آزمون نمونه دولتی چیست؟

زمان مطالعه 8 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

 

مدرسه بعد از خانواده، دومین نهادی است که در رشد اخلاقی ، عاطفی ، اجتماعی و جسمی دانش‌آموزان نقش مهمی دارد. در نتیجه دانش‌آموزان و والدین آنها باید در انتخاب مدرسه دقت لازم را داشته باشند. مدارس نمونه دولتی، از مدارس برتر کشور می‌باشند که برای ورود به این مدارس باید در آزمون نمونه دولتی شرکت کنند. اگر نمی‌دانید آزمون نمونه دولتی چیست و چگونه برگزار می‌شود، این مقاله را انتها مطالعه کنید.

آزمون نمونه دولتی چیست؟

به دلیل اینکه مدارس نمونه دولتی از مدارس پرطرفدار کشور است ،آزمون ورودی به نام آزمون نمونه دولتی برای آنها قرار داده اند که این آزمون از جمله آزمون‌هایی است ،که هر سال در کشور به صورت استانی برگزار می‌شود. در سال‌های گذشته آزمون نمونه دولتی ششم به هفتم به صورت هماهنگ اما توسط هر استان تشکیل می‌شد اما چند سال است که آزمون نمونه دولتی ششم به هفتم برگزار نمی‌شود و مدارس نمونه دولتی پایه متوسطه اول به مدارس هیئت امنایی تبدیل شده اند.

ولی همچنان آزمون نمونه دولتی نهم در سراسر کشور به صورت هماهنگ برگزار می‌شود.

آزمون نمونه دولتی همانند آزمون تیزهوشان تستی و چهار گزینه ای است و هر یک از سوالات ضرایب مشخصی دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

آزمون نمونه دولتی برای چه مقطعی است؟

آزمون نمونه دولتی در سال‌ها قبل در دو پایه ششم و نهم برگزار می‌شد اما اکنون فقط در پایه نهم برگزار می‌شود و دانش‌آموزان پایه ششم باید بعد از امتحانات خرداد اقدام به ثبت نام حضوری در مدارس نمونه دولتی کنند اما آزمون نمونه دولتی نهم بعد از امتحانات خرداد (تیر ماه ) برگزار می‌شود و به دلیل تقاضای بالای دانش‌آموزان در ثبت نام این آزمون، رقابت سختی بین آنها وجود دارد.

بودجه بندی منابع آزمون نمونه دولتی

برای اینکه دانش‌آموزان در این آزمون موفق شوند باید از منابع آزمون نمونه دولتی آگاه باشند. تعداد سوالات آزمون نمونه دولتی 100 عدد می‌باشد که از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان طراحی می‌شود پس آنها باید بر کتاب درسی شان تسلط کافی داشته باشند. جدول زیر تعداد سوالات هر درس را نشان می‌دهد.

تعداد سوالاتدروس منابع آزمون نمونه دولتی
15قرآن و پیام‌های آسمانی
15فارسی
15عربی
15مطالعات اجتماعی( تاریخ، جغرافیا، مدنی)
10زبان انگلیسی
15علوم تجربی
15ریاضی

 

مدارس هیئت امنایی

مدارس هیئت امنایی در ردیف مدارس دولتی قرار دارند و دارای اعتبارات دولتی و منابع مالی برای امور مدارس هستند. این مدارس می‌توانند از کمک خیرین و شورای آموزش و پرورش شهرستان استفاده کنند.

به دلیل اینکه آزمون نمونه دولتی ششم حذف شده است، ثبت نام در مدارس هیئت امنایی مانند مدارس عادی طبق محل سکونت می‌باشد با این تفاوت که دانش‌آموزان باید در پایه ششم و پنجم نمره خیلی خوب را کسب کنند و تعداد مردودی مجاز برای آنها، دو بار در هر پایه ی تحصیلی می‌باشد. نکته قابل توجه این است که دانش‌آموزان عشایر، می‌توانند در هر مدرسه نمونه دولتی بدون در نظر گرفتن محل سکونت شان ثبت نام کنند. چون این مدارس به شیوه هیئت امنایی مدیریت می‌شود، والدین دانش‌آموزان باید با مراجعه به مدرسه از زمان دقیق ثبت نام مطلع شوند.

