مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی

 

تغییر و تحولات زیادی در جهان امروز به چشم می‌خورد. برای مدیریت این تحول، نیاز به یک برنامه قوی و مستحکم احساس می‌شود. به همین دلیل، رشته مدیریت به یکی از مهم‌ترین مشاغل حال حاضر دنیا تبدیل شده است. رشته مدیریت دارای شاخه‌های مختلفی مثل مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی، بیمه و فناوری اطلاعات است. رویکرد اصلی رشته مدیریت به ویژه مدیریت بازرگانی، افزایش قدرت تجزیه و تحلیل مسائل روز کسب و کار، توان نظریه پردازی و توانمندی حل مسائل و ارائه راهکارهای متنوع عملیاتی برای مسائل مختلف پیش روی کسب و کارها می‌باشد.

جالب است بدانید که این رشته از هر سه گروه انسانی، تجربی و ریاضی دانشجو می پذیرد. با توجه به رشد کسب و کارهای اینترنتی و شرکت‌های خصوصی، بازار کار بسیار خوبی برای رشته‌های شاخه مدیریت در نظر می‌گیرند. در این مقاله به معرفی رشته مدیریت بازرگانی می‌پردازیم. در این گرایش، شرکت‌ها به عنوان رقبا در فضای اقتصادی تحلیل می‌شوند. در حقیقت در این رشته، استراتژی بازاریابی و هنر مدیریت به عنوان یک عنصر حیاتی برای رشد کسب و کار محسوب می شود. هر ساله دانش آموزان زیادی در این رشته به تحصیل می پردازند. اگر به مدیریت، بازریابی و دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید ، رشته مدیریت مناسب شما خواهد بود.

پس تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

 

هدف رشته مدیریت بازرگانی

هرساله کسب و‌کارها و شرکت‌های زیادی شروع به فعالیت می‌کنند. اما تعداد معدودی از آن‌ها به موفقیت دست پیدا می‌کنند. چرا سایر مشاغل به جایگاه مدنظر خود نمی‌رسند؟ همانطور که بیان شد، تکنیک و نحوه بازاریابی تاثیر بسیار زیادی بر توسعه کسب و کار دارد. به همین جهت، ارتباط موثر با مشتری یکی از اهداف شرکت‌هاست که کارشناسان مدیریت نقش بزرگی در این امر ایفا می‌کنند. البته این توصیف تنها بخش کوچکی از حوزه فعالیت کارشناسان مدیریت بازرگانی را در بر می‌گیرد. از مهم‌ترین اهداف این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی بر مدیریت، جمع آوری و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل
  • ارزیابی راه حل‌های گوناگون در مورد مسائل پیش رو و ارائه بهترین راه حل
  • آشنایی با وظایف اساسی سازمان‌ها و مؤسسات بازرگانی و صنعتی
  • افزایش مهارت دانشجویان در شناخت شرایط اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژی و سیاسی و اصلاح شرایط سازمان‌های دولتی با شرایط جدید
بخوانید :   معرفی رشته‌ی مهندسی برق

 

دروس رشته مدیریت بازرگانی

طول دوره کارشناسی مدیریت بارزگانی، ۴ سال یا هشت ترم می‌باشد. طول هر ترم یا نیم سال تحصیلی نیز ۱۶ هفته است. دانشجویان این رشته علاوه بر آشنایی با مسائل نظری و تئوری، با کاربردهای این رشته نیز آشنا خواهند شد. اقتصاد خرد و کلان، ریاضی، تحقیق در عملیات، حسابداری و زبان انگلیسی از جمله مهم ترین دروس تخصصی این رشته هستند. البته دانشجویان مدیریت بازرگانی همواره باید به دنبال اطلاعات و استراتژیک های جدید دنیا باشند. از همین رو، مدرک به تنهایی تعیین کننده جایگاه شغلی آن‌ها نخواهد بود بلکه توانمندی و مهارت هاست که مسیر را هموارتر می‌سازد. دانشجویان مقطع کارشناسی با مفاهیم پایه مدیریت و برنامه ریزی آشنا می‌شوند که برای تکمیل اطلاعات، یادگیری جنبه‌های عملی و مطالعه جانبی، ضروری است.

