مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی ۱۰ترفند برای رفع خستگی

 

 

زمانی که فرد حس بی حالی و یا نداشتن انرژی میکنه، در واقع به زبون خودمون احساس خستگی داره. ما ممکنه در طول روزمره بارها و بارها از این کلمه استفاده کنیم. مخصوصاً روزهایی که از لحاظ کاری یا درسی درگیری‌های زیادی داریم و بدن ما مدام در حال کار و فعالیته. خستگی در همه فعالیت های روزانه وجود داره و هم از لحاظ جسمی و هم روانی ما رو خیلی تحت فشار قرار میده و باعث میشه انجام خیلی از کارها برای ما سخت تر بشه. همچنین در رابطه با دیگران هم آرامش کافی نداریم.
خستگی ممکنه ناشی از انواع مختلف فعالیت هایی مثل کمبود خواب، نداشتن استراحت روزمره، فعالیت بدنی بیش از حد و… باشه. همچنین ممکنه باعث بشه عملکرد فرد کمتر بشه و در این صورت یه سری راهکارها برای رفع خستگی معرفی می کنیم که قراره توی مقاله ۱۰ ترفند برای رفع خستگی رو با هم بشناسیم و بررسی کنیم.

چرت روزانه

از ۱۰ترفند برای رفع خستگی که قرار در این مقاله معرفیشون کنیم، اولین مورد چرت رزوزانه اس. دانشمندان به این نتیجه رسیدن که اگه در طول روز حدود ۲۰ دقیقه چرت بزنید، باعث میشه هوشیاری و انرژی شما بالاتر بره.
همچنین در طول روز برای ادامه فعالیت هاتون توانایی بیشتری از خودت نشون بدین. تفاوت چرت زدن با خواب عمیق شب، در اینه که هنگام شب بدن و ذهن به طور کامل استراحت می کنن. بهترین زمان چرت زدن حدود دو ساعت بعد از ناهاره و حتماً سعی کنین در یه مکان تاریک و خنک و خلوت چرت بزنین.

بخوانید :   تأثیر معدل در کنکور

 

خواب آلودگی در طول روز و هنگام انجام کارها

خندیدن به مقدار زیاد

یکی از راه‌هایی که مانع خستگی میشه خندیدنه. خندین برای سلامتی ما مزیت های خیلی زیادی داره و باعث میشه هوشیاری و انرژی فرد بیشتر بشه. هنگام خندیدن اکسیژن بیشتری وارد بدن ما میشه و میزان اندورفین خون ما افزایش پیدا میکنه و سبب میشه بدن به طور واقعی احساس سرحال بودن و انرژی داشته باشه.

تأثیر نور آفتاب بر خستگی

وقتی که در یک اتاق یا محل تاریک باشیم، به طور ناخودآگاه حس می کنیم سرگیجه داریم و یا خستگی شدیدی به سراغمون میاد. تاریکی باعث میشه سروتونین خون کاهش پیدا کنه که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی، احساس خواب آلود بودن رو در بدن بیدار میکنه.
در طول روز پرده ها رو کنار بزنین و در مقابل نور آفتاب باشین. هوای تازه حس شادابی زیادی رو در بدن و شما به وجود میاره.

نداشتن انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه

 

مصرف آب به مقدار زیاد

وقتی که میزان آب بدن کمه، بدن احساس خستگی چندین برابری داره. چرا که کم آبی بدن باعث سردرد، اختلالات خلقی و سرگیجه در فرد میشه. زمانی که میزان مایعات بدن کاهش پیدا میکنه نهایتاً به خستگی منجر میشه و فرد حس میکنه خوابش میاد و به همین دلیل وقتی که خسته هستین سعی کنین یه لیوان آب بخورین و تاثیرشو بر روی انرژی خودتون ببینین.

موسیقی گوش کنید

موسیقی گوش دادن مثل یک ورزش یا پیاده روی باعث میشه مغز شما انرژی بگیره و به نوعی از خواب بیدار بشه و میزان جریان خون در بدن افزایش پیدا میکنه. موسیقی به عنوان یک ضد افسردگی به کار میره و سبب میشه ذهن از مشکلاتی که در طول روزمره با اون درگیره دور بشه.
کم کم انرژی بیشتری به بدن شما وارد میشه. گوش دادن به موسیقی در بین ۱۰ترفند برای رفع خستگی به عنوان روشی با تاثیر گذاری بالا شمار میره.

