مدرسه کسب و کار کارابیز

غول ریاضی را شکست دهید!

-ریاضی-کنکور

 

ریاضی، از مهم‌ترین دروس بررای داوطلبان کنکوری محسوب می‌شود. اهمیت و ارزش درس ریاضی بر همه دانش‌آموزان آشکار است. علاوه بر اهمیت بالا، پیچش و گره‌های این درس سبب‌شده تا تعداد زیادی از دانش‌آموزان در حل مسائل و حتی نحوه مطالعه ریاضی، با مشکل رو به رو شوند. حتما شما نیز از خودتان پرسیده‌اید که ریاضی چه کاربردی در زندگی دارد؟! البته که کاربرد این درس بیشمار است، ولی چه بخواهید یا نخواهید، فعلا درگیر ریاضیات هستیم و مطالعه آن ضروری است. حل مسائل ریاضی به هیچ عنوان مشکل نیست! با مطالعه پیوسته و رعایت اصول مطالعاتی در این درس خبره می‌شوید! مگر اینکه در فکر خود، مسائل ریاضی را پیچیده کنید

 به عبارت دیگر، بهتر است در قدم اول ذهنیت خود را نسبت به درس ریاضی اصلاح کنید. به عقیده گالیله، ریاضیات زبان طبیعت است، و زبان طبیعت دشوار نیست، فقط به توجه نیاز دارد! اندکی فکر کنید. شاید دلیل ضعف شما، کم لطفی به درس ریاضی باشد! و یا اینکه روش مطالعه صحیح آن را نمی دانستید. به هر حال، در این مقاله به کمک شما آمده ایم تا شیوه مطالعاتی و روش‌های مضر برای یادگیری این درس را مطرح کنیم.

پس تا انتهای مسیر، همراه ما باشید.

 

روش مطالعاتی زبان طبیعت

در تصور تعداد زیادی از دانش‌آموزان، ریاضی نسبت به سایر دروس تخصصی، بنابر ضریب زیر گروه، کم‌اهمیت می‌باشد. به طور مثال رشته مورد علاقه شما، در زیر گروه یک تجربی قرار دارد. از آنجایی که ضریب ریاضی در این زیر گروه، نسبت به شیمی و زیست شناسی کمتر است، پس شما زمان کمتری به آن اختصاص می‌دهید!

بخوانید :   نحوه مرور مطالب درسی در سال کنکور

این تفکر تا حدودی اشتباه ست. بدون یادگیری ریاضی، توانایی حل مسائل فیزیک و شیمی را خواهید داشت؟! مسلما حل مسئله برای شما مشکل می‌شود. پس بدانید غفلت از درس ریاضی، به سایر دروس نیز ضربه می‌زند! اما خواندن درس ریاضی به چه صورت است؟ بهتر است که از کلمه خواندن استفاده نکنیم. چون ما قصد داریم ریاضی را یاد بگیریم و حل کنیم! خواندن یکی از اشتباهات مهم دانش آموزان است که در ادامه بحث به تحلیل آن می پردازیم. روش مطالعه درس ریاضی به سه مرحله تقسیم می‌شود:

  • گام اول؛ یادگیری پایه و اولیه
  • گام دوم؛ پوشش یادگیری اولیه و حل تست‌های زمان‌دار
  • حل سوالات پیشرفته و تکمیلی

 

گام اول؛ پایه ریاضی خود را تقویت کنید.

یادگیری پایه و اولیه شما ممکن است با مطالعه درسنامه، مشاهده فیلم‌های آموزشی یا در کلاس درس انجام شود. آموزش اولیه، مهم‌ترین نقش را در فرایند یادگیری درس ریاضی ایفا می‌کند. اگر به مطالعه درسنامه می‌پردازید، از حل نمونه سوالات آموزشی غافل نشوید!

در واقع اصلی‌ترین قسمت یادگیری ریاضی، حل تست آموزشی می‌باشد. تک تک آن ها را تحلیل کرده و نکات مهم هر قسمت را بنویسید. یادداشت جزوه یا نکات مهم فیلم‌های آموزشی یا کلاس درسی، تاثیر مثبتی بر درک مسائل درسی خواهد‌ داشت. حتما سوالات خود را با دبیر در میان بگذارید تا گره ذهنی، سد یادگیری شما نشود. یکی از روش‌هایی که سبب افزایش ماندگاری مطالب در ذهن می‌شود، آموزش به دیگران است. می‌توانید مطالب مهم را به دیگران آموزش داده تا در یک سود دو طرفه شرکت کنید!

بخوانید :   شیوه صحیح برنامه ریزی کنکور

 

 

گام دوم؛ تست زنی، کلید یادگیری ریاضی!

