مدرسه کسب و کار کارابیز

آشنایی با عجایب مغز انسان

مغز-انسان

شاید براتون عجیب باشه که بدونین مغز انسان به عنوان پیچیده ترین بخش بدن انسان و به عنوان اصلی ترین مقطع سیستم عصبی شناخته میشه و بیشترین رازهای نهان بدن انسان هم در همین قسمت مغز قرار داره.
درسته که این قسمت از اعضای بدن جای کمی رو اشغال می کنه ولی عجایب مغز انسان اونقدر زیاده که شاید نشه همه اونا رو گفت و خیلی از اونا هنوز هم برای انسان کشف نشده باقی موندن.
مغز به ما کمک می‌کنه تا به پردازش دنیای اطراف و درک آنها بپردازیم و چیزهای جدیدی رو یاد بگیریم. در این مقاله قصد داریم با یه سری از عجایب مغز انسان آشنایی پیدا کنیم و چیزهای جدیدی راجع به مغزمون یاد بگیریم.

 

مغز حسی از درد ندارد

متخصصین مغز و اعصاب بر این عقیده هستن که مغز با این که دارای چندین لایه پوشش مختلفه و تعداد زیادی عرق های خونی داره که گیرنده های درد بسیار حساسی هم هستن اما خود مغز حسی از درد نداره.
مثلاً وقتی کسی سردرد دارد احساس می کند که این درد از مغز او می آید اما در واقع پوست اطراف سر اونه که درد را حس میکنه.

 

میزان خون موجود در مغز

از دیگر عجایب مغز انسان میشه گفت که از کل وزن بدن حدود ۳ درصد اون رو مغز تشکیل میده اما از مقدار خونی که قلب پمپاژ می کنه ۳۰ درصد اون به مغز میرسه و نشون دهنده اینه که از مهم ترین بخش هاییه که باید توجه زیادی به اون بشه و نیاز به حفاظت زیادی داره. مغز بسیار کارآمد و باهوشه که همه فعالیت‌های بدن تحت کنترل اونه و یک ده هزارم ثانیه زمان میبره که به یک مسئله یا موضوع واکنش نشان میده و به قسمت های مختلف بدن دستور انجام عملی رو میده.

بخوانید :   همایش جمع‌بندی کنکور چیست؟

 

 

میزان کارکرد بخش های مختلف مغز

ما زمانی که بیکار هستیم فکر می‌کنیم که فقط قسمت کوچکی از مغزمون رو استفاده کردیم یا هنگامی که در حال کار و فعالیت هستیم، بخش بسیار کوچکی از مغز رو استفاده می کنیم اما حقیقت اینه که اکثر نقاط مغز به طور دائمی در حال کار کردن هستن. احساس، فکر و خیال پردازی یا حرکت و پردازش مسائل مختلف و حتی خواب نیز به کارکرد مغز بستگی داره.

 

 

رشد مغز در سنین بزرگسالی

شاید فکر کنین که ما وقتی به دنیا میاییم، اندازه مغز یا حتی میزان سلول های عصبی که در اون موجوده یکسان هستن و تا آخر عمر هم ثابت میمونه اما شاید براتون جالب باشه اگه بدونین که مغز در سن بزرگسالی هم سلول های عصبی جدیدی رو به وجود میاره. این فعالیت مربوط به یک بخش خاصی از مغزه که نام اون شکنج دندانه دار است.
سلول های عصبی که در مغز بزرگسالان ساخته میشه در فعالیت ‌هایی مثل یادگیری، استرس و حافظه اهمیت بسیار زیادی داره و به همین دلیل باید مغزتون رو برای انجام این فرایند ها تقویت کنین. مثلاً با رویه زندگی صحیح و سالم، رژیم غذایی متعادل، ورزش دادن به بدن و یا خواب مناسب ‌میتونین به مغزتون کمک زیادی کنین.

 

اهمیت ورزش برای مغز

افرادی که به طور حرفه‌ای ورزش می‌کننن، از بازدهی و انرژی لازم مغز برای انجام فعالیت هاشون آگاهی زیادی دارن و میدونن که مغز نیاز به تغذیه داره. چراکه ورزش باتحریک ذهنی همراهه و زمانی که سیستم قلب سالم باشه، خونی که به مغز میرسه هم بهتر پمپاژ میشه.
خصوصاً زمانی که می‌خواید برای ورزش خودتون چیزهای جدید یاد بگیرین و عضلات خودتون رو کنترل کنیدن، مغزتون کار بسیار سختی در پیش داره.