مدارک لازم برای ثبت نام حضوری:

6 قطعه عکس 4*3

کارنامه پایان ترم ششم ابتدایی

مدارک تحصیلی دوره ابتدایی

کارت ملی والدین به همراه کپی

شناسنامه دانش آموز به همراه کپی تمام صفحات آن

شناسنامه والدین به همراه کپی تمام صفحات آن

توجه: حضور یکی از والدین و دانش آموز در زمان ثبت نام الزامی‌می‌باشد.

 

آزمون نمونه دولتی نهم

همان طور که گفتیم آزمون نمونه دولتی برای ورود به متوسطه اول، دیگر برگزار نمی‌شود و فقط دانش‌آموزان پایه نهم باید در این آزمون شرکت کنند. آزمون نمونه دولتی تستی است اما دانش‌آموزان باید به سوالاتی که از جواب آنها مطمئن هستند، پاسخ دهند زیرا این آزمون دارای نمره منفی می‌باشد یعنی هر سوال درست دارای 3 امتیاز مثبت و هر سوال غلط دارای 1 امتیاز منفی می‌باشد.

100 سوال درسی برای این آزمون طراحی می‌شود که داوطلبان باید در 120 دقیقه معادل دو ساعت به آن پاسخ دهند.

سوالات آزمون نمونه دولتی کاملا استاندارد طراحی می‌شود تا دانش‌آموزانی که سطح علمی بالایی دارند بتوانند در این آزمون موفق شوند و به دلیل استقبال زیاد دانش‌آموزان و والدین آنها از آزمون نمونه دولتی، دریافت نمره قبولی در این آزمون دشوار شده است پس آنها باید با تلاش و برنامه ریزی زیاد درس بخوانند تا نمره لازم را دریافت کنند.

ضرایب دروس آزمون نمونه دولتی

 

ضرایب رشته‌های هنرستان کاردانش و فنی حرفه ایضرایب رشته علوم و معارف اسلامیضرایب رشته انسانیضرایب رشته تجربیضرایب رشته ریاضی و فیزیکتعداد سوالاتنام درس
1311115قرآن و پیام‌های آسمانی
2242215فارسی
1221115عربی
1221115مطالعات اجتماعی( تاریخ، جغرافیا ،مدنی )
1111110زبان انگلیسی
3114215علوم تجربی
3112415ریاضی

 

دانش‌آموزانی که در آزمون نمونه دولتی ثبت نام کردند باید بدانند که هر درس چه ضریبی دارد. آنها باید در زمان ثبت نام آزمون نمونه دولتی، رشته دلخواه خود را انتخاب کنند و سپس طبق ضرایب سوالات رشته انتخابی خود، برنامه ریزی کنند تا در آزمون پذیرفته شوند.

توجه: اگر به سه سوال، نادرست جواب دهید؛ امتیاز یک سوال درست را از دست می‌دهید.

مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی، دانش‌آموزان خود را از طریق آزمون ورودی پذیرش می‌کنند بنابراین دانش‌آموزان دارای شانس برابر و یکسانی می‌باشند. این مدرسه‌ها دولتی هستند و مثل مدارس استعداد‌های درخشان، سطح علمی بالایی دارند و اکثرا معلمان این دو مدارس یکسان می‌باشند به همین دلیل از لحاظ آموزشی در حال رقابت با یکدیگر هستند.

تنها تفاوتی که مدارس نمونه دولتی با مدارس دولتی دارند این است که دانش‌آموزان باید ساعات بیش‌‌تری در مدرسه سپری کنند و همچنین مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنند. برای ورود به این مدارس دو راه وجود دارد که راه اول پذیرفته شدن در آزمون نمونه دولتی و راه دوم پذیرفته شدن در لیست ذخیره‌ها است. دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی بیش‌‌تر وقت خود را صرف تحقیقات تشریحی و عملی می‌کنند اما در مدارس دولتی ،بیش‌‌تر وقتشان صرف یادگیری و آموزش می‌شود.

