مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی تکنیک ضربدر منفی و نقش آن در مدیریت آزمون

تکنیک ضربدر منفی

 

برای مدیریت زمان در سر جلسه آزمون، تکنیک‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از این تکنیک‌ها، تکنیک ضربدر منفی است. این روش از تکنیک‌های منحصر به فرد در تست‌زنی است. این روش به شکل قابل توجهی، زمان شما را در سر جلسه‌ی کنکور پس‌انداز می‌کند.

هر دانش‌آموزی، با توجه به شناختی که از خود دارد، می‌داند در حل سوالات کدام درس از مهارت بیش‌تری برخوردار است. شناخت سوالات و سطح آن‌ها در سر جلسه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای تشخیص این سوالات، باید در خانه به قدر کافی تمرین داشته باشید و برای شناخت سوالات هر مبحث، آشنایی لازم را کسب کنید.

این تکنیک به صورتی است که شما در سر جلسه آزمون با ذخیره کردن زمان، تا قبل از پایان یافتن زمان مقرر هر دفترچه، یک دور تا سوال آخر آن را دیده باشید. به‌ این معنا که شما در هر یک از دروس، زمانی را کم‌تر از زمان پیشنهادی به آن در نظر می‌گیرید.

مدیریت آزمون

در ابتدا با شروع آزمون، در دفترچه عمومی، به بررسی سوالات ادبیات بپردازید. در اولین قدم، وظیفه شما این است که سوالات را به سطح قسمت تقسیم کنید. سوالاتی که ساده‌اند و یا زمان کمی برای پاسخ به آن‌ها نیاز دارید.

سوالاتی که می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید ولی به زمان بیش‌تری نیاز دارند و یا مفهومی هستند. و در آخر سوالاتی که دشواراند و یا شما نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهید.

بخوانید :   ورزش و سرگرمی دوران کنکور

یادتان باشد قرار نیست به همه سوالات پاسخ دهید. یادتان باشد پاسخ دادن به همه سوالات، اصلا ایده‌ی مناسبی نیست. اگر در سوالی شک دارید و یا دانش کافی آن را ندارید، از پاسخ دادن به آن اجتناب کنید. اگر سوالی را اشتباه بزنید نه تنها زمان و بلکه یک سوم نمره را نیز از دست می‌دهید.

 تست‌هایی که در زمان کوتاه می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید را بزنید. این سوالات، از جمله سوالاتی‌اند که در آن‌ها از دانش کافی برخوردار هستید و به خوبی به آن‌ها تسلط دارید.

سوالاتی که در آن‌ها شک دارید را با علامت ضربدر مشخص کنید. این سوالات همان سوالاتی‌ هستند که یا وقتگیرتر از دسته‌ی قبلی اند و یا دانش شما، ناقص است. سعی کنید در حل این سوالات تامل کنید و عجله نکنید. خیالتان راحت باشد. باز به این سوالات برمی‌گردیم و اگر زمان بیش‌تری نیاز داشتید، می‌توانید آن‌ها را حل کنید.

 

دسته‌بندی سوالات آزمون

وقتی در حال بررسی سوالات هستید، سوالاتی را که به نظرتان وقتگیر هستند و یا مطالعه و تمرین کافی در حل آن‌ها را نداشته‌اید را، با علامت منفی مشخص کنید. این سوالات  در واقع همان‌هایی هستند که پاسخ به آن‌ها را بلد نیستید. فراموش نکنید که سوالات را به ترتیب و همان‌گونه که در دفترچه است، پاسخ دهید. فراموش نکنید که مدیریت زمانی نیمی از موفقیت در کنکور است. پس هرگزخودتان را به سوالاتی که نوین هستند و یا شما دانش پاسخ به آن‌ها را ندارید، سرگرم نکنید. بعضی از سوالات، تله‌های طراحان کنکور اند که شما باید به خوبی آن‌ها را شناسایی کنید و از تلف شدن وقتتان جلوگیری کنید.

بخوانید :   با اصل۹۰/۱۰ استرس‌های زندگی را کاهش دهید

 

مهارت‌های لازم برای اجرای درست تکنیک ضربدر منفی

در ابتدا باید قدرت شناخت سوالات را در خود بالا ببرید. این کار تنها و تنها با تمرین و حل سوالات متفاوت به دست می‌آید.

