مدرسه کسب و کار کارابیز

تندخوانی در سال کنکور

چگونه تندتر بخوانیم

 

تندخوانی سال کنکور، از جمله عواملی است که می‌تواند به افزایش سرعت و پیشرفت داوطلبان کمک می‌کند. یکی از پرتکرارترین پرسش‌های دانش آموزان در سال کنکور درباره موضوع تندخوانی می‌باشد. تندخوانی به طور مستقیم به مبحث سرعت در مطالعه باز می‌گردد و سرعت نیز با زمان گره خورده است. در واقع دغدغه اصلی دانش آموزان یادگیری صحیح در حداقل زمان ممکن و ذخیره زمان می‌باشد. شاید با خود بگویید که پیچیدن یک نسخه برای همه صحیح نیست و هرکس تکنیک‌های مطالعاتی خاص خود را دارد! این حرف به مسئله عادت مربوط می‌شود و هر عادتی صحیح نیست!

درست است که هر شخصی روش‌های مطالعاتی خاص خود را دارد؛ اما برخی از تکنیک‌ها زمان دانش آموز را به هدر می‌دهند و شاید این امر در ابتدا ملموس نباشد. فرض کنید که سبک مطالعاتی یک دانش آموز بلند خوانی یا راه رفتن هنگام مطالعه است، آیا این روش صحیح است؟ قطعا اینطور نیست. به هرحال هر راهی مزایا و معایب خود را دارد که در برخی موارد مزایا و در بعضی دیگر معایب غالب هستند. یکی از سبک‌های پرکاربرد برای سال کنکور، تندخوانی است. ممکن است با خود بگویید که تندخوانی مناسب من نیست، ولی در این مقاله قصد داریم که از مزایا تندخوانی صحبت کنیم.

پس با ما همراه باشید.

 

سبک مطالعه من، تندخوانی نیست…

چند دلیل برای مقاومت شما دربرابر تندخوانی وجود دارد که به طور کلی در دو دسته قرار می گیرند:

بخوانید :   آموزش آنلاین شیمی کنکور

 

عدم توجه به کنکور

دوران کنکور، با دوره دهم و یازدهم و متوسطه اول بسیار متفاوت است. مهم‌ترین گنجینه شما در این دوره، زمان می‌باشد و شما باید تمامی روش‌های لازم برای ذخیره زمان را در نظر بگیرید. کنکور همانند امتحانات پایان ترم نیست که با یک یا دوبار مطالعه نمره بیست بگیرید! بلکه برخی از دروس به چندین بازه مطالعاتی و دوره نیاز دارند و این امر نیازمند زمان است و تند خوانی یکی از مسائلی است که در ذخیره زمان بسیار موثر است.

 

عادت به سبک مطالعاتی نادرست

 

ممکن است شما به یک روش مطالعاتی نادرست عادت کرده باشید. چون ترک عادت امری سخت و طاقت فرساست، در برابر روش‌های دیگر مقاومت می‌کنید. دانش آموزی که عادت به مطالعه کلمه به کلمه داشته است، ممکن است در ابتدا با تندخوانی نتیجه نگیرد؛ ولی به مرور زمان متوجه اشتباه خود در زمینه آموزش شده و با شیوه جدید بسیاری از موانع را کنار می‌گذارد. پس در برابر روشی که قابلیت و کاربرد آن برای مشاورین و رتبه‌های برتر ثابت شده است، مقاومت نکنید!

 

موانع مهم در برابر تندخوانی سال کنکور

 

موانع مهم تندخوانی سال کنکور

 

ما اینجا می‌خوایم بهت چندتا تکنیک برای تندخوانی یاد بدیم:

 

دامنه دیدت رو گسترش بده!


چشمان ما در هنگام مطالعه بعد از هر کلمه توقف می‌کنه؛ این باعث می‌شه که ما بصورت ناخودآگاه مدام مکث کنیم و سپس به سراغ کلمه بعد برویم. جالبه در هر دقیقه نمی‌شه بیشتر از ۳۰۰ بار از این مکث‌ها رو تجربه کرد.

 

 

با صدای بلند کتاب نخونیم!


 برای تندخوانی باید بلند بلند خوندن مطالب رو ترک کنید.
چون تو این حالت شما باید تمام کلمات رو ادا کنید و همین سرعت شمارو کم میکنه!

بخوانید :   کنکور و تاریخچه آن

 

 

از تایمر کمک بگیرید!


استفاده از اهرم فشار می‌تونه شمارو تو درس خوندن سریع‌تر کنه.
یه مدت زمان مشخص برای مقداری که می‌خواید درس بخونید تعیین کنید و سعی کنید بهش برسید.

