مدرسه کسب و کار کارابیز

راهکارهای تقویت توان ذهنی

راهکارهای تقویت توان ذهنی

 

تقویت توان ذهنی، از عوامل مهمی است که رعایت آن می‌تواند باعث افزایش بازدهی در دانش‌آموزان شود. ذهن انسان هر روزه در معرض انواعی از اتفاقات گوناگون قرار دارد که هریک می‌تواند بر سلامت روح و روان تاثیر شگرفی داشته باشند. نوع تفکر، احساس، رفتار در برابر انواع واکنش‌ها و حتی وضعیت جسم انسان، متاثر از سلامت ذهن ما خواهد بود؛ به همین دلیل است که روانشناسان، همواره ما را به سمت دیدگاه مثبت و زندگی شاد و به دور از انرژی منفی سوق می دهند؛ البته جمله بیان شده به این معنی نیست که نباید دچار غم و اندوه شویم، این مسئله در زندگی تک تک انسان‌های کره زمین وجود دارد.

بلکه منظور اصلی این است که بتوانیم پس از تحمل شکست‌ها، دلخوری‌ها و غم دوباره زندگی خود را از سر بگیریم. افرادی که از قدرت ذهنی بالایی بهره مند هستند، در برابر ناملایمات زندگی از خود مقاومت نشان می‌دهند و همواره برای بهبود شرایط در تلاش اند. راهکارهای مختلفی برای افزایش توان ذهنی وجود دارد که در این مقاله به شرح آن می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

 

چگونه توان ذهنی خود را افزایش دهیم؟

 

 

افزایش توان ذهنی
افزایش توان ذهنی

 

تاثیر تغذیه اصولی در تقویت توان ذهنی

بر همه ما آشکار است که تغذیه، نقش کلیدی در سلامت جسم و روان ما دارد. یکی از وعده‌های غذایی که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، فست فودها می‌باشند. در تحقیقات اخیر دانشمندان ثابت شده که از جمله عوامل ابتلا به کبد چرب، فست فود می‌باشد و به مرور زمان باعث افزایش وزن و در نهایت چاقی شده که به بیماری قرن مشهور است!

بخوانید :   معرفی رشته بینایی سنجی

جالب است بدانید که فست فودها بر عملکرد مغز نیز تاثیر دارند. همچنین ممکن است از توانایی یادگیری شما بکاهد! موارد بیان شده تنها بخش کوچکی از مضرات غذاهای صنعتی می‌باشد. پیشنهاد ما استفاده از وعده‌های غذایی سالم مانند انواع سبزیجات، غذاهای خانگی، انواع مغزها، ماهی و… می‌باشد که به خوبی مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. به یاد داشته باشید که آب، دارای نقش کلیدی در تبادل مواد بین سلول‌های بدن می‌باشد پس به هیچ عنوان مایع حیات را از برنامه روزانه خود حذف نکنید و به مقدار کافی آب مصرف کنید.

 

یادگیری زبان جدید

زبان آموزی علاوه بر افزایش دانش، سبب بهبود عملکرد مغز خواهد شد. در واقع هنگامی که یادگیری زبان جدید آغاز می شود، مغز شما بیشتر فعالیت می‌کند. در نتیجه روز به روز به عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. از جمله بهترین زبان‌های دنیا برای شروع یادگیری، می‌توان به زبان انگلیسی اشاره کرد.

 

نقش مثبت نگری در تقویت توان ذهنی

تاکنون کتب زیادی در رابطه با مثبت اندیشی به چاپ رسیده است که همین مسئله به اهمیت بالای مثبت نگری اشاره می‌کند. در واقع هنگامی که شما مدام به افکار منفی می‌اندیشید، تعادل هورمونی در بدن شما برهم می‌ریزد. این کار باعث کاهش خلاقیت و قدرت تصمیم‌گیری شما خواهد شد. تکنیک‌های مختلفی برای رسیدن به مثبت اندیشی وجود دارد که یکی از آن‌ها، داشتن دوست خوب است. در انتخاب اطرافیان خود دقت فراوانی به خرج دهید؛ زیرا اخلاق و نوع اندیشی دوستان شما ممکن است در طی زمان، بر رفتار شما نیز تاثیر داشته باشد.

