معرفی دانشگاه تهران

زمان مطالعه 4 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

معرفی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یکی از دانشگاه­‌های دولتی و بسیار به‌نام در کشور ایران به حساب می­‌آید. تاسیس این دانشگاه به سال 1313 و دوران پهلوی برمی­‌گردد. البته که در آن زمان گستردگی این دانشگاه و فعالیت آن به شکل امروزی نبود اما سنگ بنای آن، در آن زمان گذاشته شد. ساختمان این دانشگاه در آن زمان در باغ جلالیه که در شمال تهران قرار داشت بنا شد و اکنون آن بنا، ساختمان دانشکده پزشکی این دانشگاه را تشکیل می‌­دهد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در سال­‌های گذشته دانشکده پزشکی از این دانشگاه جدا گردید و حال دانشگاهی مستقل با نام دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد.

دانشگاه تهران از جمله دانشگاه‌­هایی در کشور می‌­باشد که بسیاری از دانش‌آموزان و داوطلبان برای قبولی در آن می­‌کوشند. اساتید برجسته­‌ای که در بهترین دانشگاه­‌های دنیا تحصیل کرده­‌اند و از نظر بار علمی بسیار غنی هستند، یکی از دلایل کوشش داوطلبان برای تحصیل در این دانشگاه می‌­باشند. همچنین تاکنون افراد صاحب نظر بسیاری از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌­اند و در هر گوشه‌­ای از دنیا از خود نامی به یادگار گذاشته‌­اند. افرادی همچون پروفسور محمود حسابی، استاد شهید مرتضی مطهری، استاد علی اکبر دهخدا، دکتر عبدالحسین زرین کوب و … دوران تحصیل خود را در این دانشگاه گذرانده‌­اند.

پذیرش در دانشگاه تهران

دانشگاه تهران از جمله دانشگاه­‌های مادر در کشور می­‌باشد که بسیاری از رشته‌­ها در آن ارائه می‌­شود و داوطلبان هر پنج گروه آزمایشی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌­های خارجی) امکان قبولی در آن را دارند. البته که پذیرش در این دانشگاه کار آسانی نیست و نیازمند تلاش و کوشش بسیار زیادی می‌­باشد.

برخی دانش‌آموزان و داوطلبان برای قبولی در این دانشگاه چند سال مطالعه می­‌کنند و با توجه به توصیه­‌های مشاوره تحصیلی و برنامه‌ریزی برای کنکور در تلاشند تا در یکی از رشته­‌های دانشگاهی آن پذیرفته شود. البته که تحصیل در این دانشگاه می‌­تواند برای داوطلبان بار علمی و تحصیلی بسیار بالایی داشته باشد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که رقابت برای قبولی در دانشگاه تهران بیش‌تر در رشته­‌های دانشگاهی پرطرفدار می­‌باشد.

دانشکده­‌های دانشگاه تهران

دانشگاه تهران دارای چندین دانشکده فعال می­‌باشد که هر کدام از این دانشکده‌­ها رشته­‌های مختص به خود را ارائه می‌­دهند. برخی از این دانشکده‌­ها در پردیس اصلی دانشگاه و برخی دیگر در مکان­‌های دیگری واقع شده­‌اند. در این دانشگاه اکثر رشته‌­ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ارائه می­‌شود و داوطلبان برای پذیرش در این مقاطع نیز باید در آزمون آن مقطع شرکت نمایند.

  1. دانشکده علوم مهندسی
  2. دانشکده فنی فومن
  3. دانشکده فنی کاسپین
  4. دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر
  5. دانشکده زمین‌شناسی
  6. دانشکده زیست‌شناسی
  7. دانشکده کشاورزی
  8. دانشکده فناوری کشاورزی
  9. دانشکده منابع طبیعی
  • دانشکده معماری
  • دانشکده شهرسازی
  • دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی
  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • دانشکده الهیات و معارف اسلامی
  • دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده مدیریت و حسابداری
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده علوم ورزشی و تندرستی
  • دانشکده جغرافیا
  • دانشکده دامپزشکی
  • دانشکده محیط زیست
  • دانشکده علوم و فنون نوین
  • دانشکده حکمرانی
  • دانشکده تجارت و مالیه
  • دانشکده گردشگری
  • پردیس البرز
  • پردیس بین المللی ارس
  • پردیس بین المللی کیش

تمامی دانشکده­‌های نام برده شده زیر نظر دانشگاه تهران فعالیت می­‌کنند. برخی از آن­ها در شهرهای دیگر واقع شده‌­اند و برخی نیز در دوران تحصیل از دانشجویان خود شهریه دریافت می­‌کنند. دانشکده­‌های پردیس از جمله دانشکده­‌های شهریه‌­پرداز این دانشگاه هستند.

