مدرسه کسب و کار کارابیز

استرس کنکور و نحوه مقابله با آن

استرس کنکور و نحوه مقابله با آن

 

 

 

استرس کنکور از عوامل روحی شایع در میان داوطلبان کنکور است. این عامل، بیشتر سرمنشا فکری دارد. استرس کنکور می‌تواند از توان حقیقی افراد بکاهد. انتظارات والدین، هزینه‌ای که برای مدرسه و کلاس‌ها پرداخت می‌شود، امتحانات و همینطور رقابت با همکلاسی‌ها، همگی باعث می‌شوند دانش آموزان ناخوداگاه استرس را به عنوان جزیی ثابت از زندگی خود بپذیرند. استرس زیاد به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و عدم رضایت از زندگی خواهد شد. اینجاست که مدیریت استرس به عنوان یک راهکار مهم مطرح می‌شود. تا تنها از جنبه‌های مثبت استرس استفاده کرده و بر جنبه‌های منفی آن غلبه کنیم.

در این مقاله، به ۵ راهکار مهم برای کاهش استرس کنکور اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، در سال کنکور آرامش بیشتری داشته باشید.

با ما همراه باشید.

 

 

عوامل موثر در کاهش استرس سال کنکور

خواب کافی به کاهش استرس سال کنکور کمک می‌کنه؟

 

خوابیدن و بیدار شدن در ساعت مشخص، نظم ذهنی ایجاد می‌کند. از طریق این نظم ذهنی می‌توان کیفیت خواب و درس خواندن را بهبود داد. علاوه‌بر این کارهایی مانند دوش گرفتن قبل از خواب و خواندن کتاب (غیردرسی) نیز کمک می‌کند تا فرزندتان خواب راحت‌تری را تجربه کنند. حتی جالب است بدانید که متخصصان توصیه می‌کنند در هنگام خواب، بهتر است کتاب‌های درسی را از دیدرس فرزندتان خارج کنند یا روی آن‌ها را بپوشانند.

بخوانید :   مباحث شیمی دوازدهم

با این کار کمک می‌کنید به صورت ناخودآگاه در هنگام خواب به مسائل درسی فکر نکنند. اگر فرزندتان در کلاس کنکور شرکت می‌کند، بهتر است بعد از بازگشت از کلاس با یک خواب کوتاه، انرژی دوباره‌ای کسب کند. بعد از آن با آرامش و به دور از استرس، درس خواندن را از سر بگیرد.

 

 

ورزش کردن راهکاری برای کاهش استرس سال کنکور

منظور از ورزش کردن این نیست که فرزندتان به صورت حرفه‌ای یک ورزش خاص را دنبال کند. یک پیاده‌روی تند یا حتی دوچرخه سواری هم برای بالا بردن ضربان قلب کافی است. ورزش منظم علاوه‌بر فوایدی که برای سلامت جسمانی دارد، به سلامت روح و روان نیز کمک بسیار زیادی می‌کند؛ زیرا باعث ترشح هورمون اندروفین می‌شود.

اندروفین که نام دیگر آن هورمون شادی آور است، به کاهش استرس فرزندتان کمک کرده و نگرانی‌ها را از او دور می‌کند. جالب است بدانید که بعضی از متخصصان، ورزش کردن را برابر با جلسات تراپی می‌دانند. زیرا نتایج ثابت شده‌ای از درمان افراد دارای اختلال اضطراب با ورزش مشاهده شده است.

 

 

 

 

 

 

مطالعه این مطلب می‌تواند مفید باشد :

تاثیر ورزش و سرگرمی در دوران کنکور

 

 

صحبت کردن با دیگران

در دوره آمادگی برای کنکور، بسیاری از دانش‌آموزان ساعت‌ها خود را در اتاقشان حبس کرده و تنها برای غذا خوردن از اتاق بیرون می‌آیند. متاسفانه والدین نیز از دیدن این سبک درس خواندن فرزندشان استقبال کرده و آن را مترادف با اراده بالای او می‌دانند. اما خوب است بدانید که تنها ماندن فرزندتان در ساعت زیادی از روز تنها به بالا بردن میزان استرس او منتهی می‌شود. به وجود آوردن یک محیط صمیمی در خانه و صحبت کردن با فرزندتان می‌تواند به او کمک کند تا برای دقایقی به چیزهای دیگری فکر کند. مواردی خارج از چهارچوب درسی و کنکور.

