مدرسه کسب و کار کارابیز

زندگی لویی پاستور

لویی پاستور

 

یکی از زیست شناسان و دانشمندان فرانسوی به نام لویی پاستور بود که به دلیل ارائه نظریه هایی درباره جرم، فعالیت تو زمینه شیمی و همچنین رد نظریه فیلسوف بزرگ ارسطو معروف شد و شهرت جهانی پیدا کرد. همچنین بعد از اینکه واکسن مناسب برای بیماری‌ هاری رو کشف کرد و همچنین تونست عمل بسیار مهم پاستوریزه کردن رو به وجود بیاره و از این طریق شهرتی چندین برابری پیدا کنه.
لویی پاستور که بیشترین فعالیتش بر کار در حوزه واکسن و پاستوریزه کردن شناخته میشه، یه قسمت دیگه ای از حیطه خدمت به بشر مثل پزشکی هم تونست خوش بدرخشه و علت خیلی از بیماری های میکروبی رو پیدا کنه و برای اونها روش مناسب تولید واکسن رو کشف کنه.

 

زندگی نامه شیمیدان بزرگ پاستور

پاستور در فرانسه به دنیا آمد. در یه خانواده نسبتا پرجمعیت به عنوان فرزند سوم بود. شغل پدر لویی پاستور چرم سازی بود. لویی پاستور خودش به هنر علاقه فراوانی نشان می‌داد و تو مواقع بیکاری ماهی گیری می کرد. اون تو رشته فلسفه تونست مدرک فارغ التحصیلی بگیره و در کنار اون، در دانشگاه در رشته ریاضی نیز شروع به تحصیل کرد.
پس از آن که تو ریاضیات به پیشرفت چندانی نرسید، رشته خودش رو تغییر داد و در رشته علوم عمومی یه بار دیگه فارغ التحصیل شد. وی بعد از اون وارد دانشگاه تربیت معلم شد و به عنوان دستیار آزمایشگاه، در دانشگاه تربیت معلم شروع به فعالیت کرد.
سپس لویی پاستور به عنوان هیئت علمی در همان دانشگاه رسید و آزمایشگاه شیمی در پاریس به راه انداخت، که خودش رئیس اون بود.

بخوانید :   پی، حقیقت پایان ناپذیر

 

خانواده لویی پاستور

خانواده ای که پاستور در اون به دنیا آمد، معتقد به دین کاتولیک بودن. لویی پاستور با دختر رییس دانشگاه در ژوین ازدواج کرد و حدود پنج تا شش فرزند داشتن. بیشتر فرزندانش بر اثر بیماری حصبه درگذشتند. همسر پاستور به عنوان باکتری شناس و شیمی دان مشهور در اون دوران بود و به عنوان دستیار پاستور در آزمایشگاه و کار می کرد.

 

 

پاستور به عنوان کاشف ایزومر ها

یک مدت‌ زمان خاصی رو لویی پاستور به عنوان مطالعه بر روی ویژگی های کریستال ها در نظر گرفت و یکی از اولین افرادی بود که ایزومر هارو شناخت و کشف کرد. ایزومر به ترکیب های مختلفی گفته میشه که از نظر فرمول شیمیایی کاملاً یکسان هستن ولی از نظر ساختار با همدیگر تفاوت دارن ‌.

 

لویی پاستور به عنوان ایمنی شناس

در سال های پایانی قرن ۱۹ در یک آزمایش باکتری ها سعی کرد تا تعدادی پرنده از این طریق به بیماری وبا مبتلا بشن اما به دلیل خراب بودن باکتری ها در تزریق اول، هنگام انجام تزریق دوم دیگه پرنده ها به باکتری مقاومت نشان دادن.
پس از اون لویی پاستور تحقیقات خودش رو که روی گونه های جانوری بود، به گونه های انسانی آورد و تونست یک روش برای جلوگیری از بیماری ‌های واگیر دار پیدا کنه و اونم ساختن واکسن بود.
ادوارد جنر از دیگر افرادی بود که در حوزه واکسیناسیون فعالیت کرده بود و تحقیقاتی انجام داده بود. پاستور به همین دلیل نام کشف خود رو واکسیناسیون انتخاب کرد. به وجود آوردن واکسن هاری از دیگر اکتشافات لویی پاستور بود که در حوزه ایمنی شناسی بدن انجام شده بود.