 

 

 

تایمر برای تندخوانی

 

تثبیت مطلب با کندخوانی

بسیاری از دانش آموزان تصور می‌کنند که اگر مطالعه آهسته داشته باشند و بر هرجمله چند دقیقه توقف کنند، حتما مطالب در ذهنشان تثبیت خواهد شد. توجه کنید که مطالب در ابتدا در حافظه کوتاه مدت شما ذخیره شده و با تکرار و تمرین فراوان وارد حافظه بلند مدت می‌شود. پس هیچ تضمینی برای تثبیت صددرصدی مطالب برای شخص کندخوان وجود ندارد! این جمله برای شخص تندخوان نیز صادق است. چنین سبکی نیز به مطالعه و تمرین نیاز دارد؛ ولی زمانی که صرف مطالعه و همچنین تکرار و تمرین می‌کند، قطعا کمتر از شخص کندخوان خواهد بود.

 

مطالعه کلمه به کلمه

این روش ممکن است برای امتحانات تشریحی مناسب باشد ولی برای کنکور اصلا! مطالعه لغت به لغت هیچ مفهوم خاصی را به شما نمی‌رساند در صورتی که پایه و اساس کنکور بر مفهوم بنا شده است. این سبک زمان زیادی از شما خواهد گرفت و در عوض نتیجه خاصی را نشان نخواهد داد.

 

راه رفتن هنگام مطالعه

مغز شما هنگام تجزیه و تحلیل اطلاعات به انرژی نیاز دارد. راه رفتن نیز از جمله اموری است که انرژی زیادی را صرف خود می‌کند. مطالعه هنگام راه رفتن باعث می‌شود که انرژی زیادی هدر شده و مغز شما زود خسته شود. در نتیجه بازدهی مطالعه شما افت خواهد کرد.

بخوانید :   راهکارهای موفقیت در کنکور انسانی

 

حفظ کردن

این روش، به هیچ وجه مناسب سال کنکور نمی‌باشد. از آنجایی که کنکور بیشتر جنبه مفهومی دارد، با حفظ مطالب در دام سوالات می‌افتید و با یک پیچش کوچک، توانایی حل سوال را از دست می‌دهید. همچنین حفظ کردن مطالب باعث صرف انرژی و زمان زیادی خواهد شد. برای تثبیت مطالعه می‌توانید از تست استفاده کنید.

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

راه‌های تقویت حافظه

 

 

 

خواندن با صدای بلند

از اشتباهات رایج داوطلبین کنکور، بلند خوانی می‌باشد. با بلند خواندن، کارایی جملات بیشتر نخواهد شد و تنها زمان و انرژی زیادی از دست خواهید داد. البته این حرف به این معنا نیست که این کار از ریشه غلط است؛ بلکه در برخی مواقع برای خروج از یکنواختی مطالعه در مدت زمان محدود این کار پیشنهاد می‌شود ولی نه برای همه دروس!

وسواس مطالعاتی و تاثیر آن در تندخوانی سال کنکور

برخی از دانش آموزان عادت دارند که یک جمله را چندین بار با خود تکرار کنند و یا هنگامی که زود درسی را به پایان می‌رسانند، گمان می کنند که شاید تمرکز کافی بر مطالعه نداشته اند! این امر وسواس مطالعاتی است و به شدت برای دانش آموزان به ویژه کنکوری‌ها مضر است. تندخوانی برای دوری از این حالت بسیار موثر می‌باشد و می‌توانید با این روش به راحتی بر وسواس مطالعاتی غلبه کنید.

 

عدم تمرکز

عوامل مختلفی بر تمرکز شما هنگام مطالعه دخیل هستند؛ مانند فضای مجازی، میل کردن تنقلات هنگام مطالعه، افکار منفی، آینده نگری بیش از حد و… که در مقالات پیش بررسی شده است. برای دوری از این حالت سعی کنید که در یک محیط مطالعه آرام برنامه خود را شروع کنید. بلافاصله بعد از ورود افکار منفی، آن را با با افکار مثبت جایگزین کنید.(برای بررسی بیشتر این موضوع به مقالات پیشین مراجعه کنید)

 

چه عواملی به تندخوانی در سال کنکور کمک می کند؟

 

کمک به تندخوانی
                                                                                                     کمک به تندخوانی
این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 8 =

#iguru_button_660697abb92be .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660697abb92be .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660697abb92be .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660697abb92be .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660697ac25a1b a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660697ac25a1b a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660697ac25a1b a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660697ac25a1b a:hover{ color: #ffffff; }