بخوانید :   درصد صفر در کنکور آری یا نه؟

 

 

با تغذیه سالم به جنگ استرس سال کنکور برویم.

شاید به نظرتان عجیب باشد، اما غذا خوردن به سبک مناسب نیز می‌توند یکی از راه‌های کاهش استرس محسوب شود. در دورانی که فرزندتان خودش را برای آزمون کنکور آماده می‌کند، سعی کنید تا حد امکان از خوردن غذاهای سرخ کردنی و فست فودها خودداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهند کربوهیدرات تصفیه شده موجود در فست فودها در ابتدا خیلی زود قند خون شما را افزایش داده و به همان سرعت نیز آن را کاهش می‌دهند.

این موضوع به تدریج باعث بی خوابی، اضطراب و افزایش استرس می‌شود. البته منظورمان این نیست که فقط غذاهای آبپز یا سالاد برای فرندتان آماده کنید! خوردن غذا می‌تواند یک تفریح لذت بخش برای فرزندتان باشد تا برای دقایقی از درس و امتحان دور شود. 

 

 

 

تصویرسازی ذهنی

تصویرسازی ذهنی را می‌توان نوعی مراقبه درنظرگرفت. این کار به شکل بسیار قابل توجهی به کاهش میزان استرس کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این مراحل را ابتدا خودتان انجام داده و پس از مشاهده نتایج اثربخش آن، از فرزندتان نیز بخواهید تا از این روش برای مدیریت استرس خود استفاده کند. هدف از تصویرسازی ذهنی این است که شما به طور خیالی به محیطی بروید. محیطی که در آن آرامش بسیار زیادی دارید. این محیط می‌تواند جنگل، دریا یا حتی خانه دوران کودکی‌تان باشد. برای شروع، در یک حالت راحت روی صندلی بنشینید یا روی تخت دراز بکشید. چشم‌ها را بسته و نفس‌های عمیق و منظم بکشید.

 

مرحله‌ی اول:

خودتان را در یک محیط آرامش بخش تصور کنید. سعی کنید همه جزییات را با ذهنتان بسازید. رنگ‌ها را ببینید و صداها را بشنوید. حتی جاهایی که دوست دارید را لمس کنید؛ تا همه چیز برایتان ملموس شود. برای دقایقی در آن محیط بمانید و سعی کنید نمادی از آنجا را انتخاب کنید. این نماد می‌تواند یک تابلو باشد، یک درخت، یک میوه خاص و … سپس به خودتان تلقین کنید که در طول روز و در مواقع استرس‌زا هروقت به یاد این نماد بیافتید، انگار دوباره به این محیط آرامش بخش آمده‌اید و همه استرس‌ها از شما دور شده‌اند. سپس از یک تا پنج بشمارید و بعد چشمانتان را باز کنید. حالا شما نمادی در ناخوداگاهتان دارید. بعد از آن هروقت به آن فکر می‌کنید آرامش را در وجودتان احساس خواهید کرد!

بخوانید :   همه چیز درباره جمع بندی کنکور تجربی

 

مرحله‌ی دوم:

وقتی خودتان در اینکار پیشرفت کردید، زمان آن است که این تکنیک را به فرزندتان نیز آموزش دهید. درس و تست کنکور از یک طرف و انتظارات اطرافیان از او، باعث می‌شود تا در استرسی دائمی به سر ببرد. شما با این راهکار می‌توانید فرزندتان را به آرامش دعوت کنید. همینطور تکنیک مهمی برای مدیریت استرس به او یاد بدهید.

 

 

 

حتی باید برای اوقات فراغت خودمون هم برنامه ریزی کنیم و مدام به خودمون بگیم که ترس  و نگرانی در ما وجود نداره و ما به مطالب مسلط هستیم. باید از اضطراب و استرس در جهت مثبت  اون یعنی به عنوان یک محرک برای انگیزه دادن استفاده کنیم و این باور غلط را در خودمان از بین ببریم که اگر یک بار در یک امتحان شکست خوردیم دوباره هم شکست می خوریم.

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 9 =

#iguru_button_6629a04c45634 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6629a04c45634 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6629a04c45634 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6629a04c45634 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6629a04ca7dcb a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6629a04ca7dcb a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6629a04ca7dcb a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6629a04ca7dcb a:hover{ color: #ffffff; }