مدرسه کسب و کار کارابیز

داستان تشکیل نفت

داستان تشکیل نفت

 

 

یکی از اصلی ترین موارد اثر گذار بر زندگی از گذشته های بسیار دور، مبحث انژری بوده که مربوط به قبل از وجود صنایعی مثل نفت و گازه. چوب اصلی ترین منبع تامین انرژی لازم برای گرما و پخت و پز بوده. تا همین چند قرن اخیر چوب اصلی ترن منبع تامین سوخت بوده و به عنوان مصالح ساختمانی نیز کاربرد داشته. پس از مدتی زغال سنگ به عنوان منبع انرژی بود. پس از شروع قرن بیستم، ظهور فناوری های نوین و مشکلات زیست محیطی باعث تغییر مجدد منبع اصلی انرژی به نفت شد.
امروزه نفت در سطوح زیرزمینی وسیعی که دریا های قبلی در اون قرار داشتن، یافت میشه. مخزن های نفت رو میشه در زیر زمین یا قعر اقیانوس پیدا کرد. نفت خام از این قسمت ها با دستگاه های حفاری بسیار استخراج میشه. در ادامه قراره به داستان تشکیل نفت بپردازیم.

 

تشکیل نفت

 

داستان تشکیل نفت به سال های بسیار دور بر می گرده. از چند میلیون سال گذشته ، هنگامی که پلانکتون‌ ها، گیاهان دریایی و جلبک ‌ها در اقیانوس ‌ها و دریا های کم عمق شروع به فعالیت وجنبش کردن، شرایط مناسب زمین شناسی برای تشکیل نفت، شکل گرفت. این موجودات ریز دریایی در پایان چرخه زندگی خود به قعر دریا میرن. پس از گذر زمان، اونا زیر میلیون ها تن رسوب و حتی لایه های بسیار زیادی از باقی مانده گیاهان دفن و خرد شدن.
پس از آن، دریاهای موجود خشک شده و حوضه های خشکی باقی موندن که به اونا حوضه های رسوبی گفته میشه. در عمق حوضه، مواد آلی مابین لایه گوشته زمین، بر اثر دما بالا یک جا جمع شده و فشرده میشن. باقی مانده این موجودات به آنچه امروز به عنوان سوخت فسیلی نام گرفته تبدیل شدن و در شرایط یکسان به وجود اومدن.

بخوانید :   رباتیک، علمی با هدف راحتی انسان

 

 

ویژگی‌های ظاهری نفت

نفت خام معمولا به رنگ سیاه یا قهوه ای تیره وجود داره اما میتونه مایل به رنگ های زرد، قرمز، خرمایی یا حتی سبز باشه. رنگ های مختلف نشونه وجود ترکیبات شیمیایی مختلف در منابع تشکیل دهنده نفت خامه. مثلا نفتی که فلز داشته باشه یا میزان گوگرد کمی داشته باشه، سبک تر از انواع مختلف دیگه نفته.(اغلب به صورت شفاف).

 

نفت چه زمانی کشف شد؟

نفت برای اولین بار توسط چینی ها حدود۶۰۰ سال قبل کشف شده و در خطوط لوله که از بامبو ساخته شده حمل میشد. با این حال، کشف نفت در پنسیلوانیا در سال ۱۸۵۹ و در تگزاس در سال ۱۹۰۱، زمینه انجام اقتصاد جدید نفتی رو فراهم کرد.
نفت به نسبت زغال سنگ از سازگاری و انعطاف پذیری بیشتری برخورداره. همچنین، نفت سفیدی که پس از تصفیه کردن نفت خام به دست میاد، یک جایگزین مطمئن تر و ارزان تر برای سوخت رسانی به لامپ ها به جای «روغن‌های زغال سنگ» و روغن نهنگ بود.
پس از پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی در قرن بیستم رخ داد، نفت به اصلی ترین منبع انرژی تبدیل شد. اصلی ترین تغییرات اون شامل لامپ برقی و خودرو ها بودن. داشتن خودرو و درخواست ها برای برق به میزان زیادی رشد کرد و به همراه اونا درخواست برای نفت بیشتر شد.
در ادامه داستان تشکیل نفت در سال ۱۹۱۹، میزان فروش بنزین از نفت پیشی گرفت. نقش نفت در زمان جنگ جهانی دوم نه فقط منبع استراتژیک بلکه دارایی نظامی حیاطی به شمار میره و در استفاده از کشتی، تانک های جنگی، هواپیماها و خودرو ها به عنوان گزینه اول بوده.

