برنامه‌ریزی کنکور انسانی

زمان مطالعه 4 دقیقه
برنامه‌ریزی کنکور انسانی
[sharethis-inline-buttons]

کنکور انسانی منابع بسیار متنوع و متعددی دارد و شاید در میان گروه‌های مختلف کنکوری، داوطلبان کنکور انسانی کم‌ترین تأثیر را از حذف دروس عمومی گرفتند چون ماهیت دروس تخصصی آنها نیز حفظی است و تفاوت چندانی با ماهیت دروس عمومی ندارد. اما آنچه برای داوطلبان کنکور انسانی امسال مهم است محدودیت زمان است، از آنجا که بسیاری از داوطلبان علاقمندند در کنکور دی‌ماه شرکت کنند، زمان آنها برای مطالعه دروس و برنامه‌ریزی برای کنکور بسیار محدود است و برای مطالعه این حجم بالا این افراد حتماً به برنامه‌ریزی کنکور دقیق نیازمند هستند.

تغییر دیگر و تأثیرگذار در برنامه‌ریزی کنکور انسانی، حذف زیرگروه‌ها است. حذف زیرگروه‌ها از سویی کار داوطلبان را ساده کرده و تمام داوطلبان فارغ از رشته دانشگاهی مورد نظرشان باید تمامی منابع را به طور کامل مطالعه کنند و به سوالات تمامی دروس در کنکور انسانی پاسخ دهند.

نکتۀ مهم دیگر در کنکور 1402 تأثیر قطعی و بیشتر سوابق تحصیلی است. در نتیجه داوطلبانی که هنوز دانش‌آموز هستند باید بکوشند در آزمون‌های مدرسه و پایان ترم نمره خوبی کسب کنند تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرند و داوطلبانی که نمرات سوابق تحصیلی آنها در دروس عمومی ناقص است، باید در هماهنگی با آموزش و پرورش در آزمون‌هایی شرکت کنند.

نکات مهم در برنامه‌ریزی کنکور انسانی

در مجموع فارغ از ملاحظات فوق دربارۀ کنکور انسانی و تغییرات گستردۀ کنکور 1402 که نیازمند توجه ویژه داوطلبان برای کسب اطلاعات جدید منتشرشده است، برنامه‌ریزی کنکور انسانی اصول و قواعدی دارد که در ادامه به آنها می‌پرازم.