توجه: در صورتی که مدارس نمونه دولتی ظرفیت ثبت نام داشته باشند، اقدام به برگزاری آزمون پایه می‌کنند و دانش‌آموزانی که در آزمون نمونه دولتی قبول نشدند و یا در پایه دهم یا یازدهم تمایل به تغییر مدرسه را دارند، شرکت می‌کنند. اما تاریخ برگزاری آن معمولا بعد از امتحانات خرداد ماه می‌باشد.

مزایا مدارس نمونه دولتی

برگزاری آزمونی استاندارد برای تشخیص و انتخاب دانش‌آموزان با استعداد امکانات زیاد و بهتر نسبت به مدارس دولتی وجود فضای رقابتی سالم وجود سطح آموزشی یکسان و بالاتر از مدارس دولتی دارای اساتید و کارکنان با تجربه و برتر توجه به دانش‌آموزان و کشف استعداد‌های آن‌ها وجود کلاس‌های فوق برنامه

معایب مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی مانند هر مدرسه ی دیگری دارای معایب‌هایی است برای مثال:

ایجاد اعتماد به نفس کاذب در دانش‌آموزان

پرداخت شهریه

به دلیل درس خواندن زیاد، دانش‌آموزان از خانواده و دوستان خود دور می‌شوند.

توجه: عدم پرداخت شهریه مدارس نمونه دولتی، به معنای انصراف از تحصیل در این مدارس بوده و مدرسه می‌تواند جایگزینی از لیست ذخیره‌ها انتخاب کند.

بخشنامه ی آزمون نمونه دولتی

هر سال فروردین ماه بخشنامه ای برای این آزمون منتشر می‌شود که اطلاعات لازمی را درباره آزمون ، نحوه شرکت در آن و شرایط ثبت نام می‌دهد.

 

شرایط ثبت نام آزمون نمونه دولتی

ثبت نام آزمون نمونه دولتی مانند دیگر آزمون‌ها شرایط خاصی دارد.

شرایط موجود:

1 دانش‌آموزان باید تابعیت ایرانی داشته باشند اما دانش‌آموزان غیر ایرانی هم می‌توانند با شرایط خاص در آزمون نمونه دولتی ثبت نام و شرکت کنند.

2 دانش‌آموزان باید در حال تحصیل در پایه نهم باشند.

3 داوطلبان باید در امتحانات نوبت دوم حداقل معدل 17 را کسب کنند.

4 داوطلبان در مرحله ثبت نام فقط می‌توانند یکی از شاخه‌های نظری  (تجربی، انسانی، ریاضی و فیزیک) را ثبت نام کنند.

5 داوطلبانی که می‌خواهند شاخه فنی و حرفه ای را انتخاب کنند، فقط مجاز به انتخاب یک هنرستان از شاخه فنی و حرفه ای هستند.

6 آزمون نمونه دولتی در خارج از کشور برگزار نمی‌شود و دانش‌آموزانی که می‌خواهند در این آزمون شرکت کنند ،باید برای ثبت نام در تاریخی که اعلام شده به سایت اداره آموزش و پرورش محل سکونتشان مراجعه کنند.

7 دانش‌آموزان عشایر باید در هر منطقه ای که در حال سکونت هستند به سایت آموزش و پرورش آن استان بروند و ثبت نام کنند.

کلاس‌های آمادگی آزمون نمونه دولتی

برای موفق شدن در آزمون نمونه دولتی، نیاز به کلاس‌های آمادگی می‌باشد. داوطلبان با شرکت در کلاس‌های آمادگی نمونه دولتی، خود را برای این آزمون مهم آماده می‌کنند. در این کلاس‌های آمادگی نحوه مطالعه دروس توضیح داده می‌شود و همچنین مشاوران ، اساتید برتر هر درس را معرفی می‌کنند تا دانش‌آموزان و والدینشان با آنها آشنا شوند.