رشته‌های دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یک دانشگاه مادر است و در بسیاری از رشته­‌ها پذیرش دانشجو دارد. رقابت برای قبولی در رشته‌­های پرطرفدار بسیار بالا است و در تمامی گروه­‌های آزمایشی امکان پذیرش در این دانشگاه وجود دارد. در ادامه با رشته­‌های پرطرفدار هر گروه آزمایشی که در این دانشگاه ارائه می­‌شوند آشنا خواهید شد.

گروه­‌های آزمایشیرشته ها
علوم ریاضی و فنیمهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی معماری، مهندسی نفت، مهندسی مواد و متالوژی
علوم تجربیدکتری عمومی دامپزشکی، میکروبیولوژی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، زیست‌شناسی گیاهی، روانشناسی، شیمی کاربردی، شیمی محض
علوم انسانیحقوق، روانشناسی، علوم تربیتی، زبان و ادبیات فارسی، مشاوره، حسابداری، علوم سیاسی، مدیریت بازرگانی، فلسفه
هنرادبیات نمایشی، بازیگری، طراحی صحنه، عکاسی، طراحی صنعتی، نمایش عروسکی
زبان­های خارجیزبان ایتالیایی، زبان چینی، زبان روسی، زبان و ادبیات آلمانی، زبان وادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات ژاپنی، زبان و ادبیات فرانسه

 

رتبه علمی دانشگاه تهران در بین دیگر دانشگاه‌ها

همان­طور که گفته شد دانشگاه تهران از جمله دانشگاه­های بسیار سطح بالا و به نام در کشور می­باشد که در بین دانشگاه­های دنیا نیز نام آن دیده می­شود. در سال 1401 نیز این دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه کشور در بین دانشگاه­‌های دولتی شناخته شده است.

مقالات ISIمقالات داخلیکل مجلاترتبه در کل کشوررتبه در بین دانشگاه های دولتی
721298710311521

 

نمونه کارنامه قبولی دانشگاه تهران

داوطلبان در هر گروه آزمایشی که شرکت کنند برای قبولی در این دانشگاه، به خصوص در رشته­‌های پرطرفدار باید رتبه معقولی کسب نمایند.

سال تحصیلی: 1400

رتبه کشوری: 420

رتبه در منطقه: 259

سهمیه: منطقه یک

رشته تحصیلی: مهندسی برق

نام درسچند تا از ده تا
ادبیات فارسی7
عربی7
معارف7
زبان9
ریاضیات3
فیزیک8
شیمی6

 

سال تحصیلی: 1400

رتبه کشوری: 747

رتبه در منطقه: 326

سهمیه: منطقه دو

رشته تحصیلی: دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

نام درسچند تا از ده تا
ادبیات فارسی7
عربی9
معارف9
زبان9
زمین1
ریاضیات2
زیست شناسی7
فیزیک7
شیمی5

 

سال تحصیلی: 1400

رتبه کشوری: 59

رتبه در منطقه: 8

سهمیه: منطقه سه

رشته تحصیلی: حقوق

نام درسچند تا از ده تا
ادبیات فارسی6
عربی7
معارف9
زبان7
ریاضی2
اقتصاد10
ادبیات تخصصی9
عربی تخصصی10
تاریخ و جغرافیا5
علوم اجتماعی9
فلسفه و منطق5
روانشناسی10

 

آدرس دانشگاه تهران

نشانی: تهران – میدان انقلاب – خیابان انقلاب – خیابان ۱۶ آذر – سازمان مرکزی دانشگاه تهران

تلفن: ۶۱۱۱۱-۰۲۱

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

فیلد های "*" اجباری هستند

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

“برنامه‌ریزی” اولین و مهم‌ترین گام برای شروع ماراتنی به نام کنکور است و در ادامه عمل به برنامه، رمز موفقیت و تضمین به

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در اطلاعیه ای که از سوی دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شده است، جزئیات پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی جدید برای بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز از روز یکشنبه، اول مهر آغاز شد. با این حال، هنوز برخی از دانش آموزان موفق به ثبت نام نشده اند.

مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خبر داد. علیرضا کریمیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۱۴ شهریور …