همه چیز درباره کنکور ریاضی

زمان مطالعه 4 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

همه چیز درباره کنکور ریاضی

آزمون سراسری هر ساله در پنج گروه آزمایشی (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی) برگزار می شود. این رشته یکی از جذاب ترین و در عین حال دشوارترین رشته های نظری می باشد که دانش آموزان بسیاری به عشق قبولی در رشته های مهندسی دست به انتخاب آن می زنند.

در سال های گذشته با کاهش تعداد داوطلبان این رشته رقابت نیز در بین آن ها کمتر شده است. البته قبولی در رشته و دانشگاه های پر طرفدار و سطح بالا همچنان با سختی هایی همراه است. اما در کل بیشتر داوطلبان این گروه آزمایشی در یکی از دانشگاه های دولتی، آزاد و یا غیر انتفاعی پذیرفته خواهند شد اما داوطلبانی که قصد پذیرش در رشته و دانشگاه خوبی را دارند باید برای آن تلاش بالایی نیز داشته باشد.

منابع کنکور ریاضی

همان طور که می دانید دروس عمومی از کنکور 1402 به بعد در آزمون سراسری جایی ندارند و تاثیر نمره امتحانات نهایی این دروس بر روی رتبه داوطلبان اعمال خواهد شد و آزمون سراسری تنها از دروس تخصصی می باشد و داوطلبان برای کسب رتبه ای خوب باید برای مطالعه و تست زنی این دروس زمان بسیار زیادی بگذارند.

ریاضی (1) – هندسه (1) – هندسه (2)  – آمار و احتمال – حسابان (1) – حسابان (2) – هندسه (3) – ریاضیات گسسته  – فیزیک (1) – فیزیک (2) – فیزیک (3) – شیمی (1) – شیمی (2) – شیمی (3)

دروس نام برده شده دروسی هستند که داوطلبان برای آمادگی و شرکت در آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی باید به مطالعه دقیق آن ها بپردازند. همچنین از هر کدام از فصل های این دروس تعداد سوال های مشخصی طرح می شود. اما با توجه به تغییرات کنکور 1402 بودجه بندی سوالات کنکور ریاضی با تغییراتی همراه می باشد.

ضریب دروس کنکور ریاضی و فنی

ضریب دروس، اهمیت هر درس را در آزمون سراسری به اطلاع داوطلبان می رساند. این که هر درس چه تاثیری بر روی رتبه داوطلبان دارد، البته که تنها این دروس بر روی رتبه داوطلبان تاثیرگذار نیست و نمرات امتحانات نهایی آن ها نیز به عنوان تاثیر معدل بر رتبه اثرگزار می باشد.

نام درسضریب
ریاضیات12
فیزیک9
شیمی7

 

 

 

نحوه مطالعه دروس ریاضی

رشته ریاضی دروسی را در زیر مجموعه خود دارد که بیشتر آن ها دروسی تحلیلی هستند و یادگیری، اصل موفقیت در این دروس می باشد. درس ریاضی و مشتقات آن دروسی هستند که داوطلبان با تمرین و تکرار فراوان می توانند در یادگیری آن موفق شوند. داوطلبان برای این که بتوانند در این رشته رتبه خوبی کسب نمایند باید تمرین های بسیاری حل نمایند، همچنین باید تعداد تست هایی که به آن می پردازند بسیار بالا باشد تا بتوانند در آن درس تسلط پیدا کنند. دروس رشته ریاضی حفظی نیستند که بتوان با حفظ کردن مطالب آن سوالات آزمون سراسری را پاسخگو بود.

داوطلبان برای این که بتوانند در مباحث درسی رشته ریاضی تسلط پیدا کنند باید در ابتدا کتاب درسی را به خوبی مطالعه نمایند و تمرین هایی که در این کتاب وجود دارد را حل کنند. پس از آن می توانند به سراغ کتب کمک درسی بروند. داوطلبان باید یک کتاب کمک درسی را در هر درس به عنوان اصلی ترین منبع در نظر بگیرند و درسنامه آن را به طور کامل و دقیق مطالعه کنند. در این کتاب های کمک درسی تعدادی تست برای هر مبحث وجود دارد که داوطلبان باید به حل و سپس تحلیل آن ها بپردازند.

پس از حل تست یک کتاب کمک آموزشی و تسلط بر تمام مباحث آن می توان از تست های کتب دیگر نیز کمک گرفت و آن ها را نیز حل کرد. این مرحله زمانی اتفاق می افتد که داوطلب بر روی مباحث تسط بالایی دارد و می تواند وقت خود را برای حل تست های منبع دوم بگذارد.

شرایط ثبت نام در کنکور ریاضی و فنی

قاعدتا تمامی افراد با هر شرایطی نمی توانند در آزمون سراسری گروه آزمایشی ریاضی فیزیک ثبت نام نمایند و باید شرایطی داشته باشند تا بتوانند در این آزمون شرکت کنند.

  1. داشتن دیپلم چهارساله نظام قدیم آموزش متوسطه، مدرک پیش دانشگاهی، دیپلم نظام جدید کاردانش و فنی و حرفه ای
  2. مردان نباید مشکل نظام وظیفه داشته باشند.
  3. داوطلبان باید تا تاریخ 31 شهریور 1402 فارغ التحصیل شوند.

همه چیز درباره کنکور ریاضی

تعداد سوالات آزمون ریاضی و فنی همراه با زمان پاسخگویی  

داوطلبان آزمون سراسری سال 1402 در زمان آزمون دو دفترچه دریافت می نمایند، این دو دفترچه متفاوت از دفترچه ازمون سال های گذشته می باشد و تنها دروس اختصاصی داوطلبان را در خود جای داده است.

دفترچهنام دروستعداد سوالاتزمان پاسخگویی به کل سوالاتزمان پاسخگویی به هر سوال
شماره یکریاضیات4070105 ثانیه
شماره دوفیزیک

 

شیمی

35

 

30

 

75

 

69 ثانیه

 

انتخاب رشته کنکور ریاضی

انتخاب رشته کنکور ریاضی و فنی هم زمان با دیگر رشته ها در اواسط مرداد ماه شروع خواهد شد، همان طور که می دانید رشته هایی که زیر گروه، این گروه آزمایشی هستند همگی رشته های فنی مهندسی اند و رشته هایی هستند که درس ریاضیات از دروس اصلی آن رشته می باشد. داوطلبان در انتخاب رشته سراسری می توانند 150 کد رشته محل را انتخاب کنند و در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند.

انتخاب رشته دی ماه رشته ریاضی نیز، در همان مرداد ماه با انتخاب رشته کنکور تیر برگزار خواهد شد. داوطلبانی که در هر دو آزمون دی ماه و تیر ماه شرکت نمایند رتبه آزمونی که بهتر شده است برای آن ها لحاظ خواهد شد. بنابراین در بحث انتخاب رشته داوطلبان این گروه آزمایشی باید با شناختن رشته های مختلف و دانشگاه ها یک دور اندیشی از کد رشته محل های انتخابی خود داشته باشند.

پرطرفداترین رشته های گروه آزمایشی ریاضی و فنی

در هر گروه آزمایشی چند رشته هستند که طرفداران بیشتری دارند و از نظر درآمدزایی و شرایط کاری نیز از دیگر رشته ها بهتر هستند. پذیرش در این رشته کمی سخت تر از دیگر رشته هاست زیرا داوطلبان بسیاری برای قبولی در این رشته ها تلاش می کنند و رقابت بالاست.

  1. مهندسی برق
  2. مهندسی عمران
  3. مهندسی کامپیوتر
  4. مهندسی مکانیک
  5. مهندسی معماری
  6. مهندسی صنایع

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

قابل توجه بچه‌های رشته‌های ریاضی و تجربی😎

استاد حامد اسماعیلی از الان به بعد توی تام‌لند همراهمون هستن تا در درس شیمی کنار شما باشن و شما رو به بهترین عملکرد خودتون برسونن✨

قابل توجه بچه‌های رشته هنر😎

استاد لیدا فضلی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در درس انیمیشن همراه ما و شما باشن

خبر خوب‌برای بچه‌های رشته هنر❤️

استاد سهیل جامی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در‌ رشته طراحی صنعتی همراه ما و شما باشن و شما رو برای کنکور عملی آماده کنن

بچه‌های‌ رشته هنر!
یه خبری واسه‌تون دارم🥳

استاد سجاد موسوی زاده از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا تو درس بازیگری برای کنکور عملی کنارمون باشن😉