کلاس‌های آمادگی آزمون نمونه دولتی برای والدین هم برگزار می‌شود که در آن مشاوران توضیحاتی درباره این آزمون می‌دهند و به آنها آموزش می‌دهند که در دوران آمادگی آزمون ،چطور با فرزندشان رفتار کنند و چگونه شرایط و محیط را برای آنها مهیا کنند.

کلاس آنلاین نمونه دولتی

برای اینکه دانش‌آموزان بتوانند تسلط کافی روی تمامی‌دروس داشته باشند، می‌توانند در کلاس آنلاین نمونه دولتی شرکت کنند. این کلاس‌ها به دلیل آنلاین بودن، باعث صرفه جویی در وقت دانش‌آموزان می‌شود. در کلاس آنلاین نمونه دولتی روش‌های مختلف مطالعه و تست زنی آموزش داده می‌شود.

فضای کلاس آنلاین کاملا آموزشی و انگیزشی است همچنین با برگزاری امتحانات مختلف ،رقابت سالمی را بین دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند. آزمون‌های شبیه ساز نمونه دولتی باعث پیشرفت دانش‌آموزان در یادگیری و مدیریت زمان می‌شوند.

یکی از مزیت‌های کلاس آنلاین نمونه دولتی این است که دانش‌آموزان می‌توانند در کلاس درس استاد دلخواهشان شرکت کنند.

از دیگر مزیت‌های کلاس آنلاین می‌توان به ضبط شدن کلاس‌ها اشاره کرد که بعدا در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می‌شود تا دوباره مشاهده کنند.

 

راه‌های قبولی در آزمون نمونه دولتی

به دلیل امکانات آموزشی بهتر، دانش‌آموزان زیادی در آزمون نمونه دولتی ثبت نام می‌کنند و رقابت در این آزمون از آزمون تیزهوشان بیش‌‌تر می‌باشد.

دانش‌آموزان می‌توانند با شرکت در کلاس‌های آنلاین سطح علمی خود را تقویت کنند و داشتن برنامه مطالعاتی درست و اصولی، از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری می‌کند همچنین باعث ایجاد عادات مطالعاتی درست می‌شود.

همانطور که درس‌های جدید مطالعه می‌شود، باید درس‌های گذشته به تدریج مرور شوند و مرور کردن، یکی از مهم ‌‌ترین شیوه‌های درس خواندن می‌باشد.

داوطلبان می‌توانند از منابع استاندارد استفاده کنند و روش‌های تست زنی را با کتاب‌های تست یاد بگیرند.

برای موفقیت در این راه داوطلبان، نیاز به یک مشاور و پشتیبان با تجربه و دلسوز دارند تا بتوانند با کمک آنها این مسیر را طی کنند. مشاوران به آنها در برنامه ریزی درسی ،کنترل زمان ، نحوه تست زنی و شیوه یادگیری دروس یاری می‌رسانند.

 نمونه سوالات آزمون نمونه دولتی

برای پیدا کردن آمادگی در آزمون نمونه دولتی، باید نمونه سوالات مشابه این آزمون را تهیه کنید و بعد از مطالعه، به تمرین و تکرار آن نمونه سوالات بپردازید و نکات هر سوال را نوشته و برای آزمون بعدی آن نکات را دوباره مرور کنید.

قطعا تست زدن زیاد باعث می‌شود داوطلبان با چگونگی طرح سوالات دروس مختلف برای این آزمون آشنا شوند.

سهمیه‌های آزمون نمونه دولتی

سهمیه مدارس نمونه دولتی به سه دسته سهمیه فرزندان شاهد، جانباز و ایثارگر و دانش‌آموزان روستایی تقسیم می‌شود که هر کدام از سهمیه‌ها تاثیرات متفاوتی دارند.