پس از گذشت چند روز، مجموعه‌های ۱۰ الی ۱۵ تستی تهیه کرده و طبق زمان، به حل آزمونک بپردازید. همانطور که می‌دانید، مدت زمان حل هر تست در درس ریاضی، ۹۰ ثانیه می‌باشد. سوالات درست، غلط و نزده را تحلیل کنید. حتی مدت زمان راه حل خود را بررسی کنید. ممکن است با راه حل دیگری، در زمان کمتر به جواب برسید. نکات حاصل از آن‌ها را بنویسید. برای افزایش توانایی حل مسئله، هر روز اندکی از زمان آزاد خود را به مرور مباحث مهم و فرمول ها ارائه دهید.

 

گام سوم؛ برای آزمون آماده شوید!

قبل از شرکت در آزمون‌آزمایشی، نمونه سوالات تستی هم سطح آزمون را تهیه کنید. تصور کنید در جلسه آزمون حضور دارید. طبق زمان تعیین شده حرکت کرده و از سوالات چالشی و زمان‌گیر عبور کنید. درصورت داشتن زمان اضافه، مجدد به سوالات دشوار بازگردید. پس از پایان آزمون، همانند مرحله دوم تک تک سوالات را تحلیل کرده و نکات مهم آن را یادداشت کنید. مرور نکات نوشته شده قبل از جلسه آزمون، تاثیر گذار خواهد‌بود.

 

نباید های مطالعه ریاضی

نحوه مطالعه درس ریاضی به صورت اجمالی بیان شد. این درس پرچالش، دارای خط قرمزهایی می باشد که در صورت عبور از آن‌ها، احتمال شکست افزایش پیدا خواهد‌کرد. در این قسمت، به بیان نباید‌های مطالعاتی درس ریاضی می‌پردازیم.

 

نخوانید، یاد بگیرید!

متاسفانه تعداد زیادی از دانش‌آموزان بر اساس یک عادت غلط، تنها به روخوانی درس‌ریاضی می‌پردازند. در صورتی که ریاضی، درس حفظی نیست. عدم درک مفاهیم پایه این درس، حل مسئله را با مشکل رو به رو می‌کند. روخوانی نمونه سوالات آموزشی، کمک‌کننده نیست و پس از مدت زمان کوتاهی، تمامی مطالب فراموش خواهد‌شد. پس حتما دست به قلم باشید!

بخوانید :   معرفی تکنیک ضربدر منفی و نقش آن در مدیریت آزمون

 

به سادگی از نمونه سوالات آموزشی نگذرید!

حل نمونه سوالات آموزشی، در مرحله اول یادگیری قرار دارد. بسیاری از دانش‌آموزان، تنها به مطالعه صورت سوال و تحلیل پاسخنامه اکتفا می‌کنند. همانطور که در قسمت بالا بیان کردیم، روخوانی در روند یادگیری شما موثر نیست. بهتر است که تک تک نمونه سوالات آموزشی را حل کنید. درست یا غلط بودن پاسخ شما مهم نیست! مساله ای که قابل اهمیت است، یادگیری روش حل مسئله خواهد بود.

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

ماشین‌حساب ممنوع!

هدف ما نزدیک شدن به شرایط کنکور‌سراسری است. همانطور که می‌دانید، استفاده از ماشین‌حساب در این آزمون، ممنوع می‌باشد. پس از ابتدای مطالعه‌ریاضی، از ماشین‌حساب فاصله بگیرید! حتی در خلوت خود نیز از این وسیله استفاده نکنید. با انجام چنین روشی، آمادگی شما بدون اینکه مطلع باشید، کاهش می‌یابد. تنها راه موجود، بهره گیری از محاسبات ذهنی است که با تکرار و تمرین، به سادگی بر این بخش تسلط پیدا خواهید‌کرد.

 

از نمونه سوالات کنکور سراسری غافل نشوید!

تعدادی از دانش آموزان تصور می کنند که نمونه سوالات آزمون سراسری سال های گذشته، ساده هستند! در صورتی که ممکن است همین سوالات در جلسه آزمون به علت فشار روانی و سایر عوامل، غیرقابل حل به نظر برسند. تست های آزمون سراسری سال های گذشته، تا حدودی نشان دهنده تفکر طراح می باشد. پس حل آن ها از ضروریات است. به سادگی از کنار آن ها عبور نکنید تا با دیدگاه کنکور آشنا شوید!

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 6 =

#iguru_button_660559baa98dd .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660559baa98dd .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660559baa98dd .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660559baa98dd .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660559bb1f16d a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660559bb1f16d a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660559bb1f16d a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660559bb1f16d a:hover{ color: #ffffff; }