  • داوطلبان کنکور انسانی باید هدف خود را بشناسند. رشته‌های گروه انسانی بسیار متنوع هستند و رقابت بر سر آنها با یکدیگر متفاوت است و در نتیجه برای پذیرش در برخی رشته‌ها و برخی دانشگاه‌ها داوطلبان باید تلاش بیشتری بکنند و در برخی رشته‌های دانشگاهی حتی بدون کنکور نیز پذیرش دانشجو انجام می‌شود. در نتیجه بسیار مهم است که داوطلب کنکور انسانی دقیقاً هدف یا اهداف خود را بشناسد و درباره شرایط ویژه هر رشته و دانشگاه از قبل تحقیق کند. همچنین همینکه داوطلب کنکور هدفی مشخص داشته باشد و خود را در مقصد تصور کند، از نظر ذهنی او را به پیروی مستمر برنامه پایبند می‌کند و امید او را به پذیرش در رشته و دانشگاه مطلوب خود افزایش می‌دهد.
  • خوب است داوطلبان کنکور انسانی از همان سال دهم دبیرستان برای کنکور خود برنامه‌ریزی کنند. منظور از برنامه‌ریزی برای کنکور از سال دهم، لزوماً تست‌زنی نیست. همینکه داوطلبان کنکور انسانی از سال دهم خود توجه داشته باشند که نمرات اکتسابی آنها در کنکورشان تأثیرگذار خواهد بود و بکوشند سوابق تحصیلی‌شان را بهبود دهند یا همینکه داوطلبان بکوشند از همان دوران تحصیل جزوه‌نویسی و خلاصه‌برداری اصولی را بیاموزند یا در دروسی مانند عربی که نیازمند تمرین بسیار است از آغاز کوشا باشند، گام‌هایی اساسی به سمت موفقیت در کنکور برداشته‌اند.
  • برنامه‌ریزی کنکور انسانی
  • منابع کنکور انسانی بسیار گسترده هستند و عموم این منابع نیز دروس حفظی سنگین محسوب می‌شوند. در نتیجه لازم است داوطلبان کنکور انسانی برای مطالعه تمامی این منابع پیشبینی‌های لازم را در برنامه خود انجام دهند و برنامه‌ریزی خود را با مشخص کردن کارهای ماهانه، هفتگی و روزانه دقیق بنویسند. این کار به ویژه برای داوطلبان کنکور انسانی که منابع بسیاری برای مطالعه دارند و به ویژه برای داوطلبان کنکور دی‌ماه که زمان محدودی در اختیار دارند امری ضروری است. به بیان بهتر داوطلب کنکور هر روزی که از خواب بیدار می‌شود باید دقیقاً بداند در آن روز چه برنامۀ مطالعاتی‌ای دارد و مطمئن باشد پیروی از این برنامه او را در مسیر موفقیت کنکور قرار می‌دهد و چیزی در برنامه او از قلم نیفتاده است.
  • ضروری است که داوطلبان کنکور انسانی در سال منتهی به کنکور ساعات مطالعه خود را افزایش دهند اما این داوطلبان در هنگام برنامه‌ریزی برای کنکور نباید از سایر امور نیز غافل شوند و به بیان دیگر برنامه‌ریزی مطالعاتی آنها برای کنکور باید واقع‌نگرانه باشد. داوطلبان کنکور انسانی باید حتماً زمان‌هایی را برای گفتگو با خانواده، ورزش، شنیدن موسیقی مورد علاقه، تماشای فیلم و مانند آن اختصاص دهند. اما آنچه مهم است حفظ تعادل و دوری از افراط در تمامی این تفریحات است.
  • داوطلب کنکور انسانی که منابع متعددی برای مطالعه دارد و برنامه فشرده‌ای پیش رو دارد، باید تمام تلاش خود را بکند که از برنامه عقب نیفتد اما از آنجا که گاه برخی شرایط اجتناب‌ناپذیر پیش می‌آیند و مانع اجرای دقیق برنامه می‌شوند، برای اینکه یک اختلال موقت باعث به هم خوردن برنامه کلی نشود، پیشنهاد می‌شود داوطلبان کنکور در زمان برنامه‌ریزی کنکور انسانی حتماً زمان‌هایی را برای جبران مطالعات از دست رفته اختصاص دهند.
  • در برنامه‌ریزی کنکور انسانی، داوطبان باید حتماً تست‌زنی، به ویژه حل تست‌های کنکور سال‌های گذشته را در برنامه کار خود قرار دهند. همچنین داوطلبان کنکور باید با توجه به زمان‌های مناسب برای تکرار در فرآیند یادگیری، به مرور آموخته‌های خود در فواصل زمانی معین بپردازند.
  • داوطلبان کنکور انسانی باید همواره پیش از آنکه به سراغ کتاب‌های تست و آموزشی مختص کنکور و مانند آن بروند، یک دور کتب درسی خود را دقیق مطالعه نمایند.
  • همچنین پیشنهاد می‌شود داوطلبان کنکور انسانی از خلاصه‌نویسی برای کنکور نهایت بهره را ببرند. این کار به ویژه برای داوطلبان کنکور انسانی که با حجم بالایی از مطالب مفصل و حفظی روبه‌رو هستند، مفید خواهد بود.

امیدوارم این مطلب به داوطلبان کنکور انسانی کمک کرده باشد بهتر از پیش بتوانند برای موفقیت در کنکور برنامه‌ریزی کنند. البته پیشنهاد جدی من این است که داوطلبان کنکور انسانی از نظرات مشاور کنکور نهایت بهره را ببرند و به ویژه از او بخواهند در مسیر اجرای برنامه داوطلب را همراهی کند و در جریان برنامه او باشد تا پایبندی داوطلب کنکور انسانی به اجرای برنامه کنکور دوچندان شود.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

قابل توجه بچه‌های رشته‌های ریاضی و تجربی😎

استاد حامد اسماعیلی از الان به بعد توی تام‌لند همراهمون هستن تا در درس شیمی کنار شما باشن و شما رو به بهترین عملکرد خودتون برسونن✨

قابل توجه بچه‌های رشته هنر😎

استاد لیدا فضلی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در درس انیمیشن همراه ما و شما باشن

خبر خوب‌برای بچه‌های رشته هنر❤️

استاد سهیل جامی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در‌ رشته طراحی صنعتی همراه ما و شما باشن و شما رو برای کنکور عملی آماده کنن

بچه‌های‌ رشته هنر!
یه خبری واسه‌تون دارم🥳

استاد سجاد موسوی زاده از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا تو درس بازیگری برای کنکور عملی کنارمون باشن😉