تاثیر سهمیه جانبازان و شاهد در آزمون نمونه دولتی:

داوطلبان برای استفاده از سهمیه جانبازان و سهمیه شاهد در آزمون نمونه دولتی نهم باید حداقل 70 درصد نمره تراز آخرین شخص قبول شده در رشته و مدرسه انتخابی خود را کسب کنند.

10 درصد از ظرفیت پذیرش دبیرستان‌های متوسطه اول، متوسطه دوم و هنرستان‌ها به دانش‌آموزانی که دارای سهمیه هستند، تعلق میگیرد.

اولویت بندی در پذیرش:

اولویت اول: فرزندان شاهد

اولویت دوم: فرزندان جانباز 50 درصد به بالا و آزادگان با سابقه بیش از 3 سال اسارت

اولویت سوم: فرزندان جانباز 25 درصد تا 49 درصد و آزادگان با بیش از 6 ماه سابقه اسارت

اولویت چهارم: فرزندان جانباز زیر 25 درصد و آزادگان با کم‌‌تر از 6 ماه سابقه اسارت

تاثیر سهمیه روستایی در آزمون نمونه دولتی

در هر مدرسه نمونه دولتی 20 درصد ظرفیت پذیرش برای دانش‌آموزان روستایی است یعنی دانش‌آموزانی که دو سال آخر تحصیل  ( نهم و هشتم ) در روستا درس خواندند، می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

در هنگام ثبت نام ،دانش‌آموزان باید سهمیه روستایی را ذکر کنند و همچنین باید حداقل 50 درصد نمره آزمون نمونه دولتی را کسب کرده باشند وگرنه نمی‌توانند از سهمیه روستایی استفاده کنند.

تاثیر سهمیه شهری در آزمون نمونه دولتی

سهمیه شهری بیش‌‌ترین ظرفیت یعنی 70 درصد از کل ظرفیت آزمون نمونه دولتی به خود اختصاص می‌دهد ولی تاثیری در قبولی آنها ندارد. اگر از ظرفیت سهمیه‌های شاهد یا روستایی باقی مانده باشد آنگاه می‌توان دانش‌آموزان شهری را پذیرش کرد.

ثبت نام آزمون نمونه دولتی

ثبت نام آزمون نمونه دولتی معمولا از اواسط فروردین ماه آغاز می‌شود و داوطلبان باید برای ثبت‌نام به سایت  my.medu.ir   مراجعه کنند.

مراحل ثبت نام:

ورود به سایت My.medu.ir

وارد کردن کدملی و شماره شناسنامه

انتخاب گزینه ” آزمون نمونه دولتی”

پرداخت هزینه ثبت نام در آزمون

دریافت کد رهگیری

زمان برگزاری آزمون نمونه دولتی

زمان برگزاری آزمون نمونه دولتی بعد از امتحانات خرداد ( تیرماه ) می‌باشد و داوطلبان باید 3 روز مانده به امتحان، وارد سایت ثبت نام شوند و کارت ورود به جلسه را دریافت کنند. زمان اعلام نتایج یک ماه بعد از برگزاری آزمون می‌باشد.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

قابل توجه بچه‌های رشته‌های ریاضی و تجربی😎

استاد حامد اسماعیلی از الان به بعد توی تام‌لند همراهمون هستن تا در درس شیمی کنار شما باشن و شما رو به بهترین عملکرد خودتون برسونن✨

قابل توجه بچه‌های رشته هنر😎

استاد لیدا فضلی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در درس انیمیشن همراه ما و شما باشن

خبر خوب‌برای بچه‌های رشته هنر❤️

استاد سهیل جامی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در‌ رشته طراحی صنعتی همراه ما و شما باشن و شما رو برای کنکور عملی آماده کنن

بچه‌های‌ رشته هنر!
یه خبری واسه‌تون دارم🥳

استاد سجاد موسوی زاده از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا تو درس بازیگری برای کنکور عملی کنارمون باشن😉