بخوانید :   همه چیز درباره رشته مهندسی عمران

 

 

تاثیر مطالعه در تقویت توان ذهنی

مطالعه کتاب‌های مختلف، شمارا به دنیای دیگر وارد می‌کند. در واقع شما با مطالعه یک کتاب، با چندین تجربه مختلف آشنا می‌شوید و به طبق قدرت تصمیم گیری شما افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل افرادی که پیوسته مطالعه می‌کنند، معمولا انسان‌هایی متفکر، منطقی و با تجربه خواهند بود. علاوه بر موارد بیان شده، هنگام مطالعه کتاب، مغز شما به جای چندین شخصیت مختلف قرار گرفته، همزاد پنداری کرده. در نتیجه میزان فعالیت آن افزایش پیدا می‌کند که همین روند بر عملکرد ذهن تاثیر مثبتی خواهد داشت.

 

خواب مناسب

جالب است بدانید که خواب، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تعیین عملکرد مغز می‌باشد. کمبود خواب، باعث کاهش کارکرد مغز شده و تمرکز و حافظه شما با اختلال روبه رو می‌شوند. ساعت و مقدار خواب نیز بر میزان ترشح هورمون‌ها تاثیر دارند. البته هر دو معقوله کم خوابی و پرخوابی برای بدن ما مضر می‌باشند. میزان خواب برای بزرگسالان معمولا بین ۶ الی ۸ ساعت بوده که در افراد مختلف، متغیر خواهد بود.

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

حفظ اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس از جمله موارد متعددی است که باعث شکست در زندگی روزانه می‌باشد. چنین افرادی با تصور نقص در شخصیت، معمولا دچار انزوا شده و در صورت عدم کنترل شرایط، به افسردگی دچار می‌شوند. در صورتی که اعتماد به نفس بالا سبب بهبود نگرش به زندگی شده و باعث ایجاد مثبت اندیشی می‌شود. پوشش مناسب، پاکیزگی، بیان شیوه و واضح، تشکر کردن از دیگران و پیروی از علایق شخصی از مواردی است که سبب افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی نساجی

 

دوری از استرس

معضل استرس در دانش آموزان به ویژه کنکوری‌های عزیز، بسیار مطرح می‌شود؛ به طوری که تعدادی از دانش آموزان، دلیل شکست خود را میزان اضطراب بالا می‌دانند. ریشه این مسئله به عوامل مختلفی باز می‌گردد؛ عدم مطالعه مناسب مطالب درسی، دوری از تست، بی توجهی به آزمون‌های آزمایشی، افراط در اندیشیدن به آینده و راهیابی افکار منفی به ذهن از جمله علل استرس می‌باشد. خوش بینی، نفس عمیق، افزایش تمرکز، سحرخیزی و ورزش مواردی هستند که می‌توانند به شما را در مسیر دوری از استرس کمک کنند. البته در مقالات پیشین نیز به معقوله استرس پرداخته شده است که منبعی مناسبی برای مطالعه شما خواهد بود.

 

ورزش برای تقویت توان ذهنی

تاثیر ورزش بر زندگی روزمره کاملا مشخص است و در بیشتر مقالات به آن اشاره شده است. بهبود یادگیری و افزایش کارایی مغز، کمک به تقویت حافظه، کاهش ریسک ابتلا به استرس و افسردگی، افزایش سطح هورمون های مختلف مانند اندروفین و کاهش سکته‌های قلبی و مغزی تنها گوشه ای از اثرات ورزش می باشد. برای شروع می‌توانید با یک برنامه ورزشی سبک هوازی شروع نید. سپس به مرور تمرینات خود را افزایش دهید. به یادد داشته باشید که مهم‌تر از ورزش کردن، استمرار در انجام این عمل است که سبب ایجاد عادات مثبت در شما خواهد شد.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

#iguru_button_65f9681391187 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f9681391187 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f9681391187 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_65f9681391187 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_65f9681400cb2 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9681400cb2 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9681400cb2 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9681400cb2 a:hover{ color: #ffffff; }