همه چیز درباره کنکور تجربی

زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درباره کنکور تجربی
[sharethis-inline-buttons]

همه چیز درباره کنکور تجربی

کنکور تجربی پر رقابت ترین گروه در بین گروه های آزمایشی آزمون سراسری می باشد. یکی از مهم ترین دلایل آن نیز عشق به رشته پزشکی و رشته های مکمل آن در دانش آموزان است. البته که پذیرش در این رشته ها اصلا کار آسانی نیست و داوطلبان باید با یک برنامه هدفمند و دقیق به مطالعه دروس این گروه آزمایشی بپردازند و با تسلط بر هر کدام از مباحث درسی این رشته سعی در کسب درصدی بالا داشته باشند. البته که فعالیت در رشته های پزشکی نیازمند روحیه ای قوی و بالاست که هر فردی نمی تواند خود را با شرایط کار این نوع رشته ها سازگار کند.

آزمون سراسری گروه ازمایشی علوم تجربی نیز مانند دیگر رشته ها دو بار در سال برگزار می شود و داوطلبان می توانند در هر دو نوبت شانس خود را برای کسب رتبه دلخواه امتحان کنند. اکثر رشته هایی که در گروه آزمایشی علوم تجربی وجود دارند روحیه بالایی می طلبند و به سلامت جانداران مرتبط می باشند. افرادی که این رشته را برای تحصیل انتخاب می کنند باید علاقه زیادی به مطالعه زیست شناسی داشته باشند و بتوانند زمان خود را برای یادگیری مطالب بسیار ریز و کلیدی این درس بگذارند.

منابع کنکور علوم تجربی

تا سال گذشته دروس عمومی نیز در آزمون سراسری وجود داشت اما با تغییرات آزمون سراسری از این پس تنها از دروس اختصاصی در این آزمون سوال طرح می شود و دروس عمومی از طریق تاثیر سوابق تحصیلی بر رتبه داوطلبان تاثیر می گذارند. بنابراین داوطلبان برای این که بتوانند در آزمون سراسری رتبه خوبی کسب نمایند، هم باید در امتحانات نهایی نمره خوبی کسب نمایند و هم در دروس آزمون سراسری درصد بالایی به دست آورند. منابع آزمون سراسری که دانش آموزان باید با توجه به آن ها برای آزمون سراسری آماده شوند همان دروسی است که در دوران دبیرستان گذرانده اند. دانش آموزان در دوران مدرسه این دروس را به صورت تشریحی مطالعه کرده اند اما برای آزمون سراسری باید به شکلی مطالعه کنند که بتوانند پاسخگوی سوالات چهارگزینه ای، آن هم در زمانی محدود باشند.

زمین شناسی – ریاضی (1) – ریاضی (2) – ریاضی (3) – زیست شناسی (1) – زیست شناسی (2) زیست شناسی (3) – فیزیک  (1) – فیزیک (2) – فیزیک (3) – شیمی (1) – شیمی (2) – شیمی (3)

ضریب دروس کنکور علوم تجربی

در کنکور علوم تجربی درس زیست شناسی مهم ترین درس در بین دروس اختصاصی می باشد. و به این ترتیب هر درسی که ضریب بیشتری در آزمون سراسری به خود اختصاص داده باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است، داوطلبان هر چه در دروسی که ضریب بیشتری دارد درصد بالاتری کسب کنند رتبه بهتری در انتظار آن ها خواهد بود.

نام درسضریب
زمین شناسی1
ریاضی7
زیست شناسی12
فیزیک7
شیمی9

 

نحوه مطالعه دروس کنکور علوم تجربی

بیشتر دروس رشته تجربی تحلیلی هستند، یعنی داوطلبان با حفظ کردن مطالب آن نمی توانند پاسخگوی سوالات آزمون سراسری باشند. این دروس، دروسی هستند که داوطلبان برای این که بتوانند در آن درصد بالایی کسب کنند باید به خوبی برای یادگیری آن زمان بگذارند. برخی از افراد بر این تصورند که درس زیست شناسی حفظی است در صورتی که بسیاری از مطالب درس زیست کلا تحلیلی است و داوطلبان باید برای یادگیری آن تمرین و تکرار بسیار زیادی داشته باشند.

دروس ریاضیات، فیزیک و شیمی نیز دروسی هستند که حل مساله و تست بسیار می تواند برای یادگیری آن ها بسیار کاربردی باشد، بنابراین مطالعه دروس گروه آزمایشی علوم تجربی تقریبا مشابه مطالعه دروس رشته ریاضی فیزیک می باشد. و داوطلبان برای این که بتوانند در این رشته رتبه خوبی کسب نمایند باید تلاش بسیار زیادی داشته باشند. البته برای این کار تنها بالا بردن ساعت مطالعه کافی نیست، بلکه روش درست مطالعه دروس بسیار حائز اهمیت می باشد.

