چند راهکار مهم برای افزایش تمرکز در روزهای پایانی کنکور

زمان مطالعه 3 دقیقه

0

آنچه در این مقاله میخوانید:

چند راهکار مهم برای افزایش تمرکز در روزهای پایانی کنکور

آزمون سراسری یکی از مهم‌­ترین آزمون­‌های دانش‌آموزانی است که علاقمند به تحصیل در دانشگاه هستند. این آزمون هر سال در دو نوبت دی ماه و تیرماه در پنج گروه آزمایشی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان­‌های خارجی و هنر) برگزار می­‌شود و این دوران یکی از سخت­‌ترین و حساس‌­ترین دوران­‌هایی است که هر داوطلب می­‌گذراند. داوطلبانی که این آزمون برای آن‌­ها بسیار پراهمیت است زمان زیادی را صرف مطالعه و تست‌زنی می­کنند تا بتوانند رتبه خوبی را کسب کنند.

حال برای مطالعه‌­ای درست و با یادگیری بالا باید چه کارهایی انجام داد؟ یکی از مهم­‌ترین فاکتورهای یادگیری قوی، بالا بردن تمرکز است. یعنی داوطلبان برای این که بتوانند در یک مدت زمان خاص مطالب مشخصی را مطالعه کنند که سطح یادگیری در آن نیز بالا باشد باید تمرکز زیادی داشته باشند. هر چقدر تمرکز در هنگام مطالعه بالاتر باشد، کیفیت مطالعه نیز بالاتر می‌­رود و در نتیجه سطح یادگیری نیز بالاتر می‌­رود.

حال با توجه به گفته­‌های فوق می‌­دانیم که نقش تمرکز در یادگیری تا چه اندازه پررنگ است و عوامل بسیاری نیز در از بین رفتن آن تاثیر دارند. این عوامل هم می­توانند داخلی باشند هم خارجی. یعنی در هنگام مطالعه داوطلبان هم می‌­توانند عوامل بیرونی مانند سرو صدا و رفت و آمد را عامل حواس‌پرتی خود بدانند هم می‌­توانند عوامل داخلی مانند نشخوار ذهنی را به عدم تمرکز خود نسبت دهند که هر دوی این گفته­‌ها نیز تا حد زیادی درست است.

چند راهکار برای افزایش تمرکز در مطالعه

یکی از مهم­‌رین راهکارهایی که برای افزایش تمرکز موثر است استراحت در بین ساعات مطالعه می‌­باشد. یعنی داوطلبان به دلیل این که زمان کمی تا کنکور باقی مانده است نباید مدت زمان طولانی را مشغول مطالعه باشند و بهتر است هر یک ساعت 15 دقیقه استراحت داشته باشید.

بهتر است در طول روز چند درس را در برنامه درسی خود جای دهید. یعنی در یک روز تنها به مطالعه یک درس بسنده نکنید و تنوع دروس را بالاببرید تا خسته نشوید.

در روزهای پایانی کنکور یکی از مهم­‌ترین فاکتورهایی که باید به آن توجه داشت، داشتن یک برنامه‌­ریزی دقیق و کاربردی است. بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری دانش‌آموز هستند و باید به صورت تشریحی نیز این دروس را از بر باشند بنابراین در این قسمت مشاوره تحصیلی می­‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

فضایی که در آن مشغول مطالعه هستید حتما باید فضایی باشد که  شرایط مطالعه را برای شما فراهم کند. مطالعه روی تخت خواب و کنار تلوزیون می­‌تواند تماما شما را از مسیر مطالعه دور کند. بنابراین تا می­‌توانید در محیطی مشغول به مطالعه شوید که در آن شوق و انگیزه برای درس خواندن بالا باشد.

از دیگر راهکارهای مهم برای افزایش تمرکز در روزهای پایانی مانده به کنکور قوی­‌تر کردن هدف است. یعنی فکر به این که در روزهای ابتدای شروع مطالعه با چه هدفی شروع کرده­‌اید می‌تواند در محکم ادامه دادن در این روزهای پایانی بسیار کارایی داشته باشد.

یکی از مسائلی که باعث از بین رفتن تمرکز داوطلبان می­شود فضای مجازی است. برای دور شدن از این فضا باید هدف گذاری­‌های کوچک داشت. برای مثال در روز اول استفاده از فضای مجازی را به مدت دو ساعت دو ساعت محدود کنید و در روزهای بعدی این زمان را افزایش دهید.

