوان باشید و به همین علت، نتیجه مورد نظر خود را در آزمون های آزمایشی و حتی کنکور کسب نمی‌کنید. بی خوابی، استفاده از فرآورده‌های آماده و صنعتی و عدم تحرک نیز از عوامل بی دقتی می‌باشند که مکانیسم مشابه استرس دارند؛ به این معنی که بازده عملکرد مغز را کاهش داده و ذهن شما را ناتوان می‌سازند.

 

راهکارهای کاهش خطای محاسباتی

 

بخوانید :   پشت کنکور بمانیم یا نه؟!

نقش مدیریت استرس در کاهش خطای محاسباتی

همانطور که گفته شد، اضطراب، عملکرد مغز شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای کاهش میزان استرس خود، نفس عمیق بکشید. این کار باعث افزایش میزان اکسیژن در نتیجه سوخت و ساز بهتر سلول های بدن می‌شود. علاوه بر مورد بیان شده، حتما مقداری آب و مواد خوراکی شیرین همراه خود داشته باشید.

نسبت به آزمون خود نگرش مثبت داشته باشید و طبق زمان تعیین شده حرکت کنید. توجه داشته باشید که شما تمام تلاش خود را کرده اید و نگرانی شما باعث ضعف عملکرد خواهد شد. برای کنترل استرس، تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که بهتر است پیش از کنکور سراسری، اجرا شود؛ در این صورت آرامش و اطمینان مناسبی در آزمون خواهید داشت.

 

دوری از ماشین حساب

همانطور که می‌دانید، استفاده از ماشین حساب درکنکور سراسری ممنوع می‌باشد. از طرفی قطعا هدف ما، نزدیک شدن به شرایط کنکور است. پس بهتر از که از ابتدای شروع مطالعه برای این آزمون بزرگ، از ماشین حساب دوری کنید و تمامی محاسبات را با استفاده از ذهن خود انجام دهید. استفاده از ماشین حساب، باعث تنبلی ذهن می‌شود و با انجام محاسبات به وسیله ذهن خود، در راستای بهبود عملکرد مغز خود عمل می‌کنید. توجه داشته باشید که حتما تمامی مراحل محاسبه خود را مکتوب کنید. این عمل احتمال خطای محاسباتی را کاهش می‌دهد.

 

افزایش دفعات آزمون

آزمون‌های آزمایشی، شبیه ساز کنکور سراسری هستند. هرچه دفعات آزمون‌های آزمایشی افزایش پیدا کند، شرایط کنکور برای شما آسان‌تر خواهد شد. از طرفی، با انجام این کار، میزان استرس شما کاهش پیدا می‌کند. از آنجایی که ریشه بی دقتی به استرس بازمی‌گردد، طبعا خطاهای احتمالی کاهش پیدا خواهند کرد. به علاوه، آزمون آزمایشی راهکار بسیار مفیدی برای دوره مباحث درسی می‌باشد. در واقع با حل نمونه سوالات آزمون آزمایشی، به چندین هدف مهم دست پیدا خواهید کرد.

بخوانید :   مدیریت آزمون با 5 تکنیک حرفه ای

مطالعه صحیح سوال

متن سوال و گزینه‌ها را با دقت تمام مطالعه کنید. در صورت لزوم، زیر نکات مهم خط بکشید. بسیاری از بی دقتی‌های محاسباتی از این مورد نشات می‌گیرد که ممکن است با صرف زمان زیادی برای حل آن، به جواب صحیح نرسید. این امر باعث آشفتگی ذهن شما خواهد شد و امتیازات سایر سوالات را نیز از دست خواهید داد. سعی کنید طبق زمان هر تست پیش بروید. نکات مهم هر گزینه را یادداشت کنید تا بتوانید به پاسخ درست دست پیدا کنید.

 

تاثیر مرتب نویسی

به علت استرس بالا، افزایش سرعت و مدیریت زمان ممکن است که راه حل خود را به صورت پراکنده بنویسید و پس از اتمام کار، متوجه پاسخ خود نشوید! در این حالت توان بازبینی راه حل خود را از دست می‌دهید و احتمال خطا افزایش پیدا می‌کند. بهتر است تمامی مراحل حل مسئله به صورت کاملا منظم و مرتب در کنار یکدیگر یادداشت شوند. شاید با خود فکر کنید که این کار باعث کاهش سرعت خواهد شد؛ اما اگر تجربه کافی از آزمون‌های آزمایشی کسب کرده باشید، سرعت شما تغییر چندانی نخواهد کرد؛ با این تفاوت که با انجام این کار، راحت تر به پاسخ می‌رسید.

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

بازبینی برای کم کردن خطای محاسباتی

پس از اتمام حل مسئله، ممکن است که پاسخ شما در میان گزینه ها نباشد؛ یا لازم بدانید که راه حل خود را بار دیگر مرور کنید. در این مرحله، باید تمام دقت خود را خرج کنید تا بتوانید به مشکل راه حل خود برسید. تصور کنید که در حال تصحیح برگه امتحانی هستید. در این حالت شما باید به تمام مراحل ضرب و تقسیم توجه داشته باشید. بسیاری از موارد برای دانش آموز پیش آمده که به جای عمل ضرب، عمل جمع و یا بالعکس انجام داده اند و یا پاسخ ضرب را اشتباه نوشته اند.

بخوانید :   دروس پایه یازدهم تجربی

نکته دیگر اینکه اگر راه حل شما مرتب نباشد، بازبینی بسیار سخت و وقت گیر خواهد بود. حتی ممکن است به ایراد راه حل خود را پیدا نکنید. پس مرحله مرتب نویسی به نوعی پیش نیاز بازبینی خواهد بود. توجه داشته باشید که بازبینی در تمامی مسائل به ویژه مسائل شیمی، به دلیل وجود اعداد اعشاری، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ ولی منظور ما، بازبینی همه مسائل نیست. زیرا وقت چنین کاری در آزمون سراسری وجود ندارد. این عمل بیشتر برای سوالاتی که راه حل صحیح دارند و با یک بی دقتی کوچک به بن بست خورده اند، مطرح می‌شود!

 

سخن آخر

کنکور سراسری برای بسیار از دانش آموزان، آزمونی مهم و حیاتی محسوب می‌شود. پس به کارگیری تمام دقت و حوصله در حین آزمون، واجب است. موارد ذکر شده، مهم ترین عواملی است که احتمال خطای محاسباتی را کاهش می‌دهد. در صورتی که بتوانید به درستی به آن‌ها عمل کنید، قطعا نتیجه خوبی در انتظار شما خواهد بود.

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

#iguru_button_661ebb6661480 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661ebb6661480 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661ebb6661480 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_661ebb6661480 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_661ebb66bd389 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_661ebb66bd389 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_661ebb66bd389 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_661ebb66bd389 a:hover{ color: #ffffff; }