مدرسه کسب و کار کارابیز

رشته مشاوره و هرآنچه باید درباره‌اش بدانید…

 

 

استفاده از تجربیات یک مشاور یا روانشناس، سبب می‌شود تا با واقعیت موضوع رو به رو شویم. یک مشاور با اشراف به انواع کنش و واکنش انسان‌ها، به بهبود روابط کمک می‌کند. رشته مشاوره، یکی از رشته‌های محبوب گروه انسانی است که هر ساله تعداد زیادی از رتبه برترها را به سمت خود جذب می‌کند.

این رشته، مختص گروه انسانی است. شاید با خود بپرسید که مشاوره و روانشناسی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ این پرسش در ذهن تعداد زیادی از دانش آموزان ایجاد می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم. اگر اشتیاق کمک و همدردی با مردم را دارید، این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. پس همراه ما باشید.

 

آشنایی با رشته مشاوره

همه با با معنی کلمات مشاوره و مشاور آشنا هستیم. به زبان ساده، مشاور شخصی است که ما را در انجام امور مختلف، راهنمایی می‌کند. البته شاید با این تعریف، همه ما مشاور محسوب شویم! اما منظور ما، شخصی است که در رشته مورد نظر به تحصیل پرداخته و از همه روابط، عواطف و کنش‌های انسانی آگاه است. وجود چنین شخصی، برای پیشگیری و درمان بسیاری از اختلالات روانی، ضروری است.

فارغ التحصیلان رشته‌ ‌ مشاوره‌ می‌توانند برای‌ پیشگیری‌، حل‌ و رفع‌ این‌ مشکلات‌، سازگاری‌ و برخورد مؤثر با موقعیت‌های‌ گوناگون، تأمین‌ بهداشت‌ و سلامت‌ جسمانی‌ و روانی‌ و اجتماعی‌ افراد جامعه‌ و ایجاد زندگی‌ توام‌ با آسایش‌، نشاط‌، پیشرفت‌، موفقیت‌، رشد و کمال‌، کمک‌ شایان‌ توجهی‌ ارائه‌ کنند. پذیرش این رشته به صورت قطبی بوده و در زیر گروه ۵ شاخه انسانی قرار دارد؛ پس مطالعه دروس جامعه شناسی و روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

بخوانید :   رشته اقتصاد و بررسی بازار کار این رشته

 

تفاوت و شباهت رشته روانشناسی و مشاوره

پرسشی پر‌تکرار که در ذهن تعداد زیادی از دانش‌آموزان ایجاد می‌شود؛ «تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی در چیست؟» در نگاه اول، ممکن است ای دو رشته یکسان به نظر برسند، ولی اینگونه نیست. اولین تفاوت، نحوه جذب دانشجو است. رشته مشاوره تنها مختص به گروه انسانی بوده در حالی که دانش‌آموزان گروه تجربی و ریاضی نیز می‌توانند در رشته روانشناسی مشغول به تحصیل شوند.

 

البته روانشناسی و مشاوره در دروس و اهداف زیادی با یکدیگر مشترک هستند اما به هر حال تفاوت‌هایی نیز به چشم می‌خورد. به طور مثال، این دو رشته حداقل در ۳۰ درصد محتوای درسی متفاوت هستند. رشته روانشناسی بر درمان اختلالات روانی و آسیب‌شناسی و رشته مشاوره بر پیشگیری از آن تاکید می‌کند.

در هر دو این مشاغل می‌توانند پس از کسب مدرک لازم، مطب شخصی خود را تاسیس کرده و یا در مراکز درمانی و دولتی، مشغول به کار شوند. در حال حاضر، هر دو رشته از رشته های محبوب گروه انسانی محسوب شده و هر ساله دانش آموزان زیادی به سمت آن جذب می‌شوند.

 

دروس و گرایش رشته مشاوره

رشته مشاوره در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه می‌شود. مقطع کارشناسی و دکتری دارای گرایش خاصی نمی‌باشند. مشاور خانواده، مشاور مدرسه، مشاور شغلی و مشاور توانبخشی، از گرایشات مقطع کارشناسی ارشد هستند. فارغ التحصیلان رشته مشاوره از طریق شناخت مراجعان در مراکز مختلف و ارائه کمک های ضروری برای حل مسائل و مشکلات اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی  عاطفی آن ها، به جامعه انسانی خدمت می‌کنند. تعداد واحد های درسی این رشته در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

بخوانید :   معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

 

دروس عمومی این رشته نیز با سایر رشته‌های دانشگاهی مشترک است. از مهم‌ترین دروس تخصصی می توان به نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، مشاوره اصلاح رفتار، مبانی مشاوره پیشگیری از اعتیاد، روش‌ها و فنون راهنمایی و مشاوره و کارورزی در مشاوره اشاره کرد. فارغ التحصیلان کارشناسی می‌توانند در گرایش‌های ذکر شده پس از پذیرش در آزمون کارشناسی‌ارشد، به تحصیل بپردازند. همانطور که گفته شد، این رشته در مقطع دکتری گرایش ندارند و دانشجویان با همان گرایش مقطع کارشناسی، تحصیل خواهند‌کرد.

 

شرایط پذیرش دانشجو در رشته مشاوره

شرایط عمومی

    • دارا بودن شرایط‌عمومی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور
    • پذیرفته شدن در آزمون ورودی

 

شرایط اختصاصی

    • دارا بودن قدرت بیان
    • برخورداری از حلم، حوصله و بردباری و توانایی کنترل خویشتن
    • نوع دوستی و علاقه و توجه به رفاه افراد
    • برخورداری از توانایی‌های لازم برای برقراری روابط انسانی
    • علاقه‌مندی به کمک افراد در حل و رفع مشکلات روانی، خانوادگی، عاطفی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی
    • خلاقیت و نوآوری در پیدا کردن راه حل‌های مناسب

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

بازار کار رشته مشاوره در ایران

حیطه فعالیت رشته مشاوره بسیار گسترده است. این عزیزان می‌توانند در مراکز توانبخشی، خانه سالمندان، زندان، کلینیک‌های ترک اعتیاد و یا بیمارستان‌ها مشغول کار شوند. البته برجسته‌ترین محیط شغلی مشاورین، مدارس می‌باشند، به همین دلیل می‌توانند در وزارت آموزش و پرورش کشور، اسخدام شوند. فارغ التحصیلان این رشته، با شرایط خاص، حق تاسیس مطب شخصی دارند.

میزان درآمد مشاورین با توجه به محل اشتغال آن‌ها متفاوت است. به طور مثال، ممکن است درآمد یک مشاور مشغول در مطب شخصی از مشاور مدارس بیشتر باشد. البته میزان درآمد به فاکتورهای مختلفی همانند مهارت، توانایی برقراری ارتباط، احساس همدردی و خلاقیت و نوآوری وابسته است.

بخوانید :   معرفی رشته مدیریت بازرگانی

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

#iguru_button_6621657081ca2 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6621657081ca2 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6621657081ca2 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6621657081ca2 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66216570da23c a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66216570da23c a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66216570da23c a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66216570da23c a:hover{ color: #ffffff; }