یکی از مهم ترین نکات در مطالعه دروس رشته علوم تجربی حل تمرین و مسائل کتب درسی می باشد، نکته دیگر حل تست های زیاد در هر درسی است که می تواند برای این که داوطلب در درس مورد نظر به تسلط برسد بسیار کمک کننده باشد.

همه چیز درباره کنکور تجربی

شرایط ثبت نام در کنکور علوم تجربی

ثبت نام در آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی شرایطی دارد که داوطلبان با داشتن این شرایط می توانند برای شرکت در این آزمون اقدام نمایند.

داوطلبان در حال تحصیل باید تا تاریخ 31 / 6 / 1402 فارغ التحصیل شده باشند، داوطلبان فارغ التحصیل با مدرک دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی می توانند در این ازمون شرکت نمایند.

داوطلبان مرد نباید از نظر نظام وظیفه محدودیتی برای تحصیل داشته باشند.

دانشجویان دوره های غیر روزانه می توانند بدون انصراف از دانشگاه برای شرکت در این آزمون اقدام کنند.

تعداد سوالات کنکور علوم تجربی همراه با زمان پاسخگویی

کنکور علوم تجربی تنها شامل دروس تخصصی می باشد. داوطلبان در جلسه آزمون چهار دفترچه دریافت می کنند که در هر کدام از این دفترچه ها سوالات دروس مختلف وجود دارد. زمان پاسخگویی به هر دفترچه متفاوت از دیگر دفترچه هاست و داوطلبان باید در زمان مشخص شد پاسخگوی سوالات باشند.

دفترچهنام درستعداد سوالاتمدت پاسخگویی به سوالاتمدت پاسخگویی به هر سوال
1زیست شناسی4545 دقیقه60 ثانیه
2شیمی3575 دقیقه70 ثانیه
فیزیک30
3زمین شناسی1560 دقیقه80 ثانیه
ریاضی30
4مختص داوطلبان بهیاری3020 دقیقه40 ثانیه

 

دفترچه چهارم مختص داوطلبانی است که سهمیه بهیاری دارند، این افراد باید پاسخگوی سوالات این دفترچه نیز باشند، دیگر داوطلبان سه دفترچه در آزمون سراسری دریافت می کنند.

انتخاب رشته کنکور علوم تجربی

بسیاری از رشته هایی که زیر مجموعه گروه علوم تجربی هستند رشته های بسیار سطح بالایی می باشند که تحصیل در آن ها کار بسیار دشواری است. داوطلبانی که به عشق این رشته ها در گروه علوم تجربه مشغول به تحصیل شده اند باید بدانند که در دانشگاه دروس بسیار سختی به آن ها تدریس می شود و آن ها باید توانایی گذراندن این دروس را داشته باشند.

انتخاب رشته علوم تجربی هم زمان با دیگر رشته ها انجام می شود و داوطلبان قبل از شروع آن باید در مورد رشته ها و دانشگاه های مختلف به خوبی بخوانند و اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنند. همچنین توصیه می شود از یک مشاور که در این زمینه اطلاعات کافی دارد کمک بگیرند و بیشتر با روحیات خود آشنا شوند، زیرا فعالیت در جامعه به عنوان یک پزشک، یک پرستار و … اصلا کار آسانی نیست.

پرطرفدارترین رشته های گروه آزمایشی علوم تجربی

یکی از راه های موفقیت در رشته های زیر مجموعه علوم تجربی علاقه است، فردی که به حرفه خود علاقه داشته باشد می تواند بسیار مفید تر و هدفمندتر از کسی که علاقه ای به شغل خود ندارد فعالیت کند. بسیاری از افرادی که رشته علوم تجربی را انتخاب می کنند به فکر قبولی در رشته هایی هستند که بازار کار آن ها در جامعه از شرایط خوبی برخوردار می باشد. همچنین عشق به فعالیت در این زمینه، آن ها را به این سو کشانده است.

  1. پزشکی
  2. دندانپزشکی
  3. داروسازی
  4. پرستاری
  5. علوم آزمایشگاهی

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

قابل توجه بچه‌های رشته‌های ریاضی و تجربی😎

استاد حامد اسماعیلی از الان به بعد توی تام‌لند همراهمون هستن تا در درس شیمی کنار شما باشن و شما رو به بهترین عملکرد خودتون برسونن✨

قابل توجه بچه‌های رشته هنر😎

استاد لیدا فضلی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در درس انیمیشن همراه ما و شما باشن

خبر خوب‌برای بچه‌های رشته هنر❤️

استاد سهیل جامی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در‌ رشته طراحی صنعتی همراه ما و شما باشن و شما رو برای کنکور عملی آماده کنن

بچه‌های‌ رشته هنر!
یه خبری واسه‌تون دارم🥳

استاد سجاد موسوی زاده از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا تو درس بازیگری برای کنکور عملی کنارمون باشن😉