معرفی رشته فقه و حقوق اسلامی

زمان مطالعه 3 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

معرفی رشته فقه و حقوق اسلامی

رشته فقه و حقوق اسلامی یک رشته دانشگاهی از رشته‌های زیر مجموعه علوم انسانی است که به احکام دینی و قرآنی می‌­پردازد. این رشته به دلیل دین رسمی ایران که اسلام است بسیار مورد توجه قرار می­‌گیرد و در بسیاری از دانشگاه­‌ها ارائه می‌­شود. در واقع تمرکز اصلی این رشته بر روی تفسیر قرآن است و تمام مسائل اقتصادی، اجتمایع، فرهنگی و سیاسی را از این دید نگاه و تفسیر می‌­نماید.

رشته فقه از گذشته‌­های بسیار دور، حتی زمانی که دانشگاهی نبود وجود داشت. در آن زمان مسلمانان برای این که بتوانند پیشرفت کنند و رشد داشته باشند نیازمند تفسیر و ساده‌سازی احکام قرآنی بودند. این رشته در حوزه­‌های علمیه به عنوان اصلی‌­ترین و مهم­‌ترین مبحث مورد توجه قرار می­‌گیرد و تا قبل از به وجود آمدن دانشگاه در ایران یکی از مهم‌­ترین مباحث به حساب می‌­آمد.

این رشته با رشته‌­های حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی بسیار نزدیک است و دروس مشترک بسیار زیادی در آن­‌هاست، در عین حال تفاوت­‌های آن‌­ها نیز بسیار زیاد است. رشته حقوق به مسائل روز جامعه از طریق قانون اساسی توجه می­‌شود و رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی نیز در حوزه‌­های علمیه و دانشگاه­‌ها ارائه می­شود و علاقمندان به آن باید در این شرایط به تحصیل بپردازند. رشته فقه و حقوق اسلامی اما رشته‌ه­­ای است که به مسائل جامعه از دید قرآن نگاه می­‌کند و در دانشگاه­‌های بسیاری نیز ارائه می‌­شود.

بازار کار رشته فقه و حقوق

رشته فقه و حقوق اسلامی در ایران از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار است و افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می‌­شوند هم می­توانند در دستگاه­‌های دولتی و هم به صورت شخصی فعالیت کنند. این افراد می­توانند با شرکت در آزمون­‌های ورودی در دستگاه قضایی کشور مشغول به کار شوند هم­چنین به عنوان استاد دانشگاه به تدریس و تحقیق و آموزش در این رشته بپردازند.

هم­چنین فعالیت در فضاهایی مانند مراکز مشاوره، مراکز وکالت، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق، نهادهای فرهنگی و ارشاد، مراکز تحقیقاتی، صداو سیما و … برای دانش‌آموختگان این رشته ممکن است. البته که یکی از شروط موفقیت در این رشته علاقه به مسائل دینی و کنجکاوی در مورد مسائل مرتبط به آن می‌­باشد.

هم­چنین فارغ التحصیلان این رشته در صورت علاقمندی می‌­توانند از طریق دانشگاه اقدام نموده و لباس روحانیت بپوشند. فعالیت در این زمینه نیز برای این افراد ممکن است.

درآمد فارغ التحصیلان رشته فقه و حقوق اسلامی نیز بستگی به این دارد که در چه شرایطی مشغول به فعالیت شوند. به­‌طور کلی اگر تجربه خوبی در این رشته وجود داشته باشد درآمدزایی در آن نیز از شرایط خوبی برخوردار است.

دانشگاه­‌های پذیرنده رشته فقه و حقوق اسلامی

رشته فقه و حقوق اسلامی در برخی از دانشگاه­‌های دولتی کشور ارائه می­‌شود و علاقمندان به این رشته در زمان انتخاب رشته می‌­توانند با توجه به دفترچه راهنمای انتخاب رشته کد رشته محل­‌های این رشته را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند. در ادامه با برخی دانشگاه­‌هایی که ارائه دهنده رشته فقه و حقوق اسلامی هستند آشنا خواهید شد.

  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه بین المللی اماک خمینی (ره)
  • دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج)
  • دانشگاه شاهد تهران
  • دانشگاه بزرگمهر قاینات
  • دانشگاه آیت الله حایری
  • دانشگاه یزد
  • دانشگاه گنبد
  • دانشگاه حضرت معصومه (س)
  • دانشگاه شهید شهید مطهری
  • دانشگاه شهید مدنی تبریز
  • دانشگاه شهر کرد (محل تحصیل دانشکده هنر و علوم انسانی فارسان)

نمونه کارنامه قبولی در رشته فقه و حقوق اسلامی

از آن­جا که رشته فقه و حقوق اسلامی یکی از رشته­‌های دانشگاهی علوم انسانی است علاقمندان به این رشته نیز برای قبولی در آن باید در آزمون این گروه آزمایشی شرکت نمایند.

سال تحصیلی: 1400

رتبه کشوری: 9098

رتبه در منطقه: 2118

سهمیه: منطقه یک

دانشگاه قبولی: دانشگاه غیردولتی شهیدمطهری

نام درسچند تا از ده تا
ادبیات فارسی3
عربی5
معارف3
زبان3
ریاضی2
اقتصاد7
ادبیات تخصصی2
عربی تخصصی8
تاریخ و جغرافیا1
علوم اجتماعی6
فلسفه و منطق2
روانشناسی5

 

سال تحصیلی: 1400

رتبه کشوری: 13889

رتبه در منطقه: 4593

سهمیه: منطقه یک

دانشگاه قبولی:  دانشگاه غیردولتی شهیدمطهری

نام درسچند تا از ده تا
ادبیات فارسی3
عربی5
معارف6
زبان5
ریاضی1
اقتصاد5
ادبیات تخصصی2
عربی تخصصی5
تاریخ و جغرافیا1
علوم اجتماعی4
فلسفه و منطق3
روانشناسی5

 

گرایش­‌های رشته فقه و حقوق اسلامی

رشته فقه و حقوق اسلامی رشته‌ای است که تنها در برخی کشورهای اسلامی ارائه می­‌شود و تمامی کشورها با این رشته آشنایی ندارند. این رشته در ایران در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد دارای 9 گرایش است و فارغ التحصیلان این رشته با توجه به علاقه و استعداد خود یکی از این گرایش‌­ها را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

  1. فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی
  2. فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی
  3. فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی
  4. فقه سیاسی
  5. مذاهب فقهی
  6. فقه و مبانی حقوق اسلامی
  7. فقه و حقوق جزا
  8. فقه و حقوق خانواده
  9. فقه و حقوق خصوصی

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

فیلد های "*" اجباری هستند

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

“برنامه‌ریزی” اولین و مهم‌ترین گام برای شروع ماراتنی به نام کنکور است و در ادامه عمل به برنامه، رمز موفقیت و تضمین به

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در اطلاعیه ای که از سوی دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شده است، جزئیات پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی جدید برای بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز از روز یکشنبه، اول مهر آغاز شد. با این حال، هنوز برخی از دانش آموزان موفق به ثبت نام نشده اند.

مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خبر داد. علیرضا کریمیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۱۴ شهریور …