بخوانید :   آشنایی با عجایب مغز انسان

 

انتقاد و چالش های پاستور

پاستور به همه اعضای خانواده خود وصیت کرده بود که یادداشت‌ هایی که در رابطه با کارهای آزمایشگاهی اونه، در هیچ کجا انتشار ندن.
همه اعضای خانواده اون تا جایی که تونستند به وصیت لویی پاستور عمل کردن ولی بعد ها یکی از نوه های پسری او، این یادداشت ها رو به کتابخانه ملی فرانسه فرستاد. افراد زیادی اقدام به بررسی فعالیت‌ های علمی پاستور کردن و یکی از اونا معتقد بود که پاستور بر اساس گزارش های علمی خود که به جا گذاشته و افکار دیگران رو فریب داده. البته باید گفت یادداشت های مختلفی از دو جناح مختلف که هم موافق و هم مخالف پاستور بود، در سال های بعد منتشر شد.

 

 

مخالفت علم پزشکی با روش های تحقیقی پاستور

خیلی از فعالیت های لویی پاستور مثل فعالیت در حوزه پزشکی و کشف واکسن برای بیماری هاری با انتقاد شدیدی روبه رو شده. خیلی از افراد فعال در حوزه پزشکی بر این باورند که آزمایش واکسن بر روی نمونه های انسانی یک کار غیر اخلاقیه و و اصول علمی پزشکی این عمل را رفع می کنه.
خیلی از افراد معتقدند پاستور نه‌ تنها تحصیلات لازم برای انجام آزمایشات رو نداره بلکه حتی گواهینامه ‌های مخصوص مدیریت انواع آزمایش‌های انسانی رو هم دارا نبوده.همچنین انجام آزمایشات و تحقیقات به صورت پنهانی و سری از دیگر مواردیه که درباره لویی پاستور مورد انتقاد قرار گرفته.

 

 

تحقیق در زمینه نورشناسی

لویی پاستور پس از مدتی که بر روی نورشناسی فعالیت کرد، سپس درباره عمل تخمیر شروع به تحقیقات می‌کنه و نتیجه هایی هم این باره به دست میاره. او به این موضوع پی میبره که تخمیر بر اثر فعالیت یه سری موجودات بسیار ریز، مثل باکتری ها به انجام می پیونده و این موجودات فقط توسط میکروسکوپ مشاهده میشن. پس از اینکه یه سری آزمایش های خاص بر روی موادی مثل شراب، سیر، سرکه و … انجام میده به فرضیه خود به خودی میرسه و اون رو مسجل میکنه.

بخوانید :   تحلیل فیلم مطب دکتر کالیگاری

افتخارات کسب شده توسط لویی پاستور

۱. دریافت مدال رامفورد به علت تحقیق در زمینه اسید ها
۲. دریافت مدال کاپلی به دلیل آزمایش فرایند تخمیر
۳. عضو خارجی از انجمن سلطنتی
۳. دریافت نشان مونتیون برای فعالیت در زمینه علم پزشکی
۴. دریافت جایزه جکر و آلومبرت
۵. عضویت در بخش کانی شناسی
۶. معاونت بخش فیزیک آکادمی
۷. دارای جوایز بسیار متعدد و افتخارات علمی فراوان از کشور های هلند، برزیل و از بیشتر کشورهای اروپا

 

زمان مرگ لویی پاستور

پس از سکته مغزی سمت چپ بدن لویی پاستور به طور کامل فلج شد و مدتی به زندگی بازگشت و نهایتاً در سال ۱۸۹۵ از دنیا رفت.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل زندگی نامه لویی پاستور رو به شما معرفی کنیم و با افتخار علمی و فعالیت ‌های زندگی شخصی او و همچنین کارهای انسان دوستانه او آشنایی پیدا کنید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + سیزده =

#iguru_button_6606cd4b55c26 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606cd4b55c26 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606cd4b55c26 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6606cd4b55c26 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6606cd4bb808c a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6606cd4bb808c a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6606cd4bb808c a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6606cd4bb808c a:hover{ color: #ffffff; }