مدرسه کسب و کار

در ماه مبارک رمضان، چطور درس بخوانیم؟

 

چند سالی است که ماه مبارک رمضان، در بازه مطالعاتی و امتحانات دانش آموزان قرار می‌گیرد. گرمای هوا و برهم خوردن برنامه غذایی، ممکن‌است انگیزه و حوصله دانش آموزان را برای مطالعه دروس کاهش دهد. اما فرصتی برای از دست دادن وجود ندارد! دوری از درس خواندن به مدت یک ماه به معنی فاصله گرفتن از رویاهاست! همه ما برای رسیدن به اهدافمان، دور یکدیگر جمع شده‌ایم. پس حق عقب نشینی نداریم! با یک برنامه ریزی منظم، به راحتی ماه مبارک رمضان را پشت سر می گذاریم. مطالعه در ماه رمضان، تکنیک هایی دارد. البته تعدادی از دانش آموزان با روش‌های خاص خود پیش می‌روند که در نوع خود می تواند مفید یا مضر باشد. به طور مثال، تعدادی افراد، برنامه خواب خود را به طور کلی تغییر می‌دهند.

 

 

قدم اول؛ سرخود عمل نکنید!

آزمون و خطا در سال کنکور، منطقی به نظر نمی‌رسد! درست است که شما از اکثر ویژگی‌های اخلاقی و مطالعاتی خود آگاه هستید، ولی تجربه اولیه شما برای سال کنکور کافی نیست! به‌خصوص برای تنظیم برنامه در ماه‌رمضان، حتما با یک مشاور خبره مشورت کنید. از طرفی، شروع ماه‌رمضان دلیل خوبی برای کم‌کاری شما نخواهد بود.

هنگامی که برای گذر زمان استراحت کرده و وقت خود را در فضای مجازی هدر می‌دهید، رقیبان شما در حال سوخت‌گیری می‌باشند! ماه‌رمضان، محدویت نیست. با رعایت اصول برنامه‌ریزی و تغذیه، درس خواندن به راحتی آب‌خوردن خواهد شد. متاسفانه تعداد زیادی از دانش‌آموزان، بدون مشورت با افراد توانمند، تصمیم به انجام امور غیر‌اصولی کرده و در نهایت، به نتیجه نمی‌رسند. لطفا شما جزء این دسته از عزیزان نباشید. به تجربیات مشاورین محترم اعتماد کرده و با خیال آسوده، به درس خواندن مشغول شوید.

 

قدم دوم؛ ساعت بیولوژیک بدن را تغییر ندهید!

اولین تحول دانش‌آموزان برای شروع ماه مبارک‌رمضان، تعویض ساعات شبانه‌روز است؛ به این صورت که بعد از افطار تا سحر به مطالعه پرداخته و پس از آن به استراحت مشغول می‌شوند. این روش مطلوب مشاوران نیست و دلایل مختلفی برای نفی آن وجود‌دارد. اولین و مهم‌ترین دلیل، تغییر سیستم و ساعت بیولوژیک بدن است. همانطور که گفته شد، بهترین ساعت خواب بین ۱۱ تا ۴ صبح می‌باشد، در غیر این صورت تعادل هورمونی بدن با اختلال مواجه شده و متاسفانه روز خوبی در پیش نخواهید‌داشت! دومین دلیل، نزدیکی ایام رمضان به زمان برگزاری کنکور سراسری است.

تعویض ساعت شبانه روز ممکن است تا حدودی برای تعدادی از محصلین نتیجه‌بخش باشد. اما به آینده فکر کرده اید؟ فاصله بین کنکور و ماه رمضان تقریبا چند هفته خواهد‌بود و بازگشت به شرایط عادی پس از گذشت یک ماه پرچالش، سخت به نظر می‌رسد! با توجه به اینکه زمان برگزاری آزمون سراسری ۸ صبح است، بهتر است دور شب بیداری را خط بکشید! شاید تصور کنید که بدون انجام این کار، به نتیجه مطلوب نخواهید‌رسید. اگر در مسیر صحیح قدم بگذارید، ساعت مطالعاتی بالا و مفید دور از انتظار نخواهد‌بود.

 

قدم سوم؛ بهترین ساعت مطالعاتی را انتخاب کنید.

در ماه رمضان، درس تعطیل نیست و تنبلی معنایی ندارد! بنابراین، باید به دنبال بهترین زمان مطالعاتی باشیم. یکی از اوقاتی که توسط اکثر مشاورین پیشنهاد می‌شود، زمان سحر است. هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، به علت گفت‌و‌گو با دیگران و میل کردن غذا، کاملا هشیار هستید. از طرفی، پس از مصرف وعده غذایی، میزان قند خون شما در بالاترین سطح ممکن قرار داشته و طبیعتا موتور مغزتان به خوبی کار می‌کند!

 

البته بهتر است که بین وعده سحر تا زمان شروع مطالعه، ۴۵ الی ۶۰ دقیقه استراحت کنید. لطفا به جمله قبل نگاهی بیندازید: «فقط استراحت کرده و به هیچ عنوان سمت خواب نروید» نوبت شماست، شروع کنید! با دروس پر‌چالش و سخت آغاز کرده و تا ساعت یازده به مطالعه بپردازید.

 

از این ساعت به بعد، به علت کاهش قند خون و آب بدن، ممکن است بازدهی مناسبی نداشته باشید؛ پس به مطالعه دروس سبک تر روی آورده و بازه مطالعاتی خود را کوتاه کنید. نوبت به افطار می‌رسد. پس از میل کردن شام، قند خون شما مجددا شارژ می‌شود و جسم و مغزتان، جانی دوباره می‌گیرد! پس از استراحتی کوتاه، بازه مطالعاتی خود را آغاز کرده و تا ساعت ۱۱ به درس خواندن بپردازید. با یک حساب ساده متوجه می‌شوید که در یک روز رمضانی، ۵ الی ۷ ساعت مطالعه مفید دارید! پس ماه رمضان، محدودیت نیست. به دنبال بهانه نباشید!

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

قدم چهارم؛ درست مصرف کنید!

یکی از موارد پر اهمیت و ویژه در ماه رمضان، تغذیه است. با رعایت اصول تغذیه، ماه رمضان و درس خواندن برای شما سخت نخواهد بود. به طور مثال، استفاده از کربوهیدرات های ساده در این ماه، به عنوان وعده افطار یا سحر مناسب نیست. این دسته از مواد دارای قندهای ساده همانند گلوکز بوده که به سرعت در بدن تجزیه می‌شوند. در نتیجه احساس گرسنگی زودتر به سراغ شما می‌آید. انواعی از میوه ها، خرما، عسل و ماست، مثال‌هایی از کربوهیدرات ساده هستند. به همین دلیل بهتر است که از کربوهیدرات های مرکب مثل غلات، حبوبات، گندم و تخم مرغ استفاده کنید. اجتناب از مصرف مواد غذایی و دمای بالای هوا، سبب تبخیر آب بدن خواهد شد.

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

#iguru_button_62932acd60265 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_62932acd60265 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_62932acd60265 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_62932acd60265 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_62932acd939a5 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_62932acd939a5 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_62932acd939a5 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_62932acd939a5 a:hover{ color: #ffffff; }