در زمان مطالعه حتما و حتما اولویت‌بندی داشته باشید. این مساله به این معنی است که اگر بین تست‌زنی برای فیزیک و مطالعه درس ادبیاتی که فردا باید امتحان آن را بدهید مانده­‌اید حتما درسی را انتخاب کنید که اولویت بیش‌تری دارد و در زمان مطالعه حواس خود را به سمت دیگر دروس ندهید و ذهن خود را درگیر نکنید.

ذهن ما انسان­‌ها دائما به سمت و سوی کارهای راحت‌­تر کشش دارد. بنابراین در زمان مطالعه ممکن است کارهایی که شاید بسیار بی­‌اهمیت به نظر برسند جذابیت بالایی پیدا کنند. برای مثال شاید حتی خواندن یک پیامک تبلیغاتی را به مطالعه کردن ترجیح دهید و دائما منتظر یک رویدادی باشید که حتی شده چند دقیقه باعث دور شدن شما از فضای مطالعه شود. در ابتدا قطعا نم‌ی­توانید این عوامل را به طور کلی حذف کنید اما این کار به کم کم اتفاق می­افتد. برای مثال اگر پیامکی برایتان ارسال شد حتی شده 10 دقیقه آن را چک نکنید. زمان این کارها را به مرور افزایش دهید. پس از مدتی متوجه تغییرات پیش امده خواهید شد.
یک عامل بسیار مهم دیگر که در بالا رفتن تمرکز موثر است، خواب و استراحت کافی است. کم خوابی و کمبود استراحت و خستگی در کاهش تمرکز و به دنبال آن پایین آمدن کیفیت مطالعه تاثیر بالایی دارد.

در این روزها حسرت زمان از دست رفته و مطالعه دقیق و درست نداشتن به جز اینکه زمان حال را هم از دست بدهید ندارد. بنابراین تا می­‌توانید تمرکز خود را بر روی مطالعه و یادگیری بگذارید و روزهای گذشته را فراموش کنید.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

تلگرام تام‌لند

هیچ داده ای یافت نشد

اینستاگرام تام‌لند

هیچ داده ای یافت نشد

مقالات مرتبط

موضوع اصلی درباره رئیس یک آسایشگاه روانی است که قصد دارد تئوری های یک راهب قدیمی به نام دکتر کالیگاری را مجدداً امتحان کندبه همین منظور یکی از مریض های آسایشگاه  با نام «سزار» را که مبتلا به بیماری خوابگردی بوده است به تسخیر در آورده  و به وسیله او برنامه های شیطانی خود را که قتل افراد بیگناه است اجرا می کند.
زمان مطالعه 2 دقیقه
اگر بخواهیم رئالیسم را در یک جمله تعریف کنیم میتوانیم بگوئیم رئالیسم پیروزی حقیقت واقع برتخیل و هیجان است . نویسندگان این مکتب به جای اینکه خود را تسلیم و حسرت کنند جامعه شان را با همه صفات خوب و بد در آثارشان نشان دادند .این مکتب در قرن نوزدهم شکل گرفت زمانی که بالزاک با نوشتن آثار خود تحت عنوان کمدی انسانی قدم تازه ای در عالم ادب برداشت .
زمان مطالعه 3 دقیقه
جنبش رمانتیسم در اواخر قرن 18 در اروپا متولد شد . رمانتیسم را ‌می‌توان جنبشی هنری، ادبی ، موسیقیایی دانست  که با تأکید بر احساسات و فردگرایی، ادبیات ایهام برانگیز، ایده‌آل سازی طبیعت، سوءظن به علم و صنعتی شدن جامعه، و تجلیل از گذشته با ترجیح قوی بر دوران قرون وسطی به جای دوران کلاسیک مشخص می‌شد .واژه رمانتیک در لغت به معنای خیالی، افسانه وار و واهی است، در همین معنا رمانتی سیسم چون یک روش هنریِ متضاد با نئوکلاسیسیسم و رئالیسم دانسته ‌می‌شوداین جنبش بیانیه ای علیه انقلاب صنعتی و هنجاری‌های سیاسی اجتماعی عصر روشن گری بود .
زمان مطالعه 3 دقیقه

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *