روش مطالعه دروس با دکتر همت‌یار

زمان مطالعه 3 دقیقه

 

روش مطالعه دروس با دکتر همت‌یار

 

قبل از اینکه با روش مطالعه دروس آشنا بشویم باید انواع دروس رو بدانیم:

 

*انواع دروس :

  1. دروس خواندنی
  2. دروس تحلیلی

 

 

دروس خواندنی چیست ؟

همان‌طور که از اسمش پیداست ؛ دروس خواندنی به دروسی گفته ‌می‌شود که نیاز به تجزیه و تحلیل ندارند و باید خوانده شوند از جمله درس زیست‌شناسی یا قسمت‌هایی حفظی از درس شیمی و…

 

دروس تحلیلی چیست ؟

همان‌طور که از اسمش پیداست دروس تحلیلی نیاز به تجزیه و تحلیل و نیاز به حل شدن دارند از جمله درس ریاضی یا فیزیک و …

 

 

 

 

 

 

*روش مطالعه دروس خواندنی :

 

  • نگاه اجمالی 5 الی 10 دقیقه
  • طرح سوال  2 الی 3 دقیقه
  • خواندن باقیمانده تایم مطالعه آن درس                                                                                                                                                                              
  • توضیح دادن
  • مرور 15 الی 20 دقیقه

 

  • نگاه اجمالی : در حد 5 الی 10 دقیقه ، یک الی دو خط اول همه پاراگراف‌های یک فصل را بخوانید تا یک نمایی کلی از آن فصل بدست آورید.

( تذکر : اگر فصل مورد نظر را مرور ‌می‌کنید یا کلاس مربوط آن را رفته‌اید نیاز به انجام این مرحله نیست)

 

  • طرح سوال : بعد از نگاه اجمالی و فهمیدن اینکه آن فصل در چه موردی صحبت ‌می‌کند چند سوال با توجه به آنچه که فهمیده اید طرح کنید . این کار باعث ‌می‌شود که در مرحله خواندن دقت بیش‌‌تری کنید و با تمرکز بیش‌‌تری درس را بخوانید تا دنبال جواب سوال‌های خود باشید.

( تذکر : اگر فصل مورد نظر را مرور ‌می‌کنید یا کلاس مربوط آن را رفته‌اید نیاز به انجام این مرحله نیست)

 

  • خواندن : این مرحله و مرحله بعدی مهم‌‌ترین مراحل مطالعه هستند ؛ در این مرحله باید بدون صدا و با چشم خود به صورت دقیق پاراگراف به پاراگراف درس را بخوانید و باید در ذهن خود هر پاراگراف را به چند نکته تقسیم کنید. به طور مثال یک پاراگراف از 10 نکته تشکیل شده .

 

  • توضیح دادن : همانطور که گفته شد این مرحله به همراه مرحله قبلی مهم‌‌ترین مراحل مطالعه هستند ؛ در این مرحله باید بدون نگاه به کتاب و با صدا و به زبان خود برای خود پاراگراف را توضیح دهید .همانطور که گفته شد مثلا یک پاراگراف 10 نکته داشته پس شما در این مرحله همه آن 10 نکته را باید به زبان خود برای خودتان توضیح دهید ؛ حال ممکن است هنگامی که توضیح ‌می‌دهید فقط 8 نکته را گفته باشید در اینجا باید به کتاب خود رجوع کنید و آن 2 نکته ای که نگفته‌اید را دوباره ببینید و برای خود توضیح دهید .
  • مرور : در این مرحله بعد از اینکه کل فصل خوانده شد ؛ در حد 15 الی 20 دقیقه اخرهر پارت مطالعه کل فصل را مرور و همه نکات را برای خود توضیح ‌می‌دهید.

*روش مطالعه دروس تحلیلی:

  • خواندن جزوه( درک مفهوم و مطلب)
  • حل تست
  • درست تست حل کردن ( تفکر حل مسئله)

 

درست تست حل کردن( تفکر حل مسئله)

تست‌ها را 10 تا 10 تا زده ( اگر درسی را خیلی مسلط هستید ‌‌می‌‌توانید 30 تا 30 تا هم بزنید)

هر 10 تست را زمان بگیرید، مثلا اگر در ماه‌های ابتدایی سال کنکور یعنی تیرماه هستید و برای بار اول ‌می‌خواهید زمان بگیرید هر 10 تست را در 20 دقیقه بزنید و هر ماه سعی کنید یک دقیقه آن را کاهش دهید.

بعد از اتمام زمان حالا پاسخ‌نامه کلیدی را چک کنید( تاکید ‌می‌شود اول پاسخ‌نامه کلیدی را بررسی کنید نه پاسخنامه تشریحی)

بعد از بدست آوردن اینکه چند غلظ و یا نزده داشته اید حتما 4 الی 5 دقیقه رویه سوالات غلط و نزده خود فکر کنید . در این مرحله حتما از همه روش‌ها و ایده‌هایی که دارید استفاده کنید و سعی کنید سوال مورد نظر را حل کنید.( اگر تست‌هایی که در این مرحله دوباره حل ‌می‌کنید از دروس تحلیلی است حتما در این مرحله برای حل این سوال‌ها چرک نویس زیاد سیاه کنید)

حالا پاسخ‌نامه تشریحی را چک کرده و با توجه به روشی که گفته برای خود راه حل تیپ انتخاب کنید ( یعنی از خود بپرسید چه سوال‌هایی از این روش حل ‌می‌شه ؟ آیا سوالات قبلی هم که از این مبحث بود با همین روش حل ‌می‌شه یا نه ؟ سپس برای خود روش مورد نظر را انتخاب کنید که از این به بعد اگر از این مبحث به این شکل سوال آمد از این روش استفاده ‌می‌کنم)

 

 

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

فیلد های "*" اجباری هستند

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

“برنامه‌ریزی” اولین و مهم‌ترین گام برای شروع ماراتنی به نام کنکور است و در ادامه عمل به برنامه، رمز موفقیت و تضمین به

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در اطلاعیه ای که از سوی دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شده است، جزئیات پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی جدید برای بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز از روز یکشنبه، اول مهر آغاز شد. با این حال، هنوز برخی از دانش آموزان موفق به ثبت نام نشده اند.

مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خبر داد. علیرضا کریمیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۱۴ شهریور …