بخوانید :   معرفی رشته عکاسی

 

چه کسی اولین چاه نفت را حفر کرد؟

اولین چاه نفت در پنسیلوانیل حفاری شد و در داستان تشکیل نفت به عنوان یک نقطه مهه. ادوین دریک به عنوان مسئول توسعه پتانسیل صنایع نفتی در منطقه شناخته شد. وی به کمک ویلیام اسمیت که یه حفاری نمک شناخته شده رو وارد این کار کرد تا برای دیدن اولین چاه نفت به پنسیلوانیا بیاد. اولین حفر چاه نفت در ۲۷ اوت ۱۸۵۹ با موفقیت انجام شد.
موفقیت در حفر اولین چاه نفت در پنسیلوانیا سبب وقوع وقایع تاریخی از جمله سبب تشکیل سریع شرکت استاندارد اویل شد. در سال ۱۹۳۸ پس از حفر اولین چاه نفت در عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین منبع نفت در جهان و در بین کشور های جهان به عنوان سرزمین نفت خیز شناخته شد.

 

 

 

اولین چاه نفت

                                            اولین چاه نفت

مخازن نفت

نفت را در مخازن به عنوان جیب های زیرزمین می توان یافت. به دلیل وجود فشار در اعماق زمین، نفت به آرامی به سمت سطح زمین و جایی که فشار کم وجود داره، نفوذ می کنه. این حرکت با فشار بسیار زیاد به پایین ادامه میده تا زمانی که با یه لایه نفوذ ناپذیر، مواجه بشه. پس از آن نفت در مخازنی جمع میشه که میتونه چند صد متر زیر سطح زمین باشه.

 

 

 

واحد اندازه گیری نفت

میزان نفت مخازن رو بر حسب تن یا بشکه اندازه می گیرن. یک بشکه نفت حدود ۴۲ گالنه. این اندازه گیری معمولاً توسط تولیدکنندگان نفت در ایالات متحده تعیین میشه و مورد استفاده قرار می گیره. دارندگان نفت در اروپا و آسیا آن را با استفاده از واحد اندازه گیری تن، اندازه می گیرن. در هر تن نفت حدود ۶ تا ۸ بشکه نفت رو شامل میشه. البته این تبدیل نمیتونه دقیق باشه چون انواع مختلف روغن بر اساس مقدار ناخالصی، مقادیر مختلفی وزن دارن.

بخوانید :   برنامه‌ریزی کنکور انسانی

 

 

نفت به عنوان انرژی تجدید ناپذیر

نفت در کنار زغال سنگ و گاز طبیعی، به عنوان منبع انرژی تجدید ناپذیر به شمار میره. میلیون ها سال طول میکشه تا نفت شکل بگیره و وقتی استخراج و مصرف بشه، دیگه راهی برای جایگزینی اون وجود نداره.
از داستان تشکیل نفت باید به این مورد اشاره کنیم که ذخایر نفت تمام خواهد شد. در نهایت، جهان به «پیک نفت» در بالاترین سطح تولید خود میرسه. اغلب کارشناسان پیش‌بینی می‌کنن که اوج نفت ممکنه تا سال ۲۰۵۰ برسه. یافتن جایگزین‌ های مناسب نفت برای استفاده جهانی از انرژی اهمیت زیادی داره و تمرکز بسیاری از صنایع بر این مورده.

 

 

 

 

داستان نفت

جمع بندی

در این مقاله با داستان تشکیل نفت آشنا شدین و سعی کردیم تاریخچه نفت رو در کشور های مختلف معرفی کنیم. داستان تشکیل نفت دارای گذشته پر پیچ وخم هستش و اهمیت فراوانی برای مردم دنیا داره. می تونین از این مطلب در رابطه با تاریخ نفت و اولین اتفاقات آن اطلاعات لازم رو به دست بیارین.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

#iguru_button_6605bddd3901b .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605bddd3901b .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605bddd3901b .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6605bddd3901b .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6605bddd864f2 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6605bddd864f2 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6605bddd864f2 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6605bddd864f2 a:hover{ color: #ffffff; }