 

 

مقاطع رشته مدیریت بازرگانی

این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. مدیریت بازرگانی دارای گرایش‌هایی همانند مدیریت منابع انسانی، بازرگانی، دولتی، صنعتی، تکنولوژی، فناوری اطلاعات، کارآفرینی و مالی است. ضرایب دروس برای قبولی در هر یک از رشته های ذکر شده، متفاوت هستند. زبان عمومی و تخصصی، تئوری مدیریت، اقتصاد خرد و کلان، ریاضی و آمار، پژوهش عملیاتی، مدیریت اسلامی و مدیریت بازاریابی مباحث آزمونی کنکور کارشناسی ارشد می باشند. تقاضای تحصیل در گرایش مدیریت بازرگانی به دلیل جایگاه شغلی و تقاضای بازار کار نسبت به سایر گرایش‌ها، معمولا بیشتر است.

دانشگاه تهران، از مراکز عالی پیشرو در زمینه مدیریت بازرگانی است که در سال ۱۳۳۳ با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی،اقدام به تاسیس دانشکده مدیریت کرد. البته شروع فعالیت رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۳ با دو گرایش بازاریابی و سیاست‌گذاری بازرگانی رقم خورد. از دیگر دانشگاه‌های برتر ارائه کننده رشته مدیریت می توان به دانشگاه شهید بهشتی، علامه طباطبائی، الزهرا و فردوسی مشهد اشاره کرد.

بخوانید :   پرطرفدارترین رشته‌های گروه انسانی

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌‌شود:

 

 

 

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

نیاز به رشته های مدیریت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. دانش آموختگان این رشته می‌توانند در انواع ارگان‌های دولتی و خصوصی همانند وزارتخانه، شرکت‌های خصوصی، بنگاه های اقتصادی، بانک‌ها و… به عنوان برنامه‌ریز و تحلیل‌گر مشغول به کار شوند. میزان درآمد شما بستگی به مهارت شما خواهد داشت.

مدرک زبان انگلیسی، آشنایی با ترفندهای به روز اقتصادی جهان و خلاقیت در ارائه راه حل‌های کاربردی از جمله مواردی است که مسیر ورود به مشاغل را هموارتر می‌سازد. همچنین در خارج از کشور، مشاغل مدیریتی فرصت‌های بسیار خوبی را به فارغ التحصیلان ارائه می‌دهند که البته شرایط خاصی به ویژه برای مهاجرین قرار داده شده است. طبق برخی از گزارشات، مدیران ارشد شرکت های خصوصی در خارج از ایران درآمدی بین ۵۰۰۰ الی ۸۰۰۰ دلار در ماه خواهند داشت.

 

مزایا و معایب رشته مدیریت بازرگانی

اگر به دنبال هیجان هستید، رشته مدیریت مناسب شما نخواهد بود! این رشته در فضای آرام و به دور از استرس فیزیکی، به کنترل شرایط می‌پردازد. اگر به دنبال فرار از ریاضیات وارد رشته مدیریت شده اید، بهتر است بگوییم که راه را اشتباه آمده‌اید! البته نه این که تمام واحدهای درسی مدیریت با ریاضی احاطه شده باشند، بلکه ریاضی در حل برخی از مسائل این رشته، نقش بزرگی ایفا می‌کند. متخصصین این رشته، به حل مسائل اقتصادی و ارائه راه حل های مناسب پرداخته و حقوق مناسبی دریافت می‌کنند. البته یک مدیر، باید ریسک پذیری بالایی داشته و ممکن است در حل برخی از مسائل، فشار روانی زیادی را تحمل کند. پس انتخابی آگاهانه داشته باشید!

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی نفت

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دوازده =

#iguru_button_66208064857d9 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66208064857d9 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66208064857d9 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66208064857d9 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66208064dc213 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66208064dc213 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66208064dc213 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66208064dc213 a:hover{ color: #ffffff; }