بخوانید :   شاهنامه فردوسی، سیمای جاودانگی

 

اندازه مغز در مقایسه با اندازه مغز گذشتگان

یکی از وحشتناک ترین عجایب مغز انسان که درباره مغز انسان وجود داره و یک واقعیت تلخ به شمار میره، اینه که تحقیقات ثابت کرده مغز انسان در طول سال هایی که گذشته، کوچک تر شده. بر اساس اسکلت هایی که از افراد قاره های مختلف به جا مانده این واقعیت تایید شده. در واقع میانگین جسم انسان هم در حدود ۱۰ هزار سال گذشته تا به الان کوچکتر شده. زمانی که جسم انسان درشت تر و بزرگتر باشه، سیستم عصبی که برای کنترل اون نیازه هم بزرگتر میشه. در حالی که جسم ما کوچک شده و به همان نسبت مغزمونم تغییر کرده و کوچکتر شده.

مغز اکثراً از چربی تشکیل شده است

مواد تشکیل دهنده مغز حدود ۶۰ درصد چربیه و به همین دلیل استفاده از یه سری مواد قوی و غنی در رژیم غذایی مثل امگا ۳ و امگا ۶ برای حیات بدن انسان و سلامت مغز او بسیار مهمه.
چربی ویتامین های حل شده رو از جریان خون جذب می کنه، میزان التهاب موجود در فضای مغز را کم میکنه و به طور کلی برای بهبود عملکرد بدن و تنظیم سیستم ایمنی بدن بسیار مهمه.

میزان ظرفیت مغز

از دیگر عجایب مغز انسان، ظرفیت نامحدود اونه. مغز همانند چیزهای دیگه ای مثل کامپیوتر یا تلفن همراه نیست که یک ظرفیت و داده خاص داشته باشه، بلکه یک قدرت بی حد و مرز داره اما یکی از چیزهایی که برای حفاظت از اون و افزایش حافظه تاثیر گذاره، خواب کافیه.

بخوانید :   آشنایی با امواج مکانیکی

 

مقدار زمان حافظه کوتاه مدت

ممکنه زمانیی که حرف می زنین ناگهان حواستون پرت بشه و و ادامه حرفتون رو فراموش کنین. این اتفاق مربوط به ظرفیت مغزه که در حافظه فعال به مقدار خیلی کمی اطلاعات میتونه نگهداری کنه. این اطلاعات کم در حالت در دسترس هستن ولی فقط حدود نیم دقیقه در حافظه فعال میمونن. میزان زمان حافظه کوتاه و در حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه اس.

 

 

ادامه زندگی مغز حتی بدون نیمی از آن

یکی دیگر از عجایب مغز انسان اینه که میشه حتی نصف مغز رو جراحی کرد و بدون اون به زندگی ادامه داد.
این جراحی از روش های بسیار خاص به شمار میره که برای درمان مشکلاتی که ناشی از تشنج به وجود میاد، استفاده میشه. این عمل خیلی هم بی‌تأثیر نیست و یه سری تفاوت های بسیار ریز بر روی بدن داره اما روی شخصیت یا حافظه فرد اثر چندانی نداره.

 

 

نتیجه گیری

عجایب مغز انسان بسیار زیاده و به همین دلیل مغز پیچیده ترین اجزای بدن انسان به شمار میره. مغز کنترل و کارآمدی سایر اعضای بدن رو برعهده داره و از این جهت وظیفه سنگینی بر عهده داره.
ویژگی هایی که در این مقاله درباره عجایب مغز انسان گفتیم درعین عجیب بودن برای ما، شاید خیلی عادی باشه. چون برای مغز یه فعالیت روزمره به حساب میاد و به همین جهت درک این موارد فقط برای انسان‌ها مقداری سخته.

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 12 =

#iguru_button_66283a3670d31 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66283a3670d31 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66283a3670d31 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66283a3670d31 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66283a36c825e a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66283a36c825e a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66283a36c825e a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66283a36c825e a:hover{ color: #ffffff; }