نکته‌ی قابل توجه بعدی این است که باید از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشید. هوش هیجانی برای زمانی است که شما بتوانید به راحتی و به سرعت از سوالاتی که  به هردلیل دانش کافی پاسخ به آن‌ها را ندارید، بگذرید.

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

هر دفترچه را دوبار حل کنید! ( استراتژی بازگشت)

در این مرحله شما به سوالات ساده پاسخ داده‌اید و دیگر سوالات را نیز علامت زده‌اید. بعد از پاسخ به تمام سوالات ساده و یا دیگر سوالات که بر ان‌ها تسلط کافی داشته‌اید، زمان مناسبی را ذخیره کرده‌اید. در چنین شرایطی، یک دور تا آخر دفترچه رفته‌اید. حال وقت آن است که دوباره به اول دفترچه برگردید. وقتتان را برای سوالاتی که علامت ضربدر دارند بگذارید و از زمان باقی مانده به خوبی استفاده کنید.

می‌توانید در هنگام پاسخ به سوالات هر درس، زمانی از آن را نیز ذخیره کنید. به جداول زیر دقت کنید و زمان پیشنهادی به هر در عمومی و اختصاصی را در نظر بگیرید:

 

 

سوالات دفترچه عمومی
سوالات دفترچه عمومی

این یعنی شما برای ۱۰۰ سوال عمومی، ۷۵دقیقه زمان دارید.

تعداد سوالات اختصاصی و زمان پاسخگویی به آن‌ها در گروه‌های آزمایشی متفاوت است.

 

 

دروس اختصاصی دفترچه ازمون برای استفاده از تکنیک ضربدر منفی
دروس اختصاصی دفترچه ازمون برای استفاده از تکنیک ضربدر منفی

 

 

پاسخگویی گروه ریاضی برای اجرای تکنیک ضربدر منفی
پاسخگویی گروه ریاضی برای اجرای تکنیک ضربدر منفی

 

پاسخگویی رشته تجربی
پاسخگویی رشته تجربی

 

پاسخگویی رشته انسانی
پاسخگویی رشته انسانی

 

در بین این سوالات، به این نکته توجه کنید که خودتان می‌توانید از هر درس زمانی را ذخیره کنید. برای مثال از ادبیات، سه دقیقه را ذخیره کنید. از عربی، پنج دقیقه، دین‌وزندگی ۲ دقیقه و به همین ترتیب از هر درس، زمانی را پس‌انداز کنید.

بخوانید :   دروس پایه یازدهم تجربی

یعنی با تنظیم زمانتان، یک ربع بعد از شروع آزمون و تست‌های ادبیات در دفترچه عمومی، سراغ سوالات عربی بروید. ساعت ۸ و نیم به سراغ سوالات دین‌وزندگی و سپس بعد از یک ربع، سوالات زبان را پاسخ دهید. بعد از یک ساعت، شما به آخر دفترچه رسیده‌اید درحالی‌که دیگر داوطلبان، در حال پاسخ به سوالات ابتدایی زبان هستند. در آن زمان، وقت مناسبی است که شما بتوانید به سوالات برگردید و دوباره مرور بر آن‌ها داشته باشید.

با این روش‌ها می‌توانید به مقدار بسیار زیادی زمان  خود را مدیریت کنید؛ از غلط زدن و هیجانی بودن در پاسخ به سوالات نیز، جلوگیری می‌کنید.فراموش نکنید که در پاسخ به سوالات عجله نکنید. سعی کنید با دقت و سرعت، همه‌ی سوالات را بررسی کنید. بیش‌تر به حل درست سوالات بپردازید نه تعداد سوالات زده شده.

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + دوازده =

(03) دیدگاه

  1. sania
    ۹ دی ۱۴۰۱

    عالی بود ممنون

    پاسخ
  2. Mobina
    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

    عالیی *-*

    پاسخ
  3. ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    عالیه نکات خوبی رو اشاره کرده بودید

    پاسخ
#iguru_button_65f97342c67c5 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f97342c67c5 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f97342c67c5 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_65f97342c67c5 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_65f9734335e82 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9734335e82 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9734335e82 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9734335e82 a:hover{ color: #ffffff; }