بخوانید :   اشتباهات رایج در تست‌زنی

 

کمبود انرژی برای انجام فعالیت ها و خستگی در طول روز

تاثیر خواب بر خستگی روزانه

سعی کنین در یه شبانه روز به طور کافی و با کیفیت زیاد بخوابین. خواب یکی از مواردی که به طور زیادی بر میزان تمرکز حواس شما، فعالیت های روزانه مغز، خستگی و انرژی شما تاثیر فوق العاده زیادی داره. وقتی که
میزان خواب شما به طور کافی باشه، بدن در طول روز حس کمبود انرژی نداره و از خستگی های زیاد هم دوره. از میان ۱۰ ترفند برای رفع خستگی، خواب به عنوان اصلی ترین مورد شناخته میشه.

ورزش کردن

یکی از اصلی ترین توصیه ها برای رفع کمبود انرژی اینه که به طور منظم در طول روز یا هفته ساعاتی رو به ورزش اختصاص بدین. ورزش نه تنها برای رفع خستگی بلکه بر دیگر فعالیت‌های بدن شما و ذهن شما تاثیر فوق العاده زیادی داره. فعالیت های بدنی سبب میشه ذهن آروم تر بشه و برای انجام فعالیت های روزانه آمادگی بیشتری پیدا کنه.

دوش گرفتن روزانه

اگر دقت کرده باشین زمانی که حمام می کنین، بدن حس طراوت و شادابی زیادی رو داره. چرا که آب باعث میشه بدن خستگی خودش رو از یاد ببره و سر حال بشه. استفاده از دوش آب سرد در طول روزمره به افزایش انرژی بدن شما کمک فراوانی میکنه.

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذای مناسب مثل استفاده از انواع میوه ها در طول روز، پرهیز از خوردن غذاهای سنگین، مصرف دم نوش های متنوع، استفاده از مایعاتی مثل آب و آبمیوه به طور مکرر، استفاده از لبنیات مثل شیر و … باعث میشه بدن شما از انواع ویتامین های لازم غنی بشه و از این طریق میزان انرژی بدن چندین برابر بشه.

بخوانید :   همه چیز درمورد هورمون آدرنالین

دوری از استرس

زمانی که شما به طور روزمره استرس رو تجربه می کنین و برای اتفاقات مختلف دچار اضطراب میشین و بدن کم کم از لحاظ روانی دچار افسردگی و فرسودگی جسمی میشه. در نتیجه پس از مدتی فرد دیگه برای انجام کارهای روزمره خودش انرژی نداره و مدام حالت های خستگی و علائم افسردگی به سراغش میاد.
برای همین باید از استرس دوری کنید انجام کارهایی مثل مدیتیشن و تن آرامی برای بازگرداندن آرامش روانی و افزایش انرژی بدن در این شرایط بسیار کاربردیه.

 

نتیجه گیری

خستگی یکی از عواملیه که سبب میشه میزان عملکرد فرد در انواع مختلف کارها به طور روزمره ضعیف تر بشه و هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روانی سلامتی آدمو تحت تاثیر قرار بده. خستگی حالتیه که در اون فرد برای اینکه کاراشو انجام بده، انرژی نداره و کنترل خستگی به نوعی خیلی کار سختی به حساب میاد. چون نشانه‌هایی که داره خیلی برای آدم گیج کننده اس. در این مقاله سعی کردیم ۱۰ ترفند برای رفع خستگی رو به شما معرفی کنیم.
خستگی ممکنه ناشی از یه سری مشکلات جسمی درون بدن باشه که فرد ظاهراً از اون اطلاعی نداشته باشه و وقتی که برای انجام کاری انرژی لازم رو نداشته باشه، میفهمه که این کار رو نمی تونه انجام بده. مثل قند خون پایین که تأثیر زیادی بر احساس خستگی داره و یا از لحاظ روانی علامت هایی مثل افسردگی و مشکلات روانی باعث می‌شود فرد در طول روزمره دچار کمبود انرژی بشه.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

#iguru_button_660600edeb52a .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660600edeb52a .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660600edeb52a .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660600edeb52a .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660600ee5424b a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660600ee5424b a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660600ee5424b a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660600ee5424b a:hover{ color: #ffffff; }